Урок літературного читання з використанням прийомів ТРВЗ (теорії розв'язання винахідницьких завдань) Тема. Раз добром налите серце , вік не прохолоне. А. Дімаров «Для чого людині

Про матеріал
Мета уроку: Предметні компетентності • продовжити знайомство дітей з жанром літературної казки; • формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом; • вчити самостійно робити висновки з прочитаного, висловлювати міркування про людські життєві цінності; • розвивати нестандартне мислення, творчий підхід до розв’язання поставленої проблеми; Ключові компетентності виховувати ціннісне ставлення до ближніх, розвиваючи у собі найкращі моральні риси: милосердя, доброту, співчутливість;виховувати вміння працювати в колективі та самостійно, виховувати лідерські якості.
Перегляд файлу

 

Урок літературного читання

з використанням прийомів ТРВЗ

(теорії розв'язання винахідницьких завдань)

 

Тема.  Раз добром налите серце , вік не прохолоне. А. Дімаров «Для чого людині серце…»

Мета  уроку:

Предметні компетентності

  • продовжити знайомство дітей з жанром літературної казки;
  • формувати читацькі навички шляхом спеціальних вправ та в процесі роботи над текстом;
  • вчити самостійно робити висновки з прочитаного, висловлювати міркування про людські життєві цінності;
  • розвивати нестандартне мислення, творчий підхід до розв’язання поставленої проблеми;

Ключові компетентності

виховувати ціннісне ставлення до ближніх, розвиваючи у собі найкращі моральні риси: милосердя, доброту, співчутливість; виховувати вміння працювати в колективі та самостійно, виховувати лідерські якості.

Обладнання і матеріали:

 Текст твору, фігурки дерев’яного чоловічка, сердець, мультимедійна презентація.

I. Організаційний момент

Привітання, створення позитивного емоційного настрою.

Діти стоять.

Зараз скажіть собі :

 Я – мислитель ,

  Я – філософ.

На цьому уроці я буду: думати, повторюють

  фантазувати,

  робити висновки.

Я хочу всім побажати бути щирими і відвертими, не боятися вступати в суперечку, щоб прийти до істини. Побажаємо нам успіху!

  • Ми проведемо цікавий урок .
  • Про цей урок ви знали, навіть пропонували провести його раніше.
  • Але що сказало тоді моє серце?
  • Так буде нецікаво. Саме тому ми працюватимемо активно, творчо, сміливо, впевнено.
  •  Готові?

- Отож, до справи.

Сідають

2.Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.

- Прочитайте девіз нашого уроку «Життя дароване людині  на добрі справи і любов»

-Ми маємо дати відповідь на дуже важливе запитання .

А це запитання є назвою нашої казки, яку ми читали і над якою ми будемо працювати.

  • Прочитайте розсипанку:

лДя   гочо дилюні цесре.

-Хто автор казки? Анатолій Дімаров.

         -  Ми сьогодні поговоримо про доброту,  чуйність, про вміння розуміти чужий біль.

        - Сьогодні  до нас на урок завітав ось цей дерев’яний чоловічок .

-А прийшов тому, що йому дуже хочеться стати справжньою людиною.

 І він теж просить дати йому серце таке, як отримав його друг із казки Анатолія Дімарова «Для чого людині серце».

ІІІ. Творче застосування знань учнів.

  • А  знаєте , де я зустріла цього чоловічка?

На березі річки .Він сидів кидав камінчики і весь час повторював одне слово : серце, серце.

  • Що таке серце?

Я нічого йому не відповіла.  А запросила до нас на урок     .                  

-Отож , давайте спробуємо відповісти на його запитання.

-Покажіть, яке ваше серденько.

 Стисніть свою ліву долоньку в кулачок - ось таке завбільшки ваше серденько.

Кола по воді

Пограємо і ми в улюблену гру чоловічка.

Кинемо камінчики від слова серце –

с – світло , стукає

Е- енергія, енергетичне

 Р- радість ,різне

Ц- цікавість, циркулює кров

 Е – електричний розряд

  • Спробуємо розповісти про серце за допомогою наших камінчиків.

( Серце – це світло, серце – це радість, цікавість, горить, як електрика, кожна біль в серці б’є електричним розрядом.)

-Я поросила чоловічка добре задуматися, а взагалі чи потрібне йому серце?

- Спробуємо розібратися.

 

 

Прийом  «Добре – погано» .

-Що доброго і поганого дає людині серце?

Робота в групах .

Працюють два сектори :  жовтий колір

В жовтому секторі -група ввічливість- підніміться.

 В синьому секторі

Група чемність - поклоніться.

Добре:-ввічливість

  • Дає життя;
  • Любов;
  • Милосердя;
  • Співчуття:

Погано: чемність

Хвороби:

Приносить смерть

  • Чоловічок  щось шепоче мені на вушко.

Він переконує мене,  все ще хоче отримати серце.

  • Але ж ви згодні зі мною, що серця бувають різні.

Давайте допоможемо чоловічку розібратися , які  ж бувають серця.

Метод фокальних перетворень.

Спробуємо дібрати ознаки до предметів і наділити ними наш предмет.

Серце

Камінь                                                            Шоколад

Великий                                                           чорний

   сірий                                                              молочний

Мокрий                                                             пористий

Скляний                                                         солодкий

 Холодний                                                        гіркий 

 

  • Створіть незвичайне серце.

(  Чорне – зле, пористе – черстве, солодке – добре. Мокре – від сліз)    

Робота в групах

-А як же чоловічок зможе їх отримати?( йти до лікаря)

- Спробуємо розібратися, чи варто й нашому чоловічку звертатися до такого лікаря.

Клас поділений на сегменти .(Встають. Обговорюють.)

Сині – адвокати.

Лікаря засуджують за зберігання людських сердець. Виправдайте його.

(Лікар не злочинець. Бо давав серцям друге життя, якби не лікар. То чоловічок ніколи б не відчув, що таке біль, жаль)

Жовті –ви прокурори людства. Люди засуджують лікаря за зберігання людських сердець

- Доведіть , що лікар справді злочинець.

Ми дискутували, засудили і виправдали лікаря.

Я думаю, що тільки  гуманний людський суд винесе справедливе рішення.

Прийом «Фантастичні гіпотези»

  • На дошці ви бачите проекти тих самих серця, які були у кабінеті в лікаря і які побачив чоловічок.

Завдання.

  •  Схарактеризуйте власника кожного серця .
  •   Велике , світле, з червоними голочками серце .( Серце доброї людини)
  • Яка життєва позиція цієї людини?
  • Які риси характеру  такої людини?

  Жовте і зморщене серце.(Злої людини)

  Блискуче(байдужої людини).

 

- Яке серце оберемо для нашого чоловічка?( усі встають, радяться)

 

Життєва позиція

Наш висновок

Висновок автора

Моя хата скраю , нічого не знаю.

 

Байдужість, боягузтво. Черстве серце, його не торкається чужа радість та біда.

Блискуче, як пластмасова кулька серце, серце байдужої людини.

Мені добре , коли іншому погано

Злість, заздрість, дратівливість. Крижане серце.

Жовте та зморщене серце злої людини.

Роби добро, воно добром вернеться.

 

Співчуття, милосердя,любов до ближнього, золоте серце.

Велике та світле серце доброї людини.

 

-Ми радимо чоловічку обрати велике та світле серце доброї людини.

Вішають серце чоловічку.

Прийом « скляний чоловічок.»

- Наш чоловічок отримав добре серце.

- Діти, я дуже хвилювалася, щоб хтось, бува, не наділив нашого героя злим серцем .

- Я думаю нашому герою з таким чудовим серцем буде дуже добре.

У нього прокинуться такі почуття : радість, любов, співчуття, милосердя.

І щойно чоловік повернеться до себе в ліс, то обов’язково оживе.

- То як ви вважаєте, яких людей на землі більше?

Добрих чи злих.

- Отже, ви виростете чуйними, добрими, співчутливими.

- Я в цьому впевнена!

А зараз за допомогою чарівної палички ми поринемо у світ фантазії .

Одягнемо «чарівні окуляри»

 

- Давайте спробуємо уявити чоловічка не дерев’яним , а з іншого матеріалу.

-Яким би ви побачили чоловічка ?

Починає вчитель і передає чарівні окуляри.

  • Я бачу чоловічка скляним. У нього скляне серце червоного кольору, видно, як по його судинах тече кров, якщо б він вирішив віддати своє життя він би розбився, розлетівся б на скалки, але теплом свого серця зігрів би хлопчика.

(Скляний , шоколадний,)

  • В яких умовах він би проживав?

( Побудували м’який будиночок, вистелили соломою чи пухом, поклали доріжки з перин,)

  • А яким би ще ви уявили чоловічка?

Я бачу чоловічка шоколадним, у нього біле або молочне шоколадне серце. Він дістане його і віддасть хлопчику. Розтоплене в руках , воно зігріє дитину.

Він живе в шоколадному будинку, їсть шоколадні банани, катається на шоколадному коні.

VІ.  Підсумок уроку

На такій чудовій чарівній ноті ми повернемося до роздумів.

-Так для чого людині серце.(Для добра , милосердя, співчуття)

 

  • Заплющіть очі, я вам щиро дякую , що допомогли чоловічку і мені

 а якщо я допомогла вам мати велике , щире серце для добра, то я буду дуже щаслива від того.

Шановні колеги!

Хай ваші серця не міліють ніколи,

Хай учні добра з них нап’ються уволю,

Хай Бог береже вас

Від горя й біди

Здоров’я міцного з роси вам й з води.

 

V. Домашнє завдання

 Я   дам вам завдання на все життя: оскільки багато людей з добрим серцем, то я хочу, щоб і ви завжди і всюди чинили добрі справи, були чуйними, співчутливими, милосердними,   приходили на допомогу тому, хто її потребує.

 

   -А наш урок добіг кінця. Я думаю, що він залишив свій слід у вашому серці і бажаю, щоб ваші маленькі дитячі серденька були тільки добрими.

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
15 жовтня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку