Тема: Гори. Карпатські гори.

Про матеріал
Продовжити формування поняття "гори"; розкрити залежність природи від їхньої висоти; ознайомити з характерними особливостями Карпатських гір: географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей.Розвивати мислення, спостережливість, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи.
Перегляд файлу

 

 

 

 

                 

Розробка уроку природознавства (4 клас)

 

Тема: Гори. Карпатські гори.

 

Мета.                   Продовжити    формування    поняття    "гори";    розкрити

залежність природи від їхньої висоти; ознайомити з характерними особливостями Карпатських гір: географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей.Розвивати мислення, спостережливість, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи.

 

Обладнання.       Фізична карта України, фотографії із зображенням Карпатських гір, ілюстрації рослин і тварин, телевізор,   диск із показом презентації Українських Карпат, виставка карпатського одягу, сувенірів із Карпат, музичний центр,   енциклопедії.

 

 

                                           Хід уроку.

/. Привітання

Доброго ранку, Україно моя.

Доброго ранку рідна земля.

Доброго ранку люди Землі.

Доброго ранку шановні вчителі.

 

//. Підсумки фенологічних спостережень.

 Вчитель.

Надаю слово синоптику.

Учень.

Синоптики   вітають   всіх,    кого    цікавить,    якою    буде   погода   сьогодні    і повідомляють

температура повітря -

вітер -

небо-

опади -

Вчитель.

- А що нам підказує народний календар?Щиро дякую за повідомлення. Погода сприятлива.  Отже, подаруйте один одному усмішку, всім гарного настрою і добрих корисних справ.

 

 

III. Актуалізація знань, умінь і навичок учнів.

1. Перед нами фізична карта України. На ній назви численних міст, річок, височин.   Все   це  -  наш  рідний   край,   що  зветься   Україною.   Краса  нашої

 

батьківщини давала і дає натхнення поетам, композиторам, художникам, які оспівували її у своїх творах, полотнах. Куди б не поїхали ми, скрізь приваблює і зачаровує нас природа своєю неповторною красою. Багато захоплених відгуків заслужила природа одного із куточків нашої країни, куди ми з вами сьогодні відправляємось в якості дослідників і туристів. А куди саме помандруємо, вам допоможе дізнатися кросворд.

І.       Розгадування кросворда.

  1.     Які гори впливають на погоду Південного берега Криму? (Кримські).
  2.     Ділянка земної поверхні, високо піднята над рівниною. (Гора).
  3.     Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби).
  4.     Нижня частина гори. (Підніжжя).
  5.     Верхня частина гори. (Вершина).
  6.     Місця відпочинку, яких багато в Криму. (Курорти).
  7.     Великі заглибини з крутими схилами. (Яри).

 

- Так куди буде наша подорож?

IV. Повідомлення теми і  мети.

- Сьогодні ми здійснимо подорож до Карпат. Карпатські гори, які знаходяться в
Україні, називають Українськими Карпатами. Отже, ми побуваємо на найвищій
вершині Карпатських гір, вивчимо рослинність Українських Карпат, дізнаємось
про тваринний світ, а також про працю людей, їх відпочинок. Ви дізнаєтесь
багато нового і цікавого, невідомого ще вам.

V. Надання необхідної інформації.

1. Практична робота.

Розгляньте карту України. Знайдіть Карпатські гори. Визначіть, у якій частині України вони знаходяться. Покажіть їх на карті. Позначте їх місцезнаходження на своїх контурних картах. Яка найвища вершина? Назвіть її висоту. (гора Говерла, 2061м).

2. Робота з підручником.

  • Розгляньте схематичний малюнок гори, поданий у підручнику (с.131).
  • Давайте простежимо: як змінюється рослинність від її підніжжя до вершини?

а) Вирішення проблемної ситуації.

- Поміркуйте, чому так відбувається. Висловіть свою думку, чи змінюється
тваринний світ від підніжжя до вершини? Чому?

б) Читання статті у підручнику "Гори".

- Ми можемо в цьому переконатися, прочитавши наукову статтю, що у вашому
підручнику (с. 130-131).

в) Висновок. Відповіді на запитання.

  • Як змінюється t повітря залежно від висоти?
  • Чому влітку біля підніжжя гір спекотно, а на високих вершинах лежить сніг?
  • Чому що вище піднімаєшся в гори, то рослинність стає біднішою?

3. Розповідь вчителя.

Назва Карпатських гір підходить від слов'янського "харбат", тобто "хребет". Українські Карпати - гори, середні за висотою. Утворені кількома гірськими хребтами. А між ними розкинулися мальовничі долини.

Клімат Карпат теплий і вологий. Карпатські гори - це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів - навесні і влітку, снігу - взимку. Весною сніг довго лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені. З гір тече безліч струмків і річок. Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Серед них Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії.

Карпати - місце в Україні, де найбільше лісів. 20% всіх лісів зосереджено саме в Карпатах. Тому їх і називають "лісистими" і "зеленими". Характерна риса Карпат - м'якість. Плавні контури хребтів, м'які відтінки зелені гірських схилів, вкритих лісами майже до самих вершин і оповитих блакитним серпанком.

Ми з вами говорили про те, що рослинність в горах змінюється від підніжжя до вершини. Тому біля підніжжя росте листяний ліс, в якому є дуби, граби, бук, липи, клени, ясени, вільха. Вище - мішаний ліс. В ньому вже з'являються і хвойні дерева: ялиці, ялини європейські (смереки). Тут можна зустріти кущі малини, ожини, шипшини, ліщини, багато лікарських рослин, грибів. Ще вище -ліс стає хвойним. У ньому ростуть смереки, ялиці, модрини. Хвойні ліси змінюються чагарниками, а за ними розкинулися гірські луки - полонини. Вони вкриті різними трав'янистими рослинами.

Ми мандруєм, ми мандруєм, Україною крокуєм.            Ось побачили Карпати:       Як вершину нам дістати? Заглядаємо в озерця -          Не торкнутися нам дна!    Так ми довго, довго йшли,

Поки на Говерлу не прийшли.

Клімат тут холодний. Не кожна рослина може вижити. Але пристосувалися до її умов чорниця, брусниця, оситняк, осока, біловус.

фізкультхвилинка. 

4. Робота в групах.

- А тепер ви попрацюєте в якості дослідників.

Опрацюйте   самостійно   статтю   "Тварини   Карпат",   зверніть  увагу  на  назви

тварин, що мешкають в Карпатах. Об'єднайтесь в групи, обговоріть отриману

інформацію    і    дайте    відповіді     на    запитання.     Свою    відповідь    будете

супроводжувати   ілюстраціями    із   зображенням   тварин.   Оберіть   секретаря,

доповідача.

(І група. Виписати і назвати звірів і птахів, що мешкають в Карпатах.

II група. Виписати і назвати плазунів, земноводних риб, що мешкають   на цій

території.

- Крім підручника, користуйтеся додатковою літературою.).
Перевірка роботи груп.

5. Продовження надавання необхідної інформації.

  • Подивіться ще раз на карту. Що не за позначки? (умовні знаки - корисні копалини).
  • Карпати багаті на корисні копалини. Що тут добувають? (Нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуті,).

Людина значно змінила природне середовище Карпат. Широко використовуються природні ресурси. Через Карпати проходять залізниці, автомагістралі, нафто і газопроводи, лінії електропередач і зв'язку з зарубіжними країнами.

Населення  займається вівчарством,  землеробством,скотарством,

виноградарством, садівництвом, розвинута деревообробна промисловість. У будь-яку пору року Карпатські гори приваблюють туристів. В місцях виходу цілющих мінеральних вод створені санаторії, де щорічно оздоровлюються десятким тисяч людей. Іван Франко дуже любив гори. В 1884 році він особисто вів першу туристичну групу студентської молоді. 

- Чому ж так сильно приваблюють туристів Карпати. Хочете дізнатися? Адже ми
з вами теж можемо стати туристами. Сядьте рівно, будьте уважними, ми знову
повертаємося в гори.

6. Перегляд слайд-фільму. Презентація.

  • Діти, підніміть руки, кому сподобалось побачене і хто хоче побувати серед цієї краси.
  • Що ж приваблює туристів на вашу думку

7. Розповідь вчителя (продовження). 

Фауна і флора України - національне багатство, наші безцінні скарби. Багато уваги приділяється зараз питанням охорони та поновлення фауни і флори. Деякі тварини і рослини вже занесені в Червону книгу. Серед них саламандра плямиста, тритон карпатський, ропуха зелена, полоз лісовий, мідянка звичайна, айстра альпійська, едельвейс, сосна європейська кедрова. (Показ ілюстрацій). І цей список можна продовжити. У 1968 році створено Карпатський державний заповідник. Карпатський природний національний парк. Крім них є Джурджинський, Свидовецький, Брадульський, Кузийський заказники, заказники Синевірське озеро, Служниця.

8. Повідомлення учнів.

Вчитель. Рідкісна зникаюча рослина "зірка полонини", білотка альпійська або едельвейс. Про нього послухайте легенду.

а) Легенда про едельвейс (учень).

Вчитель. Тільки в трьох пунктах Карпат на полонинах та низинних вологих луках росте ця рідкісна зникаюча рослина, міф про яку ви зараз почуєте - це нарцис вузьколистий.

б) Миф про нарцис вузьколистий (учень).

VI. Узагальнення і систематизація знань учнів. (Рефлексія).

 

І стадія.

 

Тестування.

  1. Гори, розташовані на заході України: а) Карпатські б) Кримські в) Уральські
  2. За висотою Карпати є:

а) низькими   6)середніми    в) високими.

3. Найвища вершина Карпатських гір:

а) г.Джомолунгма б) г.Роман-Кош   в)г.Говерла

4. Висота г.Говерли:

а) 2061 м   б) 1000м   в) 5061 м

5. Які річки течуть у Карпатах:

а) Десна, Івотка   б) Дністер, Тиса   в) Дніпро, Сейм

6. Яку течію мають річки Карпат:

а) швидку, бурхливу   б) спокійну, повільну

7.Озеро в Карпатах:

а) Синевір   б) Світязь   в) Турське

8.Як називається рівнина в Карпатах:

а) яйла   б) пасовища в) полонина

9.Які рослини ростуть в Карпатах:

а) смерека, бук, модрина   б) суничне дерево, троянди

10.Які рослини Карпат занесені до Червоної книги:

а) малина, ожина   б) нарцис вузьколистий, едельвейс, в) клен, липа

  1. Тільки в Карпатських лісах мешкає:

      а) орел    б) білка карпатська   в) заєць

  1. До Червоної книги занесений:

      а) тритон карпатський   б) їжак   в) гриф

Перевірка: 1-а; 2-б; 3-в; 4-а; 5-б; 6-а; 7-а; 8-в; 9-а; 10-б; 11-б; 12-а.

II стадія.

Наша заочна подорож закінчується. А по яких горах ми подорожували?

Що вияснили і запам'ятали про ці гори?

Чим займаються люди цієї місцевості?

Де відпочивають?

Що найбільше сподобалось на уроці?

Про що хотіли б ще дізнатися на наступному уроці?

III стадія

Огляд виставки карпатського одягу, сувенірів із Карпат, фотографій.

А тепер повертаємося додому. Наша подорож закінчилася 

VII. Домашнє завдання.

  1.               Учням, які бували в Карпатах, скласти усну розповідь про природу гір,                       їх красу.
  2.               Опрацювати ст.. 130-134. Відповідати на запитання.
  3.               Намалювати гірські пейзажі (за бажанням).

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
3 березня 2021
Переглядів
1164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку