Тема.Хто дбає, той і має. Легкий хліб (білоруська народна казка) з використанням прийомів ТРВЗ (теорії розв'язання винахідницьких задач)

Про матеріал
Мета. Ознайомити учнів із білоруською народною казкою, удосконалювати навички виразного читання, учити аналізувати прочитане, здійснювати творчий переказ, збагачувати словниковий запас. Розвивати творче мислення, уяву, фантазію. Виховувати працелюбність, любов до художнього слова,уміння працювати в колективі, виконувати поставлені завдання, розвивати ініціативність,виявляти лідерські якості.
Перегляд файлу

Тема. Хто дбає, той і має. Легкий хліб (білоруська народна казка)

з використанням прийомів ТРВЗ

(теорії розв'язання винахідницьких задач)

 

Мета. Ознайомити учнів із білоруською народною казкою, удосконалювати навички виразного читання, учити аналізувати прочитане, здійснювати творчий переказ, збагачувати словниковий запас. Розвивати творче мислення, уяву, фантазію. Виховувати працелюбність, любов до художнього слова, уміння працювати в колективі, виконувати поставлені завдання,  розвивати ініціативність,виявляти  лідерські якості.

Хід уроку.

Слайд1 «В гостях у казки»

  1.    Організаційний момент

Слайд2

 Любі діти!

У наш клас завітали гості щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

         Доброго дня вам!

         Доброго дня нам!

         Доброго дня всій Україні!

 

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався –

На перерві постарався.

Зараз сядуть всі дівчатка,

А за ними і хлоп’ятка.

 

  1. Мовна розминка.
  2. Ручки на коліна, животик дихає вільно., спинка рівна.

Слайд 3

 

Урок продовжимо без зупинки із  розминки .

 

- Де ж наш пустун – язичок?

Заховався за білий тиночок.

Ліг на бочок і мовчок.

А ми зараз його розбудимо!

 

-         Поплямкали губками.

-         Поклацали зубками ( щоб міцніші були).

-         Посичали гусочкою: с-с-с.

-         Подзижчали комариком: з-з-з.

-         Подирчали трактором: др –р –р -р.

-         Пошуміли вітерцем: ш –ш -ш.

- Аще що ваш язичок скаже?.

Слайд 4

Дихалочка.

Вже ми бачили перший сніг . Уявіть , що ваші ручки замерзли , погрійте їх , подихайте на них.

 

 А тепер скажіть  на одному диханні. Вчитель – учні.

Ли- ли – ли - урок почали.

Ри – ри – ри – чітко говори.

Си – си- си – букви в слово запроси.

Ди – ди – ди – речення склади.

Жи – жи – жи – свою думку розкажи.

3.Скоромовка.

Слайд 4

  • Сьогодні на уроці у нас працює дві групи – краса і сила, а це означає, що ми будемо змагатися . хто активніше буде працювати краса, чи сила.

 

 

  • А зараз попрацюємо зі скоромовкою.

Допоможуть нам підказки – піктограми.

      Спочатку вчитель, потім учні  «Дощиком» від тихого до голосного.

                 - Висловіть радість   - краса

                - Вам дуже шкода що спорожнів горщик .- сила      

Мати вовк і вовченя

Їли ласощі щодня.

Кожен мав велику ложку -

Горщик спорожнів потрошку.

А зараз попробуйте сказати скоромовку на одному диханні .

Вчитель відбиває ритм.

 Молодці! Ви змогли відтворити вірш.

 Задача на зняття психологічної інерції.

А зараз пропоную вам  таку задачу для розуму.

- Ложкою можна тільки їсти?

- Знайдіть ложці нове призначення. Наділимо її нетиповими ознаками.

Гра «Аукціон» Хто останній придумає нове призначення ложці, той купить це слово.

 

Гра «Знайди нове призначення».

Наділити ложку нетиповими ознаками,пояснити практичне застосування.

 

Ложка :

  • совок для ігор з піском,
  •  знаряддя для викладен­ня візерунка,
  • металобрухт,
  • молоток,
  • засіб для вимірювання речовин.

 

 

ІІІ. .Повідомлення теми і мети  уроку

Прийом «Добре – погано

Краса – вовк добре .Сила _ погано

  • А чи завжди вовк  це погано.
  • А коли вовк – це погано?
  • А коли добре?

 

Вовк – це добре:

Хижак – санітар лісу.

Вовк – погано;

Нападає на стадо – овець, телят.

     Втілює страх.

     Може задушити.

 

  • Сьогодні на уроці познайомимось із  казкою, яка багато чому нас навчить.
  • Ми знoву виpушимо в пoдорож Єврoпою. Нещoдавно ми пoбувати в Укрaїні та Рoсії, а тeпер відвiдаємо ще oдну не мeнш цікaву крaїну - прeкрасну і непoвторну Білoрусь, яка є сусідом нашої держави.

Слайд5

 

  • - Опрaцюємо з вaми білoруську нaродну кaзку "Лeгкий хлiб", героєм якої буде тварина про яку ми щойно читали скоромовку. – вовк, та інші герої.

 

  • На минулих уроках ми почали вивчати найдавніші казки про тварин.
  • І знаємо,що а словами та вчинками героїв можна розпізнати людські якості; доброту, правдивість . розум, хитрість,злість.
  • Тому народна мудрість говорить:

Слайд 6

                               Казка вигадка, та в ній

                               Щось повчальне зрозумій.

І V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

 Опрацювання білоруської народної казки «Легкий хліб»

Сьогодні в нас урок незвичайний,

Він навчить багато вас чому.

 Хай буде він для вас навчальний,

     За де подякуєм йому.

А чому ж наш урок незвичайний.

  • Сьогодні на уроці ми будемо відкривати найцінніший людський скарб.

Слайд 7

  •   Щоб дізнатися , що знаходиться в нашій чарівній скриньці, ми повинні пройти крізь гори наполегливої праці,примхливі болота, ліси терпіння та непосидючості,море помилок.

Я думаю . що цей нелегкий шлях ми подолаємо і чарівну скриньку відкриємо, щоб дізнатися про найцінніший людський скарб.

Але, у кожної скриньки є таємний код. Щоб іі відкрити, треба здобути таємний код. Група,яка буде працювати найкраще на кожному етапі уроку, отримуватиме секретну цифру кода.

 

Слайд 8

В кінці уроку , коли всі цифри ми зберемо, зможемо відкрити наш чарівний сундучок.                                             

 Слайд 9

 

  1. перед початком роботи обрати лідера (обирають)
  2. уважно читати завдання;
  3. працювати так, щоб нікому не заважати;
  4. дотримуватись відведеного часу;
  5. дотримуватись правил піднятої руки.

Отож, оберіть лідера. Встають.

Створeння прoблемної cитуації.

 - Легкa пір'їнa, легкa задaча, лeгкий хлiб.

Поясніть, як ви розумієте ці вислови.

Висловіть свої передбачення.

- Чи iснує на зeмлі лeгкий хлiб?

Чи справдилися ваші передбачення, ми дізнаємося, прочитавши казку.

  • За активну роботу – отримуємо цифру кода.

 Первинне ознайомлення із змістом казки.

- Сядемо рівненько,

 вмостимося зручненько

 і послухаємо казку.

Відео казки.

То чи буває легкий хліб?

Чого вчить ця казка ?

Хто не працює, той не їсть.

Слайд10

 

  • Вам у казці зустрінуться нові слова.
  • Поповнимо словник новими словами.
  • Чи можете  ви прочитати  їх правильно  та  швидко.

Хором.

       Марудна робота – одноманітна, надокучлива.

      Вигін – частина поля, луків, куди виганяють пастися худобу.

      Закрасує – зацвіте.

Заборонувати –розпушити грунт

Фізкультхвилинка

«Косар». Встати з-за парт, випростатися, ноги нарізно, руки перед собою. Повертаючись ліворуч і праворуч, робити широкі рухи руками «раз» і «два», ніби косячи траву. Дихання вільне. (Виконувати в середньому темпі 5-6 разів).

 

«Поза вовка”.

Вигляд матимемо страхітливий. Але ця вправа сприяє припливу крові до горла. Зміцнює і підбадьорює все тіло.

Виконується сидячи на стільці.

 Покладіть руки на коліна. Зробіть глибокий вдих-видих і висуньте язик якнайдалі. Одночасно напружте й рочепірте пальці, відкрийте широко рот і вирячіть очі. Напружте шию і все тіло (особливо горло). Тримайте цю позу кілька секунд,дихаючи. зберігаючи напруження, потім розслабтеся. Ця вправа виконується 2- 3 рази,

V.  Узагальнення і систематизація знань.

 

Читання казки. Бесіда за змістом прочитаного.
 

Спочатку читає лідер дівчаток.

.

  • За яких обставин зустрілися вовк із косарем?
  • Про що попросив вовк косаря?

Читає лідер хлопців. Чи сподобався хліб вовкові?

Продовжуємо  «ланцюжком».

  • Яку пораду дав чоловік вовкові.
  • Як вовк назвав цю роботу?
  • - Як вoвк вирiшив дiяти?
  • - Чи вдaлося вoвку пoкуштувати лeгкого хлiба?
  • Щo б сталoся, якби вoвк не шукaв лeгкого хлiба?
  • За активну роботу – отримуємо цифру кода.

 

-    У казці  панує добро та зло.

  • Хто добро?
  • Добро – це – чоловік та кінь.
  • А зло?
  •  Зло – вовк.

Фізкультхвилинка.     Гра  «Займи позицію»

На підлозі намальовані три геометричні фігури. Коло. Трикутник .Квадрат

Кого з казкових персонажей вони вам нагадують.

  • Я буду називати казкового героя, а ви подумайте. Де ви займете позицію.
  •  
  • Слайд11

 

  Гра « Так чи ні» .   Робота в групах.  Встають

  • Я пропоную вам погратися. Я показуватиму речення, а ви його стверджуватимете, або заперечуватимете.  У лідера лежать слова. Обговорюють.
  • «Я вважаю,що це твердження правильне»,

 «Я заперечую цю думку»

  • Слайд12

 

  1. Косив у лузі косар. «Я вважаю,що це твердження правильне»,

Слайд13

 

  1. Виходить з лісу ситий вовк. Я заперечую цю думку, бо він був голодний.

Слайд14

 

  1. Ця робота дуже легка. Я заперечую цю думку, бо робота була дуже важка.

Слайд15

 

  1. Вовк покуштував легкого хліба .Я вважаю,що це твердження правильне»

Слайд16

 

5.Легкого хліба не буває. Я вважаю,що це твердження правильне»

  •  Ви дуже кмітливі Гарно слухаєте товариша, вмієте влучно відповідати та допомагати знаходити правильне твердження.
  • За активну роботу – отримуємо цифру кода.
  • Гра «Хлібороб»
  • Вибіркове читання.
  • Ми пограємо в гру , яка називається «Хлібороб»
  • Слайд17

 

  • Як називають людей,  які вирощують хліб?(Хлібороби).

   Як їсте ви паляниці,

Калачі смачні їсте.

Не забудьте уклонитись хліборобові за те.

 

  • Тож , знайдіть  і прочитайте. Скільки роботи треба виконати, щоб хліб потрапив до нашого столу.
  • Читають, я вивішую малюнки. Ми створили кінострічку, яку як  зможемо назвати?(шлях хліба).
  • Розкажіть, який шлях проходе хліб. Щоб потрапити до столу.
  • Слайд18

 

  • Так, шлях хліба до нашого столу дужу важкий.   Хліб - це те, що завжди було головною цінністю життя, турботою і радістю людини. Хліб для кожного з нас , як світло, як дихання. Без хліба не можна уявити ні рідного дому, ні гостинних господарів. За народним звичаєм , крихти хліба, що падали на підлогу , слід було підняти й укинути у вогонь(не топтати своє щастя). До речі, в Білорусі ( звідки прийшла наша казка ,), коли падав хліб говорили: «Вибачай, Боженько!».
  • В Україні з хлібом обов’язково йдуть на новосілля, виряджають у далеку дорогу, зустрічають наречених та гостей.
  • Слайд19

 

  • Отож , певно чули ви малята.  
  • Золоті такі слова.
  • Хліб потрібно шанувати,
  • Хліб – усьому голова!
  • Прийом «Довільний префікс»
  • Я пропоную вам творчу задачу.
  • Слайд 20

 

  • До слова «хліб»додайте «довільну частинку » і створіть нову цікаву ідею:
  • У кожного на парті лежить словор хліб і частинка
  • супер — надзвичайний
  • аеро — повітряний
  • анти — проти
  • астро — зірковий
  • архео — древній
  • аква — водяний
  • зам, най, мікро, міні...
  • За активну роботу – отримуємо цифру кода.

Психологічна фізкультхвилинка.

  • Настрій” Почніть ходити кімнатою, відчуваючи власне тіло. Подумайте про настрій, у якому ви починали вправу. За допомогою ходи продемонструйте різний настрій. Кожен рух виконуйте 15 секунд.
  • Рухайтесь як: дуже втомлена людина;
  •  щаслива людина, яка отримала чудову звістку;
  •   людина, яка постійно чогось боїться;
  •  геній, який отримав Нобелівську премію;
  •  людина, у якої нечиста совість;
  •   канатоходець, який рухається по дроту.

Повертаючись на своє місце, покажіть власний настрій.

 Вправи на швидкість читання.

А зараз пограємо в гру розвідники.

    Гра « Розвідники»
 

  • Скільки разів зустрічається слово?
     

 Краса– вовк – 8 разів

 Сила  -  хліб   - 8 разів

Тепер завдання дещо складніше: вставлятимемо в тексті пропущені слова.

Хотів би я …… хліб їсти , але де …. його…. ?

Порадь …..,  як …… їжу ….   .

  • Слайд 20

 

 Краса - Хотів би я …щодня… хліб їсти , але де мені…. його…брати. ?

 Сила - Порадь …мені..,  як …легше… їжу …добувати.   .

  •  
  •  

Слайд21

Кожній групі одягнути коронку героя.

Доведіть свою думку.

Читаємо по одному прислів’ю Яка група швидше .

- Кого з героїв казки стосуються такі прислів’я.

Труд – другий батько людини.

Ледарю й неробі завжди свято.

Раз не хочеш тяжкий хліб їсти – поїж легкий.

  • За активну роботу – отримуємо цифру кода. 

 

8.Прийом фантазування Придумайте і розіграйте.

Прийом  «Казка навиворіт» . Чия казка краща.

Обговоріть у групах.

 

- Уявіть, що косар був ледачим, а вовк працьовитим. Яка може вийти казочка?

Зразок дитячого твору

     Вийшов з лісу втомлений від полювання вовк. Бачить -  у лузі косар під кущем лежить. Підійшов вовк до нього, питає:

  • Чому це ти, косарю, лежиш, не працюєш?

А косар відповідає:

  • Ця робота дуже вже марудна й тяжка. Краще я піду до лісу і буду полювати, як ти, вовче.

І пішов. А вовкові шкода стало, що врожай пропаде. Покликав він на допомогу коня, який на вигоні пасся. Разом вони землю зорали, заборонували, жито посіяли. Холодну зиму перезимували. Весною і влітку за ланом доглядали. Нарешті хліб зібрали. Везуть зерно на млин. Бачать – назустріч їм йде косар – змарнілий, виснажений. Питають вони косаря:

  • Ну що, косарю, знайшов ти «легкого хліба»?
  • Не знайшов я його, зрозумів, що лежачого хліба ніде нема.
  •  

Отримує цифру група, яка працювала найактивніше.

 

VІ.Підсумок уроку.  Цінування праці дітей.

Чи легко вам було працювати на уроці. Чи був для вас легкий хліб – ваші знання.

Ми пройшли  крізь гори наполегливої праці,примхливі болота, ліси терпіння та непосидючості,море помилок.

Я думаю . що цей нелегкий шлях ми подолали, секретний код здобули і чарівну скриньку відкриємо, щоб дізнатися про найцінніший людський скарб.

Розшифруємо секретний код.

Слайд19

  • Яке отримали слово?

Відкриємо чарівний сундучок

  • То який найцінніший людський скарб . Праця.
  • Легко чи важко вам було працювати на уроці?
  •  Казка вчить нас бути працелюбними, любити свій труд як це робив косар, а не шукати легкого хліба. Для вас ,діти, роботою є навчання. Тому вчіться гарно і сумлінно. Радуйте своїх батьків і не шукайте легкого хліба.
  •  

Слайд 20

 

Що вам найбільше сподобалося на уроці ?

Діти відповідають:

  1. Мені сподобалось ..
  2. А мені сподобалось працювати у групах.
  3. А я запам'ятав чистомовку
  4. Мені сподобалось бути оповідачем.
  5. Мені сподобалась гра « Так ні»
  • Що на вашу думку, вдалося найкраще?
  1.  Я вважаю, що мені вдалося
  2. А мені найкраще вдалося
  3. А я зумів найкраще прочитати.
  4. Наша група працювала добре, тому я задоволений.
  5. Я виконав добре роль режисера
  •  Який висновок ми можемо зробити для себе?
  • Легкого хліба не буває.
  • Завдання додому:
  • Придумати казочку з іншим героєм.
  • Слайд 21

 

Ви всі добре працювали.

Цікаву казочку упізнали.

Вчителю дуже добре допомагали.

Тому мені від вас казочка –

а вам за гарну роботу –

бубликів в’язочка.

 

 

 

 

docx
Додано
15 жовтня
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку