Тема: І.Франко. Сонет «Сікстинська мадонна». Краса материнства й жіночності.

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із змістом сонета «Сікстинська мадонна»; розвивати навики виразного читання; формувати навики ідейно- художнього о аналізу твору; виховувати загальнолюдські цінності,повагу до материнства; виховувати красу взаємин, любов до поетичного і музичного слова, живопису.
Перегляд файлу

Урок 23

Тема: І.Франко. Сонет «Сікстинська мадонна». Краса материнства й жіночності.
Мета: ознайомити учнів із змістом сонета «Сікстинська мадонна»;
розвивати навики виразного читання;
формувати навики ідейно- художнього о аналізу твору;
виховувати загальнолюдські цінності,повагу до материнства;
виховувати красу взаємин, любов до поетичного і музичного слова,
живопису.
Тип: комбінований.
Обладнання: картина «Сікстинська мадонна», аудіо запис сонета,презентація.

 Хід уроку
I. Організаційний момент
Вчитель: Починаємо урок. Послухайте музику, перегляньте картини. Хто є головним образом картин і музики?
Учні: Матір і немовля, Свята Марія, Мадонна, Мати
Звучить музика « Аве-Марія», один із найкращих творів відомого австрійського композитора Франца Шуберта. Це надзвичайно світлий, ліричний твір на честь Діви-Марії – жінки-матері. Композитор вклав у твір щирість і сердечність. Твір написаний майже 200 років тому.
Отже, простими і лаконічними кольорами музика і живопис передає величний, піднесений образ Діви Марії, матері, мадонни.
Сподіваюся, що частина тепла, ніжності, сонячного сяйва, якими наповнена музика і картини, передасться і вам.

Мотивація: Тема важлива. Червоною ниткою через творчість укр. Письменників проходить тема оспівування краси і возвеличення жінки, повага до матері, краса взаємин між батьками та дітьми.

Мета: Епіграфами до нашого уроку будуть слова :

Жінка-музика,                                             Мадонно – мамо, я тобі                      
Жінка-світло.                                              Вклоняюся з любовю до землі,
К.Бальм ен                                                  Твою усмішку та імя,
                                                                      І серце збережу на все життя.
                                                                      М.Рильський

 

На початку уроку ми ставимо проблемне завдання: як розвязана проблема корисного і красивого у вірші «Сікстинська мадонна».
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Установіть відповідність між фрагментами твору І.Франка та його назвою.
1. «…жде спрагла земля плодотворної зливи.»
2. «Встане славна мати Україна, / Щаслива і вільна».
3. «Він не вмер, він ще живе!»
4. «Її пізнавши, чи ж я міг / Не полюбить її сердечно».
5. «Сійте! На пухку, на живу ріллю / Впадуть сімена думки вашої!»
А. «Гімн».
Б. «Гріє сонечко!»
В. «Розвивайся ти, високий дубе».
Г. «Гримить! Благодатна пора наступає».
Д. «Моя любов».

2. Прослухавши основні віки життя Івана Франка, відшукайте те, що ми не вивчали. (про сонети)
Презентація.
3. Теорія літератури: поняття про сонет.
Поєднання наголошеного складу з одним або двома ненаголошеними, яке повторюється в кожному вірші. (Стопа)
Слова, що мають однакову звукову форму, але різні значення. (Омоніми)
Новоутворені слова та вислови мови. (Неологізми)
Художнє значення, за допомогою якого автор підкреслює певну властивість чи рису зображуваного обєкта. (Епітет)
Предмет зображення, люди, відносини, коло подій, яке осмислюється у творі,те, про що оповідає автор. (Тема)
Сонет (від італійського sonetto – звучати) – ліричний вірш, який складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба: два чотиривірші(катрени) з перехресним римуванням і два вірші(терцети). У сонеті має бути пять рим із різними видами римування.
Виник сонет в італійській літературі на початку XVIII століття. Започаткований Джакото.
Сонети зустрічаються в медитативній та пейзажній ліриці. Український сонет зявився в середині XIX.
Вагомий внесок у його розвиток зробили І.Франко, Леся Українка, М.Рильський, М. Драй-Хмара, М.Зеров, Л.Костенко, Д.Павличко.
4. Хвилинка мистецтва.
1 музика «Полон ез   Огінського», картина Р. Санті

Вчитель: Споглядаючи на цю картину, написати, що відчувається?(3-4 речення; Які враження?; Які почуття у вас викликано; висловіть свої думки)
Діти відповідають.
5. Хто ж такий Рафаель Санті?
Учениця із групи «Мистецтвознавці», підготувала повідомлення про художника епохи Відродження.
(Презентація)
6. Вчитель: І.Я. Франко був всебічно розвиненою людиною.
Своє захоплення жінкою-матір’ю, безсмертним полотном Рафаеля «Сікстинська мадонна» І.Франко висловив у формі сонета, який написав у 1781 р.. У Мадонні поет вбачає богиню, «райську рожу», і, хоч не знайшов для себе богів на небесах, цій – поклониться, як богині. Краса Мадонни не казкова, а земна – щира, добра, ніжна. А справжнє мистецтво, яким є картина «Сікстинська мадонна» - вічне.
Відео. Слухання сонета «Сікстинська мадонна» в аудіо запису.
Аналіз сонета за схемою.
Схема аналізу ліричного твору:
1. Жанрова своєрідність твору.
2. Мотив, своєрідність його розгортання.
3. Образ ліричного героя.
4. Композиційна структура.
5. Художні засоби(тропи), мова твору.
6. Ритм, рима, спосіб римування, строфа.
7. Пісня аудіо запису, ознайомлення з текстом. Бесіда за твором.

1. Що на ваш погляд спільне у зображенні мадонни(поєднується земне і небесне услав. жінка-матір)
2. Чи є така людина, яку б не вразило полотно?
3. Із чим у поета асоціюється образ мадонни?(«богиня», «краса», «райська рожа», «мати небесна»)
4. Що символізує, втілює образ мадонни у творі І.Я. Франка? (жінка-мадонна втілює красу мистецтва, твори натхнення, загалом музу)
5. Якими словами підкреслюється цінність шедевра Рафаеля ? (І час прийде, коли весь світ покине, Богів і духів, ми тебе, богиня, чтить будемо вічно, тут на полотні)
6. Яке ідейне звучання сонету?(Краса мадонни не казкова, а земна – щира, добра, ніжна. А справжнє мистецтво, яким є картина «Сікстинська мадонна»  - вічна, своєрідна.
7. Фізкультхвилинка (одну хвилину).
(Слухаючи осінні мелодії, переглядаючи прекрасні картини осені, відліт птахів у теплі краї, підберіть побажання своїм мамам, подаруйте їх дома)
Робота по групах.
Літературознавчий аналіз сонету.
I гр. – жанрові особливості твору; мотив; своєрідність його розгортання
II гр. – Образ ліричного героя, композиційна структура
ІІІ гр. – Художні засоби, мова твору, ритм, спосіб римування, строфи 8-10 хв.
- Відповіді учнів

8.Пропоную вашій увазі запис «Пісня про матір: Що є спільного між цією піснею і сонетом « Сикстинська мадонна»

Вчитель: Вона посміхнулась, красива і сива, як доля,
                Махнула рукою – злетіли увись рушники
                «Лишайтесь щасливі» - і стала
                замисленим полем, на цілу планету,
                на всі покоління й віки.

Вчитель: Так що ж спільного між цією піснею і сонетом  « Сикстинська мадонна»?

Відповідь: Тема краси і материнства, поклоніння перед жінкою-матірю, утвердження вічної памяті про матерів. Образ матері у живописі, поезії, сучасній музиці є вічним.

9. Творча група працювала над складанням твору «Ми матір називаємо святою»( за поданим початком…)

Вчитель: Отже, і у ваших творах червоною ниткою проходить образ матері, сповнений любові до дітей, образ вічності.

10. Творче завдання – Скласти синквейн
(за зразком)

Мадонно-мамо
Добра, ніжна, ласкава
Пестить, голубить, піклується
Жінка втілює красу мистецтва, натхнення

Я схиляю голову перед образом матері.

Мадонно-мамо
Уважна, турботлива, щира
Працює, готує, любить
Мадонна-мати живе вічно    

Мені сподобалось порівняння образу матері з богинею.

11.Отже, повернемось до нашого проблемного запитання: як розвязана проблема корисного і красивого у сонеті:
«Сікстинська мадонна»
Образ жінки-матері, Богородиці

корисне                                                                        красиве
Жінка дає життя дитині,бачить                 Жінка завжди красива у материнстві
призначення своєї дитини в служінні
людям, суспільству.                    

12. Підсумок уроку. Чи досягли мети?
Оцінки  - Чому І.Франко говорить, що схиляє головою перед мадонною-матірю?
Якими словами підкреслюється цінність шедевра Рафаеля Санті?
13.  Поетична п’ятихвилинка «Ода жінці» - дарує фото мадонни.
14. Д/З Вірш напам’ять, підручник с. 143-145, твір-мініатюра «Мадонна у моєму житті». 

docx
Додано
30 січня 2019
Переглядів
5887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку