Конспект уроку для 9 класу
Тема: Генетичний код
Мета:
навчальна: сформувати знання про генетичний код, особливості його будови, визначити функціональне значення,.
розвиваюча: розвивати творче мислення, уміння робити поетапні висновки, знаходити причиннонаслідкові зв'язки, розвивати увагу, уяву, пам'ять, , уміння працювати в парі;
виховна: виховувати ціннісне ставлення до будови всього живого; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета
Обладнання: таблиці «Генетичний код», підручник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Фронтальне опитування
1.Яка молекула в організмі людини відповідає за спадкову інформацію?
2. Що таке реплікація?
3. Що таке транскрипція?
4.Які бувають види РНК?
5. Яка РНК є найважливішою?
7. Яку функцію вона виконує?
8. Яка РНК доставляє амінокислоти до рибосом?
9. Де зберігають свою спадкову інформацію віруси?
10. Які ви знаєте віруси?
2. Бесіда
1.Пояснити механізм утворення ДНК?
2. Пояснити механізм утворення РНК?
3. Якщо на одній матричній ДНК іде синтез РНК і ДНК одночасно, що з ними відбувається?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Оголошення теми і мети уроку
Генетичний код.
Ознайомимось із поняттям генетичний код, розглянемо особливості його будови, визначимо функціональне значення
2. Вивчення нового матеріалу
«Холмс уже кілька годин мовчки сидів, схилившись над хімічною пробіркою, де клекотіло якесь невимовно смердюче вариво. Голова його схилилася до грудей, і він нагадував мені чудернацького кістлявого птаха з тьмяно-сірими перами й чорним чубом». Так починається одне з оповідань Артура Конан Дойла — «Чоловічки в танці». У садибі Ридлінґ-Торп-Менор починають з'являтися дивні малюнки, на яких зображено вишикуваних у лінію чоловічків під час танцю. Ось приклад одного з таких малюнків.
Господар садиби звертається по допомогу до геніального детектива Шерлока Холмса. Той легко доходить висновку, що малюнки — це закодовані послання. Холмс береться за їх розшифрування, і виявляється, що кожна фігурка відповідає літері англійського алфавіту. Шерлок Холмс складає таблицю коду — таблицю відповідності між позами чоловічків і літерами.
Використавши цей код, можна розшифрувати, що в посланні написано: «приходь сюди терміново»
Цей код був розроблений ватажком чиказької мафії для того, щоб спілкуватися з підлеглими. Проте набагато цікавішу й складнішу роботу провели вчені для розгадування найважливішого коду в живій природі — генетичного коду. Але перш ніж перейти до розгляду цього феномену, дамо визначення поняття «код».
Код — це правило, згідно з яким символи однієї системи (скажімо, літери) однозначно співвідносяться із символами іншої системи .
2.Генетичний код
Розповідь
Генетичний код - єдина система запису спадкової інформації в молекулах нуклеїнових кислот у вигляді послідовності нуклеотидів. Генетичний код заснований на використанні алфавіту, що складається всього з чотирьох букв А, Т, Ц, Г, відповідних нуклеотидам ДНК. Оскільки в білках зустрічається 20 різних амінокислот, то кожна не може кодуватися одним або двома нуклеотидами (буде закодовано тільки 42=16 амінокислот). Найменша можлива довжина «слова», визначальна амінокислоту, складається з трьох нуклеотидів (число можливих триплетів дорівнює 43=64). З 64 кодонів три - УАА, УАГ, УГА - не кодують амінокислот, вони були названі нонсенс-кодонами. Пізніше було показано, що вони є терминирующего кодонами (ТК)
Властивості генетичного коду:
- Генетичний код триплетів. Триплет (кодон) - послідовність трьох нуклеотидів, що кодує однуамінокислоту.
- Виродженість генетичного коду обумовлена ?тим, що одна амінокислота може кодуватися кількома триплетами (амінокислот 20, а триплетів -64), виняток становлять метіонін і триптофан, які кодуються тільки одним кодоном. Три триплета ТК-це стоп-сигнали, що припиняють синтез поліпептидного ланцюга. Триплет, відповідний метионину (АУГ), виконує функцію ініціювання (збудження) зчитування і не кодує амінокислоту, якщо стоїть на початку ланцюга ДНК.
- Однозначність - кожному даному кодону відповідає одна і тільки одна певна амінокислота. Слід чітко розуміти принципова відмінність двох найважливіших властивостей - виродженості і однозначності, одночасно властивих генетичним кодом.
- Код не перекривається, тобто в послідовності підстав АБВГДЕЖЗІК перші три підстави, АБВ, кодують амінокислоту 1, ДЕ - амінокислоту 2 і так далі. Якби код був перекриваються, то кислоту 2 могла б кодувати послідовність ВГД. У коді відсутні коми, тобто немає знаків, що відокремлюють один кодон від іншого.
- Генетичний код універсальний, тобто вся інформація в ядерних генах для всіх організмів, що володіють різним рівнем організації (наприклад, метелик, ромашка, рак, жаба, удав, орел, чоловік), кодується однаково.
3. Вивчення генетичного коду людини на основі таблиці
4. Як читати генетичний код?
Спочатку визначимося, де початок цього послання: це не обов'язково перший нуклеотид! Нам потрібно знайти «старт» — кодон АУГ. Позначимо положення першого АУГ.
Він кодує метіонін. Далі, якщо послідовно підставити амінокислоти з таблиці генетичного коду відповідно до триплетів нуклеотидів, то вийде ланцюжок: метіонін (АУГ) — валін (ГУГ) — лейцин (УУА) — фенілаланін (УУЦ) — пролін (ЦЦА) — валін (ГУГ) — глутамінова кислота (ГАА) — гліцин (ГГЦ).
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
1. Завдання на розшифрування білка (на дошці)
ТГТ - ТАТ - ТТГ - ГАА - ГАТ - ТГТ - ЦЦЦ - ЦГТ – ГГТ - АУГ.
2. Робота в парах. Перепишіть інформацію з ДНК на РНК і розшифруйте послідовність білка закодованого в РНК
.3. Завдання в підручнику 1-5 ст. 132
V. Домашнє завдання.
& 24. Завд. 13 ст.133
Конспект уроку для 9 класу
Тема: Генетичний код
Мета:
навчальна: сформувати знання про генетичний код, особливості його будови, визначити функціональне значення,.
розвиваюча: розвивати творче мислення, уміння робити поетапні висновки, знаходити причиннонаслідкові зв'язки, розвивати увагу, уяву, пам'ять, , уміння працювати в парі;
виховна: виховувати ціннісне ставлення до будови всього живого; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета
Обладнання: таблиці «Генетичний код», підручник.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Фронтальне опитування
1.Яка молекула в організмі людини відповідає за спадкову інформацію?
2. Що таке реплікація?
3. Що таке транскрипція?
4.Які бувають види РНК?
5. Яка РНК є найважливішою?
7. Яку функцію вона виконує?
8. Яка РНК доставляє амінокислоти до рибосом?
9. Де зберігають свою спадкову інформацію віруси?
10. Які ви знаєте віруси?
2. Бесіда
1.Пояснити механізм утворення ДНК?
2. Пояснити механізм утворення РНК?
3. Якщо на одній матричній ДНК іде синтез РНК і ДНК одночасно, що з ними відбувається?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Оголошення теми і мети уроку
Генетичний код.
Ознайомимось із поняттям генетичний код, розглянемо особливості його будови, визначимо функціональне значення
2. Вивчення нового матеріалу
«Холмс уже кілька годин мовчки сидів, схилившись над хімічною пробіркою, де клекотіло якесь невимовно смердюче вариво. Голова його схилилася до грудей, і він нагадував мені чудернацького кістлявого птаха з тьмяно-сірими перами й чорним чубом». Так починається одне з оповідань Артура Конан Дойла — «Чоловічки в танці». У садибі Ридлінґ-Торп-Менор починають з’являтися дивні малюнки, на яких зображено вишикуваних у лінію чоловічків під час танцю. Ось приклад одного з таких малюнків.
Господар садиби звертається по допомогу до геніального детектива Шерлока Холмса. Той легко доходить висновку, що малюнки — це закодовані послання. Холмс береться за їх розшифрування, і виявляється, що кожна фігурка відповідає літері англійського алфавіту. Шерлок Холмс складає таблицю коду — таблицю відповідності між позами чоловічків і літерами.
Використавши цей код, можна розшифрувати, що в посланні написано: «приходь сюди терміново»
Цей код був розроблений ватажком чиказької мафії для того, щоб спілкуватися з підлеглими. Проте набагато цікавішу й складнішу роботу провели вчені для розгадування найважливішого коду в живій природі — генетичного коду. Але перш ніж перейти до розгляду цього феномену, дамо визначення поняття «код».
Код — це правило, згідно з яким символи однієї системи (скажімо, літери) однозначно співвідносяться із символами іншої системи .
2.Генетичний код
Розповідь
Генетичний код - єдина система запису спадкової інформації в молекулах нуклеїнових кислот у вигляді послідовності нуклеотидів. Генетичний код заснований на використанні алфавіту, що складається всього з чотирьох букв А, Т, Ц, Г, відповідних нуклеотидам ДНК. Оскільки в білках зустрічається 20 різних амінокислот, то кожна не може кодуватися одним або двома нуклеотидами (буде закодовано тільки 42=16 амінокислот). Найменша можлива довжина «слова», визначальна амінокислоту, складається з трьох нуклеотидів (число можливих триплетів дорівнює 43=64). З 64 кодонів три - УАА, УАГ, УГА - не кодують амінокислот, вони були названі нонсенс-кодонами. Пізніше було показано, що вони є терминирующего кодонами (ТК)
Властивості генетичного коду:
- Генетичний код триплетів. Триплет (кодон) - послідовність трьох нуклеотидів, що кодує однуамінокислоту.
- Виродженість генетичного коду обумовлена ?тим, що одна амінокислота може кодуватися кількома триплетами (амінокислот 20, а триплетів -64), виняток становлять метіонін і триптофан, які кодуються тільки одним кодоном. Три триплета ТК-це стоп-сигнали, що припиняють синтез поліпептидного ланцюга. Триплет, відповідний метионину (АУГ), виконує функцію ініціювання (збудження) зчитування і не кодує амінокислоту, якщо стоїть на початку ланцюга ДНК.
- Однозначність - кожному даному кодону відповідає одна і тільки одна певна амінокислота. Слід чітко розуміти принципова відмінність двох найважливіших властивостей - виродженості і однозначності, одночасно властивих генетичним кодом.
- Код не перекривається, тобто в послідовності підстав АБВГДЕЖЗІК перші три підстави, АБВ, кодують амінокислоту 1, ДЕ - амінокислоту 2 і так далі. Якби код був перекриваються, то кислоту 2 могла б кодувати послідовність ВГД. У коді відсутні коми, тобто немає знаків, що відокремлюють один кодон від іншого.
- Генетичний код універсальний, тобто вся інформація в ядерних генах для всіх організмів, що володіють різним рівнем організації (наприклад, метелик, ромашка, рак, жаба, удав, орел, чоловік), кодується однаково.
3. Вивчення генетичного коду людини на основі таблиці
4. Як читати генетичний код?
Спочатку визначимося, де початок цього послання: це не обов’язково перший нуклеотид! Нам потрібно знайти «старт» — кодон АУГ. Позначимо положення першого АУГ.
Він кодує метіонін. Далі, якщо послідовно підставити амінокислоти з таблиці генетичного коду відповідно до триплетів нуклеотидів, то вийде ланцюжок: метіонін (АУГ) — валін (ГУГ) — лейцин (УУА) — фенілаланін (УУЦ) — пролін (ЦЦА) — валін (ГУГ) — глутамінова кислота (ГАА) — гліцин (ГГЦ).
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
1. Завдання на розшифрування білка (на дошці)
ТГТ - ТАТ - ТТГ - ГАА - ГАТ - ТГТ - ЦЦЦ - ЦГТ – ГГТ - АУГ.
2. Робота в парах. Перепишіть інформацію з ДНК на РНК і розшифруйте послідовність білка закодованого в РНК
.3. Завдання в підручнику 1-5 ст. 132
V. Домашнє завдання.
& 24. Завд. 13 ст.133