Логопедичні вправи для дітей в домашніх умовах
Роль мови не можна недооцінювати. Вона дозволяє людині висловлювати свої думки, спілкуватися з іншими людьми. Мова - це основа взаємодії в соціумі. Порушення мови заважають дитині висловлювати свої думки і підтримувати розмову, вони можуть привести до появи комплексів і вплинути на успішність в школі.
При виявленні у дитини порушення звуків, потрібно відразу ж звернутися до логопеда. Чим раніше проблема буде виявлена, тим швидше і ефективніше можна буде її виправити. Як правило, логопедичні заняття проводяться з дітьми, починаючи з 3-х річного віку.
Але зараз з'явився новий напрям - «логопедія раннього віку», орієнтована на попередження та виправлення первинних мовних проявів у дітей в період до трьох років.
Щоб досягти максимального ефекту і допомогти дитині зробити його мову правильною, грамотною і чіткою, мало віддати дитину в дитячий центр, де з ним буде працювати логопед. Не менш важливу роль відіграють заняття дитини з батьками вдома. Максимально ефективна буде спільна робота логопеда на заняттях і батьків вдома. Важливо, щоб логопед пояснював і показував батькам не тільки яку вправа робити вдома з дитиною, а й як саме її виконувати. Адже тільки фахівець знає нюанси виконання тієї чи іншої вправи і секрети, які допоможуть зробити завдання або вправа максимально ефективним для конкретної дитини.
Крім того - ніхто не відміняв головне правило всіх лікарів і педагогів «Не нашкодь». А нашкодити через незнання не так вже й складно, наприклад, закріпивши в мові неправильно поставлений звук. Найчастіше це відбувається, коли батьки самостійно намагаються викликати звук. Виправити такий звук буде непросто. Є прості вправи, які мами і тата можуть легко виконувати з малюком самостійно. Ці вправи ніяк не зашкодять дитині, а навпаки, зміцнять його мовний апарат, моторику і слухову увагу, підготувавши його до вимови важких звуків.
Загальні поради з проведення занять вдома.
Важливо, щоб заняття вдома були схожі не на уроки, а на гру. Придумуйте різні історії, щоб захопити дитину. Якщо проводити заняття у вигляді ігор, то малюк буде більш охоче вчитися правильно говорити, що, безумовно, допоможе досягти великих результатів в короткі терміни.
Ні в якому разі не зліться, якщо у дитини щось не виходить! Виправити вимову непросто, не можна за одне заняття навчити малюка вимовляти чітко і ясно всі звуки, а також використовувати складні слова. У будь-якому занятті важливу роль відіграє час. Помилки - це невід'ємна частина процесу навчання.
Будьте терплячі, хваліть дитину навіть за найменші успіхи, підтримуйте, якщо щось не виходить. Якщо зриватися і лаяти малюка, то краще говорити він не буде, а лише замкнеться в собі, що може погіршити мовні проблеми.
Заняття повинні бути регулярними. Краще вправлятися по 5 хвилин в день, ніж раз на тиждень 1,5 години. На самому початку можна починати заняття з 3-5 хвилин в день, поступово збільшуючи їх до 15-20 хвилин два рази на день.
Артикуляційна гімнастика.
Артикуляційні вправи грають величезну роль. Вони сприяють розвитку мовного апарату, завдяки чому діти вчаться керувати ним і впораються з вимовою навіть складних звуків.
Робити гімнастику потрібно щодня, 1-2 рази на день по 3-5 хвилин. Всі вправи повинні виконуватися без напруги (дитина сидить спокійно, плечі не піднімаються). Кожну вправу слід виконувати по п'ять разів, кожен підхід не довше 5 секунд (під рахунок, який веде дорослий). У день додавати по одній новій вправі, а при скруті виконання вправи потрібно повернутися до більш простої.
Базовий комплекс артикуляційних вправ:
«Парканчик» - утримування губ в усмішці, передні верхні і нижні зуби без одягу.
«Трубочка» - витягування губ вперед трубочкою (зуби зімкнуті).
«Парканчик-трубочка» - чергування положення губ в усмішці і трубочкою.
«Лопатка» - утримування широкого мови на нижній губі в спокійному, розслабленому стані.
«Голка» - утримування вузького мови між резами.
«Лопатка-голка» - чергування відповідних вправ.
«Шлагбаум» - піднімання мови за верхні зуби (рот відкритий, але не дуже широко).
«Гойдалки» - чергування рухів мови вгору і вниз з утримуванням протягом п'яти секунд в кожній позиції.
Млинець »- утримування язика за нижніми зубами в спокійному, розслабленому стані.
«Потягушки» - висунути язик і тягнутися їм до носа, до підборіддя, до правого куточка рота і до лівого.
Рекомендується проводити гімнастику артикуляції перед дзеркалом. Робіть вправи разом з дитиною. Краще купити велике дзеркало, в якому буде видно не тільки дитину, але і вас. У цьому випадку малюк зможе повторювати всі дії. Так як оптимальний варіант - вправлятися сидячи, то краще придбати настільне дзеркало.
Вправи зі спеціальною літературою.
В даний час асортимент методичних посібників величезний. При виборі потрібно орієнтуватися на видання з яскравими ілюстраціями, вони привертають увагу і підтримують інтерес у дитини.
Вправи для розвитку дрібної моторики.
Рівень розвитку мовлення дитини безпосередньо пов'язаний з розвитком дрібної моторики. Для її тренування ефективним інструментом стане навіть звичайний пластилін. Малюкам досить м'яти цей матеріал і ліпити прості одноколірні фігури. З дітьми старшого віку вчіться робити більш складні багатоколірні фігурки, наприклад, різних тварин.
Під час ігор з пластиліном вивчайте кольору і форми.
Можна зліпити кілька фігурок і придумати їм історію, в цьому випадку у дитини будуть розвиватися уява, і збільшуватися словниковий запас. Наприклад, історія про похід в овочевий магазин - можна зліпити фрукти і овочі, виставити їх на «прилавок» і грати в продавця і покупця. Завдяки такій грі дитина розширить свій словниковий запас, запам'ятовуючи назви овочів і фруктів, зможе повторити кольору і форми.
Ось ще кілька ідей і прийомів як розвинути моторику малюка:
* Купіть кульку су-джок, який складається з двох частин: колючої кульки і пружинки. Пружинку надягайте по черзі на пальчики, промовляючи потішки або просто називаючи пальчики, а кульки катайте по долоньках і пальчикам малюка.
* Змагайтеся в перетягуванні пальчиками стрічок, мотузочок, олівців, шнурків.
* Загорніть у фольгу дрібні предмети - нехай малюк їх розгортає.
* Нехай дитина влітку, по дорозі з дачі, обриває по одній пелюстці з ромашки.
* Нехай тисне бульбашки на повітряно-бульбашкової пакувальної плівки.
Дозволяйте дитині самій застібати і розстібати гудзики, відкручувати і закручувати кришки у пластикових пляшок.
* Дайте миску зі змішаним горохом і квасолею або з більш дрібними крупами для ускладнення завдання - попросіть дитину розсортувати.
* Дайте дитині дрібні предмети і попросіть скласти їх по одному в пластикову пляшку через шийку. Варіант гри на море - збирання дрібних камінчиків в пляшку. Це гра також вчить малюка визначати на око розмір предметів.
* Нехай дитина намотує стрічку на паличку або пальчик.
* Пограйте з прищіпками! Нехай дитина розвішує сушитися лялькову одяг.
А якщо приєднати прищіпки до жовтого колі, вирізаного з картону, то вийде сонечко!
Гра «Хто що їсть» повинна бути в арсеналі як фахівців, так і мам. У цій грі реалізується велика кількість педагогічних завдань, а найголовніше - вона приваблива і цікава для дітей (та й для дорослих). Можна відпрацювати граматику, лексику, автоматизувати неслухняний звук. А ще така гра корисна для неговірких малюків: використовуючи правильні ігрові інструкції, дорослий може стимулювати мовну діяльність дитини.
Дуже корисно зайнятися аплікацією. Рухи руки, які задіяні в вирізанні з використанням ножиць - дуже добре впливають не тільки на дрібну моторику, але і відмінно розвивають мозок. Корисно буде зробити аплікацію і придумати історію про неї. Наприклад, роблячи аплікацію бабці, запропонуйте дитині придумати про неї розповідь. Допоможіть малюкові, задаючи йому навідні запитання:
Як звуть твою бабцю? Яка вона? Що вона любить робити? Де вона літала? Кого зустріла?
Ось приклад розповіді, який може вийти:
«Стрекоза Забава»
Жила-була бабка. Її звали Забава. Вона була різнобарвна і крильця у неї переливалися на сонці всіма кольорами веселки. Одного разу, бабка полетіла полювати на ставок. Вона мріяла зловити комара. Над ставом вона побачила товстого-претовсту комара, який літав над водою і весело виспівував пісеньку: зу-зу-зууууу, зу-зу-зууууу, що не боюся я стрекозуууу!
Пісенька так сподобалася бабі Забаві, що вона передумала ловити комара і вирішила з ним подружитися. Вона підлетіла до комара і стала підспівувати йому: за-за-заааа, за-за-заааа - я велика стрекозааааа. Так і почалася перша в історії дружба бабки і комара.
Така аплікація сприятиме не тільки розвитку моторики, а й фантазії, зв'язного мовлення, зміцнить добрі відносини з дорослим, підніме настрій, а також буде сприяти закріпленню в мові звуку [З], якщо цей звук знаходиться на етапі автоматизації.
Закріплення окремих звуків.
Нерідко буває, що дитина може правильно вимовляти звук ізольовано, але в мові його не вживає. В цьому випадку потрібно автоматизувати важкий звук.
Важливо, щоб автоматизація звуку була поетапної: спочатку звук автоматизується в складах, потім в словах, в словосполученнях і тільки потім в зв'язного мовлення. Правильно підібрати матеріал для автоматизації допоможе фахівець (підбере слова, де автоматизується звук буде знаходитися в правильній позиції, виключить слова зі змішуються звуками або слова зі звуками, які дитина спотворює).
Щоб ввести звук в спонтанну мову, максимально використовуйте в повсякденному спілкуванні з дитиною слова, де є складний для нього звук. Наприклад, якщо малюк не справляється зі звуком «р», то в магазині, підходячи до рибного відділу, запитаєте дитини: «що тут продається»? Якщо бачите щось червоне, то попросіть дитину називати це слово: наприклад, «червоний дах», «червона кулька» та ін. Відкриваючи двері, попросіть дитину проговорити дію: «повертаю ручку» і т. Д.
Роль батьків у навчанні і вихованні дитини величезна. Чи впораються батьки самостійно з труднощами малюка буде залежати в першу чергу від того, яке порушення стало причиною порушення мови. Наприклад, проблеми з вимовою, пов'язані з дислалією, можуть вирівнятися самі по собі, а ось дизартрія потребує підключення логопеда і часто - невролога. Але в будь-якому випадку важливо займатися з малюком вдома, тоді дитина швидше зможе впоратися з усіма мовними труднощами і засвоїти навички спілкування.