Управління освіти
первомайської міської ради
дошкільний навчальний заклад
ясла – садок № 34 « Зірочка»
Контрольно- підсумкове заняття
за ІІ квартал 2016 – 2017 н.р.
( для дітей шостого року життя)
старшої «Б» групи
вихователь: Клінишкова І. М.
Тема: Літературна вікторина Що? Де ? Коли ?
Завдання:
Продовжувати вчити дітей складати задачі на додавання та віднімання , рішати їх ( межах 10 ); вимірювати відрізки та користуватись лінійкою. Закріпити поняття «найвищій», « найнижчій»; знання про те, що слова складаються із складів, робити звуковий аналіз двох-, трьох – складових слів, знаходити останній звук в слові та називати слово із заданим звуком. Орієнтуватись у жанрах літератури( байка, казка, оповідання, вірш). Виявити знання про українських письменників та поетів( Т. Шевченко, Л. Українка, В. Сухомлинський, І. Франко, Н. Забила, І. Крилова) .Розвивати логічне мислення, окомір, вміння висловлювати свої думки. Прищеплювати навички пояснювального мовлення. Виховати інтерес до народної творчості.
Матеріал:
Поле, розподілено на сектори, листи з завданням, картки для рішення задач, картки- схеми, набір цифр 1- 10, знаки +, -. =,малюнки казкових героїв, портрети Т. Шевченка, Л. Українки, І. Франка, В. Сухомлинського, Н. Забили), малюнки до їх оповідань, лінійка.
Хід заняття.
( діти займають місце біля ігрового стола, де розташовано поле для гри, конверти для запитань, дзиґа зі стрілкою).
Вихователь:
Добрий день, шановні гості та дорослі. Сьогодні ми маємо чудову нагоду потрапити у світ літератури, потрапити у незвичайні місця, допомогти літературним героям, стати учасниками дивовижних подій та весело позмагатися. Якщо це та – то вікторина Що ? Де ? Коли ? як раз для вас.
Вихователь крутить дзиґу.
-
Перше завдання від головних героїв казки Ріпка
-
Вони посадили ріпку, виростили, потім встали ланцюжком і витягли ріпку.
-
Увага завдання ! Герої казки пропонують пограти в гру « Ланцюжок»( діти встають у коло вихователь тримає м’яч у руках)
-
Я називаю слово – «ріпка». Який останній звук ви чуєте в цьому слові( передає м’яч дитині , яка стоїть поруч. Дитина називане останній звук в слові. Поясняє, який це звук. Передає м’яч другі дитині. Друга дитина називає слово на звук [ a] і так далі).
-
А як ви вважаєте чому головні герої змогли вирвати таку велику ріпку? ( вони були працьовиті, дружні).
-
А якщо вони не були б дружні та працьовиті . Щоб могло би статися?( міркування та відповіді дітей)
-
Пригадайте діти в яких літературних творах герої були не дружними і вийшли з їх поведінки комічні історії( байки « Квартет», « Лебідь, рак та щука»)
-
А що таке байка?(байка-це комічні вірші)
-
Друге запитання від Доброї чаклунки.
-
Вона запитує: З яких частин складається слово?( складів)
-
Ви знаєте що в казках головним героям допомагають різноманітні чарівні предмети .Увага! на малюнок( вихователь вивішує малюнки, де намальовані шапка, чарівна паличка та сопілка).
-
Які речі ви бачите на малюнку?
-
Промовте слова і назвіть однаковий склад в цих словах.( ка)
-
Давайте визначимо скільки складів у слові шапка?(2)
-
У слові паличка? (3).
-
А у слові сопілка ? ( 3)
-
Як ви узнали по скільки складів у цих словах?( скільки разів відкрився ротик - стільки складів, скільки голосних –складів).
-
Впоролись із другим запитанням – тепер запитання трете від Білосніжки.
-
Білосніжка дуже полюбляє читати книжки своїм друзям - гномам.
-
Запитання: Які казки читала Білосніжка гномам ? Ми зараз узнаємо? ( вихователь вивішує малюнки до казки Колосок та Ріпка, схеми звукового аналізу назв казок)
-
До якої казки відноситься яка схема?( розбір слів та пояснення дітей)
-
Запитання четверте. Допомогу потребує головня героїня казки Попелюшка .Зла мачуха та сестри поїхали на бал Попелюшці дали завдання – посадити квіти у горщики. Допоможемо Попелюшки посадити квіти від найвищої до найвищої у відповідні горщики( робота дітей).
-
А хто в казці допомагав Попелюшці ?( птахи, чаклунка).
-
А як ви вважаєте - чому вони допомагали їй ?( вона була доброю, працьовитою, допомагала всім та всіх жаліла)
-
Тепер у нас фізхвилинка.
-
Встаньте, діти ,посміхніться(встають навшпиньки)).
-
Одне одному вклоніться ( кивають головою).
-
І до сонця потягніться( підняти руки в гору)
-
Вліво, вправо нахиліться( нахили в сторони).
-
Навколо себе поверніться( стрибки навколо себе).
-
А п’яте завдання надійшло від героїв казки Червона шапочка.
-
Вовк зустрівся у лісі з Червоною шапочкою, побалакали і кожен пішов своєю доріжкою до бабусі. Нам потрібно вияснити – хто пішов з них довгою, а хто короткою доріжкою?
-
Як це ми можемо дізнатися? ( виміряти доріжку)
-
В яких одиницях можна виміряти доріжку ? ( см)
-
А чим виміряють довжину? ( лінійкою)
-
За допомогою ще чого можна виміряти довжину? ( умовна мірка)
-
( діти за допомогою лінійки виміряють довжину доріжок. Виміряють і кладуть відповідну цифру).
-
Хто пішов довгою дорогою?( вовк)
-
Скільки см була його доріжки?( 7)
-
Хто пішов короткою доріжкою? ( Червона шапочка)
-
Скільки см була доріжка? ( 6).
-
На скільки см доріжка вовка була довшою ніж доріжка Червоної шапочки? (на 1 см)
-
Як ви вважаєте - хто з них першим прийде до бабусі?
-
Давайте пригадаємо казку, хто в казці першим прийшов до бабусі?
-
А чому так трапилось?( неможна поступати як мама не велить, не можна розмовляти з незнайомцями, не можна сходити з визначного путі).
-
Запитання шосте.
-
Воно найшло від знайомої дівчинки. А хто вона і як її звати я гадаю ви скажете коли роздивитесь цей малюнок(вихователь вивішує малюнки до оповідання Н Забіли « Ясоччина грядка»
-
Це добра знайома вам дівчинка Яся. Як називаються оповідання про цю дівчинку?( « Ясоччин садок», « Ясоччина грядка»).
-
Хто написав ці оповідання?
-
Якою була дівчинка Яся?(допитливою, доброю, працьовитою)
-
Ми з вами читали що дівчинка викопала грядку, посадила овочі. На грядки виросла гарна морква. Нам потрібно порахувати скільки морквин виросло у Ясі на грядці. Будемо рішати задачу , но спочатку ми її складемо.
-
Задача починається з чого? ( з умови , про те що розповідається в задачі).
-
Із питання? ( починається словами скільки).
-
Які дії виконуються в задачі? ( додавання, віднімання)
-
( перед дітьми лежать картки).
-
Складемо задачу. У Ясі на гряде виросло 7 морквин ( діти викладають відповідні цифри), потім ще 3. Їх стало більше чи менше?
-
Який знак поставимо? Скільки морквин виросло у Ясі на городі?( 10)
-
Яся зібрала врожай і принесла до дому. Скільки морквин принесла Яся (10)
-
Прийшли до Ясі друзі і вона пригостила їх двома морквами .
-
Скільки морквин залишилось у Ясі? ( діти аналогічно розбирають задачу, викладають цифри та знаки)
-
Послухайте ще одну задачу. У Ясі були іграшки - ведмедики та ляльки .Скільки іграшок було у Ясі?( здача не має рішення, не вказана кількість іграшок)
-
Запитання сьоме.
-
Одному художнику дали намалювати ілюстрації до дитячих віршів та оповідань. Він намалював гарні малюнки, але так як був не уважним то переплутав до яких віршів та оповідань відносяться малюнки( на дошці знаходяться портрети письменників та малюнки до їх оповідань.
-
Л. Українка « Черешенька», І Франко « На весні», Т. Шевченко «Весна», В. Сухомлинський « Лялька під дощем», « Ледача подушка»)
-
Діти беруть малюнки , називають до якого літературного твору він відноситься і хто його написав, поясняють вид літературного жанра).
-
Діти розповідають що Т Шевченко- видатний український поет, писав про життя українського народу, про природу.
-
І. Франко- писав казки і вірші для дітей
-
Які казки І. Франка ви знаєте?( Фарбований лис, Ріпка, Лисиця та журавель)
-
Письменниця Л.Українка – писала вірші та казки для дітей( казка « Біда навчить»)
-
В Сухомлинський- видатний вчитель дуже полюбляв дітей і писал для них ріні оповідання та казки.
-
А чим казка відрізняються від оповідання?
-
Які казки та оповідання ви знаєте?
-
Чому вчать вас казки та оповідання?
-
Ось і підійшла до кінця наша літературна вікторина. Я зрозуміла що ви багато знаєте казок оповідань, їх авторів, Але я хочу вас запитати – на якого літературного героя ви хотіли б бути схожим? Чому?