Мета: з'ясувати, які життєві цінності вважає головними автор казки; розкрити поняття «любов» і
«дружба»; порівняти, як їх розуміють герої казки та учні; виховувати повагу до справжних
життєвих цінностей; засвоїти термини з теорії літератури; виховувати прагнення до
самовдосконалення.
Урок зарубіжної літератури у 8 класі.
Тема . Людські взаємини, моральні цінності в казці - притчі «Маленький принц».
Мета: з’ясувати, які життєві цінності вважає головними автор казки; розкрити поняття «любов» і
«дружба»; порівняти, як їх розуміють герої казки та учні; виховувати повагу до справжних
життєвих цінностей; засвоїти термини з теорії літератури; виховувати прагнення до
самовдосконалення.
Епіграф до уроку: Добре,якщо є друг, навіть ,якщо треба померти.
А. де Сент-Екзюпері
Любити – це не означає дивитися одне на одного.
Любити – означає дивитися в одному напрямі.
А. де Сент- Екзюпері
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності
- Антуан де Сент Екзюпері в душі назавжди залишився дитиною. У своєму житті він здійснив чимало таких вчинків, які викликають і подив, і захоплення.
* Коли його друг розбився в Кордильерах, він день за днем кружляв на своєму літакові над гірськими верхівками , сягаючи самого дна льодяних ущелин.
*Сент-Екзюпері у своєму житті зазнав 15 аварій. Одна з них трапалася , коли під час народного гуляння у Версалі він виробляв запаморочливі трюки. «Мені не врятуватися, та не падати ж на святковий натовп»,- встиг він подумати і зумів дотягнутися до місця, де в разі катастрофи постраждав би він один.
* Він викупив негра, який багато років без усіякої надії перебував у неволі.
*Якось у Південній Амеріці Екзюпері зустрів збіднілого старого француза. Він купив біднякові білет на корабель та віддав йому останні гроші.
* Одного разу Екзюпері побачив знайому дівчинку всю в сльозах.Ій хотилося мати парасольку, але мати переконувала дочку в тому, що парасольок для дітей не буває. Наступного дня письменник прийшов до дівчинки з маленькою парасолькою.
- Які риси характеру притаманні Екзюпері?( Чуйність, сміливость,відповідальність, доброта..)
-Як ви гадаєте , чи був письменник справжнім другом, чи вмів він любити? (Так, бо він завжди прагнув прийти на допомогу іншим людям, проявляв чуйність і доброту.)
ІІІ. Виявлення читацьких вражень учнів
1.-Що зрозумів і чого навчився Маленький принц під час перебування на Землі? (Він зрозумів, що таке справжня дружба і любов; почав цінувати свою вередливу, але прекрасну троянду; знайшов на Землі друзів – Лиса та льотчика.)
2.- Який зміст ви вкладаєте в слово дружба, любов? Що означає для вас дружити, любити?
Дружити - це…(допомагати, ділитися, підтримувати, цікавитися…)
Любити – це …(піклуватися, радіти, співчувати…)
3.-Поясніть значення епіграфа до уроку. Чи погоджуєтесь ви з цими думками?
4. –Які епізоди казки вразили вас, здивували? А які примусили замислитися?
5.-Яке ставлення виникло до героїв твору? Чому?
Іv. Бесіда за останніми розділами казки
*Яким настроєм перейняті останні розділи казки? (Вони сумні,тому що Маленький принц збирається залишити Землю, розлучитися зі своїми друзями. Льотчикові боляче слухати розмову хлопчика й змії, адже він хоче зберегти Маленького принца, але той все ж таки вирішив повернутися додому).
*Як ви розумієте зникнення Маленького принца? Чому воно так схоже на смерть? Чи це й є смерть?( Маленький принц нібито повертається на свою зірку. Дуже хочеться вірити,що так воно і сталося. Можливо, цей сум – від розлуки, від усвідомлення неможливостіпобачитися знову? Автор не дає однозначної відповіді на це питання. Мабуть, тому, що витрачати друзів завжди важко й сумно.)
*Вислів «Вода буває потрібна і серцю». Як ви його розумієте?(Крім звичайної спраги, існує ще й спрага духовна , що виникає, коли людині необхідне розуміння, підтримка, співпереживання…Як тіло не може довго жити без води, так і душа людини не витримає довго без дружби, любові, розуміння.)
V.Висновки
*Чому навчає казка «Маленький принц»? Які цінності, на думку Екзюпері, найголовніші у житті? (Любов, дружба,відданість, відповідальність, праця…)
VІ.Підсумок уроку.
- Якщо ви уважно читали казку Екзюпері, замислилися над вічними проблемами життя, засвоїли нехитрі істини людського щастя, ви витратили час недаремно. Нехай образ Маленького принца залишиться з вами на все життя і допоможе вам, ставши дорослими, не забувати про дитину у вашій душі.
VІІ.Домашне завдання.
Підготуватися до уроку позакласного читання. Прочитати твір Распутина В.Г.«Уроки французької».
vІІІ.Оцінювання учнів.