Відкритий урок з української мови (читання)
1 клас 16.12 2020 року.
Тема: Закріплення звукового значення букви «зе». Опрацювання тексту « Ранок на озері».
Мета: закріпити набуті знання про букву «зе»; її звукове значення; формувати вміння читати склади, слова з буквою «зе»; збагачувати словниковий запас учнів; удосконалювати вміння робити звуковий та звуко– буквенний аналіз слів; розвивати уяву, фонетичний слух мовлення, навички виразного читання, увагу, мислення; виховувати любов до читання, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: предметні малюнки ( Баба Яга, Лисиця, Їжак, Ведмідь, Зозуля); демонстраційні картки з друкованою і рукописною буквою; картки для звукових моделей; плакат « Правильно сиди під час письма»; складові таблиці, слова, букви.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель: Пролунав уже дзвінок,
Нас покликав на урок.
Він святковий і цікавий,
Бо гостей зібрав чимало.
Повернемося обличчям до гостей,
Посміхнемось і промовим :
«Добрий день!»
Вчитель: Молодці! До мене поверніться,
Посміхніться!
Страх сховаєм у шухляду
І на місце тихо сядем.
ІІ. Повідомлення теми уроку
Розпочинаємо урок читання. Діти, читання – це віконце, через яке люди пізнають світ і самих себе. Тож потрібно на уроках працювати так, щоб віконце щодня ставало більшим і через нього ми могли дізнатися все більше і більше. А сьогодні на уроці ми не тільки помандруємо в казку, а й закріпимо знання про вивчену букву з «зе».
ІII. Повторення вивченого
1. Казковий зачин.
- З казкою ми зустрічались не раз
І знову вона завітала до нас.
В казках є завжди перешкоди, та знаю,
Що їх для кмітливих дітей не буває.
- У лісі, лісі темному Баба Яга жила,
Стара і дуже немічна бабуся та була.
Нею всіх дітей лякають, та самі її не знають.
В неї родичів немає по усьому світі,
То, можливо, бабцю ту треба пожаліти?!
В неї хатка вже стара, дах ось протікає.
Ну, а куряча нога вже давно кульгає.
- А ви, діти, хотіли б потрапити до цієї казки?
- Щоб потрапити до казки, потрібно тричі проказати чарівне заклинання. Всі ви добре знаєте, що найчарівнішим словом в усьому світі є... яке слово? ("Будь ласка"). Тому запам'ятайте і давайте повторимо їх тричі:«Будь ласка, будь ласка, будь ласка. Ми хочемо стати героями казки.»
Сьогодні в Бабусі Ягусі День Народження. Та ви вже знаєте, що родичів у неї немає. Ось і вирішила вона запросити гостей з казкового лісу. А вони у відповідь прислали листа з різними завданнями. Мовляв, виконає, порозгадує - будуть гості! Але ж не встигне вона, та й у школу бабця не ходила. Діти, а ви хочете допомогти бабусі? Згодні виконати всі завдання? Добре. А зараз ми дізнаємось, кого першого запросила до себе Бабуся Ягуся на день народження. Відгадайте загадку:
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…(Лисиця)
Так, діти саме лисичку запросила бабуся. А Лисичка дає нам завдання розповісти скоромовки.
1. Повторення скоромовок, вивчених на попередніх уроках.
2. Дихальна гімнастика
- А зараз виконаємо дихальну гімнастику.
Вправа «Нюхання квітки». На вдиху нюхаємо уявну квітку, а на видиху спокійно і повільно говоримо:
«Добре!»
«Дуже добре!»
«Дуже добре пахне!»
«Дуже добре і приємно пахне!»
А от сходинками алфавіту пропонує нам піднятися інший гість.
Давайте його зустрінемо
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?... (Їжачок)
Їжачок просить нас згадати вивчені букви і пограти з ним в мовні ігри.
1. Назвіть букви, які ми вивчили.
2. Які з цих букв позначають голосні, приголосні?
3.Які голосні звуки ми з вами вивчили?
4. Чим звуки відрізняються від букв?
5. На які групи поділяються звуки?
3. Пограємо в гру «Блискавка»(швидке читання складів).
4. Гра «Третій зайвий»(знайти зайву букву).
5. Гра «Читайко»(читання слів).
А от ще завдання , які приніс наступний гість
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Літом любить полювати,
А зимою — в лігві спати.
Як зачує він весну —
Прокидається від сну. (Ведмідь)
Гра «Зникла літера»(знайти букву, яка відсутня в словах).
Гра «Здогадайся, хто так розмовляє»
1.Гелгоче, тьохкає,цвірінькає,скрекоче.
Бабуся Ягуся спостерігає за вами і бачить як ви багато вже зробили і тому пропонує вам відпочити.
Фізхвилинка музична.
Поки ви відпочивали вас зачекався наступний гість.
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Закріплення звука «зе».
Сіра пташка на лужку
Нам кує :»Ку-ку, ку-ку-ку».
Та погану звичку має —
Яйця в гнізда підкладає.
Ця матуся-вередуля
Називається …(зозуля).
Так вірно це зозуля. І вона нас запрошує на озеро,щоб ми їй показали, як ми вміємо читати.
Сьогодні на уроці ми закріпимо знання про букву з («зе»), щоб краще читати буквосполучення та слова із цією буквою.
V. Робота за Букварем (Ранок на озері) с.74- 75
1. Словникова робота.
« Ремез» - птах ряду горобцеподібних; довжина тіла 10—12 см, вага 7—11 г. В Україні ремез гніздовий птах усієї території, рідкісний; селиться біля водойм; живиться комахами, корисний.
«Лоза» — подовжене гнучке стебло або гілка деяких рослин: виноград, верба та ін..
Пояснення слів із тексту : зазирнуло(подивилось), простували(йшли), долинуло( почулося).
1. Читання тексту. Вправа «Розчитування».
2. Читання тексту. Вправа «Ланцюжок».
3. Читання тексту сильнішими учнями.
4. Повторне читання тексту вправа «Гудіння».
5. Робота в парах:
А)Гра «Розшифруй та запиши слова»
миза(зима), озром(мороз), акзом(замок).
Б) « Скласти речення із словом».
В) «Звукова схема слів».
5. Фізкультпауза.
Стомилися, мої малята, настав нам час відпочивати.– Сядьте, діточки, зручно, заплющіть оченята і уявіть, що ви лежите на зеленій, пахучій травичці. Ваші обличчя пестить ласкаве весняне сонечко, повіває легесенький вітерець. А по небу пливуть кудлаті хмарки. Ось ця схожа на сердитого діда, що насупив брови. А інша – на лагідного песика. Далі – казковий будинок, ще якісь химерні споруди. Гарно навкруги… Світить сонечко, дихає вітерець і тихо-тихо… (Всі слова промовляє вчитель ніжним голосом, повільно. Лунає спокійна мелодія. Надається можливість дітям декілька секунд посидіти в тиші)– Повертайтеся, малята, час нам знову працювати
6. Бесіда за малюнком.
Хто зображений на малюнку?
Що робили тато і Назарко на озері?
Яких птахів бачив на озері Назар?
VII. Підсумок уроку
Ми виконали всі завдання гостей, і нарешті Баба Яга зможе відсвяткувати свій ювілей.
А хочете побачити, чим закінчується наша казка?
Тоді закрийте очі і тричі повторіть заклинання:
"Будь ласка, будь ласка, будь ласка,
Ми хочемо побачити кінець своєї казки."
Всі гості поприносили іменинниці подарунки, але взяла вона лише ті подарунки в яких є буква «зе». Зефір.
-Діти вам сподобалось на уроці?
- Про яку букву ми сьогодні розмовляли?
- Що нового дізналися?