Урок на тему: " Сон. Види сну"

Про матеріал

Мета уроку: освітня – ознайомити учнів з поняттям сну; сформувати уявлення про існуючі види снів, акцентувати увагу учнів на біологічному значенні снів та сновидінь для людини; розповісти про можливі порушення сну та методах їх профілактики; надати цікаву та пізнавальну інформацію про відкриття вчених.

Розвиваюча – розвивати вміння учнів систематизувати отримані знання, встановлювати зв'язки нового навчального матеріалу з раніше вивченим; сприяти збагаченню словникового запасу учнів та розвитку пізнавального інтересу.

Виховна – виховувати бережливе ставлення до свого організму; довести учням, що організм людини – втілення неповторності, яку дарувала нам природа; акцентувати увагу на єдності класного колективу.

Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: Сон. Види сну

Мета уроку: освітня – ознайомити учнів з поняттям сну; сформувати уявлення про існуючі види снів, акцентувати увагу учнів на біологічному значенні снів та сновидінь для людини; розповісти про можливі порушення сну та методах їх профілактики; надати цікаву та пізнавальну інформацію про відкриття вчених.

 Розвиваюча – розвивати вміння учнів систематизувати отримані знання, встановлювати зв’язки нового навчального  матеріалу  з раніше вивченим; сприяти збагаченню словникового запасу учнів та розвитку пізнавального інтересу.

  Виховна – виховувати бережливе ставлення до свого організму; довести учням, що організм людини – втілення неповторності, яку дарувала нам природа; акцентувати увагу на єдності класного колективу.

Обладнання: листок самооцінювання ,  додаткові інформації (книги, журнали), фонограми «Релакс під шум дощу», ноутбук.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи та прийоми: бесіда, випереджувальні завдання та повідомлення учнів, складання опорної схеми, інтерактивний прийом «Мікрофон».

Основні поняття: сон, фази сну, сновидіння, летаргічний сон .

 

Хід уроку

 

І.ОРГАНІЗІЦІЙНИЙ МОМЕНТ ТА СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО НАСТРОЮ   

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  •                               Діти, ви хвилюєтеся? А не потрібно хвилюватися!
    Як вчить нас Дейл Карнегі справляти перше позитивне враження? Так, подаруємо щирі посмішки нашим гостям! Адже посмішка – це щастя в домі, доброзичливість у справах і пароль для друзів!
  •                               Чого ви очікуєте від цього уроку? (відповіді учнів)
  •                               У мене теж є свої очікування. Сподіваюся і сьогодні підтримати вашу переконаність у тому, що урок біології не може бути нецікавим, і мою переконаність у тому, що з вами завжди приємно і радісно співпрацювати.

 

Повторення вивчених понять з даної теми.

Гра «Термінологічне лото» слайд 4

На дошці прикріплені різнокольорові аркуші, на яких зі зворотного боку написані терміни. Учні підходять до дошки , знімають аркуш і дають визначення.

Поняття для повторення: відчуття, сприйняття, вища нервова діяльність, біль, ретикулярна формація, нейрон, гальмування, збудження.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ   

У світі царює ритм. А головним ритмом у природі є ритм активності

і спокою, сну і бадьорості. У такому біологічному ритмі живуть всі царства органічного світу. Ми знаємо про зимовий сон рослин, сезонну сплячку  або анабіоз у тварин, – це сезонні ритми.

Яке їх біологічне значення?
(пристосуванням організмів до виживання за несприятливих умов)

ІІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАДАЧ УРОКУ   

(Вчитель включає заспокійливу музику.)                                                                    - На які думки вас наштовхує ця музика? (Хочеться спати)

- Я не просто так включила її, адже сьогодні тема нашого уроку:  «Сон. Види сну».

(слайд5)Епіграф: «Сон – джерело всіх сил, бальзам для хворої душі» Шекспір

 

Темі сну присвячували свої твори художники, музиканти, поети.

І я пропоную офіційну тему уроку «Сон.Види сну»

(запис у зошити теми уроку)

Сплять членистоногі, молюски, риби, плазуни, сплять птахи і ссавці.

Сонна тварина легко стає жертвою хижаків, так що з еволюційної точки зору сон, здавалося б, явище невигідне.

Яка проблема витікає з цього факту?

Учні формулюють проблемне питання:

Чому  біологічне явище  сон збереглося і закріпилося у  процесі  еволюції  людини?слайд6

Проблемне питання сформульоване.

 Вирушаємо на пошуки відповіді

А що ж ви повинні вміти?

(застосовувати нові знання про сон на практиці)

ІV. ПРОЕКТУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Контрольні пункти приклеювати на дошку,а потім наш контролер

Контрольні пункти, які ми пройдемо разом: (слайд7)

  1.                           Мозковий штурм
  2.                           Теорії походження сну
  3.                           Сон – складний періодичний процес:

а) фаза повільного сну;

б) фаза швидкого сну

  1.                           Сон і сновидіння
  2.                           Чи будь який сон – здоровий?
  3.                           Бонус під шум дощу(Рефлексія)

ІV.  ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Актуалізація опорних знань учнів

(Слайд8)Альберт Ейнштейн говорив так: «Я провожу уві сні третину життя, і не найгіршу». Отже, проживаючи третину життя уві сні,  ми знаємо, що таке сон.

«Мозковий штурм» (відмічати пункт) (слайд 9)

Які ж асоціації викликає у вас це поняття? (слайд 10)

СОН

1. Що таке сон? Слайд 11

А тепер звернемося до словничка на с.224 і зачитаємо визначення сну як нового біологічного терміну.
(складаємо схему  на дошці, учні записують у зошити )

Сон - фізіологгічний стан

2. Теорії походження сну. (відмічати пункт) слайд 12

Існує 360 теорій пояснення сну. Стаття «Теорії сну»  знайомить нас з найбільш визнаними точками зору.

Знайдіть відповіді у тексті:

  •                               Які теорії сну панують у сучасній фізіології? Слайд 13
  •                               Визначте основні ідеї кожної теорії.

Додаток 1.Усі учні працюють

Перш за все, зауважимо, що сон - це природний стан організму, сила його незборима. Природа сну так до цих пір і не зрозуміла остаточно, хоча ми вже розглянули чимало спроб розібратися у фізіології цього явища.

Сон - природний фізіологічний процес перебування в стані з мінімальним рівнем активної свідомості і зниженою реакцією на навколишній світ, притаманний ссавцям, птахам, рибам і деяким іншимтваринам, у тому числі комах (наприклад, дрозофіли).

Існують різні теорії, що пояснюють причини і механізми сну.

Гуморальна теорія, як причину сну розглядає речовини, що з'являються в крові при тривалому стані. Доказом цієї теорії служить експеримент, при якому спала собаці переливали кров тварини, позбавленого сну протягом доби. Тварина-реципієнт негайно засипало. В даний час вдалося ідентифікувати деякі гіпногенние речовини, наприклад пептид, що викликає дельта-сон. Але гуморальні фактори не можуть розглядатися як абсолютна причина виникнення сну. Про це свідчать спостереження за поведінкою двох пар нероздільний близнюків. У них поділ нервової системи відбулося повністю, а системи кровообігу мали безліч анастомозів. Ці близнюки могли спати в різний час: одна дівчинка, наприклад, могла спати, а інша не спала.

Підкіркова і кіркова теорії сну. При різних пухлинних або інфекційних ураженнях підкіркових, особливо стовбурових, утворень мозку, у хворих відзначаються різні порушення сну - від безсоння до тривалого летаргічного сну, що вказує на наявність підкіркових центрів сну. При подразненні задніх структур субталамус і гіпоталамуса тварини засипали, а після припинення подразнення вони прокидалися, що вказує на наявність в цих структурах центрів сну.

У лабораторії І. П. Павлова було встановлено, що при тривалій виробленні тонкого дифференцировочного гальмування тварини часто засипали. Тому вчений розглядав сон як наслідок процесів внутрішнього гальмування, як поглиблене, розлите, що поширився на обидві півкулі і найближчу підкірку гальмування (коркова теорія сну).

Проте ряд фактів не могли пояснити ні коркова, ні підкіркова теорії сну. Спостереження за хворими, в яких були відсутні майже всі види чутливості, показали, що такі хворі впадають у стан сну як тільки переривається потік інформації від діючих органів почуттів. Наприклад, в одного хворого з усіх органів почуттів був збережений тільки одне око, закриття якого занурювали хворого в стан сну. Багато питань організації процесів сну отримали пояснення з відкриттям висхідних активуючих впливів ретикулярної формації стовбура мозку на кору великих півкуль. Експериментально було доведено, що сон виникає у всіх випадках усунення висхідних активуючих впливів ретикулярної формації на кору мозку. Були встановлені спадні впливу кори мозку на підкіркові утворення. У спати при наявності висхідних активуючих впливів ретикулярної формації на кору мозку нейрони лобової кори гальмують активність нейронів центру сну заднього гіпоталамуса. У стані сну, коли знижуються висхідні активуючі впливу ретикулярної формації на кору мозку, гальмівні впливи лобової кори на гіпоталамічні центри сну знижуються.

Між лімбіко-гипоталамическими та ретікулярними структурами мозку є реципрокні відносини. При порушенні лімбіко-гіпоталамічних структур мозку спостерігається гальмування структур ретикулярної формації стовбура мозку і навпаки. При пильнуванні за рахунок потоків афферентации від органів почуттів активуються структури ретикулярної формації, які надають висхідний активуючий вплив на кору великих півкуль. При цьому нейрони лобових відділів кори надають спадні гальмівні впливи на центри сну заднього гіпоталамуса, що усуває блокуючі впливу гіпо-таламических центрів сну на ретикулярну формацію середнього мозку. При зменшенні потоку сенсорної інформації знижуються висхідні активуючі впливу ретикулярної формації на кору мозку. У результаті чого усуваються гальмівні впливи лобової кори на нейрони центру сну заднього гіпоталамуса, які починають ще активніше гальмувати ретикулярну формацію стовбура мозку. В умовах блокади всіх висхідних активуючих впливів підкіркових утворень на кору мозку спостерігається повільно-хвильова стадія сну.

Гіпоталамічні центри за рахунок зв'язків з лимбичним структурами мозку можуть надавати висхідні активуючі впливу на кору мозку при відсутності впливів ретикулярної формації стовбура мозку. Ці механізми складають корково-підкоркових теорію сну (П. К. Анохін), яка дозволила пояснити всі види сну і його розлади. Вона виходить з того, що стан сну пов'язано з найважливішим механізмом - зниженням висхідних активуючих впливів ретикулярної формації на кору мозку. Сон бескоркових тварин і новонароджених дітей пояснюється слабкою вираженістю низхідних впливів лобової кори на гіпоталамічні центри сну, які за цих умов знаходяться в активному стані і надають гальмівну дію на нейрони ретикулярної формації стовбура мозку.

Сон новонародженого періодично переривається лише порушенням центру голоду, розташованого в латеральних ядрах гіпоталамуса, який гальмує активність центру сну. При цьому створюються умови для надходження висхідних активуючих впливів ретикулярної формації в кору. Ця теорія пояснює багато розлади сну. Безсоння, наприклад, часто виникає як наслідок перезбудження кори під впливом куріння, напруженої творчої роботи перед сном. При цьому підсилюються спадні гальмівні впливи нейронів лобової кори на гіпоталамічні центри сну і пригнічується механізм їх блокуючого дії на ретикулярну формацію стовбура мозку. Тривалий сон може спостерігатися при подразненні центрів заднього гіпоталамуса судинним або пухлинним патологічним процесом. Збуджені клітини центру сну безперервно надають блокуючий вплив на нейрони ретикулярної формації стовбура мозку.

Іноді під час сну спостерігається так зване часткове неспання, що пояснюється наявністю певних каналів реверберації збуджень між підкірковими структурами і корою великих півкуль під час сну на тлі зниження висхідних активуючих впливів ретикулярної формації на кору мозку. Наприклад, мати, що годує може міцно спати і не реагувати на сильні звуки, але вона швидко прокидається навіть при невеликому ворушіння дитини. У разі патологічних змін у тому чи іншому органі посилена імпульсація від нього може визначати характер сновидінь і бути свого роду провісником захворювання, суб'єктивні ознаки якого ще не сприймаються в стані неспання.

Фармакологічний сон неадекватний по своїх механізмах природному сну. Снодійні препарати обмежують активність різних структур мозку - ретикулярної формації, гіпоталамічної області, кори головного мозку. Це призводить до порушення природних механізмів формування стадій сну, порушення процесу консолідації пам'яті, переробки і засвоєння інформації. (4

 

3. Сон – складний періодичний процес. (відмічати пункт) слайд 14

У 50-х роках минулого століття була досліджена електрична активність головного мозку людини під час сну та неспання.

Записи електричних струмів мозку (електроенцефалограми) виявили, що сон – це складний періодичний процес.

Повноцінний сон складається з 5 циклів, що закономірно чергуються. Кожен з цих циклів триває від 1 до 1,5 години і починається фазою повільного сну, яку змінює фаза швидкого сну.

Пояснюю за малюнком «Фази сну людини протягом ночі» слайд 15

Сон складається з 2 фаз. Перша фаза – повільний сон. На цій фазі проходить сповільнення серцебиття, дихання, кровообігу, обмінних процесів, тобто організм певним чином розслаблюється та трішечки відпочиває. Друга фаза – фаза швидкого сну. Серцебиття прискорюється, мозок активно починає працювати. Саме в цей час людина починає бачити сновидіння.

   Всі фази сну поділені на стадії.  І стадія – засипання. Це проміжна стадія між бадьорістю та сном. ІІ стадія – наступає приблизно через 20 хвилин після першої, та може періодично повторюватись впродовж всього сну. ІІІ стадія – повільний сон. Н ацій стадії мозок в певній мірі відпочиває, але продовжує контролювати життєво важливі процеси. ІV стадія – швидкий сон. Це найкоротша стадія сну.  Після цієї стадії наступає пробудження.

4-я стадия медленного сна, глубокий сон. ЭЭГ выделена красной рамкой.4 стадія повільного сну.                                     Стадія швидкого сну

Быстрый сон. ЭЭГ выделена красной рамкой. Движения глаз подчёркнуты красным.       

Швидкий сон. ЕОГ у червоній рамці,

       Стадія 4. ЕОГ у червоній рамці.

                                                                         зафіксований сенсором рух очей

                                                                              підкреслено червоним.

 

Вчені довели, що люди з    раціональним складом розуму, частіше бачать чорно-білі сни, а люди емоційні та творчі – кольорові. Тим більш темно-гарячі кольори говорять про душевний неспокій, а світлі та холодні кольори, навпаки, говорять про спокій людини що спить.

 

Зробимо порівняльний аналіз двох фаз сну та визначимо біологічне значення кожної з них.

ФАЗА ПОВІЛЬНОГО СНУ

Знайдіть відповіді у тексті :

  •                               Яку частку нічного сну складає повільний сон? слайд 16
  •                               Які зміни відбуваються в організмі під час повільного сну?
  •                               Яке фізіологічне значення має повільний сон?

Додаток 2 (1 група)

Повільний сон

Повільний сон (син.: повільнохвильовий сон, ортодоксальний сон), триває 80-90 хвилин.

1-я фаза Дрімота.

Також вона називається стадією дрімоти. Для неї характерно обдумування і переживання проблем, що виникли протягом дня. Мозок за інерцією намагається знайти вирішення завдань, над якими він працював, перебуваючи в стані неспання. Людина може бачити образи, які реалізують рішення проблеми.

2-я фаза Поверхневий сон.

Відбувається подальше зниження м'язової активності, пульс і дихання сповільнюються. Мозок поступово перестає працювати. Для цієї стадії характерні короткі спалахи слухової чутливості. Кілька разів у хвилину людина перебувати у стані, коли його дуже легко розбудити.

3-я фаза  Сон помірної глибини.

Є перехідною. Відмінності між третьою і четвертою фазами сну полягає в кількості дельта-коливань. Але в такі подробиці ми вдаватися не будемо.

4-я фаза Глибокий сон.

Характеризується найбільш глибоким сном. Вважається найбільш важливою, так як в цей час мозок отримує самий повноцінний відпочинок і відновлює свою працездатність. В четвертій фазі сну людини важко розбудити. Випадки розязика уві сні або лунатизму відбуваються саме в цей фазі.

Перші дві фази вважаються поверхневим повільним сном, а другі дві - глибоким . Повільний сон ще називають ортодоксальним сном або non-REM-сном.

  Психічна активність в повільному сні представлена уривчастими неемоційними думками, а час, проведений у сні, зазвичай недооцінюється. У молодих здорових людей поверхневий сон займає біля половини часу усього нічного сну, а глибокий сон 20-25%.

  1. Структури, що забезпечують розвиток повільного сну :

Робочі групи: знайдіть у тексті пояснення ситуацій: слайд 17

  1.                           Чи правда, що повільний сон має свою структуру?
  2.                           Знайдіть у тексті пояснення. Чому, коли я працювала у дитячому садку, мій сон майже завжди починався одним і тим самим маренням: я рахую дитячі панамки?
  3.                           Юнак пообіцяв подрузі провести її на нічний поїзд, але не прийшов. Ображеній дівчині він пояснив, що не почув будильник. Чи можна йому повірити?

 

(Слайд 18 )Учень , прошу тебе узагальнити отримані уявлення про повільний сон та його значення

Рухова  діяльність

Припиняється

Тонус м’язів

Стрілка вниз

 

 

Температура  тіла

Кров’яний  тиск

Інтенсивність обміну речовин

Серцева діяльність

Біологічне значення:

під час повільного сну відбувається гальмування нейронів кори та підкіркових структур, відновлення клітин, які втомилися, синтез речовин, необхідних для нейронів головного мозку, ріст клітин

ФАЗА ШВИДКОГО СНУ

Додаток №3  (2 група)

Швидкий сон (REM-сон) 
Ця стадія ще називається БДГ-сну (від англ. rapid eye movements , що означає «швидкі рухи очей» ). Як ви вже здогадалися, для швидкого сну характерні прискорені рухи очних яблук під закритими повікми - це є першим принциповою відмінністю від повільного сну. 
Другим відмінність є те, що у фазі швидкого сну мозок зовсім не відпочиває, а навпаки, активізується. Підвищується також частота серцевих скорочень, але при цьому великі м'язи повністю розслаблені. 
А найцікавіше, що у фазі швидкого сну людини розбудити найскладніше, хоча його стан найбільш наближене до стану неспання. Тому швидкий сон ще називають парадоксальним. 
Не зовсім зрозуміло призначення швидкого сну. Існують кілька припущень з цього приводу: 
1. В стадії швидкого сну мозок розкладає по поличках отриману інформацію. 
2. Мозок аналізує уязика навколишнього середовища, в яких перебуватимуть організм і виробляє стратегію адаптації. Непрямим підтвердженням цієї думки є той факт, що у новонароджених швидкий сон складає 50%, у дорослих - 20-25%, у літніх людей - 15%. 
Але є один факт, який не викликає суперечок - у швидкому сні до нас приходять самі яскраві сновидіння! В інших стадіях сни теж присутні, але вони розмиті і ми дуже погано їх пам'ятаємо. Вчені також стверджують, що сон добре запам'ятається вам, тільки якщо ви прокинетеся у фазі швидкого сну. Сон починається з 1-ї фази, що триває приблизно 10 хвилин. Потім послідовно йдуть 2-я, 3-я і 4-я фази. Потім в зворотному порядку - 3-я, 2-я і настає фаза швидкого сну. Всі разом вони утворюють цикл, який повторюється 4-5 разів за ніч. 

  •                               Учені,читають додаток №3 про швидкий сон.

Розкажіть, будь ласка, які зміни відбуваються в організмі під час швидкого сну? Слайд 19

Дихання

 Частішає, глибшає

Серцева  діяльність

Стрілка вгору

Інтенсивність обміну речовин

Температура тіла

Очі

Швидко рухаються

М’язи тулуба і кінцівок

З’являються мимовільні рухи тулуба і кінцівок

Біологічне значення:

забезпечує функції психологічного захисту, переробку денної інформації, фіксацію потрібної інформації у довготривалій пам’яті

Швидкий сон – найважливіший для підтримання нормального стану психіки. На жаль, з віком швидкий сон стає все коротшим, і навіть може зникнути зовсім. Тому люди старечого віку скаржаться на поганий сон. Піддослідні, позбавлені цієї фази сну, відчували сильну втому.

У фазі швидкого сну нам сняться сновидіння, але пам’ятаємо ми лише останні на момент пробудження сни. Якщо ми прокидаємося у фазі швидкого сну, ми не відчуваємо ефекту «сонного сп’яніння», почуваємося бадьоро.

Слайд 20 Функції сну:

  • Головна - Сон забезпечує відпочинок організму.
  • Сон сприяє переробці та зберіганню інформації. Сон (особливо повільний) полегшує закріплення вивченого матеріалу, швидкий сон реалізує підсвідомі моделі очікуваних подій.
  • Сон - це пристосування організму до зміни освітленості (день-ніч).
  • Сон відновлює імунітет шляхом активізації T-лімфоцитів, що борються з простудні та вірусні захворювання.

 

  1. Сон і сновидіння (слайд 21)

Учитель.В окремих випадках цілі зони кори великих півкуль продовжують працювати під час сну. Тоді люди бачать сни.

(Слайд 22) Летаргічний сон або летаргія (забуття, бездіяльність) - це стан патологічного (хворобливого) сну з більш-менш вираженим ослабленням усіх проявів життя, у тому числі із знерухомленістю, значним зниженням обміну речовин, ослабленням або відсутністю реакції на звукові та больові подразники, а також на дотики. Зустрічається летаргічний сон при істерії, загальному виснаженні, після сильних хвилювань.

Слайд 22 (читати)

Причина сновидінь — різна ступінь гальмування ділянок головного мозку. Домінантні зони кори великих півкуль головного мозку галь­муються з меншою силою. Саме тому уві сні людина може розв’язати складні задачі, пригадати місцезнаходження потрібної речі, знайти геніальні шляхи розв’язання проблем. Відомо, що О. Пушкін створив вірш під час сну, а Д.І. Менделєєв стверджував, що кінцевий варіант періодичної системи йому приснився.

Зміст сновидінь завжди стосується минулого, сьогодення, але не майбутнього.

Учень згадала про те, що у фазі швидкого сну ми бачимо сновидіння.

 

Вправа: графічний диктант     «Крива знань» (слайд 23)

- В зошиті накресліть олівцем горизонтальну пряму. Я буду ставити питання на які треба відповісти «так» чи «ні». Відповіді ви позначаєте крапками. «Так» на одну клітину віще лінії, «ні» - на одну клітину нижче. З’єднуйте їх лініями.

Так

 

 

Ні

Таки чином утвориться крива.

(Слайд 25) Питання:

1. Сон – це періодичний функціональний стан організму людини, який характеризується вимкненням свідомості й зниженням здатності нервової системи відповідати на зовнішні подразники.  (Так)

2. Перша фаза сну – повільний сон. (Так)

3. Друга фаза сну – шумний сну. (Ні)

4. Біологічне значення сну полягає в скороченні часу відведеного на ніч. (Ні)

5. Сон захищає організм від перевтоми. (Так)

6. До порушень сну відноситься енурез, тахікардія, цукровий діабет. (Ні)

7. Підлітку потрібно спати не менше 10 годин на добу. (Так)

  • А зараз обміняйтеся зошитами з сусідом та проведемо взаємоперевірку.

Ось як повинна виглядати Крива знань. (Відповідь вчитель вивішує на дошці.)

 

(слайд 26) Ось як повинна виглядати Крива знань.

 

 

 

 

5. Чи будь який сон – здоровий? (відмічати пункт)  (Слайд 27)

Діти, ви маєте досить високий рівень поінформованості про здоровий спосіб життя. Тому зараз ми пограємо в гру

Вправа «Ланцюжок думок»

Як ви думаєте, чому я сьогодні принесла цю подушечку?

Вона називається саше, наповнена лавандою – кримською травою, аромат якої знімає головний біль, заспокоює і має снодійний ефект.

Той, кому я дам у руки ароматичну подушку, промовляє відоме йому правило здорового сну.(роздати правила цы учням як пам”ятку)

(Слайд 28)

 

Правила гігієни сну:

  •                   лягати спати в один і той же час;
  •                   легка вечеря за 2 години до сну;
  •                   не пити на ніч кави та міцного чаю;
  •                   уникати активної  збудливої діяльності за 1-2 години до сну;
  •                   прогулянки перед сном на свіжому повітрі;
  •                   тепла ванна або душ;

- не включати яскраве освітлення, мобільний телефон і не дивитись на    годинник;

- кімнату перед сном добре провітрити;

У разі порушення сну можна пити відвари глоду, валеріани, кропиви собачої,

меліси, тепле молоко з медом. Якщо ці засоби не допомагають , треба звернутись до лікаря.

 

     Учень 1 та учень 2  підготували для нас цікаві повідомлення

 

Учень 1: Психологи провели експеримент:  2 дні поспіль вони фотографували групу молодих людей. Першого дня всі учасники експерименту мали можливість добре виспатися, а перед другою фотосесією всі вони провели безсонну ніч.

В результаті сторонні спостерігачі одноголосно назвали значно привабливішими та здоровішими осіб, що гарно виспалися.

Краса приходить уві сні. У косметології навіть існує поняття «косметичний сон», коли людині приписують спати не менше 12 годин на добу, щоб відновити свіжість та молодість організму.

Звичайно, для більшості українок це неприпустимо, але треба ж таки визнати, що наслідки недосипання відчутно відбиваються як на фізичному стані людини, так і на її зовнішньому вигляді, у першу чергу – на обличчі: шкіра тьмяніє, з’являються темні кола під очима, самі очі втрачають блиск і хворобливо виглядають.

Отже, перебуваючи у ролі косметолога, я не раджу порушувати режим і закінчувати справи за рахунок нічного сну.

Учень 2: Окрім нічного сну у багатьох культурах існує короткочасний денний сон – сієста. У країнах із спекотливим кліматом робота підприємств та офісів вдень переривається не на обідню перерву, як у нас, а на сієсту.

Науково доведено, що сієста тривалістю 30 хвилин покращує здоров’я, запобігає пригніченому настрою, стресу, високому тиску, покращує пам’ять, полегшує навчання, сприяє подовженню працездатності і зберігає бадьорість до пізнього вечора.

Короткочасний денний відпочинок знижує смертність від серцево-судинних захворювань на 37%.

Я б радив усім українцям запровадити у свій режим дня сієсту.

Щоправда триваліший денний сон збиває природний біологічний годинник і викликає нічне безсоння.

  1. Релаксація під шум дощу(відмічати пункт) (слайд 29)

(Увімкнути музику)

Учитель:З настанням темноти мозок виділяє фотозалежний  гормон мелатонін. Якщо  в цей час припиняють надходити імпульси від рецепторів, людина засинає. Такий сон Павлов назвав пасивним сном.

Але під впливом гальмівних подразників може виникнути активний сон. Такими снодійними факторами є спокійна музика, шум дощу. Я пропоную всім отримати задоволення від релаксації під шум дощу і звуків природи.

Фонограма «Релакс під шум дощу»

6. Цікаві факти про сон (презентація)

V. ПІДСУМОК ТА РЕФЛЕКСІЯ УРОКУ

Ми пройшли всі контрольні пункти.

  •                               То чому ж сон як біологічне явище не зник, а закріпився у процесі еволюції людини?

(Слайд 30)

Продовжіть фразу:

  •                               Тепер я знаю, що…
  •                               Тепер я знаю, як….
  •                               Мені найбільше сподобалося…

. ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. (Слайд 31)

  • Підведення підсумків за листками самооцінювання (учні  підраховують загальну кількість балів за урок ) .
  • Оцінки за урок  отримаєте на наступному уроці.

VІІ. Домашнє завдання §  80, (Слайд 32)

Нехай вам сняться кольорові сни,
Здоровий сон не полишає дому,
Нехай він збереже вас від біди
І відганяє непотрібну втому!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тепер я знаю, що…

 

 

 

Тепер я знаю, як….

 

 

 

Мені найбільше сподобалося…


 

doc
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
8215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку