Тема: Микола Васильович Гоголь (1809-1852). «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі.

Про матеріал
Розробка уроку містить матеріал до теми ": Микола Васильович Гоголь (1809-1852). «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі". Цей матеріал можна використовувати при підготовці до уроків з вивчення теми " Микола Васильович Гоголь (1809-1852). «Ніч перед Різдвом».
Перегляд файлу

 

Тема: Микола Васильович Гоголь (1809-1852). «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі.

Мета:     ознайомити учнів із біографією М. Гоголя й повістю «Ніч перед Різдвом»; повідомити про історію створення повісті, учити характеризувати героїв, познайомити учнів з традиціями і звичаями, з побутом і віруваннями слов’янських народів через епоху, відображену в повісті “Ніч перед Різдвом”; сприяти формуванню понять: “образ-символ”, “етичний ідеал”, “народність твору”.

      Розвивати уважність, уміння логічно мислити; виховувати любов до звичаїв та свят українського народу

     Виховна – сприяти вихованню у школярів інтересу до народних традицій, національної культури; формування патріотичних почуттів та морально-естетичних ідеалів.

Очікувані результати: учні знають ключові факти про життя і творчість

М. Гоголя; знають зміст повісті «Ніч перед Різдвом», можуть переказати основні події твору; виявляють національні традиції й звичаї, висловлюють власне враження від прочитаного.

Обладнання: підручник, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, ілюстрації до повісті, мультимедійний проектор та комп’ютер.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

                                                         Зараз прочитав «Вечори поблизу    Диканьки». Вони здивували мене. Ось справжня веселість, щира, невимушена, без манірності. А місцями яка поезія! Все це так незвичайно в нашій нинішній літературі

                                                                                                                   О.Пушкін

Презентація до уроку

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Слайд №1

Тільки-но ви подивилися уривок із відомого мультфільма « Ніч перед Різдвом» відомого письменника Миколи Гоголя.

– Микола Васильович Гоголь… Яка талановита і загадкова особистість. Росіяни називають його Николай Васильевич, українці – Микола Васильович, а італійці – «синьор Николло», а для всього світу він просто Гоголь – великий чарівник слова, ясновидець, наділений даром проникати в найсокровенніші таємниці людської душі.

ІІІ.Оголошення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми доторкнемось до подій загадкових, фантастичних і романтичних описаних у повісті «Вечори на хуторі біля Диканьки». Збагатимо наші знання щодо біографії М.Гоголя, дамо характеристику героям, розвиватимемо пам'ть.

  1. Вивчення нового матеріалу

Слайд №2

Виступ групи біографів

 Микола Васильович Гоголь народився 20 березня 1809 р. у селі Великі Сорочинці Миргородського повіту Полтавської губернії.

За свідченням гоголезнавців, полтавський рід Гоголів-Яновських веде свою історію з кінця XVII ст. Серед предків Миколи Васильовича були священнослужителі і різнобічно обдаровані люди.

Батько письменника, Василь Опанасович, був автором п’єс і увійшов до української літератури як один із попередників І. Котляревського. Мати, Марія Іванівна, була дуже освіченою жінкою, походила з козацько-старшинського роду.

У родині Гоголів вважали, що поява на світ маленького Миколи була дарунком вищих сил. Адже перед його народженням батьки вже втратили двох дітей.

Марія Іванівна часто їздила до церкви у сусіднє село Диканьку і, стоячи на колінах перед образом Святого Миколи Чудотворця, молилася подарувати їй дитину. Хлопчика тому й назвали Миколою.

Слайд №3

Дитячі роки майбутнього письменника пройшли у родовому маєтку Гоголів-Яновських в селі Василівці. Село було назване на честь батька Гоголя — Василя Опанасовича. Зараз воно називається Гоголеве, там знаходиться музей-заповідник письменника, відбудований за його малюнками й кресленнями.

Ріс Гоголь в оточенні відомих і талановитих людей. Звичайно, це мало значний вплив на формування творчої натури хлопчика. Окрім того, в домі Гоголів частими гостями були народні співці, лірники й кобзарі, яких охоче слухали господарі маєтку та їхні слуги.

У 1818 р. Миколу Гоголя віддали навчатися до Полтавського повітового училища, а у 1821 р.— до Ніжинської гімназії вищих наук князя Безбородька. У Ніжині Микола прожив до 1828 р. Юнак сумував за рідною домівкою, батьками. Проте саме в ці роки виявилися його таланти. Він учився живопису, гри на скрипці, брав участь у гімназійних театральних постановках. У той же час Микола почав писати. Серед його перших творів — вірші, трагедії, поеми, сатири.

Після закінчення гімназії Гоголь приїхав до Петербурга. Він мріяв стати актором або режисером імператорського театру, знайти гарну квартиру. Проте столиця розчарувала юнака: до театру його не взяли, через брак коштів гарної квартири він не знайшов і довго не міг влаштуватися на службу. Лише через деякий час він знайшов місце дрібного чиновника.

Та його вабила література. На початку 1829 р. під псевдонімом він видав свою поему. Проте цей не зовсім досконалий твір молодого автора зазнав різкої критики. Гоголь тяжко переживав свою першу невдачу і через півроку, назбиравши грошей, викупив увесь непроданий тираж книги і спалив його.

Думка про літературну працю все ж не покидала Гоголя. Він наполегливо шукав теми для своїх творів. У цей час він писав у листі до матері: «Дорога моя матінко! Ви маєте тонкий, спостережливий розум, ви багато знаєте про звичаї й традиції малоросіян наших, і тому, я впевнений, ви не відмовитеся повідомляти мені їх у нашому листуванні. Це мені дуже потрібно». У своїх довгих листах мати детально описувала вбрання і назви одежі, в яку вбиралися українські селяни; з усіма подробицями переказувала, як відзначалися зимові та літні свята, переповідала народні повір’я, страшні сказання, всілякі анекдоти, переписувала народні пісні. Мати надсилала з рідного краю книги, які Микола жадібно читав, і в його уяві виникали образи милої України.

Так народжувалися «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» — твір, який вийшов у 1830 р. й зробив Гоголя знаменитим. Здійснилася ще одна його мрія: він увійшов у коло відомих літераторів, познайомився з О. Пушкіним, В. Жуковським, О. Дельвігом та багатьма іншими митцями.

Гоголя цікавила історія України. В одному з листів до матері він писав: «Тепер я узявся за історію нашої єдиної, бідної України. Ніщо так не заспокоює, як історія! А пісні! Моя радість!»

Під час поїздки до Києва Гоголь прочитав «Історію русів», «Історію Малої Росії» Д. Бантиш-Каменського, записав багато українських легенд, пісень. У рідній Василівці письменник із захопленням слухав і записував розповіді про славних козаків.

Результатом напруженої роботи стали наукові розвідки «План викладу загальної історії», «Погляд на утворення Малоросії» та збірка художніх творів «Миргород», що вийшла в 1835 р. У ній була вміщена повість «Тарас Бульба», у якій письменник звернувся до яскравих сторінок української історії — епохи козацтва.

Згодом з-під пера митця вийшли такі визначні твори, як «Петербурзькі повісті», п’єса «Ревізор», поема «Мертві душі».

Останні роки життя Гоголь важко хворів. Деякий час він жив у Німеччині, Франції, Італії, лікувався там. Але його душа прагнула додому. У 1851 р. він востаннє приїхав у Василівку. Це було його прощання з рідною землею, що давала силу й наснагу. 21 лютого 1852 р. Микола Васильович Гоголь помер. Поховано письменника у Москві на Новодівичому цвинтарі.

 

Цікаві факти про Гоголя

  1. У  сім’ї Гоголів було дванадцять дітей: шість хлопчиків та шість дівчаток. Мати була першою красунею, яку видали заміж у 14 років за чоловіка старшого від  неї вдвічі.
  2. Коли майбутній письменник навчався в школі, він добре встигав тільки в російській словесності і в малюванні. Але був слабкий у мовах, а твори писав досить посередньо.
  3. Це може здатися дивним, але у Гоголя була пристрасть до рукоділля. Він любив в’язати на спицях, кроїти одяг, ткати пояса, шити шийні хустки.
  4. Микола Гоголь любив готувати. Він часто пригощав друзів смачними галушками та варениками. Ще він варив особливий напій, який жартома називав «гоголем-моґелем».
  5. Письменник був солодкоїжкою. Він носив у кишенях і постійно гриз шматочки цукру.
  6. Гоголь завжди соромився свого носа, і тому просив художників на картинах зображувати його трішки коротшим. Тому на всіх портретах його ніс виглядає по-різному.
  7. З 1836 року М. Гоголь проживав за кордоном майже десять років. Він був у Франції, Італії, Німеччині, Швейцарії, в Єрусалимі.
  8. Що ви нового дізналися про Миколу Гоголя, що запам'яталося найбільше?
  1.  Що таке повість?Учні опрацьовують і записують до словника поняття «повість»

Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

Завдання :

В кінці уроку довести, що «Ніч перед Різдвом» – це дійсно повість.

Повідомлення про збірку „Вечори на хуторі біля Диканьки”

Слайд №4  - збірки книг Гоголя

 Слайд№5 – Пасічник Рудий Понько

  1. Перша книга Миколи Гоголя – «Вечори на хуторі поблизу Диканьки». Вона складається з двох томів. Перший том вийшов 1831 року, а другий — 1832.до другого тому ввійшла повість «Ніч перед Різдвом»
  2. Розповіді в  книзі  нібито зібрав і видав «пасічник Рудий Панько».

Учитель. Сьогодні ми працюємо з повістю „Ніч перед Різдвом”. А що ж таке Різдво? Це одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди чекають і зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників зверталися до теми Різдва.

Не залишився байдужим до цієї теми і Микола Васильович Гоголь.

Поговоримо про повість «Ніч перд Різдвом»

  • Що украв чорт вночі над Диканькою? (прочитайте уривок)
  • Чим займалася відьма, коли вилетіта із димаря вночі? (знайдіть уривок)
  • Для чого вони вкрали місяць і зорі?

Учитель: У язичницьків вірі наші предки вважали місяць – це народження нового року, а зірка у християнськів вірі – це народження Ісуса Христа – Різдво Христове. Пам'ятаєте, як написано у Біблії про те, що сповістило про народження Сина Божого?. Це Вільфіємська зірка

  • А що ви знаєте про Різдво?
  • Коли відмічають Різдво?
  • Із чим пов'язане це свято?
  • Улюбленою розвагою молоді в святвечір напередодні Різдва (6 січня) було колядування. Хлопці та дівчата ходили по селу і співали під вікнами колядки – короткі обрядові пісні з побажанням господарям будинку добра і благополуччя. Ті на сплату за побажання обдаровували колядників смачною і ситної їжею. Чим багатше частування, тим ситніше буде майбутній рік.
  • А як у вашій родині святкують Різдво?

 Слайд №6  - фрагмент колядок

У повісті є один цікавий епізод. Я зараз прочитаю вам уривок, а ви скажете, що тут не зв'язане із Різдвом

 Парубки жартували й казилися досхочу. Часом з-проміж колядок вибивалася якась весела пісня, що тут-таки на місці утнув котрийсь із молодиків. А то раптом хтось із юрби, замість колядки, пів щедрівку й на всі заставки горлав:

Щедрик, ведрик, 
Дайте вареник! 
Грудочку кашки, 
Кільце ковбаски!

Сміхом частували штукаря. Маленька кватирочка відчинялася, і суха ручка бабусина (що сама з поважним батьком тільки й зоставалася вдома) висувалася з вікна з ковбаскою чи шматком пирога. Парубки та дівчата навперейми наставляли мішки й підхоплювали свою здобич.

Правильно. Щедрують тільки 13 січня на Меланки

 

Слайд №7-8 – фото Різдва

  • А як у вашій родині святкують Різдво?
  • Слайд №9    (різдвяний стіл із стравами)

 

Учитель: працюючи над книгою “Вечори на хуторі біля Диканьки”, Гоголь знайомить читачів з мовою, якою говорять  «поблизу Диканьки». Він навіть створив словник найбільш уживаних слів. Домашнім завданням було прочитати повість Миколи Гоголя « Ніч перед Різдвом» а зараз ми перевіримо, що нам приготували вільфіємські зірочки.

( Із кожного ряду виходять учні й беруть по одній зірочці й відповідають на питання)

1) Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір’ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті “Ніч .”.?(Ковалем)

4) Назвіть “транспортний засіб” коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя “Ніч”.? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохи. (Дяк)

9) За чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)

Молодці!

 Чи добре ви запам'ятали, героїв повісті та портрети, які їм відповідають?. Установіть відповідність у зошитах.

Слайд №10 Установити відповідність: А-2, Б-1, В -5, г-3, д-4

Учитель: Загальновідомо, що деталі національного побуту, стаючи символами, яскраво малюють героїв. Спробуємо проаналізувати ці образи – символи і ті якості героїв, які вони підкреслюють.

Слайд №11 Кого із героїв малюють деталі запишіть у зошит героя повісті й атрибут , який характеризує цього героя

Дайте усно характеристику кожному персонажу

Оксана: дзеркало, черевички – гордість, самозакоханість, егоїзм;

Вакула: ікона, скриня, ручка в Царському палаці, розписана хата – майстерність, чистота душі, любов до прекрасного, віра в Бога, вірність;

Солоха: мітла– хитрість, спритність, обман;

Пацюк:  вареники галушки, вареники – обжерливість, лінь, безбожництво;

Чуб: кабан – дурість, наївність, лінь, недалекоглядність.

Висновок: Отже, у повісті М. Гоголя ми бачимо багато звичаїв та традицій українського народу

Додаткові завдання

Учитель: Однією із сюжетних ліній повісті є кохання Оксани і Вакули. Знайшло все ж таки відгук у серці гордовитої красуні безнадійне, невзаємне почуття коваля . Чимало різних подій сталося перед цим протягом однієї ночі. Але не забувайте, що ця ніч була Різдвяна.

Тепер подивимося, що робить, залишившись сама, красуня Оксана.

Інсценізація уривка з повісті М.Гоголя „Ніч перед Різдвом”

(В інсценізації беруть участь дійові особи: Оксана, Оповідач. Епізод зі сторінок 109 – 110 підручника, коли Оксана залишилася вдома сама й милувалася біля дзеркала.)

 Бесіда (відповіді підтверджуємо цитатами з тексту)

  • Якими рисами характеру наділив автор Оксану?
  • У яких умовах жила Оксана? Як до неї ставився батько?
  • Чи подобався Оксані Вакула? (на початку повісті і в кінці)
  • Як Вакула ставився до Оксани? Підтвердити словами з тексту.

 

VІ Підведення підсумків уроку.

Учні доводять, що «Ніч перед Різдвом» – це повість.

-Більше, ніж оповідання

- розповідь про історію  людського життя

- Розповідь від імені автора

Учитель: Пушкін, прочитавши «Ніч перед Різдвом», назвав цей твір казкою. Як ви думаєте, чому?

Які елементи казки зустрічаються в повісті «Ніч перед Різдвом»?

Відповіді:

1) Чорт вкрав місяць;

2) Вакула літає на чорті;

3) Вареники, що самі залітають у рот;

4) Солоха літає на мітлі і т. д.

Дайте відповіді на запитання за цим алгоритмом:

Запитання

Самооцінювання. Визначення найактивніших учнів.

VІІ Домашнє завдання.

Слайд №12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 травня 2021
Переглядів
3283
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку