МЕТА: Вчити дітей основних правил харчування і приготування їжі;
розширити знання дітей про культуру і традиції харчування;
виховувати навички культури і гігієни правильного харчування
ТЕМА. ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВ’Я (3 клас)
МЕТА: Вчити дітей основних правил харчування і приготування їжі;
розширити знання дітей про культуру і традиції харчування;
виховувати навички культури і гігієни правильного харчування
ОБЛАДНАННЯ: схемки настрою, мікрофон, диктофон, смужки паперу,
портрети казкових героїв, магнітофон, малюнки з
зображенням продуктів харчування, таблиця вітамінів
ХІД УРОКУ
1. Сьогодні в нас урок звичайний,
Та вчить багато нас чого.
Хай буде він для всіх повчальний,
Ми теми не забудемо його.
2. Психотренінг
На партах – двосторонні жовті кружечки.
- Домалюйте схемки так, щоб вони відображали ваш настрій на початку уроку: байдужий, гарний, поганий.
3. – Дорогі діти, керівництво шкільного радіоканалу просить нашої допомоги у створенні чергового випуску програми «Здоров’ятко». То як, спробуємо? Для цього вам потрібно активно працювати і чітко виконувати поставлені завдання.
4. Вправа «Інтерв’ю»
- Дайте повні і чіткі відповіді на поставлені запитання.
Вчитель ставить на стіл диктофон, користується мікрофоном.
- Як ви розумієте термін «здоров’я»?
- Якою може бути праця?
- Що підвищує працездатність людини?
- Яка ваша основна праця?
- Які є види відпочинку?
- Сформулюйте основні правила активного відпочинку для слухачів нашого радіоканалу.
- Дякую за такі вичерпні відповіді.
5. Асоціативний кущ.
- То від чого залежить здоров’я людини? Відповідайте лаконічно, а я запишу правильні ваші думки на смужки паперу, щоб потім віднести в архів
передачі, бо це дуже важлива інформація.
здоров’я залежить від… - спадковості;
- способу життя людини;
- медичного обслуговування;
- стану навколишнього середовища;
- гарного настрою;
- повноцінного харчування.
6. – Щоб переконати наших слухачів , що здоров’я залежить від харчування, пропонуємо заочну мандрівку у володіння Феї Здоров’я. Гостями нашої радіостудії і помічниками сьогодні будуть : Лікар Айболить, хлопчик Будьздоровченко та кухар Смачноїжко. Зустрічаємо наших шановних гостей (вчитель вивішує на дошці їх портрети). Під час зустрічі з ними ми дізнаємось (під кожним героєм вчитель записує складові плану уроку) :
7. – Отже, час вирушати у нашу подорож. Лікар Айболить уже нас зачекався. Послухайте його повідомлення про харчування.
- Чи може машина або літак зрушити з місця без палива? Ні. Так само і людина. Щоб зростати, бігати, вчитися працювати, гратися, необхідна енергія (сила). Енергія виробляється організмом із їжі. Їжа – джерело енергії. Завдяки їй наш організм підтримує постійну температуру. Їжа потрібна організму і як будівельний матеріал. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів. Але для того , щоб бути здоровим, потрібно знати , як правильно харчуватися. А ще здоров’я залежить від того , як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування, адже харчування – необхідна умова нашого життя.
А ось яка пригода сталася нещодавно у лісі.
В аудіо записі звучить казка П. Гребенюка,В.Шахненко «Зайчик-хвалько».
Давно це було. Сталася та пригода з одним Зайчиком. Він був великим хвальком і задавакою. Буває, збере навколо себе звіряток, залізе на пеньок і починає вихвалятися:
- Я нічого не боюся! – кричить. – Я все можу! Я - найсміливіший, найдужчий, най-най…!
Усі з нього кепкували. А дурний Зайчик думав, що йому заздрять. Одного разу він похвалився Їжаку, що сам з’їсть цілий кошик овочів і фруктів. Зайці намагалися вмовити його, щоб не вихвалявся та все марно. На галявині біля пенька зібралося багато звірят. Прийшли зайчики, білочки. Усі хотіли побачити цікаве видовище.
На пеньку стояв наповнений овочами та фруктами кошик, а біля нього – Зайчик-хвалько. Він їв овочі і фрукти й корчив смішні гримаси – от, мовляв, який я, дивіться.
Овочі та фрукти були дуже смачні, і Зайчик їв їх з великим задоволенням. Кошик поступово порожнів, а живіт Зайчика ставав усе більшим. На дні кошика залишилося зовсім мало овочів і фруктів. Їсти зайчик їх уже не міг. Але соромно було перед лісовими друзями. І Зайчик через силу з’їв усе, що залишилося.
Під вечір у Зайчика розболівся живіт і піднялася температура. Він лежав і стогнав. Його лемент було чути на весь ліс. Про хворобу Зайчика довідався Айболить і прибіг на допомогу. Він оглянув хворого і сказав, що винні в усьому хвастощі та переїдання.
Лікар Айболить прописав йому дієту і суворий режим харчування. Незабаром Зайчик одужав. Він більше ніколи не вихвалявся і не їв зайвого, бо добре запам’ятав правила харчування.
- Давайте спробуємо і ми відновити ці правила, шановні слухачі. Для цього зателефонуйте у нашу радіостудію за номером 057 3 притопи 2 прихлопи, повідомте своє ім’я й чітко і лаконічно розкажіть одне з правил харчування, яке на вашу думку, є важливим ( Учні «телефонують» і формулюють правила харчування. Вчитель записує їх на дошці , учні – в зошитах).
8. - У нашій студії працює довідкове бюро «Володарі здоров’я». Давайте послухаємо їх повідомлення.
(Підготовлені заздалегідь учні розповідають про вітаміни).
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
- Дякуємо за цікаві і змістовні повідомлення. Отже, діти, треба вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм вітамінами, необхідними для нормального росту і розвитку вашого організму.
9. Робота з підручником
- Мовчки прочитайте тексти про здоров’я і харчування(с. 18 -20). Підготуйтеся до діалогу з гостем нашої радіопередачі.
Після опрацювання учнями тексту підручника, вчитель задає запитання від Айболита. Учні відповідають, використовуючи матеріал уроку та підручника.
- Як ти щодня харчуєшся?
- Назви твої улюблені страви.
- Наведіть приклад штучної їжі.
- Назвіть правила збереження харчової цінності продуктів. …
10. – Дякую усім за плідну працю, особливо - лікарю Айболиту за його активну участь у нашій програмі. (Знімаю з дошки зображення Айболита)
- Запрошую до розмови хлопчика Будьздоровченка. Слухайте його розповідь особливо уважно, бо лише від повноцінного і правильного харчування, про яке розповідає вам наш гість, залежить збереження нашого здоров’я.
- Правильне харчування оберігає людину від хвороб. А неправильне – спричиняє їх. Ви вже дізналися про корисні страви, які потрібно вживати, щоб не стати неповороткими, хворими, щоб краще думалось і працювалося. Але є деякі продукти, вживання яких треба обмежити. Це – цукор, жир, сіль. Від надмірного вживання солодощів у людини псуються зуби. Жир входить до складу багатьох продуктів – м'яса, маргарину, масла, сала. Люди, які вживають багато жировмісних продуктів, частіше хворіють. Необхідно вживати більше овочів і фруктів. М’ясо краще частково замінити рибою. Із жирів надавайте перевагу олії. Масло та яєчний жовток споживайте в невеликій кількості. Надлишок солі може стати причиною багатьох захворювань. Найбільш поширені серцево-судинні хвороби.
11. - Послухайте поради для попередження небезпечних хвороб.
(Вірш читає підготовлений учень)
Треба мудру голову мати,
Щоб всі хвороби здолати.
Про пости і свята пам’ятати,
Здоров’я своє оберігати.
Той менше хвороб має,
Хто мало м’яса споживає.
А хто ще й в піст хоче м’яса,
Болячок у того маса.
Хто яблука взимку споживає,
Той хвороб зовсім не знає.
Гарбуз на зиму запасай
Та кашу з пшоном поїдай.
Олію кукурудзяну із ринку принеси –
Для сім’ї на зиму припаси.
Та оселедця не ховай,
Хоч зрідка до столу подавай.
Перед сном – запам’ятай, -
Не злися й не переїдай.
Чим їжа легша,
Тим сон миліший.
Про здоров’я своє
Завжди пам’ятай.
Немиті овочі й фрукти
Ніколи не вживай.
12. - Пропоную знову послухати повідомлення наших «Володарів здоров’я» - членів довідкового бюро, які ознайомлять вас з режимом харчування.
13. Робота зі скоромовкою.
- Проаналізуйте дії героя скоромовки.
Ґава ґречно ґаздувала,
гоголь - моголь готувала.
Ґедзь наївся, просто жах –
Ґудзик тріснув на штанцях.
- Яких помилок у харчуванні допустився Ґедзь? Чому?
14. Робота у малих групах
- Щоб не сталося такого лиха з вами, Будьздоровченко пропонує виконати різноманітні завдання. Для цього розділимося на мікрогрупи. (У кожного на парті – малюнки продуктів харчування. За їх допомогою об’єднатися у групи харчових продуктів:
* хлібобулочні вироби і крупи;
* овочі і фрукти;
* молоко та молочні продукти;
* м'ясо, риба, яйця, бобові).
1) Розшифрувати речення.
2) Прочитати і записати назви страв
К С Т М Г Р І Н К А
С І К К О Т Л Е Т И
А В К Ж Л У Р К Ю М
Л В М Б У У Р Т Ф Ф
А Т М Б Б В А Т Т Ж
Т У М Л Ц К У Ч Е Ш
М Е Д В І Г Т Ч Л Ш
В І Д Б И В Н А І Р
3) Опрацювати статтю «Про харчове сміття» (на картці) і переказати її однокласникам.
Про харчове сміття
До так званого «харчового сміття» належать чіпси, сухарики, фаст-фуди, газовані та слабо газовані напої тощо. Усі ці продукти об’єднує те, що вони містять велику кількість жирів та вуглеводів з недостатнім вмістом вітамінів та мінералів. Окрім того, до їх складу входять харчові домішки – ароматизатори, барвники, консерванти тощо.
Але потужна харчова промисловість намагається замаскувати всі ці недоліки. Скільки реклами таких продуктів щодня транслюється по телевізору та радіо! А які яскраві етикетки та упаковки на них! А всілякі вкладиші, перебивні малюнки, картинки з героями улюблених мультфільмів чи коміксів, сюрпризи та іграшки тощо. Усе це розраховане саме на дітей, усе для того, щоб зробити привабливішими ці продукти для дитячої аудиторії, щоб їх споживання збільшувалося, а батьки витрачали якомога більше грошей на придбання цих продуктів.
Як показали результати наукових досліджень, постійне вживання «харчового сміття» сприяє появі розладів травлення, формуванню недостатності вітамінів та порушенню здоров’я.
4) Тест – конспект
Для нормального росту і розвитку організму потрібні різні продукти __________________ . Їжа дає організму ______________ для життя. Для здоров’я корисні такі продукти: ____________, ______________, __________ , ___________ і ___________. Якнайменше слід їсти ______________________ . Надлишок цукру призводить до ______________ . Харчуватися слід регулярно, __________ рази на день в один той же ___________ . Вранці корисно споживати ______________ . У школі слід обов’язково поїсти після ______________ уроку. Вечеряти потрібно за _________ години до сну. Відкушувати бажано _____________ шматочки і добре їх ________________. Неправильний вибір їжі може бути причиною різних ______________________.
5) Звіт лідерів груп про виконану роботу
18. Хвилинка відпочинку
Гра з м’ячем «Їстивне - неїстивне»
Учасники гри стають у коло. Ведучий кидає м’яч гравцям і називає харчовий продукт. Якщо він корисний для організму – учасники ловлять м’яч, якщо ні – відштовхують до ведучого.
19. – Що ж, гарно ви попрацювали. Наш гість, хлопчик Будьздоровченко з гарним настроєм залишає нашу програму і ненадовго прощається зі слухачами нашого радіоканалу. (Знімаю з дошки портрет Будьздоровченка.) А ми привітаємо ще одного нашого гостя – кухаря Смачноїжка. Він запрошує вас до розмови про національну їжу та про традиції харчування українців.
- Найбільш поширеними стравами в Україні були ті, в які входили рослинні складники. Це каші з гречки, ячменю, вівса, кукурудзи, проса. Найбільш улюблені овочеві страви – борщ, капусняк, печений гарбуз, огірки, деруни, кльоцки, оладки. М’ясні страви були рідкістю. Споживали багато сала. Страви з птиці готували лише в неділю. Яйця споживали на свята. Молочні страви вживали частіше. Ці традиційні страви давали силу орачам і пастухам.
20. - Давайте, шановні слухачі, запросимо кухаря Смачноїжка прослухати й оцінити захист учнівських проектів про традиційні страви української кухні.
(Діти заздалегідь отримали завдання розробити проект «національна їжа українців» за таким напрямками:
* овочеві страви;
* блюда з картоплі;
* хлібобулочні та круп’яні вироби;
* страви з птиці та м’яса;
* традиційна їжа українців під час постів
та естетично оформити один рецепт відповідної страви. Під час захисту проектів оформляється символічна «Кулінарна книга Смачноїжка».
- Кухар Смачноїжко дякує вам за роботу, цікаву інформацію про українські страви та за подарунок – Кулінарну книгу. (Знімаю портрет Смачноїжка з дошки).
21. - Нажаль, наш ефірний час завершується. Впоравшись з усіма завданнями наших студійних гостей, ми, нарешті, можемо зустрітись з Феєю Здоров’я. Прослухайте її послання (аудіо запис):
- Так, діти, найцінніший скарб – здоров’я. Його на жодному ярмарку, в жодній крамниці не купиш, ні на що не виміняєш.
Діти, пам’ятайте!
Нема більшого багатства,
Як здоров’я ваше.
На радість всім – і тату, й мамі
Ростіть усі здорові й гарні.
Здоров’я залежить від спадковості, способу життя людини, медичного обслуговування, стану навколишнього середовища, повноцінного харчування та гарного настрою. А на згадку про вашу радіоподорож я надсилаю вам своїм миттєльотом маленькі подаруночки. До зустрічі…
22. Вчитель виходить за двері і приносить аптечну скриньку. Звідти кожен учень дістає собі жовтеньку серединку з кіндер-сюрпризу, в якій – правила повноцінного харчування для школярів.
Їжте свіжу та гарячу їжу. Уникайте несвіжих продуктів. Перша страва завжди повинна бути рідкою. Рідина сприяє кращому засвоєнню їжі. Харчування всухом’ятку призводить до порушення роботи органів травлення. А пізніше – до їх захворювання. Найбільш корисною вважається варена їжа. Смажені й тушковані продукти – «важкі» для організму. Погано пережована їжа погано засвоюється. Вона не йде на користь – перевантажує шлунок і стає причиною багатьох захворювань.
23. Психотренінг.
Домалювати схемки настрою зі зворотного боку.
- Чи змінився ваш настрій до кінця уроку? Як? Чому? Чи впливає настрій на здоров’я людини?