Тема: Електромагнітне поле (11 клас)
Мета уроку: сформувати уявлення учнів про електромагнітне поле, роз'яснити умови його існування, виховувати розуміння учнями основних фундаментальних фізичних понять.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
План викладення нового матеріалу:
1. Електромагнітна взаємодія.
2. Електромагнітне поле.
3. Висновки.
Обладнанння: Електронний підручник Фізика-11.
Викладення нового матеріалу
Перед вивченням нової теми необхідно проаналізувати результати тематичного оцінювання з теми «Електромагнітні коливання».
1. Електромагнітна взаємодія.
В основі усіх фізичних явищ лежить взаємодія між тілами або частинками, які беруть участь у цих явищах. Земля рухається навколо Сонця через те, що взаємодіє з ним. Цією взаємодією є притягання Землі та Сонця за законом всесвітнього тяжіння.
Притягання або відштовхування двох електричних зарядів — це їхня електрична взаємодія.
Відштовхування або притягання магнітних полюсів чи струмів — це магнітна взаємодія.
Згідно з уявленнями сучасної фізики, будь-яка взаємодія передається через деяке поле. Земля взаємодіє із Сонцем через гравітаційне поле. Електричні заряди взаємодіють через електричне поле, яке вони створюють; магніти й електричні струми — через магнітне поле.
Якщо будь-яка взаємодія передається через поле, то виникає запитання, через яке ж поле взаємодіють рука й камінь, пружина й мотузка, що її зв'язує, підошва взуття і земля. Тобто чим пояснюється існування звичайних сил, які виникають під час зіткнення предметів? Виявляється, це електромагнітна взаємодія.
Атоми дотичних тіл зближаються на відстані порядку розмірів самих атомів. Негативно заряджені електрони, які швидко обертаються навколо ядер, і позитивно заряджені ядра створюють електромагнітне поле, котре здійснює взаємодію під час дотикання.
2. Електромагнітне поле.
Електромагнітне поле — вид матерії, якому властиві безперервність поширення в просторі, дискретність структури, здатність поширюватися у вакуумі зі швидкістю, близькою до 3∙108 м/с, силова дія на зарядні частинки, яка залежить від швидкості їх руху.
Вивчаючи властивості електромагнітного поля, Максвелл замислився над запитанням: якщо змінне магнітне поле породжує електричне поло то чи не існує в природі зворотного процесу? Чи не породжує змінне електричне поле у свою чергу магнітне?
Розглянемо кілька дослідів.
Дослід 1. Нехай експериментатор А рівномірно й прямолінійно рухається лабораторією, переміщаючи заряджену металеву кульку на ізолюючій підставці. Яке поле створює цей заряд? Оскільки він нерухомий відносно експериментатора, то А виявляє лише електричне поле, створюване зарядженою кулькою. Експериментатор Б вважає що, оскільки заряд рухається, то створює, крім електричного поля ще й магнітне. Природно, напрошується запитання: яке ж поле насправді створює заряджена кулька? Тільки електричне чи електричне й магнітне разом?
Відповідь на це запитання дійсно залежить від того, рухаємося ми разом із зарядом чи заряд рухається відносно нас. Інакше кажучи, відповідь на це запитання залежить від того, в якій системі координат ми будемо здійснювати вимірювання.
Дослід 2. Нерухомому експериментаторові Б дамо заряджену кульку, а експериментаторові А, який рухається, — постійний магніт. З'ясуємо, яка сила діє з боку магніту на заряд. З погляду зору А (відносно якого заряд рухається), на останній повинна діяти сила Лоренца. Експериментатор Б (який сидить за столом) вважатиме, що ніякої сили Лоренца немає, оскільки швидкість заряду дорівнює нулю. Але наявність чи відсутність сили вже не є відносною, оскільки сила створює прискорення. А воно має бути однаковим у системах відліку, які рухаються рівномірно та прямолінійно відносно одне одного.
Дослід показує, що сила, яка діє на кульку, дійсно існує. З точки зору А — це сила Лоренца. Експериментатор Б скаже: через зміну магнітного поля, викликаного рухом магніту, виникло електричне поле, й воно діє на кульку.
Таким чином, в різних системах відліку результат вимірювання таких фізичних величин, як електричне та магнітне поля, різний.
3. Висновки.
1. Електричне й магнітне поля перетворюються одне на одне під час переходу з однієї інерціальної системи в іншу. Можна сказати, що розділення поля на електричне й магнітне є відносним і залежить від системи відліку.
2. Вибір системи відліку — суб'єктивний акт, від якого не залежить саме існування поля.
Електромагнітне поле є тією об'єктивною реальністю, яка існує незалежно від того, ставимо ми дослід чи ні, і якщо ставимо, то в якій системі відліку. Тому електромагнітне поле. не можна розглядати як сукупність електричних і магнітних полів. Електричне й магнітне поля — прояв єдиного цілого (електромагнітного поля) за різних умов.
Запитання до учнів у ході викладення нового матеріалу
1. Що таке електричне поле?
2. Що таке магнітне поле?
3. Що таке сила Лоренца?
4. У результаті яких процесів виникає магнітне поле?
5. Чому твердження про існування й данім точці простору тільки електричного або тільки магнітного поля не е цілком визначеним?
Задачі для розв'язування на уроці
1. Чи можна вибрати систему відліку, в якій електронний промінь у кінескопі телевізора не створює електричного поля? Магнітного поля?
2. Чи можна вибрати систему відліку, в якій прямолінійна ділянка проводу з постійним струмом не створює магнітного поля?
Домашнє завдання:
§ 40.