Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник».
Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.
МЕТА:
навчальна – ознайомити школярів із творчістю Луїса де Гонгора-і-Арготе; навчити учнів робити ідейно-художній зміст твору «Галерник»; виділяти основні мотиви, настрої, визначати роль у них метафори та інших художніх засобів;
розвивальна – поглибити навички ідейно-художнього аналізу поезії;
виховна – виховувати високі духовні цінності.
ТИП УРОКУ: урок аналізу ліричного твору.
Кіровоградська область
Кіровоградський район
Федорiвська філія КЗ “Первозванівське НВО»
вчитель зарубіжної літератури
Слободенюк Людмила Анатоліївна
ТЕМА: Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). «Галерник».
Утілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя.
МЕТА:
навчальна – ознайомити школярів із творчістю Луїса де Гонгора-і-Арготе; навчити учнів робити ідейно-художній зміст твору «Галерник»; виділяти основні мотиви, настрої, визначати роль у них метафори та інших художніх засобів;
розвивальна – поглибити навички ідейно-художнього аналізу поезії;
виховна – виховувати високі духовні цінності.
ТИП УРОКУ: урок аналізу ліричного твору.
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ :
· словникова робота;
· виразне читання;
· аналіз поезії;
· робота з картками;
· бесіда;
· самостійна робота;
· еврестична бесіда;
· літературна вікторина.
ОБЛАДНАННЯ: портрет Луїса де Гонгора-і-Арготе, текст вірша, слайди-презентація, картки для письмової роботи, ілюстрації до твору, слова на дошці для пояснення.
Капелан-священик військовий в армії (посада прирівняна до заступника командира полку або батальйону, якому надається особистий озброєний ад'ютант.
Ад'юта́нт (нім. Adjutant, слово має походження з латинської мови і позначало помічник (офіцерське військове звання).
Гонгоризм- (ісп. Gonqorismo, за іменем поета Луїса де Гонгора), або культизм, культеранізм (ісп. culteranismo, cultismo, від culto — витончений) — напрям в іспанській бароковій літературі XVII століття, що знайшов своє вираження в формалістично-витонченій творчості Гонгори.
Культуризм, або гонгоризм (походить від імені поета Гонгора)-іспанський різновид італійського маріонізму.
Медитація- (лат. meditatio – роздум) – жанр ліричної поезії, в якому автор розмірковує над проблемами онтологічного, екзистенціального і т. п. гатунку, здебільшого схиляючись до філософських узагальнень.
Медитація – різновид феноменологічного метажанру. Їй найбільш властива така форма виявлення авторської свідомості, як суб’єктивований ліричний герой. Основні опозиції медитативної лірики – «людина і суспільство», «людина – людина», «людина – особистість», колізії морального характеру. Вона часто виступає як «контекст долі поета»
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ:
· бароко.
. романс
. сонет
. летрилья
. метафора
· ліричний герой.
Історична довідка .
Гале́ра — дерев'яне гребне військове судно, вітрильне, багатовеслове. Було на озброєнні європейських та азіатських країн, головним чином за середньовіччя (в Туреччині в 15-18 ст., в Росії — в 17-18 ст.). Мало довжину 40-50 м, ширину 4,5-7,5 м, від 16 до 25 пар весел, дві щогли з трикутними парусами. Вміщувало до 200 чоловік, розвивало швидкість до 13 км/год.
Запорожці на чайках (човнах) успішно діяли проти турецьких галер, визволяючи невільників-гребців (бранців), яких турки приковували до упорних брусків (по 4-5 чол. на весло).
Галерник-невільник, що веслує на галері.
ЧАСОВА СХЕМА УРОКУ :
1. Організаційний момент (2 хв.).
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок (8 хв.).
3. Повідомлення теми та мети уроку ( 2 хв.).
4. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу (18 хв.).
5. Закріплення вивченого матеріалу ( 9 хв.).
6. Підведення підсумків ( 3 хв.).
7. Оцінювання ( 2 хв.).
8. Пояснення, щодо виконання домашнього завдання ( 1 хв.).
Використана література:
1. Інтернет ресурси :https://uk.wikipedia.org/wiki/
2. Текст вірша «Галерник» Луїса де Гонгора в перекладі Михайла Ореста.
3.Теорія літератури В.Є Хализев 4-е видан., випр. та доп. - М.: 2004. - 405 с.
Епіграф до уроку:
«Життя-це сон»
Кальдерон
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
1. Літературна вікторина.
Вчитель: Зараз ми з вами пригадаємо матеріал домашнього завдання за допомогою вікторини. Приготуйте листочки. Для відповіді у вас лише 30 секунд. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 1 бал. Тож бажаю вам успіху.
1.Коли і де народився Луїс де Гонгора-і-Арготе?
(11 липня 1561 році в місті Кордові, Іспанія)
2. В якому віці Луїс де Гонгора-і-Арготе відправився навчатися до Саламанського університету?
(у 15 років )
3.За що Луїса де Гонгора-і-Арготе звільнили з посади ключника?
(за безтурботне й веселе життя, відвідування боїв биків, легковажні вірші)
4.Коли вийшла перша збірка віршів поета?
( у рік смерті поета)
5. Яким народно-поетичним жанрам віддавав перевагу Луїс де Гонгора-і-Арготе?
(романсам і летрильям)
6. Який стиль і напрямок започаткував Луїс де Гонгора в іспанській поезії? («гонгоризм»)
7. Скільки років тривала літературна діяльність поета?
(40 років)
8.Хто був наставником лірики епохи Відродження Луїса де Гонгора-і-Арготе?
( Ф. Петрарка)
9. Яку почесну посаду займав поет при дворі короля Франції Філіппа ІІІ ?
(почесний капелан)
10. Де і коли помер Луїс де Гонгора-і-Арготе ?
(23 травня 1627 року у Кордові)
11. Після смерті Луїса де Гонгора-і-Арготе він був названий…?
(іспанським Гомером)
12. Якими художніми тропами прикрашає традиційні жанри народної поезії Гонгора-і-Арготе ?
(метафорами, антитезами, гіперболами)
2. Робота з картками.
Вчитель: У кожного на парті лежать картки. Вам потрібно за 2 хвилини заповнити анкету письменника.
Анкета письменника
Справжнє ім’я - Луїс де Гонгора-і-Арготе
Дата народження - 11 липня 1561 року
Дата смерті - 23 травня 1627 року
Місце смерті - у місті Кордові
Громадянство - Іспанія
Рід діяльності - поет, почесний капелан
Роки творчості - 1585 – 1627 рр.
Жанри творів - романс, сонет, летрилья..
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Вчитель:
Барокові уявлення про людину
Як ви вже знаєте, бароко — це самостійна, самобутня доба в історії світової культури, художня система в мистецтві XVII — XVIII ст. (в архітектурі, скульптурі, живописі, музиці, літературі. і театрі). Це — перший художній напрям, що розвивався в усіх європейських літературах.
Сьогодні ми продовжимо вивчення цієї культурно-історичної епохи.
(Запис теми уроку та визначення мети роботи.)
Поезія доби Бароко прагнула гармонізувати стосунки між людиною і Всесвітом. У філософських творах активно розробляється уявлення про людину як малого дзеркала великого світу, про віддзеркалення макрокосму Всесвіту в мікрокосмі індивідума. При цьому ідея мікро- і макрокосму виходила за рамки «встановленої філософської парадигми», – вона активно переживалась на всіх рівнях культури: з неї виходила лікувальна та діагностична медицина, астрологія, що відігравала значну роль не тільки в ухваленні приватних рішень, але і у формуванні державної політики.
Сьогодні ми з Вами познайомимося з поезією іспанського поета Луїса де Гонгора-і-Арготе і з допомогою його творчості зможемо дізнатися, який він насправді.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Вчитель: (Презентаційні матеріали), пояснення слів.
Поезiя Луїса де Гонгора-і-Арготе глибоко психологiчна за характером. Гонгора великий майстер передавати особливостi рiзних станiв душi людини, залежність людини від Долі. Поет вражає поєднанням непримиренних контрастів і виразністю гіпербол, насиченням свого словника латинською та італійською мовами. У його творчості переважає філософська, пейзажна лiрика, яка неодмiнно, хоча б на рiвнi пiдтексту, спiввiдноситься з долею людини.
1. Виразне читання поезії Луїса де Гонгора «Галерник» у перекладі Михайла Ореста.
(Миха́йло О́рест-український поет, перекладач, педагог.
Справжнє ім'я поета Михайло Костьович Зеро́в).
2. Аналіз поезії.
Вчитель: А зараз ми з вами проаналізуємо цю поезію.
Тема: людина і Доля, драматизм людського життя.
Ідея: світ такий глибокий і незбагненний, людина є лише частиною світу і не завжди може змінити сама долю; людське життя сповнене непередбачуваності й непевності.
Основна думка: засудження рабства, неприйняття будь-якого насилля над людьми
Жанр: філософська лiрика.
«Він, драгутівський невільник, біля узбереж Марбельї»
(Славний береже і чистий, Коне …)
(Роздуми ліричного героя про глибину й незбагненність світу).
(Ти могло б південні води
Перлами перевершити!
Дай же, о криваве море,
Відповідь; тобі не тяжко
Це вчинити, якщо правда,
Що і води мають мову.)
Художні особливості твору:
· порівняння – краю батьківського мури, короновані і горді;
· образи-символи: образ галери (човна) - символ людськоï долi, що несеться по хвилях життя, передає глибоке розчарування свiтом;
· метафори: О святе іспанське море, криваве море, (абстрактне, переносне значення, метафора, що може означати і людське життя, і вплив Всесвіту на долю людини);
· полісиндетон – нагромадження у фразі сполучників з метою підкреслення роздумів ліричного героя про глибину й незбагненність світу:
Ти могло б південні води
Перлами перевершити!
Дай же, о криваве море,
Відповідь; тобі не тяжко
Це вчинити, якщо правда,
Що і води мають мову.
Риторичні запитання, звертання, вигуки - посилення уваги читача, не вимагаючи від нього відповіді.
Епі́тет (грец. ἐπίθετον — «прикладений, доданий») — визначення при слові, що впливає на його виразність.
Метафора - це перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними.
Ліричний герой -це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів .
3. Обговорення ідейно-художнього змісту.
Вчитель:
(Що найцінніше у житті людини-це свобода)
2. «Туга за рідним краєм, вічна каторга драгутівського невільника»
Над чим поет змушує задуматись читача?
У маленькій (дві строфи) поезії
« Без свободи і без неї
В вічній каторзі при веслах» утверджується філософська думка про те, що свобода для людини - це найголовніше.
Автор ніби втікав від дійсності, заглиблюючись у свій власний світ, але прагнув передати тугу і смуток героя.
Галерник розуміє глибину й незбагненність світу, але він не в силі щось змінити, має віру і надію на те, що доля неминуче змилується над ним і він повернеться додому.
«…Бо прожив я десять років
Без свободи і без неї (без кого?)
В вічній каторзі при веслах
Не вбиває сум нікого…»
4. Словникова робота.
Дайте визначення терміну «Ліричний герой».
Згадайте, що таке метафора, епітет.
Знайдіть їх у вірші.
Вірш проникнутий жалем за життям на свободі. Читаючи поезію ми спостерігаємо, що для героя ніби зупиняється час, залишаючи в серці героя спогад про відбиток того, як він жив до того як потрапив у полон, батьківський край, який не стирається з пам'яті, і філософські роздуми про сенс життя, про велике мале в ньому. Надія -це те велике, чим варто дорожити, що треба берегти, і вірити, що тебе чекають вдома. Досить похмурий пейзаж натякає на складні життєві обставини ліричного героя, на те, що він у розлуці з близькими людьми. І це додає його спогадам нотку трагічності, болючого щему, жалкування за тим, що можливо, він так і не побачить рідних.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Евристична бесіда.
Вчитель:
1.Який художній стиль панував у Європі та Іспанії у XVII ст.?
2.У яких країнах і чому розвивався стиль бароко?
3. Як ви розумієте термін «бароко»?
4. У чому своєрідність творчої особистості Луїса де Гонгора-і-Арготе ?
7. У річищі яких стильових течій розвивався талант поета? (Бароко)
8. У чому виявилося новаторство лірика?
( у жанрі медитації.)
9. У чому полягає філософічність пейзажної лірики Луїса де Гонгора-і-Арготе?
10. Які алюзії з творами зарубіжної літератури ви відкрили для себе, опановуючи зміст даного вірша?
Висновок.
Проаналізувавши поезію Луїса де Гонгора-і-Арготе, можна прийти до висновку, що він був дуже складний поетом, а часом і трохи загадковим. Його вірші абсолютно не вміщуються в рамках готових визначень і немов навмисно дратують читача своєю багатозначністю, несподіваними контрастами і поворотами думки, постійними пошуками і постійною незадоволеністю життя.
Поезія бароко стверджує прогрес ірраціональних умонастроїв, відчуття розпачу, сум’яття, відчаю, катастрофи.
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Інтерактивна вправа «Мікрофон» «Продовжте речення»
Сьогодні на уроці:
VІ. ОЦІНЮВАННЯ.
VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Написати есе на тему: «Луїс де Гонгора-і-Арготе-видатний митець епохи Бароко».
Луїс де Гонгора
ГАЛЕРНИК
На галері, на турецькій
I до лави там прикутий,
Руки на весло поклавши,
Очі втупивши додолу,
Він, драгутівський невільник,
Біля узбереж Марбельї
Нарікав під звук суворий
Ланцюга й весла своїх:
\"О святе іспанське море,
Славний береже і чистий,
Коне, де незмірна безліч
Сталася нещасть наморських!
Ти ж бо є те саме море,
Що прибоями цілує
Краю батьківського мури,
Короновані і горді.
Про дружину принеси ти
Вістку і скажи, чи щирі
Плач її і всі зітхання,
Що мені і тут лунають.
Бо якщо полон мій справді
Ще оплакує, як легко
Ти могло б південні води
Перлами перевершити!
Дай же, о криваве море,
Відповідь; тобі не тяжко
Це вчинити, якщо правда,
Що і води мають мову.
Але ти німуй, о море,
Якщо смерть її забрала;
Хоч цього не сміє статись,
Бо живу я поза нею,
Бо прожив я десять років
Без свободи і без неї
В вічній каторзі при веслах
Не вбиває сум нікого\".
Враз потужно розгорнулось
Шестеро вітрил галерних,
I звелів йому наглядач
Всю свою ужити силу.
Перекладач: Михайло Орест