Зарубіжна література
6 клас
Тема. Микола Васильович Гоголь «Ніч перед Різдвом». Сюжет. Народні традиції та звичаї у творі.
Мета:
навчальна: перевірити знання учнів змісту повісті Гоголя «Ніч перед Різдвом»; допомогти учням з’ясувати роль народних традицій та звичаїв;
розвивальна: розвивати творчу уяву, усне зв’язне мовлення, вміння аналізувати прочитане, дослідницькі здібності, навички виразного читання та інсценізації;
виховна: прищеплювати інтерес до творів М.В.Гоголя, любов до рідної української землі, повагу до народних традицій та звичаїв.
Основні форми і методи роботи: групова, індивідуальна робота, гра, інсценізація, відгадування кросвордів, міні-проекти, вікторина.
Теорія літератури: повість, пейзаж, портрет, гумор.
Очікувані результати: учні :
розповідають окремі факти біографії М.В.Гоголя;
переказують основні події повісті «Ніч перед Різдвом»;
виявляють національні звичаї та традиції, що знайшли відображення у творі, елементи українського фольклору (традиційні образа, символи);
інсценізують окремі епізоди повісті;
дають визначення понять «повість», «пейзаж», «портрет», «гумор»;
називають твори мистецтва , створені за мотивами повісті.
Обладнання: мультимедійна презентація, портрет письменника, ілюстрації до повісті «Ніч перед Різдвом», фонограми українських колядок, фонограма фрагментів з опери П.І.Чайковського «Черевички», фрагмент мультфільму «Ніч перед Різдвом».
Тип уроку: урок-гра.
Епіграф до уроку:
Воістину весела книга!...
Ось справжні веселощі,
Щирі, невимушені,без манірності,
без бундючності.
А подекуди яка поезія!
О.С.Пушкін
Хід уроку
І. Організаційний момент.
( Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів до уроку, створення позитивного емоційного настрою)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні, у переддень різдвяних свят, ми на уроці згадаємо народні традиції та звичаї, про які розповів М.В.Гоголь у своїй повісті «Ніч перед Різдвом».
О.С. Пушкін, прочитавши цей твір, сказав: «Воістину весела книга!...» (Звернення до епіграфу). Ці слова великого російського поета говорять про те, що повість дуже цікава, а її герої - веселі та кумедні. Але перш, ніж зустрітися з цими героями, давайте спочатку пригадаємо найважливіші відомості із життя самого автора. Я пропоную провести наш урок у формі гри. Мандрувати сторінками повісті Гоголя ми будемо разом з нашими командами.
ІІІ. Проведення уроку-гри.
Шановні капітани, представте свої команди.
(Капітан команди «Мудрики»)
- Вас вітає команда «Мудрики».
Наш девіз:
Хай не буде переводу
Добрим звичаям народу!
(Капітан команди «Весельчата)
- Вас вітає команда «Весельчата».
Наш девіз:
Веселий гумор,
Щирий сміх –
Це засіб від недуг усіх!
Команди на місці , а тепер потрібно обрати почесних членів журі. Ними будуть наші гості, які присутні на цьому уроці. Отже, розпочинаємо наш урок-гру з першого конкурсу «Автобіографічна довідка», щоб пригадати основні факти із життя М.В.Гоголя.
(Кожна правильна відповідь – 1 бал).
Запитання до конкурсу.
1. Де і коли народився М.В.Гоголь? (01.04.1809 р)
2. Хто з батьків майбутнього письменника мав схильність до літературної творчості? (Батько)
3. В якому селі промайнули перші десять років життя Гоголя? (В с. Василівка)
4. В якому закладі навчався Микола Васильович? (Ніжинській гімназії вищих наук).
5. Куди поїхав майбутній письменник, після закінчення гімназії? (До Петербурга)
6. Ким мріяв стати Гоголь? (Актором або режисером імператорського театру)
7. Яку Академію відвідував Микола Васильович? ( Петербурзьку Академію мистецтв)
8. Яку посаду здобув Гоголь у Петербурзі? ( Посаду дрібного чиновника, переписував папери)
9. З яким російським письменником Микола Васильович мав теплі і дружні стосунки? (З О.С.Пушкіним)
10. Під яким іменем було видано збірку повістей «Вечори на хуторі біля Диканьки»? (Під іменем пасічника Рудого Панька).
11. Яка повість, за словами О.Пушкіна, є «найпоетичнішим» твором «Вечорів…»? («Ніч перед Різдвом»).
12. В яких країнах деякий час через свій стан здоров’я жив письменник? (В Німеччині, Італії).
Завершився перший конкурс, тому ми надаємо слово нашому журі.
Щоб перевірити, як ви знаєте зміст повісті»Ніч перед Різдвом», проведемо літературну вікторину «З кожного гравця по правильній відповіді – команді переможний бал»
(Правильна відповідь -1бал)
Завдання до вікторини.
1. Хто це: «Спереду достоту німець…, а зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі»? (Чорт).
2. Про кого йде мова: «Він розмалював усі миски, з яких диканські козаки сьорбали борщ», а ще розмовляв з царицею Катериною? (Коваль Вакула).
3. «Їй не минуло ще й сімнадцяти років, а вже мало не по всьому світу, і по той бік Диканьки, і по цей бік Диканьки тільки й мови було, що про неї» . Про кого сказані ці слова? (Про Оксану).
4. Що це за тварина, яка «прудкіша за всякого фертика в панчохах»? (Чорт)
5. Про кого з героїв сказано: «Вона мала не більше як сорок літ, …була ні гарна ні погана з себе»? ( Про Солоху).
6. Кого і з ким хотіла посварити Солоха? (Вакулу з Чубом).
7. Що Вакула мав зробити для Оксани, аби вона вийшла за нього заміж? (Принести черевички, які носить цариця)
8. Як звали сільського знахаря, до якого за порадою звернувся Вакула? ( Пузатий Пацюк).
9. На чому добирався коваль до Петербурга? ( Верхи на чортові).
10. Ким перекинувся чорт? ( Конем).
11. Чий це портрет? «Невелика на зріст жінка, трохи навіть огрядна, напудрена, з голубими очима»? (Цариця Катерина).
12. Кого Чуб тричі вдарив нагайкою по спині? ( Вакулу).
Слово для підбиття підсумків другого конкурсу надаємо членам журі.
Третій конкурс «Кращі знавці народних звичаїв та традицій».
(Кожна правильна відповідь – 1 бал)
Основною темою творчості М.Гоголя була тема народу, яку він майстерно розкрив у повісті «Ніч перед Різдвом», змалювавши звичаї, традиції, фольклорні образи та побут простих українців. За допомогою завдань конкурсу ми нагадаємо про все це.
Завдання до конкурсу.
1. Які персонажі повісті взяті з українського фольклору? (Образ відьми та чорта)
2. Які деталі вказували на те, що Оксана – українська дівчина? (Одяг: сорочка, вишита червоним шовком, галун, стрічки на голові).
3. Про який обряд згадується, коли «купи дівчат з мішками вдерлися до хати Чуба»? (Обряд колядування, коли дівчата і хлопці вночі на Різдво ходили від хати до хати , вітали господарів з народженням Христа і бажали всім міцного здоров’я, радості, достатку та гарних врожаїв. Господарі частували колядників паляницями, ковбасами, варениками).
4. Про яку обрядову страву згадує письменник, яка мала бути на Святвечорі у дяка? (Про кутю. Кутя – це головна страва Святвечора, яку з давніх давен готували українці на Різдво. Вона готується з вареної пшениці, тертого маку, горіхів, ізюму і меду).
5. Що розмальовував Вакула? (Посуд, образи, картини в церкві, свою хату. Це теж було традиційно для нашого народу розмальовувати предмети побуту).
6. Чого, за народним повір’ям, найбільше боявся чорт, коли його перехитрив Вакула? (Щоб на нього не клали хреста).
7. Слово етнографа (випереджувальне завдання). Образ відьми в українському фольклорі.
8.Слово етнографа (випереджувальне завдання). Образ чорта в українському фольклорі.
9. Якою зображена гоголівська відьма? (Прочитати).
10. Яким зобразив М.Гоголь чорта? (Прочитати).
11. Які ще дива зустрічались Вакулі у Святвечір, коли він летів до Петербурга? (Прочитати).
12. Про які перетворення йдеться у творі? (Відьма перетворюється на молодицю Солоху, чорт перетворюється на коня, чорт зменшується і ховається в кишені Вакули).
Слово мають члени журі.
Четвертий конкурс. «Розумники».
Ви маєте дати визначення термінів.
(Кожна правильна відповідь – 1 бал).
1. Що таке повість?
2. Що таке гіпербола?
3. Що таке портрет?
4. Що таке гумор?
5. Що таке епітет?
6. Що таке метафора?
Підбиття підсумків конкурсу.
П’ятий конкурс «Юні лінгвісти».
(Кожна правильна відповідь – 1 бал).
Утворіть логічні пара, поєднавши художній засіб з його прикладом.
І команда
1. Епітет А) рипіння морозу під чоботом чути було за
півверсти;
2. Метафора Б) «Мої чорні коси, як довгі гадюки»;
3. Порівняння В) «Місяць зазирав до (вікон) крадькома»;
4.Гіпербола Г) сріблястий туман;
ІІ команда
1. Епітет А) «Мало не по всьому світу»;
2. Метафора Б) вогняні очі;
3. Порівняння В) «Краска досади тонко розлилася по
обличчю»;
4. Гіпербола Г)»Для неї я настільки ж дорогий, як
переіржавіла підкова».
Підбиття підсумків конкурсу. Слово членам журі.
Продовжуємо нашу мандрівку сторінками повісті М.Гоголя, і я оголошую шостий конкурс: «Шифрувальники».
Розшифруйте дані кросворди.
(Правильна відповідь – 3бали)
Завдання до кросворда №1
1.Що вкрав чорт з неба?
2. Дія відбувається в селі …
3. Ім’я цариці, про яку згадується у творі.
4. Професія Вакули.
5.Оксана мала пишний …
6.Сільського знахаря звали …
Завдання до кросворду №2
1. Хто другим завітав до Солохи у Святвечір?
2. Як звалась донька Чуба?
3. Річ, якою Чуб бив Вакулу по спині.
4. Вакула розв’язав хустку і поклав перед Чубом новісіньку шапку і …
5.Як звалась мати Вакули?
6. Намальовані на дверях хати козаки тримали в зубах…
Підбиття підсумків конкурсу.
Сьомий конкурс « Чи уважні ви читачі та
глядачі ?».
Перегляньте беззвучний фрагмент мультфільму і , використавши підручник, озвучте його.
(Правильна відповідь – 3 бал).
Слово членам журі.
Восьмий конкурс «Мистецтвознавці».
(Максимальна кількість балів – 5).
Повість «Ніч перед Різдвом» справила велике враження на митців української та російської культури. На її основі виникло чимало інших видів мистецтва. Тому вам було дано домашнє завдання підготувати міні-проекти:
І команда. «Мотиви повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» у музиці»;
ІІ команда. «Мотиви повісті М.Гоголя «Ніч перед Різдвом» у живопису».
Слово членам журі.
Дев’ятий конкурс
«Інсценізація улюбленого епізоду».
(Максимальна оцінка – 10 балів ).
Журі підраховує бали конкурсу та оголошує команду-переможницю.
ІV. Підбиття підсумків гри.
Ось і закінчилась наша гра. Позаду залишились цікаві конкурси, хвилини переживань та перемог, а попереду чекають на вас нові книги, нові відкриття, нові герої і такі чудесні різдвяні свята. Хай майбутні свята принесуть кожному з вас мир, добро і всепрощення, і хай не буде переводу гарним звичаям народу!
V. Домашнє завдання.
Скласти сенкани до образів Оксани і Вакули; придумати своє продовження повісті.
Урок підготувала та провела Бернацька Лариса Дмитрівна, фахівець ви-
щої категорії, учитель зарубіжної літератури Юхимівської СЗШ І-ІІІст. Шаргородського р-ну Вінницької обл..