Розробка уроку спрямована викликати в учнів зацікавленість у засвоєнні матеріалу про
діяльність кириломефодіївців, у ньому формуються навички роботи учнів з документами, текстами підручника
та іншими джерелами, спонукати до продуктивності праці
через заохочення оцінкою, виховується повага до предків українців, у їх прагненні здобути свободу
для України.
9 клас Історія України.
Тема: Кирило – Мефодіївське братство.
Мета: освітня: викликати в учнів зацікавленість у засвоєнні матеріалу про
діяльність кириломефодіївців
розвивати: навички роботи учнів з документами, текстами підручника
та іншими джерелами, спонукати до продуктивності праці
через заохочення оцінкою.
виховати: повагу до предків українців, у їх прагненні здобути свободу
для України.
Методи і прийоми роботи: прийом «Фотоспалах».
Тип уроку: комбінований з використанням інформації.
Основні поняття: Кирило –Мефодіївське братство,
Книга буття українського народу.
Обладнання: атлас, карти з певними джерелами інформації, текст дальна
таблиця.
Література: Бойко О. Д. Історія України—Київ: Академвидавництво 2004 –
с.230-232. Гіссем О. В. Історія України в таблицях. -Х.
Книжковий клуб-2006-с.196.Історії України в особах. ХІХ-
ХХст-К.Уераїна.-1995.- с.63-79
Хід уроку:
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
1) Назвіть перші таємні організації офіцерів Петербурга, українських міст.
2) Яку мету ставили перед собою Південне та Північне товариства?
3) Покажіть зв'язок між назвою та завданнями таємної організації «Товариство об'єднаних слов'ян».
4) Як називались програмні документи Північного і Південного товариств,
хто їх автори?
5) У чому полягає відмінність проекту Конституції Микити Муравйова та
«Руської правди» Павла Пестеля щодо майбутнього України?
6) Звідки походить назва «декабристи»?
7) ** Чи можна вважати повстання Чернігівського полку складовою частиною декабристського руху? Обґрунтуйте відповідь.
8) ** Проаналізуйте причини поразки польського повстання 1830-1831 рр. та його наслідки для України
IІІ. 30 рр. змінюється акцент у Внутрішній політиці Російської імперії.
Новий міністр освіти гриф С. Уваров шеполягов на тому , що шлях до процвітання Російської держави лежить через зміцнення принципово важливих суспільних основ-самодержавства, православ’я, народності. Ще зумовило процес русифікації народів Російської імперії, зокрема Українців , тому на ґрунті цього виникла у 1846р у Києві. Українська політична організація - Кирило - Мефодіївського товариство (братство), про яке і поговоримо на сьогоднішньому уроці.
IV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
V . Сприйняття та усвідомлення, навчального матеріалу.
План
I. Вивчення нового матеріалу
.
1Утворення Кирило-Мефодіївського братства (товариства) (далі КМБ).
2. Програмні документи:
а) «Книга буття українського народу»;
б) «Статут слов'янського братства Св. Кирила і Мефодія».
3. Громадсько-політична діяльність братчиків,
4. Значення КМБ для розгортання .національно-визвольного руху.
При розгляді першого питання вчитель пропонує учням самостійно прочитати 2 пункт § 10 підручника і скласти у зошитах детальний план розповіді «Утворення КМБ». На виконання завдання варто виділити 5 хвилин, після чого заслухати відповідь двох учнів, оцінити їх балами середнього або достатнього рівнів, залежно від об'єму виконаної ними роботи і чіткості формулювань заголовків пунктів плану.
1. Орієнтовний план розповіді
1. Київ — місце створення КМБ.
2. Термін діяльності—з січня 1846 до березня 1847рр.
3. Дванадцять учасників товариства.
4. Нелегальний характер організації.
5. Вплив творчості Т. Шевченка на учасників КМБ.
6.Найвизначніші діячі товариства:
а) Історик Микола Костомаров;
б) письменник Пантелеймон Куліш.
7. Ідея єдності пригноблених слов'янських народів як основа діяльності
кирило-мефодіївців.
2. Програмні документи
Учитель звертає увагу на другий пункт плану вивчення нової теми, де записані назви програмних документів КМБ, доповнює текст підручника про «Книгу буття українського народу», вдаючись до резерву інформації.
Резерв інформації
У резерв подані матеріали, яких немає в підручнику, і вчитель
може використати їх на власний розсуд.
а) У «Книзі буття:!» викладено 109 положень. У документах
жандармського слідства вона фігурує під назвою «Закон Божий». Автор
думки. Згідно з «Книгою буття»,політичним ідеалом українського руху є об'єднання усіх незалежних слов'янських народів у федерацію із столицею в Києві. Цікавою є ідея свобідного українського месіанства: український народ — найбільш пригноблений і зневажений, а водночас --найбільш волелюбний та демократичний — звільнить
росіян від їхнього деспотизму, а поляків — від аристократизму. «Книга буття»пропагувала радикальні конкретні заходи: ліквідацію кріпацтва і самодержавного ладу, відміну смертної кари, свободу віросповідання, доступність освіти, скликання раз на 4 роки найвищого міждержавного органу — Собору (або сейму) для взаємних консультацій. Передбачалося також мати невелике регулярне військо.
б) Ще один програмний документ КМБ — «Статуту слов’янського братства Св. Кирила і Мефодія», У підручнику після §10 вміщено текст документа. Ознайомитись із ним можна під час уроку або при виконанні домашнього
завдання.
Пропонується прийом «Фотоспалах».
Суть прийому полягає в тому, що за принципом швидкої дії світла учням треба за якомога коротший проміжок часу вибрати з кожного пункту тексту документа слова або словосполучення, які мають важливе значення для розкриття поставленого завдання. Перед початком роботи треба дати чіткі інструкції учням і записати на вошці схему очікуваних результатів: «Головні Ідеї», «Головні правила». Між двома колонками проведена не суцільна лінія, а пунктир, бо матеріал нероздільний, взаємодоповнюючий, тобто стосується двох аспектів діяльності однієї організації(Див.Історії України. 9 клас. — С. 71). Перша частина статуту — головні ідеї, друга — головні правила товариства.
Очікуваний результат після застосування прийому «Фотоспалах
Головні ідеї КМБ Головні правила КМБ
1. Об'єднання слов'ян, 1. Виховання, література.
2. Самостійність. 2. Присяга
3. Народне правління. Рівність співгромадян, 3. Взаємодопомога.
4. Християнська віра. 4. Конспірація.
5. Освіченість. Мораль. 5. Викорінення рабства.
6. Слов'янський собор. Грамотність
11. Таємність.
Учасники КМБ:
ініціатори В- Білозерський, Г. Андрузький,
М. Гулак О. Навротський,
М. Костомаров, Д. Пильчиков,
П. Куліш, І. Посяда,
О. Маркевич, М. Савич,
Т. Шевченко О. Тулуб.
КМБ проіснувало майже 14 місяців. За доносом провокатора О. Петрова діяльність братства була викрита, а Його члени заарештовані. Слідство у справі тривало в Петербурзі до кінця травня 1847 р. Найтяжче було покарано Т. Шевченка, якого віддали у солдати в далеке Новопетрівське укріплення
Окремого Оренбурзького корпусу із забороною писати і малювати. На трирічний термін ув'язнено в Шліссельбурзькій фортеці М. Гулака.
М. Костомаров перебував в ув'язненні один рік, О. Навротськнй — півроку у В'ятській тюрмі. Інших було вислано у віддалені губернії під нагляд поліції й заборонено повертатися в Україну.
У 1855 році цар Олександр II амністував кирило-мефодіївців.
Види діяльності кирило-мефодіївців:
> засідання товариства;
> дискусії;
> агітаційна робот;
> поширення заборонених творі;
> наукова і викладацька діяльність;
>збирання коштів на відкриття шкіл і т. д.
П. Куліша було заарештовано по дорозі за кордон, у Варшаві, й запроторено до тюремного каземату Петропавлівської фортеці. Основним звинуваченням проти нього стала книга «Повесть об украинском народе». На підставі доповідної генерала Дубельта цареві Куліша кілька місяців тримали у в'язниці, але внаслідок раптового погіршення здоров'я заслали у вересні 1847р. у Тульську губернію із забороною писати і займатися педагогічною діяльністю.
М. Костомаров так виклав свої враження від читань шевченківських творів на засіданнях товариства: «Я побачив, що муза Шевченка роздирала заслону народного життя. І страшко, і солодко, і боляче, І п'янко було глянути туди. Поезія завжди веде перед, завжди зважується на сміливу справу, і вже їй слідом ідуть історія, наука та практична праця. Тарасова муза розбила якийсь підземний льох, що кілька віків був замкнений на багато замків, запечатаний багатьма печатками. Вона відкрила за собою шлях і сонячному промінню, і свіжому повітрю, і людській цікавості.
ПІ. Закріплення нових знань, умінь і навичок.
Завдання для учнів: зробіть власний висновок, чи можна назвати
Кирило-Мефодіївське братство
а) політичною,
б) просвітницькою,
в) патріотичною організацією. Ваші аргументи.
IV. Домашнє завдання
Турченко Ф. Г.. Мороко В. М Історія України к. ХУШ - поч. XX ст. —
§10.