Тема. «Говорюща риба». Прихований повчальний зміст твору. Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.

Про матеріал
Тема. «Говорюща риба». Прихований повчальний зміст твору. Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.
Перегляд файлу

1

 

Урок №40

  Тема. «Говорюща риба». Прихований повчальний зміст твору. Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.
 Очікувані результати:
 Предметні компетентності: учні виразно і вдумливо читають казку-притчу, коментують її; висловлюють судження про важливість проблем, порушених у творі та актуальність їх; знаходять аналогії в повсякденному житті.
 Ключові компетентності: учні розуміють силу слова; аналізують життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей; дискутують щодо прихованого повчального зміст твору.
 Емоційно-ціннісне ставлення: учні усвідомлюють морально-етичні цінностей, що допомагають бачити й розуміти красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.
 Обладнання: ілюстрації учнів до твору.
 Тип уроку: комбінований.
 Епіграф:                                            Нехай людина добро приносить,
                                                                              бо світ навколо любові просить
                                                                                                            А. Потапова
 

                                                      Зміст уроку
 І. Перевірка домашнього завдання.
 1.1. Літературний диктант.
̶  Дістаньте подвійні листочки, підпишіть їх. Зараз ми напишемо літературний диктант за змістом казки «Казка про яян». Ви маєте продовжити речення, не переписуючи його початку.
̶  Пастушок випасав…? (Пастушок випасав кіз).
̶  Пастушок потрапив у країну…? ( Пастушок потрапив у країну яян).
̶  Яяни будували...? (Яяни будували довгі вежі).
̶ Ніхто не може допомогти яянинові, бо... ? (Ніхто не може допомогти яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє).
̶ Яяни харчуються...? (Яяни харчуються власним «я»).
̶  Вийти з міста можна через ...? (Вийти з міста можна через сім брам).
̶  Мешканці міста не могли вийти, бо...? (Мешканці міста не могли вийти, бо неспроможні вимовити слова «ти»).
̶ Пастушок вирішив подбати про старого, бо...? (Пастушок вирішив подбати про старого, бо не мав своїх батьків).
̶  Пастушок попросив браму випустити їх, бо лише...? (Пастушок попросив браму випустити їх, бо лише вона може це зробити).
̶   Пастушок хотів, щоб старий...? (Пастушок хотів, щоб старий  дихнув свіжим повітрям).
̶  Брама вперше за все своє існування...? (Брама вперше за все своє існування навстіж відчинилася).
̶  За плечима у хлопчика замість дідуся опинився...? (За плечима у хлопчика замість дідуся опинився мішок з самоцвітами).
̶  Дайте визначення поняттю «притча». (Притча — це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.).
  II. Актуалізація опорних знань учнів
 2.1. Робота з епіграфом уроку.
̶ Уважно прочитайте епіграф до уроку.
̶  Чи погоджуєтесь ви з цим твердженням? Чому саме?
̶  Що для вас означає вислів «приносити добро»?
̶ Чи дійсно навколишній світ любові просить? Відповідь обгрунтуйте прикладами з власного життя.
̶  Чи часто ви приносите добро у навколишній світ? Як саме?
̶  Що, на вашу думку, має більшу силу: добро чи зло? Відповідь обгрунтуйте?
 2.2. Гра «Так або ні».
̶  Підтвердіть або спростуйте фрази. Помилкові судження виправте і озвучте правильний варіант.
̶ У великих водах у шанованих риб’ячою громадою батьків народилася мовчазна риба (Ні  ̶  балакуча)  .
̶  Балакуча риба була ще дуже молодою. (Так).
̶  Балакуча риба попрощалася з блакитними водоростями і попливла шукати іншого житла. (Ні  ̶  табуна).
̶  Рибна громада ухвалила присуд: балакучу рибу видалити з води. (Так).
̶  З цих пір риба стала жити на березі. (Так).
̶  Тільки крізь воду рибалки виглядали інакше, вони розмовляли й не рухалися. (Ні).
̶  Риба ходила по березі й розмовляла з усіма кого бачила. (Так).
̶  Почувши так близько від себе розмову, говоруча риба не втрималася і підійшла до човна. (Ні  ̶  рибалки).
̶  Я їду на два дні ловити рибу. (Ні  ̶  три).
̶  З цього часу вони подружили. (Так).
̶  Завтра я чекаю тебе на сніданок. (Ні  ̶ обід).
̶  Помагай Біг,  ̶  привіталася риба. (Так).
̶  Ще цього не вистачало, щоб на подвір’ї мертва риба валялася. (Ні — жива).
̶  Довго чекав рибалка на свого приятеля, та балакуча риба не з’явилася. (Так).
   III. Повідомлення  теми, мети, мотивація  навчальної  діяльності.
 3.1. Слово вчителя.
 На попередньому уроці ми розпочали знайомитись з творчістю Емми Андієвської, розкрили основні віхи життя та творчості письменниці та  проаналізували «Казку про яян». Тема сьогоднішнього уроку: ««Говорюща риба». Прихований повчальний зміст твору. Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом».
 Сьогодні ми продовжуємо знайомитись із творчим доробком Е.Андієвської, зокрема із казкою-притчею «Говорюща риба». Цей твір входить до збірки казок, де крім зазначеної оповіді є ще 18 інших казкових творів.
 Емма Андієвська, як уже відомо, є неперевершеним майстром казок, які є різними, жодна не повторює попередньої. Вони захоплюють і дивують своєю красою і внутрішньою напругою. Про те, що навіть риба може стати приятелем для людини, розповідає нам казка «Говорюща риба».
 Відкрийте робочі зошити, запишіть число, класна робота та тему нашого уроку.
  ІV. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
 4.1. Словникова робота.
̶  Консерватори  ̶  прихильники усталених соціальних систем і норм.
 4.2. Бесіда за змістом казки.
̶ Чи розмовляють риби? (Ні).
̶ У якій сім’ї народилася говорюща риба? Зачитайте цитату з тексту. (У сім’ї поважних риб).
̶ Як батьки ставилися до своєї дитини? Чи розуміли її у власній родині? Зачитайте цитату з тексту. (У сім’ї вона була чужою, батьки були засмучені тим, що їхня дитина не така як інші, соромилися її).
̶  Чи засмучувало це рибу? Чому? (Ні, це її не засмучувало).
̶ Чи сприймали її інші риби? Чому? (Ні, тому що вона всім набридала).
̶ Хто судив рибу за її вміння говорити? Як ви вважаєте, чи справедливо судили? (Риби консервативні, не бажали нічого нового).
̶  Чи був водний світ для говорющої риби своїм? (Ні, водний світ був чужим для риби).
̶  Які зміни відбулися з рибою на суші?
̶  Чи знайшла риба собі співрозмовника? Кого? (Так, зайшла. Рибалку).
̶  Назвіть основні риси характеру рибалки.
̶ У якому світі жив рибалка, якою він був людиною? (Жив у родині, але був самотнім, із дружиною не було взаєморозуміння).
̶ Чи був світ людей для рибалки рідним? (Ні, бо чоловік мав зовсім інший світогляд).
̶ Чи був лад у сім’ї рибалки? Якщо ні, то чому? Свою відповідь аргументуйте, спираючись на текст. (Ні).
̶ Яка жінка була в рибалки? Як вона ставилася до чоловіка? Свою відповідь аргументуйте.
̶  При яких обставинах познайомилась риба з рибалкою? (Вони познайомились тоді, коли рибалка лагодив свій човен).
̶  Прочитайте цитату з твору від слів «З того часу вони подружили…»
(ст. 117) до слів «показати своїй родині». Охарактеризуйте які відносини були між рибалкою та рибою. (Рибалка і риба стали найкращими приятелями).
̶  Чи можна вважати стосунки риби і рибалки справжньою дружбою? Чому? (Так).
̶  Хто першим побачив говорющу рибу в будинку? ( Першими побачили рибу діти).
̶  Як ставиться дружина до наказів рибалки? Про що це говорить?
̶ Чому рибалка сам не зустрів рибу? (Тому що побіг до магазину за наїдками).
̶ Чому жінка не почула балакучої риби? (Тому що сама дуже багато говорила і не чула риби)
̶ Як рибалка зреагував на втрату друга? (Рибалка був у відчаї, тому що риба стала для нього найкращим другом. Він продовжував її пошуки, не дивлячись ні на що).
̶  Чому провина рибалки навіть більша, ніж його жінки?
̶  Прочитайте цитату з твору, проаналізувавши її, від слів «Довго чекав рибалка…» ( ст. 119) і до кінця.
 4.3. Робота з учнівськими ілюстраціями.
̶  Малюнки учнів знаходяться на дошці. Кожен, хто виконав це завдання, піднімається з місця і презентує свою роботу, даючи відповіді на такі запитання.
̶  Який саме епізод відтворенно на малюнку?
̶  Чим цей епізод вас вразив?
 4.4. Читання за ролями.
̶  Зараз ми прочитаємо епізод казки за ролями. Розгорніть підручник на с.118-119. Читаємо від слів : «Помагай Біг… до слів …в житті не бачив смаженої риби». Герої: риба, автор, діти рибалки, жінка рибалки, рибалка.
 4.5. Бесіда за змістом прочитаного.
̶  Що ілюструє цей епізод?
̶  Як ви ставитесь до вчинку жінки?
̶  Кого найбільше вам шкода?
̶  Чому рибалка не впізнав свого приятеля?
̶  Чи винен рибалка у смерті риби?
̶  Як ви розумієте вислів: «Не доцільно шукати скарбу там, де його не закопав».
̶  Чого навчає нас ця казка?
̶  Визначте тему казки-притчі. (Тема: розповідь про життя риби, яка була не такою, як усі).
̶  Визначте ідею твору. (Ідея: трагедія індивідуальності, возвеличення дружби у житті людей, засудження байдужості, заклик толерантно ставитись один до одного, так як кожна людина  ̶  особистість ).
̶  У творі показано те як риба змінилась на краще, чи вона все ж таки втратила свою індивідуальність? Відповідь обгрунтуйте?
 4.6. «Сходинки» деградації риби.
̶  Чи погоджуєтесь ви з тим твердженням, що риба стала такою як і всі, тільки тому що її змінило середовище існування? (Так, погоджуюсь).
̶  Складіть ланцюжок, який унаочнює, як середовище «ламає» особистість і запишіть його в зошит.(Індивідуальна, не така, як усі → народилася балакучою → мала добре серце → ніяк не могла збагнути, чому сумують батьки → попливла шукати інший табун → говорющу рибу видaлили з води → життя на березі → пошуки співбесідника → зустріч із самотнім рибалкою → дружба й порозуміння → відвідини риби оселі рибалки → зaшквaрчaлa нa пательні → смaжені риби всі однакові → стaлa тaкою, як рештa).
̶  Чи згодні ви з думкою, що горе рибалки більше, аніж смерть говорющої риби? Обґрунтуйте
  V. Підсумок уроку.
  5.1. Складання асоціативного грона «Чого вчить казка Емми Андієвської «Говорюща риба»».
̶  Намалюйте в зошитах «сонечко», проміні якого підпишіть тим, чого нас навчає казка «Говорюща риба».                                      
̶  Отже, казка Емми Андієвської «Говорюща риба» дійсно повчального змісту.
 5.4. Слово вчителя.
̶  Польський письменник Бруно Ясенський писав: «Не бійся ворогів — у гіршому випадку вони можуть вбити. Не бійся друзів — у гіршому випадку вони можуть зрадити. Бійся байдужих— вони і не вб’ють, і не зрадять, але тільки з їхньої мовчазної згоди існують на землі зрада і вбивство». Тож не будьмо байдужими. Робити людям добро — святий обов’язок кожного з нас.
   VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.
1. Підгрупа №1 заповнити таблицю «Реальне і фантастичне у казці-притчі «Казка про яян». Підгрупа №2 заповнити таблицю «Реальне і фантастичне у казці-притчі «Говорюща риба».
 

docx
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
21552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку