Тема:Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів.
Мета:
Обладнання та матеріали: зошит, підручник, набір капелюхів, картки із завданнями.
Тип уроку комбінований
Ключові терміни та поняття: продукти харчування, харчові добавки.
Хід уроку:
Їжа повинна бути нашими ліками,а не ліки їжею.
(Гіппократ)
Методом спрямованого опитування з*ясуйте рівень базових знань учнів з обміну речовин та перетворення енергії в організмі людини.Для цього поставте їм такі запитання:
- Що таке обмін речовин?
З яких процесів складається обмін речовин?
вправа «Сніжна грудка».Алгоритм прийому: слово — речення — запитання — відповідь.
Учитель показує на учня і говорить: «Слово!» Той промовляє слово (термін), яке стосується теми уроку і говорить: «Речення!» Другий учень складає речення з цим словом і каже: «Запитання!» Третій придумує запитання до цього речення і каже: «Відповідь!» Четвертий учень відповідає на нього.
Сніжна грудка «Асиміляція»
Слово |
Асиміляція |
Речення |
Асиміляція — це процес утворення властивих організму білків, жирів, вуглеводів |
Запитання |
Що при цьому відбувається з енергією? |
Відповідь |
Енергія використовується на процеси фотосинтезу |
Сніжна грудка «Дисиміляція»
Слово |
Дисиміляція |
Речення |
Дисиміляція — це процес розщеплення складних органічних речовин на простіші |
Запитання |
Що при цьому відбувається з енергією? |
Відповідь |
Енергія при дисиміляції виділяється |
3. Інтерактивна вправа «Наведи лад».
Згрупуй у таблицю терміни:синтез, розпад, катаболізм, анаболізм, енергія виділяється, енергія поглинається, утвореня складних органічних сполук, перетворення складних органічних сполук
Асиміляція |
Дисиміляція |
|
|
Повідомлення , що за 70 років свого життя середній українець проводить за їжею від 3,5 до 7 років; сідає за обідній стіл 82 тис. разів; з’їдає 160 кг шоколаду і 23000яєць; проводить 560 діб за приготуванням їжі , з*їдає картоплі-9000кг ,хліба – 5000кг , м*яса – 5000кг , овочів – 3500кг, фруктів -6000кг ,масла та жирів -1500кг , молока -10 000л води та напоїв -50 000л.
ІІІ. Сприймання та засвоєння учнями нового матеріалу. Під час вивчення матеріалу учні складають опорний конспект уроку
Слово вчителя
Пригадайте уроків основ здоров'я що таке харчові продукти?
Імовірно, у вас неодноразово виникали запитання: навіщо ми щоденно споживаємо їжу, звідки береться енергія, потрібна нашому організму? І ви вже маєте відповідь на ці запитання: будівельний матеріал для нашого організму та необхідна нам енергія надходить разом з їжею. Далі ми розглянемо, які харчові продукти і в якій кількості ми маємо споживати, аби наш організм залишався здоровим.
Запитання для обговорення Що таке їжа?
Очікувана відповідь
Це все, що людина споживає для підтримання життєдіяльності організму. Вживаючи їжу, людина поповнює свій організм речовинами та енергією, потрібними для його життєдіяльності.
Склад харчових продуктів
Харчові продукти – це компоненти їжі, що використовуються в натуральному чи переробленому, зміненому чи незміненому вигляді. За походженням харчові продукти поділяють на тваринні (молочні, мясні та рибні) і рослинні (із фруктових, овочевих, зернових, пряних рослин), мікробіологічних (яблучний оцет, лимонна кислота), мінеральні (кухонна сіль, йодованя сіль). За хімічним складом розрізняють білкові, жирові, вуглеводні продукти. Також до харчових продуктів відносяться кондитерські вироби, напої, харчові та смакові добавки.
Харчові продукти за походженям
- рослинні
- тваринні
- мікробіологічні
- мінеральні
Харчові продукти за хімічним складом
- білкові продукти
- жирові продукти
- вуглеводні продукти
Харчові продукти
- напої
- кондитерські вироби
- смакові добавки (есенції, прянощі)
- харчові добавки (ароматизатори, розпушувачі)
За сучасною класифікацією харчові продукти поділяються та такі групи:
1) традиційні (натуральні незмінені рослинні та тваринні);
2) функціональні (змінені, що підтримують активність органів, знижують ризик захворювань);
3) спеціальні (змінені дієтичні продукти, харчові добавки, продукти для спортсменів);
4) продукти для харчування дітей.
Важливими параметрами харчових продуктів є їхня якість та харчова цінність. Під якістю продуктів розуміють сукупність їхніх властивостей, які забезпечують бажані смакові якості та є безпечними для здоров’я людини. Харчова цінність – це сукупність властивостей харчових продуктів, що забезпечують фізіологічні потреби людини в енергії та будівельному матеріалі. Вона визначається насамперед їхнім хімічним складом та ступенем засвоюваності нашим організмом. У складі харчових продуктів є поживні та додаткові речовини таблиця 1. Склад харчових продуктів |
|
Поживні речовини (харчова та енергетичні функції) |
Додаткові речовини (захисна, регуляторна, інформаційна) |
Білки розщеплюються на амінокислоти Жири розщеплюються на жирні кислоти та гліцерин |
Вода. Мінеральні речовини. Органічні кислоти. Клітковина. Пектини. Вітаміни. Харчові добавки. Смакові добавки. |
Розповідь учителя про харчові добавки та яке їхнє значення.
Харчові добавки - це речовини , які додають у продукти з технологічних міркувань, щоб подовжити термін їхньої придатності, змінити колір(барвники), надати смакових якостей.
Консерванти застосовують з метою довготривалого зберігання продуктів харчування.
Емульгатори додають до продуктів харчування для збереження їхньої консистенції.
Стабілізатори – це желеподібні речовини. Їх додаютьз метою згущення консистенції продуктів.
ІV. Розширення і поглиблення інформації
Виконання дослідницького практикуму. Об’єднайте учнів для роботи в групах. Оголосіть назву роботи: «Первинна екологічна експертиза». Запропонуйте кожній групі опрацювати етикетки харчових продуктів.
Мета роботи – навчитися здобувати максимум інформації про продукт харчування при дослідженні упаковки та етикетки, робити аналіз здобутої інформації, оцінювати якість продукту та його необхідність у раціоні людини.
Учні заповнюють картку первинної екологічної експертизи (це таблиця, що характеризує якість продуктів), аналізують отриману інформацію, оцінюють повноту інформації на етикетці, роблять висновки про якість продукту та його потребу в раціоні людини.
Запропонуйте учням виконати тест «Їсти треба з розумом». Цей тест допоможе дізнатися, чи раціонально ви харчуєтесь. Тест «Їсти треба з розумом»
1. Зазвичай я їм овочі:
а) рідше, ніж раз на день; б) хоча б раз на день;
в) двічі на день; г) частіше, ніж двічі на день.
2. Коли мені пропонують картопляні чіпси, пюре, смажену чи тушковану картоплю, я зазвичай обираю:
а) картопляні чіпси;б) смажену картоплю;
в) тушковану картоплю;г) пюре.
3. Мій сніданок складається з:
а) здобної булочки з чаєм;б) вівсяних пластівців із цукром і холодним молоком;в) яєць і тоста, склянки соку або чаю;г) натуральної каші (вівсяної, гречаної) з молоком і свіжими фруктами.
4. За вечерею я полюбляю що-небудь смачненьке (наприклад, тістечка, пиріжки або морозиво):
а) щодня;б) часто;в) іноді;г) тільки на день народження.
5. Велика частина білків у моєму раціоні міститься в:
а) м’ясі;б) молочних продуктах;в) рибі;г) зернобобових.
6. Цукор у моєму меню:
а) постійно в усіх напоях, цукерках,
тістечках, печиві;б) у деякихпродуктах, що я вживаю;в) тільки в чаї;
г) тількиу фруктах.
7. Якщо хочеться їсти, а поблизу немає нічого, крім кіоска, то я куплю:
а) шоколадку;б) пакет чіпсів;в) пакет арахісу;г) нічого не куплю.
8. Останій раз я їв «Снікерс»:
а) нещодавно;б) ще в молодших класах;в) у далекому дитинстві;г) не маю поняття, що це таке.
9. Я споживаю «Кока-колу»:
а) регулярно;б) іноді;в) на свята;г) ніколи.
10. Думаю, що смажені продукти:
а) це найсмачніше, що може бути;б) не завдають великої шкоди;б) добрі, щоб час від часу одержати задоволення;в) це те, чого не можна споживати взагалі.
За кожну відповідь а - постав 1 бал, за б - 2 бали, за в - 3 бали, за г - 4 бали.
Якщо набрав:
10 балів - жах! Гастрит, виразка шлунку, прищі по тілу тобі гарантовані. Продовжуйутому ж дусі - і болячки тебе не покинуть.
11-16 балів - до свого здоров’я ти ставишся без належної уваги. Може, час на себе подивитись у дзеркало?
17-24 бали - особливих причин для занепокоєння немає, але краще вживай більше овочів і фруктів, а щоранку - вівсяну кашу з медом і горіхами.
Понад 25 балів – ти вмієш піклуватися про своє здоров’я. З тебе можна брати приклад.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Використовуючи вправу «Кубик», проведіть рефлексію. Кожен учень підкидає кубик і свою розповідь має почати словами :
- Я розповім своїм знайомим …
- Я дізналася (вся) …
- Мені найбільш запам*яталося …
Обговоренння цитати «Ніхто не має переступати міру ні в їжі, ні в питті (Піфагор).»
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
1. Вивчити параграф.