Тема. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження. Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні)
Мета: розвивати здатність аналізувати ідейно-художній зміст твору; вдосконалювати навички складання характеристики персонажів твору, з’ясування причин деградації Скруджа; формувати в учнів гуманістичні ідеали та принципи.
Обладнання: додаток: уривок із мультфільму «Різдвяна історія» (кіностудія: Walt Disney Pictures, 2009 р.), word-документ «Життя родини Кречитів».
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
Він був достатньо розумний і знав,
що так вже влаштований світ –
завжди знайдуться люди,
готові висміяти добру справу.
Ч. Діккенс
І. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та епіграфа уроку.
1. Робота з епіграфом.
– Як ви розумієте подані в епіграфі слова Ч. Діккенса? (Доля Скруджа – тільки одне з проявів зла, таких, як він, багато, це заклик до читачів відкривати свої душі світлу і добру).
2. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
– Які головні події трапилися зі Скруджем різдвяної ночі?
– Які настрої, думки, почуття з’явилися у Скруджа під час подорожі з Духами Різдва?
ІІ. Характеристика літературного героя.
1. Бесіда.
– Що означає ім’я головного героя повісті? Чи стало воно прозивним? («Scrooge» у перекладі з англійської – скнара. Скруджем називають будь-яку скупу людину, для якої гроші замінили усі життєві цінності).
– Яким ми бачимо Скруджа на початку повісті? (Напочатку ми зустрічаємося з людиною, яка не спілкується з рідними, своїм холодом заморожує усіх навколо, не шанує Різдво, а цінує лише гроші).
– Що таке деградація?
2.Словникова робота.
Деградація (від латинської – зниження) – рух назад, поступове погіршення, втрата певних властивостей.
– Чи можна сказати, що Скрудж зазнав деградації? (Так, він втратив свої найкращі людські якості: любов, дружбу, співчуття, «він топтав свою осібну стежку по життю, відлякуючи від себе усяку людську симпатію»).
3. Перевірка домашнього завдання: причини деградації Скруджа.
Ланцюг помилок Скруджа:
Байдужість до оточуючих
Жорстокість у стосунках
Зрада кохання, друзів
Самотність, черствість душі
Любов до грошей
69
Причини деградації Скруджа:
– ставши дорослим, забув, яким був у дитинстві, про що мріяв, які книги читав;
– у дитинстві був самотнім, позбавленим батьківського піклування, тому і сам не створив власну родину;
– на перше місце поставив гроші, збагачення, зрадивши кохану;
– позбувся друзів, замінивши їх компаньйоном Марлі;
– почуття заздрості, пристрасті до наживи, злоби пустили коріння в душі;
– герой відгородився від родини та всіх людей;
– перестав шанувати Різдво («якусь дурницю») та полюбив темряву, бо вона «річ дешева».
4. Слово вчителя. Під час подорожі душа Скруджа здригнулася, затремтіла від побаченого, на очах виступили сльози. Герой зміг подивитися на себе та інших новими очима, його серце сповнилося гірким щемом від того, що у нього немає того багатства, яким володіють бідні люди.
5. Перевірка домашнього індивідуального завдання. Розповідь про життя родини Кречитів (word-документ).
6. Робота з уривком із мультфільму «Різдвяна історія» (кіностудія Walt Disney Pictures, 2009 р.) (додаток).
Завдання.
– Перегляньте уривок із мультфільму, де зображена родина Кречитів.
– Порівняйте режисерську та авторську інтерпретації цього епізоду.
– Зверніть увагу на музичний супровід сцени та визначте його роль.
– Прокоментуйте почуття Скруджа в епізоді його зустрічі з Тімом.
7. Перевірка домашнього завдання. Асоціативні портрети Скруджа.
самотній
лютує
погрозливо мовить
заздрісний
знущається з клерка Скрудж до зустрічі з Духами Різдва
боїться дзвонів
скрипучий крижаний голос
кремінь
жмикрут
любить темряву
не шанує Різдво Різдвяна подорож Скрудж після зустрічі з Духами Різдва
«Ой як чудесно!»
допомагає Кречитам
обличчя мокре від сліз
добрий господар
«веселий дзвін Різдва»
сміється і плаче водночас
розмовляє з жебраками
товаришує з Фредом
гладить дітям голови
добрий дядечко
Завдання. Порівняйте, створивши асоціативні портрети Скруджа до Різдвяної подорожі та після неї. Зверніть увагу на зовнішність, відчуття, сприйняття навколишнього світу, поведінку героя. Зробіть висновки, який художній засіб використовує автор?
Висновок. Автор використовує антитезу, щоб яскравіше показати духовне переродження героя. Після різдвяної подорожі зі Скруджем і справді трапилося диво: він переродився не тільки внутрішньо, його зовнішність, мова, сприйняття свята, навколишнього світу теж змінилися. Скам’яніле від холоду серце героя стало гарячим від любові, милосердя, співчуття, щирості, як у нормальної людини. Тільки відродившись, Скрудж відчув себе щасливим.
8. Самостійна робота. Складання таблиці.
Завдання. Визначте основні життєподібні та фантастичні елементи у повісті та запишіть їх у таблицю. Яка роль фантастичного у творі?
Реальне в повісті
Фантастичне в повісті
Свято Різдва; зображення життя злиденних прошарків Англії ХІХ ст.;
побутові деталі; життя родини Кречитів тощо
Молоток на дверях перетворився на обличчя Марлі; подорож у часі, поява Духів, спілкування з ними тощо
Висновок
У художньому творі казкове, фантастичне не лише розважає, а й допомагає письменнику краще, доступніше передати читачеві свої думки, підштовхнути до певних висновків, розкрити глибинні проблеми дійсності. Діккенс показує одвічну боротьбу добра та зла, вічний конфлікт між прагненням людини до відкриття та сповідування моральних та духовних істин і потребою у матеріальних речах
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Завдання. Поміркуйте, які причини духовного переродження Скруджа.
Орієнтовний зразок відповідей
– Спогади про дитинство, юність пробудили світлі почуття, думки, мрії, тугу за втраченим;
– відчуття цілковитої самотності та тепла родинного вогнища родини Кречитів;
– співчуття маленькому Тіму;
– страшне видовище власної смерті, яка не викликала ні в кого співчуття;
– страх перед майбутнім у темряві;
– потрясіння від побаченого підштовхнуло до прозріння і каяття.
ІV. Домашнє завдання.
Для всіх учнів.
1. Пригадати, що визначення сюжету твору.
2. Визначити найважливіші моменти сюжету повісті «Різдвяна пісня у прозі».
Індивідуальні завдання.
1. Намалювати ілюстрацію до повісті «Різдвяна пісня у прозі».
2. Виразно та емоційно прочитати епізод «Скрудж біля власної могили».