ТЕМА. "ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВ’Я "

Про матеріал

МЕТА: Вчити дітей основних правил харчування і приготування їжі;

розширити знання дітей про культуру і традиції харчування;

виховувати навички культури і гігієни правильного харчування

Перегляд файлу

 

ТЕМА.  ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВЯ (3 клас)

МЕТА: Вчити дітей основних правил харчування і приготування їжі;  

              розширити знання дітей про культуру і традиції харчування;  

              виховувати навички культури і гігієни правильного харчування

ОБЛАДНАННЯ: схемки настрою, мікрофон, диктофон, смужки паперу,

                              портрети казкових героїв, магнітофон, малюнки з 

                              зображенням продуктів харчування, таблиця вітамінів

 

                                                          ХІД УРОКУ

1. Сьогодні в нас урок звичайний,

     Та вчить багато нас чого.

     Хай буде він для всіх повчальний,

     Ми теми не забудемо його.

2. Психотренінг

На партах – двосторонні жовті кружечки.

     -  Домалюйте схемки так, щоб вони відображали ваш настрій на початку уроку: байдужий, гарний, поганий.

 

3.  – Дорогі діти, керівництво шкільного радіоканалу просить нашої допомоги у створенні чергового випуску програми «Здоровятко». То як, спробуємо? Для цього вам потрібно активно працювати і чітко виконувати поставлені завдання.

4.  Вправа «Інтервю»

     -  Дайте повні і чіткі відповіді на поставлені запитання.

Вчитель ставить на стіл диктофон, користується мікрофоном.

     -  Як ви розумієте термін «здоровя»?

     -  Якою може бути праця?

     -  Що підвищує працездатність людини?

     -  Яка ваша основна праця?

     -  Які є види відпочинку?

     -  Сформулюйте основні правила активного відпочинку для слухачів нашого радіоканалу.

     -  Дякую за такі вичерпні відповіді.

 

5. Асоціативний кущ.

    - То від чого залежить здоровя людини? Відповідайте лаконічно, а я запишу правильні ваші думки на смужки паперу, щоб потім віднести в архів

передачі, бо це дуже важлива інформація.

здоровя залежить від  - спадковості;

                                            - способу  життя людини;

                                       - медичного обслуговування;

                                 - стану навколишнього середовища;

                           - гарного настрою;

                     - повноцінного харчування.

6.  – Щоб переконати наших слухачів , що здоров’я залежить від харчування, пропонуємо заочну мандрівку у володіння Феї Здоров’я. Гостями нашої радіостудії і помічниками сьогодні будуть : Лікар Айболить, хлопчик Будьздоровченко та  кухар Смачноїжко. Зустрічаємо наших шановних гостей (вчитель вивішує на дошці їх портрети). Під час зустрічі з ними ми дізнаємось (під кожним героєм вчитель записує складові плану уроку) :

  • Про основні правила харчування.
  • Навчимося дотримуватися режиму та гігієни харчування.
  • Розширимо знання про традиції харчування українців.

 

7.  – Отже, час вирушати у нашу подорож. Лікар Айболить уже нас зачекався.  Послухайте його повідомлення про харчування.

      - Чи може машина або літак зрушити з місця без палива? Ні. Так само і людина. Щоб зростати, бігати, вчитися працювати, гратися, необхідна енергія (сила). Енергія виробляється організмом із їжі. Їжа – джерело енергії. Завдяки їй наш організм підтримує постійну температуру. Їжа потрібна організму і як будівельний матеріал. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів. Але для того , щоб бути здоровим, потрібно знати , як правильно харчуватися. А ще здоровя залежить від того , як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування, адже харчування – необхідна умова нашого життя.

      А ось яка пригода сталася нещодавно у лісі.

В аудіо записі звучить казка П. Гребенюка,В.Шахненко «Зайчик-хвалько».

     Давно це було. Сталася та пригода з одним Зайчиком. Він був великим хвальком і задавакою. Буває, збере навколо себе звіряток, залізе на пеньок і починає вихвалятися:

    - Я нічого не боюся! – кричить. – Я все можу! Я - найсміливіший, найдужчий, най-най…!

     Усі з нього кепкували. А дурний Зайчик думав, що йому заздрять. Одного разу він похвалився Їжаку, що сам  зїсть цілий кошик овочів і фруктів. Зайці намагалися вмовити його, щоб не вихвалявся та все марно. На галявині біля пенька зібралося багато звірят. Прийшли зайчики, білочки. Усі хотіли побачити цікаве видовище.

     На пеньку стояв наповнений овочами та фруктами кошик, а біля нього – Зайчик-хвалько. Він їв овочі і фрукти й корчив смішні гримаси – от, мовляв, який я, дивіться.

    Овочі та фрукти були дуже смачні, і Зайчик їв їх з великим задоволенням. Кошик поступово порожнів, а живіт Зайчика ставав усе більшим. На дні кошика залишилося зовсім мало овочів і фруктів. Їсти зайчик їх уже не міг. Але соромно було перед лісовими друзями. І Зайчик через силу з’їв усе, що залишилося.

    Під вечір  у Зайчика розболівся живіт і піднялася температура. Він лежав і стогнав. Його лемент було чути на весь ліс. Про хворобу Зайчика довідався Айболить і прибіг на допомогу. Він оглянув хворого і сказав, що винні в усьому хвастощі та переїдання.

    Лікар Айболить прописав йому дієту і суворий режим харчування. Незабаром Зайчик одужав. Він більше ніколи не вихвалявся і не їв зайвого, бо добре запам’ятав правила харчування.

    - Давайте спробуємо і ми відновити ці правила, шановні слухачі. Для цього зателефонуйте у нашу радіостудію за номером 057 3 притопи 2 прихлопи, повідомте своє ім’я й чітко і лаконічно розкажіть одне з правил харчування, яке на вашу думку, є важливим ( Учні «телефонують» і формулюють правила харчування. Вчитель записує їх на дошці , учні – в зошитах).

  • Їсти потрібно 4-5 разів на день в один і той самий час. Якщо дотримуватися цього правила, то у вас завжди буде хороший апетит, їжа краще засвоюватиметься.
  •  Їсти потрібно правильно, добре пережовуючи. Нехтування цим правилом спричиняє шлунково-кишкові захворювання.
  • Під час вживання їжі не можна відволікатися, займатися іншими справами. Це знижує апетит і погіршує засвоєння продуктів.
  • Не можна переїдати. Після надмірного вживання їжі почуватиметеся ослабленими. Тоді не хочеться займатися спортом, бігати, вчитися. Переїдання є причиною багатьох хвороб.
  • Дотримуватися режиму харчування.
  • Вранці корисно споживати кашу. Сніданок повинен бути ситним і гарячим.
  • У школі слід обов’язково поїсти після другого чи третього уроку.
  • Бажано, щоб на обід було 2-3 страви.
  • Полуденок необхідний, щоб підтримати сили в середині дня.
  • Найкраще на вечерю зїсти страву з овочів чи фруктів.
  • Їжа має бути свіжою, багатою на вітаміни.

 

8.  - У нашій студії працює довідкове бюро «Володарі здоровя». Давайте послухаємо їх повідомлення.

(Підготовлені заздалегідь учні розповідають про вітаміни).

  • Нормальний розвиток людини неможливий без вітамінів. Російський лікар Микола Іванович Лунін відкрив ці таємничі речовини. Польський вчений Функ назвав їх «вітамінами», від латинського «віта» - життя. А потім вчені почали відкривати одну за одною такі самі необхідні людині речовини. Їх теж стали називати вітамінами, а щоб не плутати, додавали до назви різні літери латинського алфавіту: A, B, C, D, K та ін. Нині вивчено вже приблизно 30 вітамінів, і кожен з них виконує в організмі певну функцію.(Демонструє таблицю вітамінів)
  • Вітамін А сприяє росту, допомагає нормальному зору. Деякі люди хворіють на «курячу сліпоту» - тільки настають сутінки, вони вже нічого не бачать. Таку хворобу лікують вітаміном А. Його багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі. (Демонструє таблицю вітамінів)
  • Вітамін В дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Його багато в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі. (Демонструє таблицю вітамінів)
  • Вітамін С запобігає простуді, поліпшує кровообіг, сприяє росту, лікує цингу. Ним багата капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смородина. (Демонструє таблицю вітамінів)
  • Вітамін Д зміцнює кістки, запобігає рахітові. Є багато в молоці печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі. (Демонструє таблицю вітамінів)
  • Хто дружить із нами буде -

Всі незгоди позабуде.

Виросте міцним, здоровим,

Переможе всі хвороби.

  • В організмі більшість вітамінів не утворюється. Вони надходять туди лише з їжею. Нестача вітамінів спричиняє виникнення багатьох захворювань, спричинених так званим гіповітамінозом.
  • Зараз хіміки навчилися готувати майже всі вітаміни штучно. Їх вільно продають в аптеках разом з іншими ліками. Сучасна фармація має великий вибір вітамінних препаратів. Є комплекси, до складу яких входять і вітаміни, і амінокислоти, й інші речовини. Є препарати, розраховані на дорослих  і на дітей, на вагітних жінок і на осіб похилого віку.

    - Дякуємо за цікаві і змістовні повідомлення. Отже, діти, треба вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм вітамінами, необхідними для нормального росту і розвитку вашого організму.

 

9. Робота з підручником

    - Мовчки прочитайте  тексти про здоровя і харчування(с. 18 -20). Підготуйтеся до діалогу з гостем нашої радіопередачі.

  Після опрацювання учнями тексту підручника, вчитель задає запитання від Айболита. Учні відповідають, використовуючи матеріал уроку та підручника.

   - Як ти щодня харчуєшся?

   - Назви твої улюблені страви.

   - Наведіть приклад штучної їжі.

   - Назвіть правила збереження харчової цінності продуктів. …

 

10.  – Дякую усім за плідну працю, особливо - лікарю Айболиту за його активну участь у нашій програмі. (Знімаю з дошки зображення Айболита)

        - Запрошую до розмови хлопчика Будьздоровченка. Слухайте його розповідь особливо уважно, бо лише від повноцінного і правильного харчування, про яке розповідає вам наш гість, залежить збереження нашого здоровя.

       - Правильне харчування оберігає людину від хвороб. А неправильне – спричиняє їх. Ви вже дізналися про корисні страви, які потрібно вживати, щоб не стати неповороткими, хворими, щоб краще думалось і працювалося. Але є деякі продукти, вживання яких треба обмежити. Це – цукор, жир, сіль. Від надмірного вживання солодощів у людини псуються зуби. Жир входить до складу багатьох продуктів – м'яса, маргарину, масла, сала. Люди, які вживають багато жировмісних продуктів, частіше хворіють. Необхідно вживати більше овочів і фруктів. Мясо краще  частково замінити рибою. Із жирів надавайте перевагу олії. Масло та яєчний жовток споживайте в невеликій кількості. Надлишок солі може стати причиною багатьох захворювань. Найбільш поширені серцево-судинні  хвороби.

  11.  - Послухайте поради для попередження небезпечних хвороб.

(Вірш читає підготовлений учень)

Треба мудру голову мати,

Щоб всі хвороби здолати.

Про пости і свята пам’ятати,

Здоровя своє оберігати.

   Той менше хвороб має,

   Хто мало мяса споживає.

   А хто ще й в піст хоче мяса,

   Болячок у того маса.

Хто яблука взимку споживає,

Той хвороб зовсім не знає.

Гарбуз на зиму запасай

Та кашу з пшоном поїдай.

   Олію кукурудзяну із ринку принеси –

   Для сімї на зиму припаси.

   Та оселедця не ховай,

   Хоч зрідка до столу подавай.

Перед сном – запам’ятай, -

Не злися й не переїдай.

Чим їжа легша,

Тим сон миліший.

   Про здоровя своє

   Завжди пам’ятай.

   Немиті овочі й фрукти

   Ніколи не вживай.

  12.  - Пропоную знову послухати повідомлення наших «Володарів здоровя» - членів довідкового бюро, які ознайомлять вас з режимом харчування.

  • Режим харчування складається з 4 головних правил, які варто запам’ятати і дотримуватись їх щодня.
  • 1) Їжте в один і той же час. Це привчає організм до виконання однієї і тієї ж роботи (а травлення – це теж робота) і дозволяє знизити навантаження на шлунок, шлунковий тракт, печінку тощо.
  • 2) Дотримуйтесь 4 – 5-разового харчування. Таким чином органи травлення не перевантажені, їжа надходить порціями, обсяг яких не перевищує обсягу шлунка. Навпаки, коли людина харчується 1-2 рази, кількість їжі зростає, що призводить до розтягнення шлунка і може стати причиною розвитку різних захворювань. Ніколи не наїдайтеся на ніч!
  • 3) Кожний окремий прийом їжі повинен відповідати вимогам раціонального харчування. І сніданок, і обід , і вечеря повинні містити всі необхідні складові у їх збалансованому стані.
  • 4) Правильно розподіляйте кількість їжі протягом дня, а також дотримуйтесь інтервалів між прийомами їжі у 3,5 – 4 години. В такому випадку їжа перетравлюється рівномірно, навантаження органів оптимальне.

13. Робота  зі скоромовкою.

       - Проаналізуйте дії героя скоромовки.

Ґава ґречно ґаздувала,

гоголь - моголь готувала.

Ґедзь наївся,  просто жах –

Ґудзик тріснув на штанцях.

    - Яких помилок у харчуванні допустився Ґедзь? Чому?

 

14. Робота у малих групах

       - Щоб не сталося такого лиха з вами, Будьздоровченко пропонує виконати різноманітні завдання. Для цього розділимося на мікрогрупи. (У кожного на парті – малюнки продуктів харчування. За їх допомогою об’єднатися у групи харчових продуктів:

* хлібобулочні вироби і крупи;

* овочі і фрукти;

* молоко та молочні продукти;

* м'ясо, риба, яйця, бобові).

1) Розшифрувати речення.

  • Їкмжкмакм некмобкмхікмдна дкмлякм твокмгокм рокмзкмвикмткмку!
  • 18 7     20 7 21 7 13 6 1 14. (Замінити цифри буквами з алфавіту)
  • Правильновибирайїжунасніданокобідполуденоктавечерю!
  • вечеря. У тебе обід, сніданок, має бути полуденок, другий сніданок
  • Жїа – лереджо птела, горст, нерегії ат ров’яздо нидлюи.

2) Прочитати і записати назви страв

     К    С    Т    М    Г    Р    І    Н    К    А

     С     І     К    К     О   Т   Л    Е    Т    И

     А    В    К   Ж    Л    У   Р    К   Ю   М

    Л    В    М   Б    У     У   Р    Т   Ф    Ф

    А    Т     М   Б    Б    В   А   Т     Т    Ж

    Т    У     М   Л    Ц    К   У   Ч    Е    Ш

    М   Е    Д    В     І     Г   Т   Ч    Л    Ш

    В    І      Д    Б    И    В   Н   А    І     Р

3) Опрацювати статтю «Про харчове сміття» (на картці) і переказати її однокласникам.

                                                 Про харчове сміття

     До так званого «харчового сміття» належать чіпси, сухарики, фаст-фуди, газовані та слабо газовані напої тощо. Усі ці продукти об’єднує те, що вони містять велику кількість жирів та вуглеводів з недостатнім вмістом вітамінів та мінералів. Окрім того, до їх складу входять харчові домішки – ароматизатори, барвники, консерванти тощо.

    Але потужна харчова промисловість намагається замаскувати всі ці недоліки. Скільки реклами таких продуктів щодня транслюється по телевізору та радіо! А які яскраві етикетки та упаковки на них! А всілякі вкладиші, перебивні малюнки, картинки з героями улюблених мультфільмів чи коміксів, сюрпризи та іграшки тощо. Усе це розраховане саме на дітей, усе для того, щоб зробити привабливішими ці продукти для дитячої аудиторії, щоб їх споживання збільшувалося, а батьки витрачали якомога більше грошей на придбання цих продуктів.

    Як показали результати наукових досліджень, постійне вживання «харчового сміття» сприяє появі розладів травлення, формуванню недостатності вітамінів та порушенню здоровя.

4) Тест – конспект

     Для нормального росту і розвитку організму потрібні різні продукти __________________ . Їжа дає організму  ______________  для життя.  Для здоровя корисні такі продукти: ____________, ______________, __________ ,  ___________ і ___________. Якнайменше слід їсти ______________________ . Надлишок цукру призводить до ______________ . Харчуватися слід регулярно, __________  рази на день в один той же ___________ . Вранці корисно споживати ______________ . У школі слід обов’язково поїсти після ______________ уроку. Вечеряти потрібно за _________ години до сну. Відкушувати бажано _____________ шматочки і добре їх ________________. Неправильний вибір їжі може бути причиною різних ______________________.

5) Звіт лідерів груп про виконану роботу

 

18. Хвилинка відпочинку

     Гра з м’ячем «Їстивне - неїстивне»

    Учасники гри стають у коло. Ведучий кидає м’яч гравцям і називає харчовий продукт. Якщо він корисний для організму – учасники ловлять м’яч, якщо ні – відштовхують до ведучого.

 

19.  – Що ж, гарно ви попрацювали. Наш гість, хлопчик Будьздоровченко з гарним настроєм залишає нашу програму і ненадовго прощається зі слухачами нашого радіоканалу. (Знімаю з дошки портрет Будьздоровченка.) А ми привітаємо ще одного нашого гостя – кухаря Смачноїжка. Він запрошує вас до розмови про національну їжу та про традиції харчування українців.

     - Найбільш поширеними стравами в Україні були  ті, в які входили рослинні складники. Це каші з гречки, ячменю, вівса, кукурудзи, проса. Найбільш улюблені овочеві страви – борщ, капусняк, печений гарбуз, огірки,  деруни, кльоцки, оладки. Мясні страви були рідкістю. Споживали багато сала. Страви з птиці готували лише в неділю. Яйця споживали на свята. Молочні страви вживали частіше. Ці традиційні страви давали силу орачам і пастухам.

20. - Давайте, шановні слухачі, запросимо кухаря Смачноїжка прослухати й оцінити захист учнівських проектів про традиційні страви української кухні.

(Діти заздалегідь отримали завдання розробити проект «національна їжа українців» за таким напрямками:

* овочеві страви;

* блюда з картоплі;

* хлібобулочні та круп’яні вироби;

* страви з птиці та м’яса;

* традиційна їжа українців під час постів

та естетично оформити один рецепт відповідної страви. Під час захисту проектів оформляється символічна «Кулінарна книга Смачноїжка».

      - Кухар Смачноїжко дякує вам за роботу, цікаву інформацію про українські страви та за подарунок – Кулінарну книгу. (Знімаю портрет Смачноїжка з дошки).

 

21. - Нажаль, наш ефірний час завершується. Впоравшись з усіма завданнями наших студійних гостей, ми, нарешті, можемо зустрітись з Феєю Здоровя. Прослухайте її послання (аудіо запис):

    - Так, діти, найцінніший скарб – здоровя. Його на жодному ярмарку, в жодній крамниці не купиш, ні на що не виміняєш.

Діти, пам’ятайте!

Нема більшого багатства,

Як здоровя ваше.

На радість всім – і тату, й мамі

Ростіть усі здорові й гарні.

     Здоровя залежить від спадковості, способу життя людини, медичного обслуговування, стану навколишнього середовища, повноцінного харчування та гарного настрою. А на згадку про вашу радіоподорож  я надсилаю вам своїм миттєльотом маленькі подаруночки. До зустрічі…

22.  Вчитель виходить за двері і приносить аптечну скриньку. Звідти кожен учень дістає собі жовтеньку серединку з кіндер-сюрпризу, в якій – правила повноцінного харчування для школярів.

       Їжте свіжу та гарячу їжу. Уникайте несвіжих продуктів. Перша страва завжди повинна бути рідкою. Рідина сприяє кращому засвоєнню їжі. Харчування всухом’ятку призводить до порушення роботи органів травлення. А пізніше – до їх захворювання. Найбільш корисною вважається варена їжа. Смажені й тушковані продукти – «важкі» для організму. Погано пережована їжа погано засвоюється. Вона не йде на користь – перевантажує шлунок і стає причиною багатьох захворювань.

 

23. Психотренінг.

       Домалювати схемки настрою зі зворотного боку.

    - Чи змінився ваш настрій до кінця уроку?  Як?  Чому?  Чи впливає настрій на здоровя людини?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Возна Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
2183
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку