"Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема "Пісня над піснями""

Про матеріал
Розробка уроку за повістю Шолом-Алейхема "Пісня над піснями" для учнів 7 класу.
Перегляд файлу

Тема. Тема кохання в повісті Шолом-Алейхем «Пісня над піснями»

Мета. Розкрити тему кохання у творі; простежити розвиток характерів Шимека і Бузі у часі та їх стосунків; розвивати навички роботи з текстом, уміння виділяти ключові епізоди, характеризувати героїв на основі їх вчинків; поглибити знання про метафору і символ. Розвивати моральну і естетичну сфери особистості, відповідальне ставлення до оточуючих, уміння цінувати і берегти любов, духовні цінності ставити вище матеріальних.

Очима ти сказав мені: люблю.

Душа складала свій тяжкий екзамен.

Мов тихий дзвін гірського кришталю,

Несказане лишилось несказанним…

Ліна Костенко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Літературний диктант

Продовжити речення

  1. Справжнє ім’я письменника - … (Рабинович Шолом Нохумович).
  2. Шолом-Алейхем в перекладі українською мовою - … (Мир вам!)
  3. Народився Рабинович в місті … (Переяславі).
  4. Навчався в хедері - … (єврейській початковій релігійній школі).
  5. Після закінчення навчання Шолом-Алейхем працював … (домашнім вчителем, громадським рабином).
  6. Українські міста, де жив і працював письменник: … (Лубни, Біла Церква, Київ).
  7. Причиною переїзду з Києва до Львова стали … (єврейські погроми у жовтні 1905 року).
  8. Перші художні твори – повість … («Два камені») та оповідання … («Вибори») з’явилися … року (1883).
  9. У 1907-1914 роках жив у … (Італії та Швейцарії).
  10.  Помер Шолом-Алейхем 1916 року в … (Нью-Йорку), куди переїхав … (1915) року.

2. Перевірка домашнього завдання (міні-твір «Що цінного для себе ви знайшли в «Пісні пісень» Шолом-Алейхема?»).

ІІІ. Актуалізація знань і умінь учнів.

Поміркуйте над словами епіграфа.

Назвіть жанр твору, який ми вивчаємо. (Повість – епічний художній твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів.)

Слово вчителя.

Розмірковуючи про свої твори, Шолом-Алейхем писав, що сприймає слово «роман» і як художній твір, і як історію кохання. У «Пісні над піснями», як у жодному з інших творів письменника, передане це розуміння роману, адже це оповідь про чаклунство, таїну зародження кохання і про його втрату. Роман Шолом-Алейхема нагадує поему про кохання, багату метафорами і символами. Кожна глава схожа на строфу ліричного вірша. «Юнацький роман» Шолом-Алейхема ліричний, сповнений світлого суму, посмішки, чарівності.

В 1909-1911 рр. Шолом-Алейхем працював над повістю «Пісня над піснями», публікував її частинами під окремими назвами. Перші дві частини були опубліковані у варшавському журналі «Драл Файнд» (в 1909 році – «Сторінка Пісні Пісень» і «Ще одна сторінка Пісні Пісень». 3-я та 4-та частини – «Ця Пасхальна ніч» і «Субота після П’ятидесятниці з’явилися в 1911 р. разом в різних нью-йоркських періодичних виданнях).

ІІІ. Сприйняття і усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1. Еврістична бесіда.
  1.     Які почуття викликала у вас повість?
  2.     Яка книга надихнула на написання свого варіанту «Пісні пісень»? (Біблійна «Пісня пісень»).
  3.     Від якої особи ведеться оповідь у творі? (Оповідь ведеться від першої особи. І завдяки особливостям оповіді – зверненням читача і повторам читач стає слухачем, майже співбесідником автора).
  4.     Яке перевтілення відбувається з Бузею в очікування кохання? (Вона перетворюється в прекрасну царівну, Суламіф; «Я – принц, Бузя – принцеса» (Шимек)).
  5.     Як автор показує схожість Бузі і біблійної Суламіф? (Біблійну Суламіф Бузя нагадує Шимекові. Шимек і Бузя обмінюються цитатами з «Пісні пісень»).
  6.     Що заставило Шимека побачити світ іншими очима? (Усвідомлення того, що любов важливіша за все).
  7.     Чи тільки про любов повість Шолом-Алейхема? (Ні, вона і про велику силу мистецтва, що міняє світ. І про жорстокий час, що руйнує долі).
  8.     Прочитати рядки, які справили на вас найбільш сильне враження.
  9.     За допомогою яких художніх засобів автор впливає на наші почуття? (За допомогою метафор, символів, епітетів, порівнянь).
  1. Розв’язання криптограми.

А зараз загадка. За допомогою українського алфавіту розшифруйте криптограму і скажіть, які слова загадані.

І група. 2 24 10 33     (Бузя)

ІІ група. 29 11 17 7 15     (Шимек)

ІІІ група. 20 21 11 21 19 6 1  (Природа)

  1. Робота в групах

І група.

  1.     Розкажіть про історію появи Бузі в домі Шимека. (частина 1)
  2.     Як її прихід сприйняли оточуючі? (частина 1)
  3.     Виразно прочитайте портрет героїні після повернення Шимека. Поясніть слова Шимека: «Бузя вся, з ніг до голови, мов з «Пісні над піснями». Ні, що я кажу, вона сама – мов з «Пісні над піснями». (частина 3)
  4.     Як сприйняла Бузя освідчення Шимека? Розкрийте внутрішній стан дівчини. (частина 4).

ІІ група.

  1.     Які асоціації виникали в Шимека, коли він дивився на Бузю? Наведіть відповідні цитати. ( частина 1)
  2.     Розкрийте душевний стан Шимека. (частина 1)
  3.     Доведіть, що закоханий герой поетично сприймає навколишній світ. (частина 1)
  4.     Яка була найзаповітніша мрія Шимека? (частина 1).
  5.     Які події сталися в житті Шимека? Чому він вирішив негайно повернутися додому? (частина 3)
  6.     Яким Шимек повернувся у своє рідне містечко, рідний дім? Наведіть цитати. (частина 3)
  7.     Яке враження на нього справила зустріч з Бузею? (частина 3)
  8.     Поясніть слова Шимека: «Бузя не слухає моєї «Пісні над піснями». Бузя має свою власну «Пісню над піснями»».

ІІІ група.

  1.     Виразно прочитайте описи природи. Як вони пов’язані з душевними настроями героїв? (частина 1)
  2.     Яке значення в другій частині повісті мають пейзажні замальовки? (частина 2)
  3.     Які барви в них домінують? Наведіть відповідні цитати. (частина 2)
  4.     Як пейзаж допомагає розкрити внутрішній стан героїв, їхні настрої і переживання?
  1. Оформлення узагальнюючої таблиці «Образи Шимека й Бузі».

Завдання. Дати характеристику образам головних героїв повісті Шолом-Алейхема.

Шимек

Бузя

Звичайний хлопець з єврейського містечка; мрійник, добрий, кмітливий, окрилений коханням; зрадивши закони батьків, зруйнував своє щастя; сила кохання повертає його до батьківського дому, змушує зрозуміти самого себе

Дівчина-напівсирота, покинута матір’ю, живе в дідуся й бабусі; добра, безкорислива, щира, урівноважена, мовчазна, сором’язлива; кохає по-справжньому, але підкоряється волі дідуся й бабуся, не в змозі протистояти їм і порушити традиції, які свято шанує

 

ІІІ група.

  1.     Чим закінчується частина четверта?

V. Осмислення, систематизація та узагальнення знань

Відповісти на проблемні запитання:

-         Чому свою повість герой називає сумною? (Шимек з дитинства кохає Бузю. Для нього вона  - найкраща, найрозумніша, найвродливіша. Його кохання – чисте, щире. Але не судилося Бузі й Шимеку бути разом. Вона стає дружиною іншого. Кохання втрачене. Тому повість пронизане сумом.)

-         Які почуття керують Шимеком протягом всього твору? (Любов, замилування, захоплення.)

VІ. Рефлексія.

-         Що знайшов і що втратив Шимек?

Підсумок вчителя. Шукаючи успіху, Шимек втратив цінність значно більшу: саме кохання, що надихали його життя. Тут можна згадати одну біблійну тезу: «Нічого не варті земні скарби, якщо за них людина втрачає душу». Чи – у цьому випадку – одну з найголовніших життєвих цінностей. І уже кар’єра стає Шимекові непотрібною, йому лишається тільки згадувати про колишнє щастя, втрачене у гонитві за приземленими успіхами. Обрана Шолом-Алейхем форма твору лише підкреслює невмирущу актуальність вибору цінностей.

Робота з епіграфом.  Складання дидактичного сенкану.

Тема – любов

Опис – вічна, всеохоплююча

Дія – наповнює, надихає, переливається

Фраза – судження з теми – ніколи не вмирає

Синонім до теми, власне судження, асоціація – душа.

Робота з епіграфом.

-         Як ви розумієте слова епіграфа до нашого уроку?

Слово вчителя.

 

VІІ. Підсумок. Оцінювання.

Чудова повість про юнацьке кохання. І нам тяжко повірити, що під час роботи над нею Шолом-Алейхем був тяжко хворим вигнанцем. Письменник - гуманіст любов простого єврейського хлопчика Шимека ставить поряд із високим коханням біблійних героїв.

Ця повість – не лише про велику силу кохання! Вона і про велику силу мистецтва, що міняє світ. Повість ця і про жорстокий час, що руйнує долі. Але це і вічний час любові Соломона і Суламіфі, що повторились в сотнях сердець, і в серцях єврейських дітей Шимек і Бузі.

VІІІ. Домашнє завдання.

Знати зміст повісті. Підготувати розповідь про одного з героїв твору від його імені з використанням цитат із твору.

Виразно читати уривки біблійного тексту «Пісні над піснями» розділ 4, вірші 1-4; розділ 5, вірші 10-16; розділ 6, вірші 4-10.

Підготувати повідомлення на тему «Біблійна Пісня над піснями»*

docx
Додано
9 грудня 2023
Переглядів
4108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку