Тема. М.Коцюбинський. Новела "Intermezzo" – поетична світлина душі митця
Мета: Ознайомити студентів зі змістом новели "Intermezzo", особливостями її композиції та жанровими ознаками; з’ясувати своєрідність системи образів; визначити особливості імпресіоністичного стилю М.Коцюбинського; розвивати навички психологічного аналізу, вміння логічно висловлювати свої думки; виховувати любов до природи, розуміння ролі оточуючого світу для підтримання душевної рівноваги людини; дослідити способи боротьби з депресивним станом.
Форма організація навчання: філософське дослідження
Література:
201 с.
Хід заняття
І. Організація студентів до заняття
ІІ. Актуалізація опорних знань
На попередній парі ми ознайомилися з літературним процесом початку ХХ ст.
– Давайте з’ясуємо особливості розвитку літератури перша половина ХХ ст.
(Використовуємо технологію "Снігова куля").
Кожен називає особливість, характерну рису
– Національно-визвольна боротьба сприяла творенню "Братства тарасівців" , які закликали до об’єднання.
Існування соціал-демократичного гуртка Івана Стешенка.
– Відкриття пам’ятника І.Котляревському в Полтаві у 1903р. – перетворилось на маніфестацію української єдності.
– Поява в Україні періодичних видань: "Хлібороб", "Рідний край", "Українська хата", "Громадянська думка".
– Початок епохи модернізму в українській літературі.
– Існування кількох літературних поколінь: І.Нечуй-Левицький, П.Мирний, Михайло Старицький, І.Франко, І.Карпенко-Карий.
– З’являється ціла плеяда молодих письменників, які мають загальноєвропейські погляди на розвиток літератури: Михайло Коцюбинський, Леся Українка, Ольга Кобилянська, Василь Стефаник, Володимир Винниченко.
– Твори цих письменників відзначаються пошуком нових тем, відтворенням психології вчинків героїв, використанням нових тенденцій в літературі.
– Розширення тематики творів: тема ролі інтелігенції в суспільстві; емансипація жінки, влада землі над людиною.
– Початок епохи модернізму.
– Що це за течія – модернізм?
– Які літературні напрямки модернізму ви знаєте: імпресіонізм, експресіонізм, символізм, футуризм, неореалізм.(Відповіді супроводжуються кадрами презентації).
ІІІ. Оголошення теми та мети
Яскравим представником модерної прози поч. ХХ ст. є Михайло Коцюбинський, якого називають "малярем", тонким живописцем людської душі та природи.
І.Франко у статті "З останніх десятиліть” підкреслював значущість таланту Михайла Коцюбинського "його твори дають нам високе естетичне вдоволення як твори справжнього таланту і як випливи симпатичної і високо розвитої душі".
Дійсно – це людина, яка відзначалася тонко розвиненою естетичною чуйністю до доброго, він любив добро любов’ю художника.
У нотатках до книги "Пам’яті душі", сам Коцюбинський писав:
"Хто щасливий? Той, хто дає багатство, а бере найменше. На чиїх слідах виростають найкращі квіти – хто по своїй дорозі розкидає для вжитку всіх самоцвіти!"
Сьогодні ми познайомимося з постаттю цього геніального письменника, з’ясуємо особливості його творчого почерку на прикладі новели "Intermezzo" – яка є поетичною світлиною душі автора.
– Як ви розумієте слово "світлина"?
Які асоціації у вас виникають з словом душа? (Асоціативний кущ)
Отже, душа – це внутрішній стержень людини, її людське я.
– Запишіть тему та план.
План
1. Михайло Коцюбинський – філігранний майстер українського слова.
2. Імпресіонізм як мистецький напрямок у світовій культурі та літературі.
3. Особливості творчого почерку М.Коцюбинського у новелі "Intermezzo":
а) історія написання твору;
б) автобіографічна основа новели;
в) особливості творчого почерку М.Коцюбинського у новелі;
г) жанр та композиція твору;
ґ) загадки дійових осіб у новелі;
д) ліки для стомленої душі.
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом
– Сьогодні на занятті працюємо по групах.
– Кожна група обрала напрямок роботи, тому у нас присутні: літературознавці, дослідники творчості, літературні критики.
– Отже, у народі кажуть: "Хочеш пізнати людину – полинь в його дитинство, зазирни в оселю".
– Разом з нашими дослідниками полинемо у світ життя та творчості Михайла Коцюбинського.
– Розповідь студентки супроводжується презентацією.
– Прослухавши розповідь про життєвий та творчий шлях письменника, скажіть: представником якого модерністичного напрямку є Михайло Коцюбинський?
– Імпресіонізму.
– Що ж це за мистецький напрямок, його суттєві ознаки.
– Літературну розвідку провела група літературознавців. (презентація – виступи студентів).
Отже, ми переконались, що імпресіонізм – це художній напрямок, який проявився в різних видах мистецтва: живописі, музиці, літературі.
Характер таких проявів різний, але незмінним залишається те, що митці намагалися показати світ мінливим, яким його бачили вони саме в момент сприйняття.
Імпресіонізм в літературі має свої ознаки: звернемося до порівняльної таблиці щоб з’ясувати особливості імпресіонізм в літературі(порівняльна таблиця на інтерактивній дошці).
– Саме Коцюбинський є одним із зачинателів імпресіоністичної манери письма в літератури. Імпресіоністичне письмо вимагає від митця неабиякого таланту, особливої чутливості, вміння писати образно, переконливо і лаконічно.
Таким майстром і став Коцюбинський.
Ніхто ніколи ні до Коцюбинського, ні після нього не створював пластикою слова такого виключного враження, і саме в тому нам бачиться немеркнуча велич його художніх тканин.
В.Шевчук
– Перед тим, як перейти до розгляду його новели, звернемося до слів Романа Іванчука:
Кожен із нас потрапляє під колесо долі хоч раз у житті, вся річ у тому, щоб підвестись і продовжувати жити так, ніби нічого не трапилось.
– Як ви розумієте ці слова?
– У кінці ми ще раз звернемося до цих слів. Ви зможете зробити висновки: чи змінилося щось у розумінні вами даного вислову.
V. Робота над змістом твору
Перлиною творчості М.Коцюбинського є новела "Intermezzo".
– Кожен твір має свою історію написання.
– Давайте заслухаємо результат пошукової роботи наших дослідників і з’ясуємо причини, які спонукали письменника написати цей твір.
– Історія написання та автобіографічність твору (презентація).
– Отже, підсумовуючи, запишіть основні причини, які спонукали автора до написання твору.
– Ми бачимо, що зміст твору віддзеркалює психологію душі самого автора.
Назва твору
– Новела має назву "Intermezzo". (Звернемося до словника).
– Як ви гадаєте, чому автор саме так назвав свій твір?
Жанр
– За жанром – це ліро-психологічна новела написана імпресіоністичній манері.
– Як можна пояснити жанр. (Психологічний стан душі, ліричність відтворення навколишнього світу).
– А чому в імпресіоністичній манері – дамо відповідь після аналізу твору.
– Звернемося до змісту твору та з’ясуємо його особливість.
– Що вас вразило вже на початку твору?
(Підзаголовок "дійові особи" як у драмі)
– З якою метою письменник їх виділяє. (Образи допомагають відтворити психологічні зміни у душі головного героя).
– На які групи можна поділити образи новели?(видимі – невидимі).
– Хто є головним героєм новели? (Це ліричний герой – оповідач).
– Яким він постає перед нами на початку твору?
– Що спричинило важку втому героя ? (Прочитати).
– Герой хоче втекти від людей. Він навіть починає заздрити планетам.
– Чому?(Бо кожна має свою орбіту і ніде не стоїть у них на шляху, як людям).
– Потяг, повний людського гаму, несе героя подалі від "залізної руки міста". Як ви це розумієте? (У місті земля закута у асфальт і залізо).
– Згадайте перші хвилини перебування у кімнаті. У його душі помічаємо не просто втому, а стрес. (Які кольори наповнюють кімнату?)
– З чого це видно? (Прочитайте)
(Він збайдужів до людського горя. Душа зчерствіла. Звістку про повішаних заїдає стиглою сливою). Депресія.
– Отже, душа його стомлена, він розчарований, байдужість наповнює її.
– Що здивувало героя, коли він прокинувся наступного дня?
– Кого зустрів на подвір’ї? (Три білі вівчарки.Кого вони йому нагадали?).
– Як далі проходить його усамітнення? (Тиша, степ, ниви). Чи змінюється настрій, за допомогою яких кольорів це автор відтворює.
– Чи можна сказати, що душа вже повністю заспокоїлась? (У якому епізоді це помічаємо (Зачитати).
– Дні течуть серед степу. Що він відкриває нового для себе?(Почуває зв’язок із землею, чує пісню жайворонка, він багатий, бо йому належить кування зозулі, звуки степу).
– Які звуки наповнюють його душу?
– За що герой дякує сонцю? (Що обігріває його, зцілює душу).
– Отже, серед степу знаходить спокій.
– Чи готовий він повернутися до людей: (Так, зустрів селянина – слухає про його горе).
– Про що розповів селянин героєві? (Про людське горе).
– Що вразило вас у цій розповіді?
– Як ліричний герой реагує на розповідь про горе (Прочитати). Яке рішення він приймає? Про що це свідчить? ( Митець розуміє, що він не може відмежуватись від людей, суспільства).
– Це і є ідея твору. (Адже митець повинен служити своєму народові).
– Ідея твору перегукується з темою : місце і роль митця в суспільстві.
– Отже, простеживши психологічні зміни в душі героя, відтворіть їх.
– І-група – у вигляді словесної лінії.
– ІІ-група – у кольоровій гамі.
– ІІІ-група – за допомогою цитатної характеристики.
І-в Утома – депресія – стрес - інтермецо – зцілення
ІІ-в
утома інтермецо зцілення
депресія
стрес
– Отже, що зцілимо героя, натягнуло струни душі? (Природа - недарма твір присвячений Канонівським полям. Саме вони принесли герою заспокоєння. Лише у природі є гармонія, якої постійно шукає герой).
– Які образи допомогли нам зрозуміти психологічний стан героя?
– Які з них становлять ядро образного конфлікту?(Моя втома, сонце).
– Давайте створимо семантичну карту.
"Образний конфлікт твору"
"три білі вівчарки" " ниви у червні"
залізна рука людське жайворонок зозуля
міста горе
Ми проаналізували твір, з’ясували його особливості, а тепер визначимо, які ознаки свідчать, що цей твір написаний в імпресіоністичній манері.
Ознаки:
– у центрі уваги письменники не послідовна зміна подій і явищ, а уривчасті фрагменти, відбиті у свідомості персонажа;
– герой не змінює зовнішній світ, а "колекціонує враження";
– особливий ліризм у зображенні картин природи;
– звуки природи, кольорова гама створює неповторне враження від природи, дає змогу зрозуміти психологічний стан героя;
– у центрі твору зображується внутрішній стан героя, його почуття, настрої.
– Чи можна стверджувати, що цей твір тільки імпресіоністичний? (Ні, присутні і реалістичній тенденції. (Імпресіонізм у творі поєднується з реалізмом, адже це пояснює особливий стиль письма Коцюбинського.)
– Ми завершили роботу над текстом новели, а тепер повернемося до епіграфа (зачитуємо його). Чи змінилась ваша думка?
– Дійсно, ми мали змогу пересвідчитись у правдивості цих слів. Ліричний герой новели потрапив під колесо долі, але зумів підвестись і, переживши тяжку душевну кризу, здатен знову повернутись до активного життя, служити інтересами народу.
– Що принесло йому заспокоєння? Без сумніву кононівські поля. Вони стали його інтермецо?
– Треба сказати, що у своїй творчості Михайло Коцюбинський звертався не тільки до душі дорослої людини. Багато творів письменник присвятив психології дитячої душі. (Літературна розвідка – твори письменника про дітей. Поради «літературознавців» щодо використання цих творів на уроках позакласного читання в початкових класах).
– Михайло Коцюбинський писав: "У хвилини розчарування мене раз у раз рятувала моя незвичайна любов до природи".
– Дійсно, лише у природі є гармонія, якої постійно шукає людина. І Коцюбинський своїм твором це доводить.
– Добра порада, особливо для нас, людей ХХІ ст. Ми живемо у вік, коли колесо життя набирає все більших обертів. Людській психіці важко вистояти. Інколи маленька життєва незгода може стати фатальною. Не кожен може знайти себе у цьому бурхливому житті.
– А Вам, як майбутнім вчителям, потрібно вміти дати слушну пораду, допомогти дитині, вчасно розпізнавати стан її душі, настрій, знайти особливі слова підтримки.
Психолог
– Сьогодні у нас на занятті присутній психолог, який надасть нам поради щодо шляхів подолання кризових життєвих ситуацій.
– Виступ психолога.
Правила життя:
(на слайді)
Наше життя – це те, чим роблять його наші думки. Марк Аврелій |
VІ. Підсумок заняття
У кожного з вас попереду життя. І щоб не сталося, завжди пам’ятайте – що життя – ніби смугаста зебра. На зміну чорній смузі обов’язково прийде біла. Але коли так станеться, що ви все-таки потрапили під колесо долі, коли вам буде важко, шукайте порятунку на лоні природи, подаруйте собі "Intermezzo", як це робив ліричний герой.
Підведемо підсумок нашого заняття , скориставшись при цьому методом "Гронування", задля того, щоб пояснити особливості новели "Intermezzo"
(на інтерактивній дошці).
1. За жанром це – (ліро-психологічна новела) .
2. Сюжет твору – (відходить на другий план).
3. У центрі твору – (ліричний герой та його внутрішній стан).
4. Відомості про героя – (відсутні).
5. Основна увага приділяється – ( психологічному стану душі, відчуттям; всі події передаються через суб’єктивне сприйняття героя).
VІІІ. Творче завдання
– Написати твір-роздум "Intermezzo в моєму житті".
– Прочитати повість "Тіні забутих предків".
1