Урок 1
Тема. Географія як система наук. Об’єкт дослідження географії. Поняття «геосистема». Рівні геосистем. Пізнавальна та конструктивна роль географії
Мета: з’ясувати, що вивчається в курсі «Географія 11 клас», актуалізувати знання про об’єкт дослідження географії, сформувати поняття про геосистеми та їхні рівні, поглибити знання про пізнавальну й конструктивну роль географії, з’ясувати , які є джерела знань з курсу. Розвивати науковий світогляд, інтерес до географії як світоглядної та прикладної науки, критичне мислення. Виховувати повагу до співрозмовників, толерантне ставлення до думок інших
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок
Обладнання: підручник, атлас, зразки різноманітних джерел знань із географії
Хід уроку
І. Організаційний момент
Організаційно-дисциплінарні вимоги до вивчення курсу
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Методичний прийом «Мікрофон»
Дати відповідь на запитання. Що ми маємо вивчати в курсі «Географічний простір Землі»
ІІІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
Пригадайте, що вивчає фізична та економічна і соціальна географія?
Фізична географія вивчає природу поверхні Землі та її різноманітні ландшафти. Соціально-економічна географія вивчає територіальну організацію суспільства та його складових частин — населення, економічної, соціальної, політичної сфер. Обидві ці науки є основними відгалуженнями географії
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. ГЕОГРАФІЯ ЯК СИСТЕМА НАУК.
Методичний прийом «Робота в групах» (кожна група отримує завдання. Охарактеризувати систему географічних наук)
Картографія — наука про географічні карти, методи та способи їх створення й використання.
Картографії належить особливе місце в географії, адже карти використовують не лише географічні науки, а й у господарській практиці — наприклад, у лісовому господарстві, у військовій справі, авіації, судноплавстві тощо.
Геоінформатика — наука, технологія і прикладна діяльність, пов’язані зі збором, збереженням, обробкою, аналізом і відображенням просторових даних, а також із проектуванням, створенням і використанням географічних інформаційних систем.
Різні компоненти природи вивчають окремі науки про Землю - науки, що займаються вивченням планети Земля. Вони відокремилися від географії внаслідок накопичення великої кількості наукових знань про Землю й у зв’язку з необхідністю глибокого вивчення різних компонентів
природи та економіки. Це — геоморфологія, океанологія, гідрологія, географія ґрунтів, біогеографія.
У кожної галузі географії є свій предмет досліджень, але він пов’язаний і з іншими науками. Географічна наука має справу з простором і людиною в часі, розуміючи, що саме на людині зосереджена більша частина досліджень. Географія чимало може дати іншим наукам і чимало отримати від них.
2. ОБ’ЄКТ ДОСЛІДЖЕННЯ ГЕОГРАФІЇ
(Складання схеми в зошит)
Об’єкт дослідження географії - це частина матеріального світу, явища, певні властивості, а також зв’язки між ними, що мають просторовий прояв і можуть бути картографовані.
Залежно від об’єкта дослідження географічні науки поділяють на фізико-географічні -досліджують природу Землі, ландшафти, природні процеси та явища, що відбуваються на поверхні планети; соціально-економічні — досліджують географічне розміщення населення й виробництва, умови й особливості його розвитку в різних країнах і районах. Вони утворюють різні геосистеми.
3. ПОНЯТТЯ «ГЕОСИСТЕМА». РІВНІ ГЕОСИСТЕМ.
Геосистеми — природні системи різних рівнів, які охоплюють взаємодіючі частини літосфери, гідросфери, біосфери й атмосфери. Компоненти геосистеми пов’язані між собою циклами перетворення речовин і потоками енергії, процесами гравітаційного переміщення твердого матеріалу, вологообміном, біогенною міграцією хімічних елементів.
Вирізняють три основні рівні організації геосистем: планетарний, регіональний, локальний (місцевий).
Планетарний представлений на Землі географічною оболонкою. До геосистем регіонального рівня належать великі й складні за будовою структурні підрозділи географічної оболонки — фізико-географічні зони, сектори, країни. Під системами локального рівня розуміють відносно прості геосистеми, з яких побудовані регіональні геосистеми, — складові ландшафтів та інші.
Методичний прийом «Мозковий штурм»
Доведіть, що збереження географічної оболонки є необхідною науковою основою раціонального використання в господарстві природних умов і ресурсів, охорони їх і відновлення.
4. ПІЗНАВАЛЬНА ТА КОНСТРУКТИВНА РОЛЬ ГЕОГРАФІЇ.
Пізнавальна роль географії полягає в накопиченні та збереженні знань про географічну оболонку та її складові, своєрідність окремих країн і регіонів, а також формуванні географічної картини світу.
Конструктивна географія виникла на стику традиційних фундаментальних складових географічної науки: природничої, соціальної, економічної, ландшафтознавства, раціонального природокористування та охорони природи. Їх взаємов’язок яскраво проявляється в сучасних складних процесах техногенізації й антропогенізації навколишнього середовища.
V. Закріплення вивченого матеріалу. Рефлексія
1. Складіть схему взаємозв'язків усіх оболонок Землі.
2. Розташуйте запропоновані геосистеми в ієрархічній послідовності:фізико-географічна провінція, материк, фізико-географічний район, фація, місцевість, географічна оболонка, природна зона, ландшафт, географічний пояс, урочище.
3. Чи сприяють географічні знання розв'язанню комплексних виробничих і соціальних проблем та прийняттю раціональних і виважених рішень з їх вирішення?
VІ. Підсумки уроку
Географія — система природничих і суспільних наук.
• Об'єктом вивчення сучасної географії є географічна оболонка, населення та господарська діяльність.
• Геосистема — природна система різних рівнів, яка охоплює взаємодіючі частини літосфери, гідросфери, біосфери й атмосфери.
• Виокремлюють три основні рівні організації геосистем: планетарний, регіональний, локальний.
• Найважливіший аспект шкільної географії — формування світогляду, інтелектуального та професійного кругозору майбутнього громадянина.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 1.
Користуючись довідковими виданнями й Інтернетом, доберіть цікаву інформацію про такі природничі науки, як геодезія, гляціологія, медична географія.
Використана література:
1. Гільберг Т. Г. Географія (рівень стандарту) : підручник для 11 кл. закладів загальної середньої освіти / Гільберг Т. Г, Савчук І. Г, Совенко В. В. — К. : УОВЦ «Оріон», 2019. — 192 с. : іл.
2. Павлюк Н.І. Географія. 11 клас: навч.-метод.посібник. [Текст] / Н.І. Павлюк. – Х. : ВГ «Основа», 2019. – 88 с. : - табл. (Серія «Мій конспект»)
3. Стадник О.Г. Географія 11 клас (рівень стандарту): міні-конспекти уроків до підручника Г.Д. Довгань, О.Г. Стадника. – Харків : Вид-во «Ранок», 2019. – 48 с.