Урок "Водойми України"

Про матеріал
Сформувати поняття про водойми; дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати спостережливість і уяву; виховувати любов до природи, бережне ставлення до її багатств
Перегляд файлу

 

 

Тема. Водойми України

Мета. Сформувати поняття про водойми; дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати спостережливість і уяву; виховувати любов до природи, бережне ставлення до її багатств

Обладнання. Карта України, схема річки, схема утворення озера, таблиця «Порівняй моря», картки для роботи в групах, жабеня, відеофільм «Вода», комп’ютер

 

Хід уроку

І Організація класу

- Діти, поверніться, будь ласка, до гостей і привітайтеся з ними. Сідайте.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні ми наш урок розпочнемо з казки, яку складемо разом. Головний герой казки – звичайне жабеня. А знаєте, що воно любить найбільше? Відгадайте.

«Це справжнє диво природи, вічно мандрує, є предметом обожнювання з давніх часів, є джерелом життя на планеті Земля, займає 2/3 поверхні планети, в природі існує в трьох станах» Що це? ( Вода )

( Показую відеофрагмент)

- Жило наше жабеня у старій водоймі, ніколи не сумувало і раділо життю. Але якось воно замислилось: чи існують водойми кращі за його домівку і вирушило в подорож.

- А чи хочете ви вирушити теж і дізнатися разом з ним про різні види водойм, з’ясувати, як вони утворилися і чим відрізняються, навчитися показувати їх на фізичній карті і позначати ці водні об’єкти на карті України? (Так.)

- Отже, вирушаємо в подорож ( відкриваю дошку), але нам потрібно знати прогноз погоди.

ІІІ Синоптична хвилинка

  • Слово синоптикам. Відкрийте зошити і відмітьте стан погоди.
  • Закрийте зошити і покладіть на край парти.

ІV Вивчення нового матеріалу

  • Ой, що це наближається? Та це ж чорна хмара. А ось і дощ.
  • Краплі дощу, падаючи на землю, просочуються крізь ґрунт і пісок до глини, яка не пропускає води. Усі води, які знаходяться під поверхнею землі називаються підземними. Підземні води не залишаються нерухомими. Вони рухаються підземними струмками і виходять на поверхню. Місце, де виходить вода, називається джерелом.
  • А чи траплялося вам знайти джерело? Де саме?
  • В Україні здавна шанували джерела. Вода в них вважалася живою, тобто – особливо цілющою. Нам з вами потрібно охороняти джерела, не засмічувати їх.
  • То яку першу водойму зустріло жабеня?
  • Воно не витримало і пірнуло у чисту цілющу воду джерела. Течія підхопила його і понесла. Як ви думаєте, у яку водойму могло потрапити жабеня? ( Річка, озеро, море)
  • Давайте ми всі разом подивимося відеофрагмент про водні об’єкти, які ви назвали.
  • Але жабеня про ці водойми не знає нічого. Щоб йому допомогти, попрацюємо у групах.
  • У нас буде 3пари: «Річки», «Озера», «Болота», «Моря». Кожна група отримує завдання. Прочитайте завдання. Які є питання? Тоді починайте працювати. ( Підхожу до кожної групи і запитую, що група буде робити)

Завдання для пар: «Річки»

  1. Знайдіть у підручнику на с.111 схематичне зображення будови річки, прогляньте її.
  2. Допишіть речення

Місце, де починається річка називається …..

На своєму шляху вона приймає воду інших річок – своїх ….

Заглиблення, по якому тече річка, називається …

  1. На дошці на макеті позначити частини річки
  2. Знайдіть на фізичній карті річки Дніпро, Дністер, Дунай, Південний Буг
  3. На карті України підпиши найбільші річки

 «Озера»

Підготувати розповідь за планом

  1. Що таке озеро?
  2. Де в озерах береться вода?
  3. Як позначаються на картах?
  4. Знайдіть на фізичній карті озера: Шацькі, Ялпуг, Кагул, Сасик.
  5. Позначте на карті України озера

 «Болота»

У підручнику на с.115 знайдіть відповіді на питання

1. Що таке болото?

2. Як воно утворюється?

3. Де найбільше боліт в Україні?

4. Як позначаються болота?

5. Позначте на карті України болотисту місцевість

6. Яка корисна копалина утворюється в болотах?

 «Моря»

У підручнику на с. 115-116 знайдіть відповідь на запитання

1. Моря це ….

2. Які є моря?

3. Яка вода в морях?

Порівняй за планом

  1. Розмір
  2. Глибина
  3. Температура влітку
  4. Чи замерзає взимку

4. Прикріпити на карту України моря

         

Після роботи в парах– фізкультхвилинка

  • А зараз перевіримо, як ви виконали завдання в групах і розкажемо жабеняті про річки України.
  • З місця доповідач з групи «Річки», прочитайте ваше завдання. Двоє учнів підуть до дошки і позначать частини річки, а двоє на карті України позначать найбільші річки.

( Цікаво знати, що річка Дніпро має 1350 приток: Рось, Прип’ять, Десна … Колись ця річка називалась Борисфен.)

  • Підплило жабеня до одного берега, до другого, пірнуло в глибину, довкола роздивилося і сподобалась йому ріка. Гарно тут, але завузько. Пошукаю ще.
  • А що розкаже група «Озеро»
  • Один з місця читає, яке було завдання. Доповідач з місця розповідає за планом. Двоє біля дошки позначають на карті України озера.

( Виявляється, що на Волині є Оконське озеро-криниця, у центрі його б’є вода з двох потужних джерел. Із заглиблень, які вони утворюють, вилітають шматочки крейди. А найбільше в Україні озеро Ялпуг: довжина 29 км, ширина – 5 км, а глибина від 2.5 – 6 км. Знаходиться воно в Одеській області. )

  • Заплило жабеня в озеро, пірнуло до дна, непогане місце, але замілко. Пошукаю чогось краще.
  • Група «Болота», розкажіть жабеняті і нам, що ви дізналися про цю водойму.
  • Один з групи з місця зачитайте завдання. А тепер по черзі давайте відповіді на питання.
  • Двоє піде до дошки і позначать на карті України болотисту місцевість.
  • Потрапило жабеня в балото, ледве вмістилося, живіт забило комарами. Дива та й годі! Але темно і сумно. Треба йти далі.
  • Група «Моря», ознайомте нас усіх з цими водоймами.
  • Один зачитує завдання. Далі по черзі будете давати відповіді.

Один учень біля дошки кріпить порівняльну характеристику, а один на карту України – назви морів.

( А знаєте чому море назвали Чорним? Все, що довго лежить на дні моря, через деякий час чорніє. Тому що з дна виділяється сірководень – газ з неприємним запахом.)

  • Нарешті наш мандрівник заплив у море. Кінця-краю не видно!

Це тобі не на болоті

Стриб та квак та мошку ням …

Ти на морі, на курорті!

Насолоджуйся життям!

  • Але чомусь воно швидко вистрибнуло на берег. Що не так, діти?                    ( Головне те, що вода в морі солона і жабеня там жити не може.)
  • Отже, кожна група, вивчивши свій водний об’єкт позначила його на карті України.
  • То які водні об’єкти ми позначали на карті? А яку водойму не позначили? Чому?
  • Жабеня також побувало у всіх водоймах України, але вирішило, що вдома краще.
  • Але щоб повернутися назад давайте дамо жабеняті орієнтири.

V Закріплення та осмислення знань

- У вас на партах лежать картки-підказки. Я вам буду читати визначення понять, які ви сьогодні вчили. А ви шукайте правильну відповідь серед своїх підказок, відривайте її і піднімайте вгору. Зрозуміли?

1. Ялпуг, Світязь, Сасик це …. ( озера).

2. Ділянка надмірно зволоженої поверхні землі називається ….( болото)

3. Місце, де на поверхню землі витікає підземна вода називається …                    ( джерело)

4. Солона вода у … ( морі)

5. Місце, де починається річка називається … ( витік)

- Яке слово-підказка у вас лишилося? ( Случ)

Складіть самостійно запитання, щоб відповіддю було це слово.

  • Жабеня ще раз послухало повідомлення про водойми і вже з цим багажем знань може повертатися додому
  • Але воно хоче нагадати вам, що жаби живуть тільки в чистій воді. Тому не забувайте, що всі водні об’єкти потрібно охороняти, не забруднювати їх. Кожна водойма займає своє місце і має певне значення. Щоб зберігся світ, у якому ми живемо, потрібно зберегти всю різноманітність водойм.

( Закриваю дошку.)

  • Нарешті моя рідна домівка!
  • Воно з радістю пірнуло у воду, а потім почало розповідати своїм друзям про цікаву мандрівку.

VІ Підсумок уроку

  • Чи сподобалася казка, яку ми склали на уроці?
  • Чи поповнили ви свої знання?
  • На партах у вас лежать сигнальні картки. Підніміть картку, з відповідним кольором, дивлячись на схему.
  • Як ви засвоїли матеріал покаже контролююче завдання на наступному уроці.

VІІ Домашнє завдання

  • Підготувати з додаткової літератури розповідь про будь-яку водойму України.

 

1

 

doc
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
3 березня 2021
Переглядів
388
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку