Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 1 клас
Тема місяця.
Тема дня.Правильна вимова слів зі звуком [ґ].
Мета:повторити в мовленнєвому ряді звук [ґ] та читати слова з цією буквою,
римувати слова; розвивати фонематичний слух та артикуляцію учнів;
розширювати словниковий та фразеологічний запас дітей; формувати рухові
навички; розвивати дрібну моторику, уважність та самостійність у виконанні
завдань; виховувати дбайливе ставлення до птахів.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників(вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь
Сприймає монологічне висловлення та аудіоматеріали
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання в усній та письмовій формі
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст письмово (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає вголос тексти, складені з 8-10речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує словникові слова
Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням
Записує текст з 6-8 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад,міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
ДоброГо дня!
Чи Готові ви щодня?
Працювать Гарненько
І писать чистенько?
ІІ. Етап цілепокладання
— Погляньте на дошку, там заховались малюнки, і наше завдання — встигнути всі їх розгадати.
— Що зображено на першому малюнку, відгадайте в загадці.
Я маленький і кругленький,
На одежі я завжди,
Мене в петлю вставляють
Сто разів туди-сюди. (Ґудзик)
Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас будуть дуже цікаві завдання, а гостем у нас сьогодні пан Ґазда зі своїм гуздиком.
ІІІ. Етап цілереалізації
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
— Промовте перший звук у слові ґудзик. ([ґ]) А тепер усі разом уявімо себе гусятами, як вони ґелґочуть? (Ґа-ґа-ґа-ґа) Промовте лише звук [ґ], але тихенько, по-секрету. Які органи мовлення працюють над вимовою цього звука? (Глотка)
— А, якщо струмінь повітря натрапляє на перешкоду, створювану глоткою, який це звук — голосний чи приголосний? (Приголосний) То чому звук [ґ] приголосний? (Звук [ґ] приголосний, бо вимовляється з перешкодою, утворюваною глоткою.) У парі промовте новий звук та перевірте правильність вимови один одного. (Учні вимовляють звук у парах для взаємоперевірки.)
— А ось і перший малюнок (вчитель повертає зображення на дошці), то що це? (Ґудзик) Який звук [ґ] у цьому слові — твердий чи м’який? (Твердий) Покажіть умовне позначення твердого приголосного звука [ґ]. (–)
— Впіймайте звук [ґ] у вірші.
Сидить ґаздинечка на ґанку
І ґазді ґудзик пришиває.
Від ґавеняти ґава Ганка
Нахабу ґедзя відганяє.
— Що означають слова ґаздинечка і ґазда? Ґаздинечка — це лагідна форма слова ґазда, яке називає жінку, що доглядає будинок, сім’ю. Як називаємо таку хазяйновиту жінку? (Господиня) Добре, ґаздинечка — це господиня, вона, тоді хто такий ґазда, якщо це він? (Господар)
Спочатку вчитель читає вірш, потім повторює його, а учні плескають у долоні, почувши звук [ґ].
— Вкажіть місце звука [ґ] у словах: ґрунт, ґаблі, дзиґар, ґніт, ґуля, дзиґа.
— Пограємо у гру. Я називаю звук або злиття звуків, а ваше завдання — додати до них звук [ґ], наприклад: я називаю а, ви — ґа. Зрозуміли? Приготувались!
У (ґу), о (ґо), рі (ґрі), ел (ґел), ру (ґру), и (ґи), ир (ґир), ал (ґал), ро (ґро), ан (ґан), ав (ґав).
— Молодці, а який ряд назве найбільше слів зі звуком [ґ]? Кожен ряд називає слова по черзі, учні сидять рівненько і спокійно підводять руку. (Відповіді учнів.)
Поетична хвилинка.
Ґедзь із ґавою зустрівся,
Наче дзиґа, закрутився,
Не ловила ґава ґав,
І у дзьоб їй ґедзь попав.
— Прочитайте вірш самостійно.
— А що означає вислів «ловити ґав»? (Бути неуважним)
— «Мати гостре око»? (Дуже добре бачити.)
— «Закопилити губу»? (Надути губи, вередувати.)
— Що зображено на третьому малюнку? (Учитель показує малюнок.) (Аґрус) Що це таке? (Ягода)
— Назвіть другу літеру у слові аґрус («ґе»), а який звук вона позначає? (Твердий приголосний [ґ])
— Запам’ятайте правило: «Буква ґ на письмі позначає приголосний звук — твердий [ґ]». Повторіть.
— Наступний малюнок — … (Ґава).
— А як називається комаха, зображена на малюнку? (Ґедзь) Зверніть увагу на схему слова ґедзь, який перший звук? ([ґ]) Дайте йому характеристику. (Звук приголосний твердий.)
— А як можна змінити слова, замінюючи букву літерою «ґе»?
Ранок — (ґанок)
Кава — (ґава)
Прати — (ґрати)
— Доберіть слова.
Ґанок (який?) … — (новий, білий, теплий, дерев’яний, рідний…)
Ґава (яка?) ... — (чорна, прудка, хитра, жива, допитлива).
— Скажіть, а чи потрібна допомога людей ґавам та іншим птахам? Коли і як саме ми можемо допомогти? (Відповіді учнів.)
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Вправи з розвитку дрібної моторики руки.
Гуси гучно ґелґотали — ворушаться всі пальчики
Горобці зерно клювали. – пальчики клюють зерно
Гуси гонять горобців, - одна рука махає на іншу
Голубок на ґанок сів. – зображення птаха.
Каліграфічне письмо.
Робота в зошитах.
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
Слово про слово
Без угаву — безперестанку, безперервно.
Учні пояснюють, про кого так говорять.
Гострий на язик — той, хто говорить дотепно, влучно або дошкульно.
Може гори перевернути — може виконати неможливу роботу, зробити дуже багато.
Ґав ловить — марно витрачає час.
Крутиться дзиґою — вертлява людина.
Словниковий диктант
Ґава, аґрус, ґудзик, годинник, ґедзь, дзиґа, ягода, герой, ґрунт, погода, горох.
— Складіть звукові моделі слів ґедзь і ягода.
— Поясніть, чому в слові ґедзь букв більше, ніж звуків, а в слові ягода — звуків більше, ніж букв.
Гра «Віконечка»
На місці пропущених літер вставте г («ге») або ґ («ґе»)
Варіант 1
..уска ..рала на ..ітарі, Гуска грала на гітарі,
..ел..отів ..усак ..а..арі. Ґелґотів гусак гагарі.
..ава ..укала ..рака, Ґава гукала грака,
..олуб ..атив ..опака. Голуб гатив гопака.
Варіант 2
..ава всілася на ..анку, Ґава всілася на ґанку,
І сиділа там до ранку. І сиділа там до ранку.
Вранці ..уси пробі..али, Вранці гуси пробігали,
..аву з ..анку про..аняли. Ґаву з ґанку проганяли.
Г. Чубач
— Прочитайте спочатку слова, в яких уставили букву г, а потім — слова з буквою ґ.
Творча робота
— Переставте речення так, щоб утворився текст. Запишіть його.
1) На зупинці в автобус зайшла старенька бабуся.
2) Бабуся подякувала Ігореві й сіла.
3) Хлопчик схопився з місця.
4) Ігор з мамою їхали автобусом.
— Слова першого речення поділіть на склади.
Розвиток дрібної моторики.
Наш гість пан Ґазда дуже просить, щоб ви пришили йому ґудзик.
Робота у зошитах.
Ось гляньте надворі йде дощ і наш аргус має ось такий вигляд. Заштрихуйте решту агрусу.
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
Робота з відеоматеріалами
ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Розіграйте діалог між двома ґудзиками. Про що вони можуть говорити?
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Метод «Сорочка»
На ґудзиках напишіть свої враження від нашого уроку та прикріпіть до сорочки
Сорочка намальована на ватмані, а діти отримують паперові круги-гудзики
1