Тема. «Гайдамаки»(1839-1841). Складність історичної долі українського народу,невідворотність його боротьби за визволення. Повсталий народ як герой поеми

Про матеріал
Ознайомившись із матеріалами уроку,ви дізнаєтеся про історію написання поеми «Гайдамаки»,джерела,які використав Шевченко для створення найбільшої за обсягом поеми ,її новаторство,особливості жанру ,композиції,зрозумієте причини повстання,ідейно-тематичну спрямованість,охарактеризуєте повсталий народ. Можливо,після ознайомлення з поемою у вас з’явиться бажання відвідати історичні місця гайдамацького повстання.
Перегляд файлу

УРОК №7

Тема. «Гайдамаки»(1839-1841). Складність історичної долі українського народу,невідворотність його боротьби за визволення. Повсталий народ як герой поеми

           Ознайомившись із матеріалами уроку,ви дізнаєтесь про історію написання поеми «Гайдамаки»,джерела,які використав Шевченко для створення найбільшої за обсягом поеми ,її новаторство,особливості жанру ,композиції,зрозумієте причини  повстання,ідейно-тематичну спрямованість,охарактеризуєте повсталий народ.

           Можливо,після ознайомлення з поемою у вас з’явиться бажання відвідати історичні місця гайдамацького повстання.

            Запам’ятайте!Це найбільша поема Шевченка за обсягом!Це один із монументальних творів доби романтизму.

           Вперше історія стає основним предметом зображення. У цьому новаторство Шевченка. Поет поєднує в одне найрізноманітніші художні прийоми в поемі:епос,лірику,драму,інтимні почуття і громадянські обов’язки.

             Термін «Гайдамаччина»(від тур. гайде - гнати, переслідувати)уперше зустрічається в документах 1717 року.

             Назва твору. Гайдамаками називали учасників Коліївщини - народного антишляхетського повстання 1768 року на Правобережній Україні,що було вершиною Національно-визвольної боротьби українського народу.

           Поема присвячена Григоровичу на честь викупу з кріпацтва. Поема видана в Петербурзі в 1842 році.

           «Гайдамаки» - перша романтична поема-епопея в українській поезії і єдиний твір цього жанру в творчості Шевченка. Вона порушила кардинальні проблеми історичної долі України,боротьби народу за волю. Це ліро-епічна історико-героїчна поема .

            Запам’ятай термін. Поема-епопея  -  епічний або ліро-епічний монументальний за формою поетичний твір,в якому порушуються загальнонародні проблеми,глибоко осмислюються питання історії,буття народу і особи.

            Пригадай відомі поеми-епопеї «Іліада» та «Одіссея» Гомера, «Енеїда» Вергілія, «Паломництво Чайльд-Гарольда» Байрона та інші.

              Робота з текстом. Прочитавши поему,визначаємо тему.

            Тема:показ лицарської звитяги українців під час національно-визвольного руху проти свавілля шляхти й корчмарів,зображення сили й працьовитості українського народу,його волелюбності і моральної краси.

            Джерела поеми: народні перекази,легенди,пісня про гайдамаків;розповідь рідного діда - Івана Швеця,очевидця тих подій та інших селян;наукові праці,мемуари,художні твори(«Історія русів», «Історія королівства польського», «Сказания о Колиивщине» М.Максимовича і інші).

            Завдання. Які джерела використав Шевченко для написання поеми?Які причини повстання(за текстом)?

            Заповніть таблицю із сюжетними та позасюжетними складовими. Навести письмово приклади.

                                       .

Сюжетні та позасюжетні елементи

Приклади з поеми

Пролог (грец. передслово) — факти, що мали місце задовго до початку подій, покладених в основу сюжету, подається історична паралель, створюється певний настрій, автор готує читача до розуміння твору

 

Експозиція (лат. пояснення) — частина твору, де розкриваються:

а) умови формування персонажів і ті риси характеру, що склалися до конфлікту;

б) середовище, у якому проходитимуть події;

в) місце і час

 

Зав'язка — перше безпосереднє зіткнення антагоністичних сил, яке зумовлює розвиток усіх наступних важливих життєвих подій. Вона робить зрозумілою тему твору. Зав'язкою може стати якась життєва ситуація, у яку потрапила чи сама створила дійова особа

 

Розвиток події — зміни у стосунках між персонажами та в їхньому житті, які настають унаслідок розвитку конфлікту після зав'язки твору. Саме тут розкриваються характери персонажів. Все чіткіше розкривається ідея

 

Кульмінація (лат. вершина) — вирішальне, найгостріше зіткнення сил, які ведуть боротьбу, момент найвищого напруження в розвиткові змальованих подій, своєрідне зривання масок і з'ясування, хто є хто

 

Розв'язка — показ наслідків, до яких призвело розв'язання покладених в основу твору конфліктів, повне розкриття ідеї й усього змісту твору

 

Епілог (грец. післяслово) — розповідь про долю основних персонажів, коли основні протиріччя вирішені

 

  

Композиція: два вступи (ліричний та інтродукція).

Інтродукція - введення,вступ  до музичного або словесного твору. Оскільки в поемі був уже ліричний вступ,Шевченко назвав історичний вступ інтродукцією.11 розділів,епілог,післямова(«передмова»)та звертання. Особливістю композиції є значна кількість ліричних відступів.

            Згадайте,яку роль виконують ліричні відступи.

            Сюжет: дві сюжетні лінії,які переплітаються, бо Ярема - учасник Коліївщини:

             - розгортання селянського повстання;

             - особисте життя Яреми та пов’язаних з ним персонажів.

             Образи.

             Подумайте! Які персонажі поем и вам запам’яталися?Кого з них ви вважаєте головними,кого другорядними,епізодичними?Навіщо саме так згруповані герої? Знайдіть у поемі докази всенародності Коліївщини . Чому «громаду в сіряках» Шевченко називає орлами?

             Запитання по тексту. За що убили титаря? Чому Ярема сирота убогий, сирота багатий? Де освячували ножі? Яку клятву давали гайдамаки? Чому Гонта вбиває дітей? Першою підпалили…?А потім? Яку територію охопило повстанням? Які суперечності були між масами і козацькою старшиною? Чому повстання закінчилося поразкою? Яка роль пісень кобзаря Волоха? Чому на боротьбу повстав весь народ? Що заставило Шевченка скласти передмову? З якою метою Шевченко звертається до минувшини?

             На контурній карті України позначте міста й села, які охопило повстання.

                Це цікаво. Історики та деякі письменники викривлено зображували Гайдамаччину:мужніх народних месників трактували як кровожерних розбійників,злодюг, «пятно в нашей истории». Такий наклеп на національних героїв обурив Шевченка,і в поезії «Холодний Яр» він дав цим писакам гнівну відповідь. Щоб спростувати наклепи на Коліївщину та дати землякам приклад громадської мужності написав «Гайдамаки». Допоміг поету Євген Гребінка,який вмістив розділ «Галайда» в своєму альманасі «Ластівка». Потім рукопис поеми читав Г. Квітка-Основ’яненко. За популярністю й народною любов’ю ця поема стала поряд з «Катериною».

                                                   Повсталий народ

              Головним героєм поеми є повсталий народ,про що свідчить назва поеми. Це збірний образ,зображений переважно як цілість. Поет раз у раз виокремлює тільки то Гонту,Залізняка,Ярему,кобзаря Волоха,запорожця,то цілий прошарок (козацьке панство). Тоді автор знову поєднує гайдамаків у монолітну,злютовану єдиним поривом цілісність.

     План до характеристики повсталого народу.

     1 «На ґвалт України Орли налетіли…».

     2   Повстанці збираються під Чигирином. Освячення ножів.

  1. Промова благочинного.

4   «Задзвонили в усі дзвони….»

  1. Початок повстання,його розмах.
  2. Гайдамаки в Лисянці.
  3. Кривава розправа в Умані як кульмінаційна точка народної боротьби.
  4. «Хто додому,хто в діброву з ножем у халяві…»
  5. Спад повстання.

     

 

Завдання. Цитатами із тексту розкрити кожен пункт плану.

      Скласти інформаційне гроно щодо характеристики колективного героя твору.

                                                                      відданість народній справі;

                                               сила й хоробрість;

      ПОВСТАНЦІ                                         віра в світле майбутнє;

                                               люта ненависть до поневолювачів і людяність;

                                                                       мужність,гумор.

       Центральний образ-повсталий народ,власне образ повсталої  України,образ волі й духовної могутності України. Гайдамаків Шевченко змальовує як героїв,симпатизуючи їм,називає їх орлами.

       Новаторство в поемі. Уперше в українській літературі,та й в усій європейській образ гайдамаків постав не фоном для вождів,а героями,що самі впливають на хід історії.

       Тестові завдання

       1.Поема «Гайдамаки» написана у:а)1839-1841рр.;б)1842;в)1845.

       2.Поема присвячена:а)Григоровичу;б)Жуковському;в)Сошенку.

       3.Повстання під назвою Коліївщина відбувалося:а)1768р.;б)1875р.;в)1769р.

       4.Головний герой поеми:а)повсталий народ;б)Гонта та Залізняк;в)Ярема.

       5.Повстання направлене проти:а)турків;б)поляків;в)москалів.

       6.З історичних джерел Шевченко використав:а) «Історію русів»;б)Руський літопис;б)перекази.

       7. «Про те,що діялось на Україні 1768 року,розказую так,як чув: а)від старих людей;б)від діда Івана;в)від Гонти.

       8.Осередком повстання була:а)Звенигородщина;б)Київщина;в)Чернігівщина.

       9.Розв’язку обох сюжетних ліній представлено:а)в епілозі;б)розв’язці;в)кульмінації.

       10.Керівники повстання:а)Гонта та Залізняк;б)титар;в)Ярема.

       11.Іван Гонта вбиває власних дітей тому що:а)дав клятву вбивати поляків;б)ненавидів їх;в)були йому не рідні.

       12.Треті півні-це сигнал до:а)повстання гайдамаків;б)до служби в церкві;в)виходу на панщину.

       Мистецька скарбниця. За сюжетом поеми створені фільми «Злива», «Коліївщина» відомим скульптором і режисером Іваном Кавалерідзе. Поему ілюстрували Їжакевич,Василь Касіян,Опанас Сластіон,Костянтин Трутовський. Музику написали до поеми композитори Мусоргський,Сєров,Лисенко,Стеценко та інші;опери створили О.Білаш,Ю.Мейтус.

          Це цікаво! «Гамалія» - останній твір романтичного періоду,а «Тризна» - перший твір нового періоду.

 

 

doc
Додано
17 березня 2021
Переглядів
1422
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку