Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури в 8 класі складений відповідно до навчальної програми й вимог Державного освітнього стандарту (мінімуму змісту освіти). В плані визначено місце кожної теми в річному курсі й місце кожного уроку в темі; визначено взаємозв'язку між окремими уроками, темами річного курсу
Підручник: Ніколенко О.М.
«Зарубіжна література 8 клас»,
Київ «Грамота», 2016 рік
Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури, 8 клас
За програмою на вивчення курсу «Зарубіжна література» відводиться 70 годин / 2 год. на тиждень:
З них на текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.
Обов’язкова кількість видів контролю у 8 класі
Семестр |
Контрольні роботи |
Розвиток мовлення |
Позакласне читання |
Перевірка зошитів |
Приміт. |
|
Різні форми контро лю |
Контрольний класний твір |
|||||
І |
2 |
1 |
2 (1у+1п) |
2 |
4 |
|
ІІ |
2 |
1 |
2 (1у+1п) |
2 |
5 |
|
І семестр
|
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
|
ВСТУП (2 год.) |
|
|
1 |
Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес. (ТЛ) Рід літератури, епос, лірика, драма. (ЕК) Порівняння ознак епосу, лірики, драми. |
|
|
2 |
Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. (ТЛ) Початкові поняття про літературний напрям, літературну течію. (ЛК) Своєрідність культури різних країн, народів, національностей. |
|
|
|
Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури (7 год.) |
|
|
3 |
Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. (ТЛ)Міф, міфологічний образ. (ЛК) Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.). |
|
|
4 |
Веди (огляд). Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ-І тис. до н.е. Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи Вед. |
|
|
5 |
Біблія як основа двох релігій - юдейської і християнської. Зв'язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей) (ЛК) Утілення сюжетів і образів Біблії у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.). |
|
|
6 |
Позакласне читання №1. Старий Заповіт. Історія Йосипа. Відображення цінностей родового суспільства в історії про Йосипа: засудження сімейної ворожнечі, утвердження ідеї міцних родинних зв'язків, оспівування сили прощення й людяності в сюжеті. |
|
|
7 |
Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. (Євангеліє. Притча про сіяча. Притча про блудного сина. Притча про загублену вівцю й загублену драхму.) (ЛК) Утілення сюжетів і образів Біблії у мистецтві (література, живопис, музика, скульптура, архітектура, кіно та ін.). (УС) Звернення українських письменників до образів, сюжетів, мотивів Біблії |
|
|
8 |
Коран - головна книга ісламу. Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя |
|
|
9 |
Контрольна робота № 1 з теми: «Література і культура. Священні книги народів». Тестування. |
|
|
|
Античність (11 год.) |
|
|
10 |
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. |
|
|
11 |
Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). |
|
|
12 |
Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу. |
|
|
13 |
Міфи троянського циклу. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). (Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Троянський кінь.) (ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.) |
|
|
14 |
Гомер. «Іліада» (огляд). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140-410). (ТЛ) Героїчний епос. |
|
|
15 |
Розвиток мовлення №1 Образи Ахілла і Гектора як уособлення ідеалу людини, героя, воїна. (ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів). |
|
|
16 |
«Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470-670). Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. |
|
|
17 |
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. Тіртей «Добре вмирати тому...». (ТЛ) Елегія. Віршовий розмір. |
|
|
18 |
Сапфо. «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто...). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. (ТЛ) Віршовий розмір. (УС) Українські переклади творів античних митців. |
|
|
19 |
Давньогрецький театр. Есхіл. «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Втілення міфу про Прометея. Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи. (ТЛ) Трагедія. (ЕК)Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла. |
|
|
20 |
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Мирон «Енеїда». Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени». Тема мистецтва і призначення митця у творі. Публій Овідій Назон «Сумні елегії». Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. (ТЛ) Елегія, ода |
|
|
21 |
Контрольна робота № 2 Письмовий класний твір з теми: «Література Античності». |
|
|
|
Середньовіччя (8 год.) |
|
|
22 |
Середньовіччя як доба, її хронологічні межі й специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур. Вплив релігії, філософії на (ЛК) Культурні центри Середньовіччя на Сході й Заході. |
|
|
23 |
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо. «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори». Основні теми і мотиви лірики митця. Вплив даосизму на його світогляд. (ЛК)Ключові поняття китайської міфології, філософії (даосизм), які знайшли відбиток у літературі. |
|
|
24 |
Ду Фу. «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид». Зв'язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на його світогляд. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя. (ЛК) Ключові поняття китайської міфології, філософії (конфуціанство), які знайшли відбиток у літературі. |
|
|
25 |
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям. Рубаї. Лаконізм і місткість (ТЛ) Рубаї. |
|
Напам’ять (2-3 рубаї за вибором учня)
|
26 |
Позакласне читання №2. Рудакі. Газелі, рубаї, бейти. «Все йде гаразд, немає перебою...», «Як друг обмовиться, ти пропусти повз вуха...». |
|
|
27 |
Література середньовічної Європи: основні тенденції і жанрово- тематичне розмаїття. (ТЛ) Поглиблення понять про героїчний епос (середньовічний). |
|
|
28 |
«Пісня про Роланда». Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій. |
|
|
29 |
Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Образна система. Елементи фольклору. (ЕК) Порівняння персонажів «Пісні про Роланда» (Роланд – Ганелон, Карл – Ганелон). |
|
|
30 |
Аліг’єрі Данте. Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання.»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання. (ТЛ) Сонет. |
|
|
31 |
Розвиток мовлення №2 Письмовий твір-роздум «Образ середньовічного героя у творах доби Середньовіччя» або «Середньовічна східна література: особливий погляд на світ». (ЕК) Порівняння образів ліричних героїв Лі Бо, ДуФу, Омара Хайяма. |
|
|
32 |
Контрольна робота №3 з теми: «Література Середньовіччя». Різнорівневі завдання |
|
|
ІІ семестр |
|||
ВІДРОДЖЕННЯ ( 8 годин+3 години резерв) |
|||
33 |
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури. (УС) Видатні українські перекладачі творів Ренесансу. Вершини українського сонету. |
|
|
34 |
Франческо Петрарка (1304-1374). Сонети №61, 132. Історія кохання в сонетах Ф. Петрарки. Образ ліричного героя і героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів Ф. Петрарки. (ТЛ) Сонет. Катрен, терцет. |
|
Напам’ять (1 сонет за вибором учня)
|
35 |
Вільям Шекспір (1564-1616). Сонети №66, 116, 130. Виняткова роль В. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. (ЛК) Музей В. Шекспіра у Великобританії (Стретфорд-на-Ейвоні). |
|
Напам’ять (1 сонет за вибором учня) |
36 |
Основні теми сонетів В. Шекспіра - кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (через описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів В. Шекспіра. |
|
|
37 |
Урок виразного читання сонетів напам’ять. Сонет №61 Ф. Петрарки та сонет №66 В. Шекспіра. (ЕК) Порівняння образів героїнь сонетів Ф. Петрарки та В. Шекспіра, художніх засобів створення жіночих образів. |
|
|
38 |
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). (ТЛ) Трагедія. |
|
|
39 |
Проблема життя і смерті. Трактування фіналу. |
|
|
40 |
Гуманістична цінність трагедії В. Шекспіра, її популярність серед різних поколінь. (ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ |
|
|
41 |
Розвиток мовлення №3. Сучасний кінематограф і трагедія «Ромео і Джульєтта». (ЛК) Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві (живопис, кіно, музика та ін.). |
|
|
42 |
Мігель де Сервантес Сааведра. «Дон Кіхот» I частина (огляд). Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Аналіз першого розділу твору. (ТЛ) Роман. (ЛК) Музей М. де Сервантеса Сааведри в Іспанії (Мадрид). |
|
|
43 |
Особливості сюжету і композиції твору. Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя.(ч. І, р ІІ-VІІ) |
|
|
44 |
Дон Кіхот і Санчо Панса - парні образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. (ч. І р. XV-XXIII) |
|
|
45 |
«Донкіхотство». Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Популярність вічних образів до сьогодні. (ч. І, р. XXXIII-LII) (ТЛ) Поглиблення поняття про вічний образ |
|
|
46 |
Контрольна робота №4 з теми: «Література Відродження». |
|
|
47 |
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). (ЛК) Бароко в різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика, паркове мистецтво та ін.). (УС) Бароко в Україні |
|
|
48 |
Луїс де Гонгора-і-Арготе. «Галерник». Втілення у вірші провідних тем барокової літератури: людина і Доля, блукання людини у Всесвіті, залежність від вищих сил, драматизм духовного життя. Символіка твору. Образ ліричного героя. (ТЛ) Поглиблення понять про вірш (філософський) |
|
|
49 |
Джонн Донн (1572-1631). «Священні сонети» (19-й сонет «Щоб мучить мене.») .Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова. |
|
|
50 |
Позакласне читання №3. Бунін І. О. «Красуня» |
|
|
51 |
Історичні умови, філософське та естетичні підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. (ЛК) Класицизм у різних видах мистецтва (живопис, архітектура, музика та ін.). |
|
|
52 |
Мольєр (1622-1673). «Міщанин-шляхтич». Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. |
|
|
53 |
Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. (ТЛ) Комедія. |
|
|
54 |
Основні образи комедії (пан Журден, пані Журден, , Клеонт) Засоби комічного (гумор, іронія) (ТЛ)Сатира. Поглиблення понять про гумор, іронію. (ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Клеонт ). |
|
|
55 |
Основні образи комедії (граф Дорант, графиня Дорімена) Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм). (ТЛ) Сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію. (ЕК) Порівняння образів персонажів (Журден – Дорант) |
|
|
56 |
Контрольна робота № 5 Письмовий твір з теми: «Література бароко і класицизму». |
|
|
|
Література ХХ-ХІ століття. У пошуках себе і високого польоту (6 год.) |
|
|
57 |
Тенденції літературного процесу ХХ-ХІ століття. Огляд - презентація. |
|
|
58 |
Антуан де Сент-Екзюпері (1900-1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц». (ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча. |
|
|
59 |
Значення алегоричних образів-символів. (ТЛ) Поглиблення понять про метафору, алегорію. |
|
|
60 |
Філософський зміст твору. Сенс подорожі Маленького принца Всесвітом. |
|
|
61 |
Позакласне читання №4. Дж. Апдайк. «Завтра, завтра, завтра». |
|
|
62 |
Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. (ТЛ) Алегорія. |
|
|
63 |
Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана. Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі. |
|
|
64 |
Барбара Космовська «Буба» (нар. 1958). «Буба: мертвий сезон». Художній світ Б.Космовської. Батьки – діти, діти – онуки. |
|
|
65 |
Марина Аромштам (нар. 1960). «Коли відпочивають янголи». Учителька (Марсем) та її учні: два погляди на один світ. |
|
|
66 |
Моральні проблеми (сімейні драми, перше кохання, конфлікти батьків і дітей, пошуки шляху в житті та ін.) та їхнє осмислення у творі. |
|
|
67 |
Розвиток мовлення №4. Письмовий твір-роздум «Прагнути до високої мети-уже початок успіху». |
|
|
68 |
Контрольна робота № 6 з теми: «Література ХХ-ХІ століття». |
|
|
69 |
Узагальнення вивченого. Літературна вікторина «Парад літературних героїв». |
|
|
70 |
Узагальнення вивченого. Літературна вікторина «Твори та їх автори». |
|
|