Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 2 клас
Тема місяця.
Тема тижня.
Тема дня. Доречне вживання дієслів-антонімів у власних висловленнях.
Мета: поглиблювати знання про дієслова; розвивати в учнів уміння добирати
Дієслова протилежні за значенням; вчити вживати дієслова-антоніми у власному мовленні; збагачувати лексичний запас учнів; учити складати розповідь за серією малюнків, використовуючи опорні слова та вислови; виховувати бажання допомагати слабшим.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників(вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило)
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось)
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає слова із вивченими буквами
Читає вголос тексти, складені з 5-6 речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Розгадує ребуси
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує слова з вивченими буквами, вимова і написання яких збігаються
Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням
Записує тексти з 5 – 6 коротких речень
Записує текст з 3 – 4 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад,міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Дзвоник дзвенить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
ІІ. Етап цілепокладання
— Які слова ми вивчаємо?
— На які питання вони відповідають?
Робота в групах. Гра «Хто більше впіймає слів — назв дій»
Учні слухають уважно текст і записують усі дієслова, які почули. Перемагає група, яка впіймає найбільше дієслів.
ЗАПАС НА ЗИМУ
Кожний робить собі запаси на зиму по-своєму. Ховрах зерно з полів краде й ховає в нору. Навіть особливі комори риє для краденого зерна. Водяний щур забиває нірки картоплею. Сич на зиму заморожує в дуплі, як у холодильнику, мишей і птахів. М. Сладков
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми будемо вчитися переказувати казку, складати розповідь за поданим початком, а також ми познайомимося з дієсловами протилежними за значенням.
ІІІ. Етап цілереалізації
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
Відгадайте загадку.
Підморгне зеленим оком — ми йдемо,
Підморгне червоним оком — стоїмо,
Жовте моргає — уваги вимагає. (Світлофор)
Запишіть каліграфічно.
Світ лофор світлофор
Група учнів зупинилася перед світлофором.
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Робота над казкою
— Відгадайте загадку. Упізнайте героїв казки.
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа —
В них таке смачненьке м’ясо...
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене... (лисиця).
Довгоногий гречний пан
Сірий одягнув жупан:
До бабиних конопель
Понадився... (журавель).
Робота в парах
— Пригадайте і розкажіть за особами початок і кінцівку казки.
— Слова стук-стук, шкряб-шкряб, хлюп-хлюп, стриб-стриб замініть іншими словами. Запишіть їх разом із назвами предметів за зразком.
Фізкультхвилинка
Руки в сторони та вгору,—
На носочках піднялись.
Підняли голівку вгору
Й на долоньки подивись.
Руки в сторони розводим,
Опускаєм плавно вниз.
Присідати ми почнем,
Добре ноги розімнем.
Раз присіли — руки прямо.
Встали. Знову все так само.
Вправу дружно почали,
Нахил вліво — раз, два, три!
Повертаємося вправо.
Все виконуємо гарно.
Вліво, вправо повернулись,
Ось розминці вже й кінець.
Хто ж старався — молодець!
Колективна робота. Складання зв’язної розповіді за поданим початком
— Розгляньте фотографію. Що на ній зображено?
— Складіть і запишіть розповідь за поданим початком, користуючись словами для довідки.
— Підкресліть слова — назви дій.
Робота над змістом прислів’їв
— Як ви розумієте прислів’я?
Творчий вибірковий диктант
— Запишіть слова, якими закінчуються речення.
На дошці записані слова для довідки: кладуть, ллють, колють, ліплять, рубають, сіють, варять, співають, їдять.
Траву косять, а дрова...
Хліб ріжуть, а цукор...
Картоплю садять, а пшеницю...
Чашку на стіл ставлять, а ложку...
Сіль сиплють, а воду...
Пиріжки печуть, а борщ...
Вірш читають, а пісню...
Молоко п’ють, а хліб...
Тісто місять, а вареники...
Гра «Упіймай дієслова»
Навесні, коли бузок
Хоче зацвітати,
Виглядає ластівок
Наша біла хата.
Ми подвір’я підмели,
Висіяли квіти,
А весні допомогли
Яблуні білити.
І розчистили струмок,
Що тече з діброви...
До прильоту ластівок
Все у нас готово. А. Качан
Вправа
Умієш помилятися, умій і виправлятися.
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
Тренувальна вправа на закріплення.
Робота за сюжетними малюнками.
- Склади речення з поданими словами.
Вправа «Кубування».
«Завітав сьогодні в клас
На заняття знову до нас Кубик,
діти, не простий Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.»
Запитання «Куба»:
- Дієслова означають…(Назву дій предметів).
- Дієслова відповідають на питання…(Що робить?...).
- Дієслова бувають…(Близькі за значенням).
Вправа
Маленька праця краща за велике безділля.
Більше роби — менше говори.
Хто працює, той працю шанує.
Довідка:велике, менше, шанує.
Робота в групах. Кожна група обирає прислів'я і складає за ним невеличку розповідь, розкриваючи зміст прислів'я.
Робота в парах. Гра «Протилежності»
Купувати мовчати
руйнувати продавати
говорити підігрівати
підіймати опускати
охолоджувати кричати
шепотіти будувати
Учні «ланцюжком» зачитують утворені пари. З однією парою слів (за вибором) скласти і записати речення.
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
Робота з мультимедійною презентацією.
ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Розгляньте малюнки. Спробуйте їх озвучити. Складіть діалоги за малюнками.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Вправа «Незакінчене речення».
- Ми навчилися сьогодні на уроці…
- Наш урок був…
- Дієслова означають…
- Дієслова відповідають на питання…
- Дієслова бувають…
Поаплодуємо собі за хорошу роботу.
1