Тема. Водойми України
Мета. Сформувати поняття про водойми; дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати спостережливість і уяву; виховувати любов до природи, бережне ставлення до її багатств
Обладнання. Карта України, схема річки, схема утворення озера, таблиця «Порівняй моря», картки для роботи в групах, жабеня, відеофільм «Вода», комп’ютер
Хід уроку
І Організація класу
- Діти, поверніться, будь ласка, до гостей і привітайтеся з ними. Сідайте.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
-
Сьогодні ми наш урок розпочнемо з казки, яку складемо разом. Головний герой казки – звичайне жабеня. А знаєте, що воно любить найбільше? Відгадайте.
«Це справжнє диво природи, вічно мандрує, є предметом обожнювання з давніх часів, є джерелом життя на планеті Земля, займає 2/3 поверхні планети, в природі існує в трьох станах» Що це? ( Вода )
( Показую відеофрагмент)
- Жило наше жабеня у старій водоймі, ніколи не сумувало і раділо життю. Але якось воно замислилось: чи існують водойми кращі за його домівку і вирушило в подорож.
- А чи хочете ви вирушити теж і дізнатися разом з ним про різні види водойм, з’ясувати, як вони утворилися і чим відрізняються, навчитися показувати їх на фізичній карті і позначати ці водні об’єкти на карті України? (Так.)
- Отже, вирушаємо в подорож ( відкриваю дошку), але нам потрібно знати прогноз погоди.
ІІІ Синоптична хвилинка
-
Слово синоптикам. Відкрийте зошити і відмітьте стан погоди.
-
Закрийте зошити і покладіть на край парти.
ІV Вивчення нового матеріалу
-
Ой, що це наближається? Та це ж чорна хмара. А ось і дощ.
-
Краплі дощу, падаючи на землю, просочуються крізь ґрунт і пісок до глини, яка не пропускає води. Усі води, які знаходяться під поверхнею землі називаються підземними. Підземні води не залишаються нерухомими. Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню. Місце, де виходить вода, називається джерелом.
-
А чи траплялося вам знайти джерело? Де саме?
-
В Україні здавна шанували джерела. Вода в них вважалася живою, тобто – особливо цілющою. Нам з вами потрібно охороняти джерела, не засмічувати їх.
-
То яку першу водойму зустріло жабеня?
-
Воно не витримало і пірнуло у чисту цілющу воду джерела. Течія підхопила його і понесла. Як ви думаєте, у яку водойму могло потрапити жабеня? ( Річка, озеро, море)
-
Давайте ми всі разом подивимося відеофрагмент про водні об’єкти, які ви назвали.
-
Але жабеня про ці водойми не знає нічого. Щоб йому допомогти, попрацюємо у групах.
-
У нас буде 3пари: «Річки», «Озера», «Болота», «Моря». Кожна група отримує завдання. Прочитайте завдання. Які є питання? Тоді починайте працювати. ( Підхожу до кожної групи і запитую, що група буде робити)
Завдання для пар: «Річки»
-
Знайдіть у підручнику на с.111 схематичне зображення будови річки, прогляньте її.
-
Допишіть речення
Місце, де починається річка називається …..
На своєму шляху вона приймає воду інших річок – своїх ….
Заглиблення, по якому тече річка, називається …
-
На дошці на макеті позначити частини річки
-
Знайдіть на фізичній карті річки Дніпро, Дністер, Дунай, Південний Буг
-
На карті України підпиши найбільші річки
«Озера»
Підготувати розповідь за планом
-
Що таке озеро?
-
Де в озерах береться вода?
-
Як позначаються на картах?
-
Знайдіть на фізичній карті озера: Шацькі, Ялпуг, Кагул, Сасик.
-
Позначте на карті України озера
«Болота»
У підручнику на с.115 знайдіть відповіді на питання
1. Що таке болото?
2. Як воно утворюється?
3. Де найбільше боліт в Україні?
4. Як позначаються болота?
5. Позначте на карті України болотисту місцевість
6. Яка корисна копалина утворюється в болотах?
«Моря»
У підручнику на с. 115-116 знайдіть відповідь на запитання
1. Моря це ….
2. Які є моря?
3. Яка вода в морях?
Порівняй за планом
-
Розмір
-
Глибина
-
Температура влітку
-
Чи замерзає взимку
4. Прикріпити на карту України моря
Після роботи в парах– фізкультхвилинка
-
А зараз перевіримо, як ви виконали завдання в групах і розкажемо жабеняті про річки України.
-
З місця доповідач з групи «Річки», прочитайте ваше завдання. Двоє учнів підуть до дошки і позначать частини річки, а двоє на карті України позначать найбільші річки.
( Цікаво знати, що річка Дніпро має 1350 приток: Рось, Прип’ять, Десна … Колись ця річка називалась Борисфен.)
-
Підплило жабеня до одного берега, до другого, пірнуло в глибину, довкола роздивилося і сподобалась йому ріка. Гарно тут, але завузько. Пошукаю ще.
-
А що розкаже група «Озеро»
-
Один з місця читає, яке було завдання. Доповідач з місця розповідає за планом. Двоє біля дошки позначають на карті України озера.
( Виявляється, що на Волині є Оконське озеро-криниця, у центрі його б’є вода з двох потужних джерел. Із заглиблень, які вони утворюють, вилітають шматочки крейди. А найбільше в Україні озеро Ялпуг: довжина 29 км, ширина – 5 км, а глибина від 2.5 – 6 км. Знаходиться воно в Одеській області. )
-
Заплило жабеня в озеро, пірнуло до дна, непогане місце, але замілко. Пошукаю чогось краще.
-
Група «Болота», розкажіть жабеняті і нам, що ви дізналися про цю водойму.
-
Один з групи з місця зачитайте завдання. А тепер по черзі давайте відповіді на питання.
-
Двоє піде до дошки і позначать на карті України болотисту місцевість.
-
Потрапило жабеня в балото, ледве вмістилося, живіт забило комарами. Дива та й годі! Але темно і сумно. Треба йти далі.
-
Група «Моря», ознайомте нас усіх з цими водоймами.
-
Один зачитує завдання. Далі по черзі будете давати відповіді.
Один учень біля дошки кріпить порівняльну характеристику, а один на карту України – назви морів.
( А знаєте чому море назвали Чорним? Все, що довго лежить на дні моря, через деякий час чорніє. Тому що з дна виділяється сірководень – газ з неприємним запахом.)
-
Нарешті наш мандрівник заплив у море. Кінця-краю не видно!
Це тобі не на болоті
Стриб та квак та мошку ням …
Ти на морі, на курорті!
Насолоджуйся життям!
-
Але чомусь воно швидко вистрибнуло на берег. Що не так, діти? ( Головне те, що вода в морі солона і жабеня там жити не може.)
-
Отже, кожна група, вивчивши свій водний об’єкт позначила його на карті України.
-
То які водні об’єкти ми позначали на карті? А яку водойму не позначили? Чому?
-
Жабеня також побувало у всіх водоймах України, але вирішило, що вдома краще.
-
Але щоб повернутися назад давайте дамо жабеняті орієнтири.
V Закріплення та осмислення знань
- У вас на партах лежать картки-підказки. Я вам буду читати визначення понять, які ви сьогодні вчили. А ви шукайте правильну відповідь серед своїх підказок, відривайте її і піднімайте вгору. Зрозуміли?
1. Ялпуг, Світязь, Сасик це …. ( озера).
2. Ділянка надмірно зволоженої поверхні землі називається ….( болото)
3. Місце, де на поверхню землі витікає підземна вода називається … ( джерело)
4. Солона вода у … ( морі)
5. Місце, де починається річка називається … ( витік)
- Яке слово-підказка у вас лишилося? ( Случ)
Складіть самостійно запитання, щоб відповіддю було це слово.
-
Жабеня ще раз послухало повідомлення про водойми і вже з цим багажем знань може повертатися додому
-
Але воно хоче нагадати вам, що жаби живуть тільки в чистій воді. Тому не забувайте, що всі водні об’єкти потрібно охороняти, не забруднювати їх. Кожна водойма займає своє місце і має певне значення. Щоб зберігся світ, у якому ми живемо, потрібно зберегти всю різноманітність водойм.
( Закриваю дошку.)
-
Нарешті моя рідна домівка!
-
Воно з радістю пірнуло у воду, а потім почало розповідати своїм друзям про цікаву мандрівку.
VІ Підсумок уроку
-
Чи сподобалася казка, яку ми склали на уроці?
-
Чи поповнили ви свої знання?
-
На партах у вас лежать сигнальні картки. Підніміть картку, з відповідним кольором, дивлячись на схему.
-
Як ви засвоїли матеріал покаже контролююче завдання на наступному уроці.
VІІ Домашнє завдання
-
Підготувати з додаткової літератури розповідь про будь-яку водойму України.