Тема. Дзвінкі та глухі приголосні звуки. 2 клас ( Вашуленко ст.40)
Мета. Формувати в учнів уявлення про утворення і різницю дзвінких і глухих приголосних. Розвивати увагу до слова, мовну догадку, вміння робити звуко-буквенний аналіз слів. Тренувати учнів у правильній вимові приголосних звуків, збагачувати їх словниковий запас. Виховувати бажання вивчати рідну мову, розширювати пізнавальний інтерес, світогляд учнів.
Обладнання: різнокольорові віяла, іграшка-мавпочка, індивідуальні картки-пам’ятки, картки для роботи у групах, мультимедійний слайд-фільм.
Хід уроку
І. Організація класу.
Чи почули ви дзвінок?
Він покликав на урок.
Ви його усі чекали
Все давно приготували.
Тож девіз тепер згадаймо
І урок розпочинаймо!
Діти: Розум – твій найкращий скарб
Коли з ним ти маєш лад!
ІІ. Бліц-повторення вивченого матеріалу.
1. Дидактична гра «Веселковий диктант»
Пояснення гри. У дітей різнокольорові віяла, на дошці прикріплені різнокольорові смужки, напроти смужок відповіді на запитання. Вчитель читає питання, діти шукають відповідь на дошці, колір смужки біля дошки і показують цей колір на своєму віялі.
1 Червоний 6
2 Оранжевий голосні і приголосні
3 Жовтий 10
4 Зелений дж, дз
5 Блакитний щ, ї
6 Синій стіл
7 Фіолетовий якір
8 Білий я, ю, є, і
• Всі звуки мови можна поділити на 2 групи, це - … (голосні і приголосні);
• Скільки в українській мові голосних звуків? (6 );
• Скільки букв, що позначають голосні звуки? (10 );
• Яка буква завжди позначає два звуки? (щ,ц);
• Які дві букви позначають один приголосний звук? (дж, дз);
• Якщо ці букви стоять після приголосного, то вони його пом’якшують (я, ю, є, і);
• Слово, в якому звуків стільки , скільки букв (стіл);
• Слово, в якому звуків більше, ніж букв (якір)
2. Граматична розминка „Не помились!”
Якщо слово починається з голосного звука – плескати в долоні, якщо з приголосного – тупнути ногою.
Африка, рама, Оля, іній, джерело, сумка, парта, урок, дідусь, абрикос, доброта.
3. Дидактична гра „Порівняй!”
Сіно = сани рак = мак сон < дощ
Щітка > кішка дзиґа < мотив джміль < парта
гора = нора
5. Мовна розминка. Скоромовки, прислів’я.
• Дзвонить дзвонар, дзижчить комар,
Гудуть джмелі старі й малі.
• Щастя знає кого шукає.
• Щастя без розуму – торбина дірява.
• Без граматики не вивчити й математики.
ІІІ. Мотивація .
1. Слово вчителя.
Сьогодні до нас на урок завітала незвичайний гість. Давайте вгадаємо хто
На дереві все грається, угору піднімається,
Кривляється, чіпляється, на хвостику гойдається,
А зветься це малятко — веселе… (мавпенятко).
- Задача в нас непроста. Ми повинні її навчити правильно вимовляти звуки української мови. Що ви можете їй розказати цікавого про українську мову?
(Діти розказують, що укр. мова дуже мелодійна, співуча, скільки букв в алфавіті, скільки голосних і приголосних звуків.)
- А я додам, що раніше, в старих українських граматиках голосні звуки називались голосівками, а приголосні – шелестівками. Як ви думаєте, чому?
А от від мавпочки я дізналася, що є мови дуже бідні на приголосні звуки. Так, тубільці, що живуть в Австралії знають 8 приголосних звуків, а в гавайській мові – 7 приголосних. Саамська мова найбагатша – 53 приголосні звуки, а в дагестанській – 41.
А скільки приголосних в українській мові? (32 приголосних)
- А давайте пригадаємо, чим відрізняються букви від звуків?
IV.Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми поговоримо про дзвінкі і глухі приголосні. Складемо пам’ятку про ці звуки, щоб вона була в нашому зошиті та подаруємо мавпочці.
V.Вивчення нового матеріалу.
Пригадайте з 1 класу, чому звуки так назвали: дзвінкі і глухі? (Працюють голосові зв’язки і не працюють). Перевірити практично.
— Прикладіть долоньку до гортані і чітко вимовте звуки парами. Під час вимови яких звуків ви чуєте голос і шум?
— А які звуки утворюються тільки за участю шуму, без голосу?
— Прочитайте правило на с. 40
— Розгляньте таблицю парних дзвінких і глухих приголосних звуків.с. 41
— Прочитайте таблицю решти приголосних, що не утворюють пар.
— Переконайтеся, що всі приголосні звуки української мови належать чи то до глухих, чи то до дзвінких звуків.
Всі приголосні звуки можна розділити на дзвінкі і глухі. І виявляється, що ці звуки між собою ще й дружать й полюбляють ходити парами. За це їх назвали парними. Чим ці звуки схожі і чим відрізняються? (Зверніть увагу на звук ф ).
V. Закріплення нової теми.
1. Індивідуальна робота по картках „Знайди пару”: з’єднати парні приголосні звуки.
Взаємоперевірка: 1-2-3 ми тепер не просто діти ми тепер учителі.
2..Зміни дзвінкий вправа 113
3.Виконамо вправу 116
Чи є у цих реченнях помилки ?
Виправіть помилки та запишіть правильно ці речення.
VІ. Підсумок уроку .
Звуки бувають голосними та….
Приголосні звуки утворюються за допомогою…
Звуки,що утворюються за допомогою шуму,називаються…
Звуки,що утворюються за допомогою голосу та шуму, називаються…