Тема. Головний мозок. Будова головного мозку, функції Лабораторна робота “Будова головного мозку людини” (вивчення за муляжами, моделями та пластинчастими препаратами)

Про матеріал

На цьому уроці формуються знання учнів про нервову систему, знайомляться з будовою та функціями великих півкуль , з будовою кори головного мозку. Учні будуть порівнювати будову та біологічне значення всіх відділів головного мозку людини та визначатимуть провідну роль великих півкуль; умітимуть виділяти головне та робити висновки.

Перегляд файлу

Тема. Головний мозок. Будова головного мозку, функції

Лабораторна робота “Будова головного мозку людини”

(вивчення за муляжами, моделями та пластинчастими препаратами)

Мета:

  • Освітня: Продовжити формувати знання учнів про нервову систему;  
  • навчальна: ознайомити із будовою та функціями великих півкуль; особливу увагу звернути на будову кори головного мозку; розкрити локалізацію функцій у корі;
  • Розвивальна: Розвивати уміння учнів порівнювати будову та біологічне значення всіх відділів головного мозку людини та визначати провідну роль великих півкуль; уміння виділяти головне та робити висновки;
  • Виховна: Виховувати бережливе ставлення до нервової системи свого організму, близьких та оточуючих людей.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: синтетична.

Місце уроку в навчальній темі: Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником, з картками.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивний:

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Візуальний: складання схем.

5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: зоологія, медицина, психологія.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, муляжі, таблиці, мультимедійна дошка.

Основні поняття та терміни: головний мозок, кінцевий мозок,  проміжний відділи головного мозку, епіфіз, гіпоталамус, таламус, нервові зони.

Хід уроку

 I.Організаційний момент.

  Перевірка присутності, створення позитивної атмосфери.

Екологічна хвилинка.

II. Актуалізація опорних знань.

Ми знову вирушаємо в країну, яка забезпечує людині розум, мислення, пам'ять і керує усіма процесами життєдіяльності. Нашими орієнтирами будуть здобуті раніше знання.

      1.Що є основною структурною одиницею нервовою системи?

      2.На які відділи поділяється головний мозок?

      3..Із чого складається біла і сіра речовина головного мозку?

      4.Які функції виконує мозочок?

      5.Яка будова середнього мозку?

III. Мотивація навчальної діяльності.

«Найдосконаліше і найскладніше творіння земної природи — це мо­зок», — говорив лауреат Нобелівської премії І. Павлов.

Чи справді мозок є найвдосконаленішим і найскладнішим  органом? Завдання для вас: через вивчення сьогоднішньої теми уроку, або спростіть це твердження,або його підтвердіть.

IY.Вивчення нового матеріалу

 Повідомлення теми і завдань уроку

Завдання уроку:

-продовжимо знайомитись із особливостями будови головного мозку;

-розглянемо будову проміжного і кінцевого мозку;

-дослідимо частини півкуль головного мозку;

Невеличка історична довідка:

Люди з давніх-давен хотіли знати, яка будова і функції головного мозку. Батько медицини Гіппократ досліджував зв’язки між мисленням і мозком.

Аристотель, великий мислитель Стародавньої Греції, вважав, що мозок є великою залозою, що необхідна для охолодження крові.

У Дрездені є модель жінки, через тіло якої просвічуються внутрішні органи. З допомогою цієї моделі можна побачити діяльність майже всіх систем — травної, кровоносної, дихальної. Як ви думаєте, чи можна подивитися, як працює нервова система?

Виклад матеріалу вчителем

З середини XIX ст. вивчення мозку відбувалося експериментальним шляхом, з використанням тварин. Великі півкулі головного мозку – це передній відділ мозку або кінцевий відділ. Основну масу півкуль становить біла речовина, а вкриті вони сірою речовиною – корою, товщина якої у різних відділах коливається від 1,3 до 4,5 мм. Поєднуються дві півкулі мозолистим тілом – це утвір, що побудований з нервових волокон, які забезпечують зв’язок і взаємоузгоджену роботу лівої та правої півкуль. Поверхня півкуль має борозни і звивини, які значно збільшують площу кори.  Півкулі поділяються на такі частки:

- лобові;

- тім’яні;

- скроневі;

- потиличні.

 Межею між частками є найвиразніші борозни – центральна, бічна та тім’яно-потилична. У них ніби сховано 2/3 поверхні кори. Права півкуля керує органами лівої частини тіла і отримає інформацію зліва. Ліва півкуля, навпаки, регулює роботу органів правої частини тулуба і сприймає інформацію справа. У корі виділяють давню і стару кору, що відіграють вирішальну роль у регуляції вегетативних функцій, інстинктивній поведінці, виникненні емоцій і нову кору, що відповідають за виконання моторних, сенсорних та асоціативних функцій.

Окрім кори, у глибині кожної півкулі є скупчення сірої речовини у вигляді окремих ядер. Вони розташовані у товщі білої, ближче до основи мозку, тому їх називають базальними або підкорковими ядрами. До підкоркових ядер належать смугасте тіло та мигдалеподібне тіло Крім всього, що ми розглянули у головному мозку наявні ще шлуночки, які заповнені рідиною – ліквором.

Про важливість і швидкість проходження біохімічних процесів у го­ловному мозку говорить такий факт, що кожної хвилини через мозок протікає 3/4 л крові, а загальна довжина всіх судин півкуль становить 560 км.

  Мікроструктура головного мозку: є сіра і біла речовина. Біла — утво­рює провідні шляхи для зв’язування відділів головного мозку між собою та спинним мозком, а сіра речовина у вигляді окремих ядер (скупчень) міститься всередині білої речовини. Сіра речовина також утворює кору великих півкуль.

 

http://www.subject.com.ua/lesson/biology/9klas/9klas.files/image150.jpg

 Заповнення таблиці.

Проміжний мозок — кінцевий стовбур мозку

 

Ділянка проміжного мозку

Функції та регулювання процесів

Зорові горби (таламус)

Провідникова (виняток — імпульси від нюхо­вих рецепторів). Центр больової чутливості

Підзоровогорбова ділянка (гіпоталамус)

Регуляція діяльності гіпофіза. Підтримує гомеостаз. Контролює інстинктивні реакції організму. Сон. Бадьорість. Емоції.

Шишкоподібне тіло (епіфіз)

Секреторна. Регуляція утворення пігментів шкіри.

(Виконання лабораторної роботи на індивідуальних карточках)

 

 

Лабораторна робота

 учня 8 класу ___________________________________

Тема. Будова головного мозку людини (вивчення за муляжами, моделями і пластичними препаратами)

Мета роботи: _______________________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Матеріали та обладнання: розбірні моделі головного мозку, муляжі, засоби ІКТ.

 І. Інструктаж з безпеки  життєдіяльності та правил користування лабораторним обладнанням, засобами ІКТ.

Хід роботи

Інструктивна картка

  1. Розділіть модель головного мозку на 2 половинки, знайдіть мозолисте тіло. Позначте його розміщення на малюнку 1 у розділі ІІ.
  2. На одній із половинок моделі знайдіть стовбур головного мозку та його складові
    • З чого складається проміжний мозок?______________________

______________________________________________________

______________________________________________________

  •     Як розташований довгастий мозок? _______________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

  •     Які шляхи проходять через міст? __________________________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

  •     Які нервові центри містяться у середньому мозку? __________

_________________________________________________________

_________________________________________________________

  1. Розгляньте моделі мозочка. Знайдіть у ньому сіру та білу речовини. Як вони розміщені? ____________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

___________________________________________________________

  1. На моделі знайдіть борозни, завитки, частки кінцевого мозку. Виконайте завдання 2 у розділі ІІ.
  2. Виконайте завдання 3 у розділі ІІ.
  3. Замалюйте розташування деяких нервових зон у корі великого мозку (користуйтеся довідковою літературою).

ІІ. Оформлення результату

  1. Позначте основні складові головного мозку

__________________________________

__________________________________

 _________________________________

__________________________________

__________________________________

__________________________________

  1. Напишіть назви частин півкуль головного мозку.

  1. Продовжіть речення:

У лобовій частці півкуль головного мозку розташовані нервові зони 

___________________________________________________________

У потиличній частці півкуль головного мозку розташовані нервові зони

__________________________________________________________

У скроневій частці півкуль головного мозку розташовані нервові зони 

____________________________________________________________

У тім’яній частці півкуль головного мозку розташовані нервові зони 

__________________________________________________________

 

ІІІ Висновок.

Якими особливостями будови та функцій головний мозок людини відрізняється від головного мозку тварини?

 

 

1.Рубрика «Цікаво знати»  працює група

1. Параметри мозку у людини і тварин.

Очевидно, найбільший головний мозок є у найбільшої тварини — кита. Маса його близько 7 кг. В індійського слона — 5 кг, у дельфіна афаліни — 1 кг 735 г.

Мозок людини важить від 1020 г до 1970 г (в середньому). Однак у багатьох талановитих людей мозок мав масу не дуже велику. У Анатоля Франса — 1017 г, Вітмена — 1282 г; Юлія Цезаря — 1100 г. У Байрона була вага мозку 2237 г, у І.С. Тургенєва — 2012 г.

Водночас маса мозку в епілептиків і дебілів більша, ніж у пересічної людини. Наприклад, в одного дебіла він мав вагу 2850 г.

Результати розтинів свідчать, що з 1850 р. до 2000 р. середня маса мозку чоловіків і жінок збільшилась на 52 г.

Аналізуючи сказане, можна зробити висновок: розумові здібності людини не залежать від маси мозку.

2. «Цікаво знати»  Група вчених –експертів працюють над питанням:

А) Як можна тренувати мозок і яких змін у діяльності мозку відбудуться?

Тренуйте свій мозок, збільшуйте його.

Проста пробіжка кілька разів за тиждень підвищує кількість протеїну в мозку, а це — захист нервових клітин від пошкодження, тих клітин, які пов’язані з вашими здібностями до пізнання.

Тренування збільшує потік крові до мозку, і ріст нейронів відбувається не лише на тих ділянках, які несуть відповідальність за рухову функцію, а й на ділянках, які контролюють логіку, мислення, пам’ять, навчання.

3. «Вчені дієтологи»

1.Що ж нам необхідно їсти, щоб оживити свій мозок?

Мільйони троків тому природа розрахувала потребу нашого мозку в поживних речовинах.

Щоб мозок працював на найвищому рівні, потрібно, аби у раціоні харчування були натуральні продукти.

Упродовж трьох останніх мільйонів років людський мозок ріс і розвивався. Його клітини розросталися на жирах, біологічно суміс­них, утворювалися системи зв’язку на ферментах з поживних речовин фруктів, горіхів, овочів та інших рослин. Таким чином, захисні системи для нейронів з поживних білків, створення генів для керування життям організму збудували ідеальний мозок — ідеальний союз генетики та раціону харчування.

Наразі між харчуванням та вимогами мозку — гігантська несумісність. Гени змінилися частково, а їжа — повністю. Тому й не дивно, що мозок людини «дає збої»: депресії, стреси, психоз, високий кров’яний тиск тощо.

Мозок потребує простої їжі, яка зберігається в його еволюційній пам’яті.

Люди далекого минулого вживали здебільшого фрукти, ягоди, коре­неплоди, бобові, горіхи, полювали на диких птахів та ловили рибу.

Якщо взяти за факт раціон харчування людини кам’яного віку, то це 65% — фрукти, овочі, горіхи, бобові, мед; 35% — м’ясо дичини, яйця, риба, ракоподібні.

2. Корисна інформація від ученого-дієтолога

Раціон сучасної людини:

55% — «нова» їжа: крупи, молоко, молочні вироби, цукор, солодощі, жири, алкоголь;

28% — жирне м’ясо, домашні птахи, яйця, риба;

17% — фрукти, овочі, бобові горіхи.

Просто жах! Що ж нам робити?!

2. Корисна інформація від ученого-дієтолога

Учені-дієтологи розробили 10 порад, як харчуватися, щоб мозок отримував лише потрібне:

1. Фрукти та овочі — основна частина раціону харчування.

2. Вживайте нежирне м’ясо або м’ясо птахів без шкірки.

3. Їжте квасолю, горох, боби, арахіс, тільки несолоні.

4. Їжте горіхи.

5. Їжте жирну рибу, ракоподібних.

6. Обмежте вживання будь-яких жирів, крім риб’ячого.

7. Обмежте їжу, яку кілька разів обсмажували, розігрівали, перекип’ятили тощо.

8. Обмежте вживання цукру та солі.

9. Вживайте вітаміни.

10. Вживайте капсули з риб’ячим жиром, особливо коли риба на вашому столі — рідкість.

1. Не вживайте багато соняшникової та кукурудзяної олії.

2. Не вживайте маргарин, виготовлений на соняшниковій олії.

3. Вживайте майонез, до складу якого не входить соняшникова олія.

4. Не вживайте смажену картоплю та поп-корн.

5. Вживайте рапсову та оливкову олію.

6. Споживайте лляну олію — вона знімає депресію.

7. Їжте жирну рибу.

IV. Домашнє завдання.

Домашнє завдання  підготувати проекти.

 Вивчити матеріали §62

V. Підсумок уроку.

Чи виконали ми поставленні завдання (Відповіді учнів)

Таким чином чи слова Павлова справді вдало підібрані. …..

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фурман Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
14143
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку