Тема. Тема кохання в повісті Шолом-Алейхем «Пісня над піснями»
Мета. Розкрити тему кохання у творі; простежити розвиток характерів Шимека і Бузі у часі та їх стосунків; розвивати навички роботи з текстом, уміння виділяти ключові епізоди, характеризувати героїв на основі їх вчинків; поглибити знання про метафору і символ. Розвивати моральну і естетичну сфери особистості, відповідальне ставлення до оточуючих, уміння цінувати і берегти любов, духовні цінності ставити вище матеріальних.
Очима ти сказав мені: люблю.
Душа складала свій тяжкий екзамен.
Мов тихий дзвін гірського кришталю,
Несказане лишилось несказанним…
Ліна Костенко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Продовжити речення
2. Перевірка домашнього завдання (міні-твір «Що цінного для себе ви знайшли в «Пісні пісень» Шолом-Алейхема?»).
ІІІ. Актуалізація знань і умінь учнів.
Поміркуйте над словами епіграфа.
Назвіть жанр твору, який ми вивчаємо. (Повість – епічний художній твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів.)
Слово вчителя.
Розмірковуючи про свої твори, Шолом-Алейхем писав, що сприймає слово «роман» і як художній твір, і як історію кохання. У «Пісні над піснями», як у жодному з інших творів письменника, передане це розуміння роману, адже це оповідь про чаклунство, таїну зародження кохання і про його втрату. Роман Шолом-Алейхема нагадує поему про кохання, багату метафорами і символами. Кожна глава схожа на строфу ліричного вірша. «Юнацький роман» Шолом-Алейхема ліричний, сповнений світлого суму, посмішки, чарівності.
В 1909-1911 рр. Шолом-Алейхем працював над повістю «Пісня над піснями», публікував її частинами під окремими назвами. Перші дві частини були опубліковані у варшавському журналі «Драл Файнд» (в 1909 році – «Сторінка Пісні Пісень» і «Ще одна сторінка Пісні Пісень». 3-я та 4-та частини – «Ця Пасхальна ніч» і «Субота після П’ятидесятниці з’явилися в 1911 р. разом в різних нью-йоркських періодичних виданнях).
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу.
А зараз загадка. За допомогою українського алфавіту розшифруйте криптограму і скажіть, які слова загадані.
І група. 2 24 10 33 (Бузя)
ІІ група. 29 11 17 7 15 (Шимек)
ІІІ група. 20 21 11 21 19 6 1 (Природа)
І група.
ІІ група.
ІІІ група.
Завдання. Дати характеристику образам головних героїв повісті Шолом-Алейхема.
Шимек |
Бузя |
Звичайний хлопець з єврейського містечка; мрійник, добрий, кмітливий, окрилений коханням; зрадивши закони батьків, зруйнував своє щастя; сила кохання повертає його до батьківського дому, змушує зрозуміти самого себе |
Дівчина-напівсирота, покинута матір’ю, живе в дідуся й бабусі; добра, безкорислива, щира, урівноважена, мовчазна, сором’язлива; кохає по-справжньому, але підкоряється волі дідуся й бабуся, не в змозі протистояти їм і порушити традиції, які свято шанує |
ІІІ група.
V. Осмислення, систематизація та узагальнення знань
Відповісти на проблемні запитання:
- Чому свою повість герой називає сумною? (Шимек з дитинства кохає Бузю. Для нього вона - найкраща, найрозумніша, найвродливіша. Його кохання – чисте, щире. Але не судилося Бузі й Шимеку бути разом. Вона стає дружиною іншого. Кохання втрачене. Тому повість пронизане сумом.)
- Які почуття керують Шимеком протягом всього твору? (Любов, замилування, захоплення.)
VІ. Рефлексія.
- Що знайшов і що втратив Шимек?
Підсумок вчителя. Шукаючи успіху, Шимек втратив цінність значно більшу: саме кохання, що надихали його життя. Тут можна згадати одну біблійну тезу: «Нічого не варті земні скарби, якщо за них людина втрачає душу». Чи – у цьому випадку – одну з найголовніших життєвих цінностей. І уже кар’єра стає Шимекові непотрібною, йому лишається тільки згадувати про колишнє щастя, втрачене у гонитві за приземленими успіхами. Обрана Шолом-Алейхем форма твору лише підкреслює невмирущу актуальність вибору цінностей.
Робота з епіграфом. Складання дидактичного сенкану.
Тема – любов
Опис – вічна, всеохоплююча
Дія – наповнює, надихає, переливається
Фраза – судження з теми – ніколи не вмирає
Синонім до теми, власне судження, асоціація – душа.
Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте слова епіграфа до нашого уроку?
Слово вчителя.
VІІ. Підсумок. Оцінювання.
Чудова повість про юнацьке кохання. І нам тяжко повірити, що під час роботи над нею Шолом-Алейхем був тяжко хворим вигнанцем. Письменник - гуманіст любов простого єврейського хлопчика Шимека ставить поряд із високим коханням біблійних героїв.
Ця повість – не лише про велику силу кохання! Вона і про велику силу мистецтва, що міняє світ. Повість ця і про жорстокий час, що руйнує долі. Але це і вічний час любові Соломона і Суламіфі, що повторились в сотнях сердець, і в серцях єврейських дітей Шимек і Бузі.
VІІІ. Домашнє завдання.
Знати зміст повісті. Підготувати розповідь про одного з героїв твору від його імені з використанням цитат із твору.
Виразно читати уривки біблійного тексту «Пісні над піснями» розділ 4, вірші 1-4; розділ 5, вірші 10-16; розділ 6, вірші 4-10.
Підготувати повідомлення на тему «Біблійна Пісня над піснями»*