Тема 4. РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ
Урок № 85
Тема: « Множення додатних та від'ємних чисел»
Мета:
•навчальна: ознайомити з правилами множення додатних та від'ємних чисел, показати зв'язок математики та інших наук;
•розвивальна: розвивати вміння та навички використовувати набуті знання в нових життєвих ситуаціях для вирішення завдань, розвивати абстрактно-логічне мислення, образне мислення, культуру мовлення;
•виховна: виховувати інтерес до математики, дисциплінованість, самостійність, відчуття колективізму, доброзичливість.
Очікувані результати:
• дидактичні: вивчити правила множення раціональних чисел; властивості множення; формувати вміння учнів множити раціональні числа, а також застосовувати властивості множення для раціональних усних обчислень; пізнавальну активність учнів, обчислювальні навички, увагу;
• розвиваючі: розвивати логічне мислення, цікавість учнів до математики, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь; застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях.
• виховні: виховувати допитливість, уважність, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом.
Методи роботи: - діяльний (процес пізнання йде від учнів),
проблемний (створення проблемної ситуації, які допомогли дітям у відкритті нових знань),
частково - пошуковий (вчимо дітей спостерігати, аналізувати, порівнювати, робити висновки й узагальнення під керівництвом вчителя)
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу
Форма роботи: індивідуальна, групова, фронтальна, робота в парах.
План-структура уроку
№ з/п |
Час |
Етап уроку |
Методи та прийоми реалізації |
Компетентності |
І. |
1 хв. |
Організаційний момент |
словесний |
Саморозвитку, самоорганізації |
ІІ. |
3 хв. |
Перевірка домашнього завдання |
Репродуктивний, робота в парах, фронтальне опитування |
Саморозвитку, самоконтролю |
ІІІ. |
5 хв. |
Актуалізація знань |
Гра « Плюс і мінус»,Математична естафета, репродуктивний |
Саморозвитку, комунікативні,діяльнісні |
ІV |
2 хв. |
Мотивація |
Казка, Створення проблемної ситуації |
інформаційні |
V |
17 хв. |
Вивчення нового матеріалу |
Пояснення вчителя,опис,складання прикладів |
Інформаційні, саморозвитку, самоосвіти, комунікативні |
VI |
12 хв. |
Закріплення нового матеріалу |
Робота з підручником |
Продуктивні, діяльні сні, комунікативні, самоконтролю |
VII |
1 хв. |
Пояснення домашнього завдання |
Бесіда, опис,інструктаж |
Комунікативні, продуктивної творчої праці |
VIII. |
4 хв. |
Підведення підсумків. Рефлексія |
Закріплювальна бесіда |
Саморозвитку, самоосвітні, комунікативні. |
Хід уроку:
І. Організаційний момент:
-Доброго ранку ! Сьогодні на уроці ми з вами навчимося множити додатні та від'ємні числа. Але спочатку перевіримо виконання домашнього завдання, повторимо, закріпимо, узагальнимо і систематизуємо знання на виконання дій з додатними і від'ємними числами, отримані на попередніх уроках. Девізом нашого уроку мені хочеться взяти слова великого французького філософа, фізика і математика Рене Декарта: «Мало мати добрий розум, головне - добре його застосовувати». І ми сьогодні з вами, діти, спробуємо підтвердити ці слова.
-Зверніть, будь ласка, увагу на те, що у кожного з вас є таблиця ваших трудових результатів сьогодні на уроці. За кожне завдання ви самі будете себе оцінювати. Кількість балів я буду казати на при кінці кожного завдання. ( Додаток № 1)
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
-Перевіримо ваше домашнє завдання. Обміняйтеся, будь ласка, зошитами та перевірте рішення з написаним на дошці. Оцініть роботу. Ті, хто правильно виконав домашнє завдання ставлять собі 1 бал, хто допустив помилки ставлять 0 балів.
Фронтальне опитування:
1.Які числа називаються додатними?
2. Які числа називаються від’ємними ?
3. Які числа називаються цілими?
4. Що таке модуль числа?
5. Як скласти числа з різними знаками?
6. Як скласти числа з однаковими знаками?
7. Які числа називаються раціональними?
За кожну правильну відповідь, хто відповідав, запишіть собі по 1 балу.
ІІІ. Актуалізація знань:
Гра «Плюс і мінус»:
-У кожного з вас є картки зі знаками «+» і «-». Плюс означає «так», а мінус -«ні». Я задаю вам питання, а ви піднімаєте картку з правильною відповіддю.
1. Два числа, що відрізняються один від одного тільки знаками, називаються протилежними числами
2. Для кожного числа є два протилежних йому числа -
3.Модулем числа а називають відстань від початку координат до точки А(а) +
4.Модуль числа 0 дорівнює нулю +
5.Модуль числа може бути негативним -
6.Протилежні числа мають різні модулі -
7.Із двох від'ємних чисел менше те, модуль якого більше +
8.Нуль менше будь-якого від'ємного числа –
9.Нуль менше додатного числа +
10.Якщо до будь-якого числа додати нуль, то число не зміниться +
-Не забувайте оцінювати себе. За кожну вірну відповідь запишіть по 0,5 бала.
Математична естафета:
-Молодці ! А зараз проведемо з вами математичну естафету. У вас є три команди - це ваші ряди. На дошці написані приклади на знаходження модуля, додавання і віднімання раціональних чисел. Який ряд швидше і правильно виконає завдання, той і переможець. На рахунок «три» починаємо.
1 команда 2 команда 3 команда
а) 26 + (- 6) а) - 17 + 30) а) - 35 + (- 9)
б) - 70 +50 б) 80 + (- 120) б) - 17 + (- 8)
в) - 6,3 + 7 в) 1 + (- 0,39) в) - 1,6 + (- 4,7)
г) - 9 + 10,2 г) 0,3 + (- 1,2) г) - 5,6 + (- 2,4)
д) 5/9 + (- 8/9) д) 3/4 + (- 2/3 ) д) 2/3 + (-1/6)
е) - 5/3 + ¾ е) - 4/5 + 2/3 е) - 3/4 + (- 2/3)
ж) - 3 3/4 + 2 ½ ж) 2 4/7 + (- 3 5/14) ж) - 1 3/3 + (- 2 5/6)
з) І-548І - І-48І з) І-235І - І35І з) І-691І - І-91І
- Отже, давайте всі разом перевіримо відповіді.(вчитель показує правильні відповіді).
-Ті, хто правильно розв’язав приклади – поставте собі по 1 балу.
ІV.Мотивація.
Казка:
-Перед тим, як ми почнемо розглядати нову тему, я хочу прочитати вам маленьку казку:
“Жив на світі багач, самий багатий на землі, але все йому здавалося, що він ще недостатньо багатий.
І ось одного разу прийшов до цього найбагатшого багатія найбідніший бідняк на світлі і сказав:
- О, пане! Сяйво твоїх скарбів сліпить очі. І все-таки у мене є спосіб помножити твоє багатство. А заодно і своє.
Багач прямо затрясся від жадібності:
- Чого ти стоїш? Множ швидше!
- А ти не будеш на мене в образі? - боязко запитав бідняк.
- Та ти що! Адже ти хочеш помножити моє багатство!
- Звичайно, помножити, - підтвердив бідняк.
- Так множ, і справа з кінцем! - закричав багач, втрачаючи терпець.
- Бути по-твоєму, - відповів той. - Раз, два, три! Готово!
Багач кинувся до своїх скринь та як закричить:
- Що ти наробив, негідний?! Ти мене занапастив! Де моє золото? Де алмази? Де перли?
- Були в тебе, тепер вони в мене, - сказав бідняк. - Адже ти ж сам просив мене помножити! Я і помножив."
Створення проблемної ситуації.
• Про яку математичну дію йде мова в казці?
• Множення яких чисел ви вмієте виконувати?
• З якими математичними знаками можна порівняти героїв казки (+ та -)?
• Як помножив бідняк багатство багатія, що той залишився ні з чим?
V. Пояснення нового матеріалу.
-А для того, щоб відповісти на це питання ми переходимо до вивчення нової теми « Множення додатних і від’ємних чисел». Отже, відкрийте зошити, запишіть число, класна робота, тема уроку «Множення раціональних чисел».
-Розглянемо з вами випадки множення раціональних чисел. А допоможуть мені в цьому мої помічники, яким я на минулому уроці задала завдання – самостійно розглянути нову тему і скласти приклади на свій випадок множення раціональних чисел.
1.Множення чисел з однаковими знаками
-Перший випадок, який може вам зустрітися - це множення чисел з однаковими знаками.
Щоб помножити два числа з однаковими знаками треба:
А)перемножити модулі чисел;
Б)перед отриманим твором поставити знак «+» (при запису відповіді знак «плюс» перед першим числом ліворуч можна опускати).
-Приклади множення від'ємних чисел нам покаже…(учень, який готувався за цим випадком).
(- 3) • (- 6) = + 18 = 18 (-12) •(-5) =+60 = 60
2.Множення чисел з різними знаками
-Другий можливий випадок - це множення чисел з різними знаками.
Щоб помножити два числа з різними знаками, треба:
А)перемножити модулі чисел;
Б)перед отриманим твором поставити знак «-».
Приклади множення негативних і позитивних чисел:
(-90) • 5 = - 450
(- 0,3) • 0,5 = - 1,5
Правила знаків для множення
Запам'ятати правило знаків для множення дуже просто. Дане правило співпадає з правилом розкриття дужок.
Запам'ятайте та запишіть в зошит!
Мінус на мінус дає плюс,
Плюс на мінус дає мінус.
- • (-) = +
+ • (-) = -
У «довгих» прикладах, в яких є тільки дія множення, знак твори можна визначати за кількістю від'ємних множників.
При парнім числі від'ємних множників результат буде позитивним, а при непарній кількості - негативним.
Приклад множення чисел з різними знаками нам покаже…(учень, який готувався за цим випадком).
(- 6) • (- 3) • (- 4) • (- 2) • 2 • (- 1) =
У прикладі п'ять від'ємних множників. Значить, знак результату буде «мінус».
Тепер обчислимо добуток модулів, не звертаючи увагу на знаки( учні записують в зошит приклад і розв’язують його).
6 • 3 • 4 • 2 • 2 • 1 =288
Кінцевий результат множення вихідних чисел буде:
(- 6) • (- 3) • (- 4) • (- 2) • 2 • (- 1) = - 288
3.Множення на нуль і одиницю
Якщо серед множників є число нуль або позитивна одиниця, то множення виконується за відомими правилами.
0 • a = 0
a • 0 = 0
a • 1 = a
Я запрошую до дошки учня, який готував приклади множення на нуль та одиницю. Приклади(розв’язуємо усно).
0 • (- 3) = 0
0,4 • 1 = 0,4
Особливу роль при множенні раціональних чисел відіграє негативна одиниця (- 1 )
Запам'ятайте!
При множенні на (- 1) число змінюється на протилежне.
У буквеному виразі це властивість можна записати так:
a• (- 1) = (- 1) • a = - a
VI. Закріплення:
Робота з підручником:№ 1245, №1248, №1252.
Відкриваємо підручники, записуємо номер 1245. Працюємо ланцюжком.
№1245
10•(-4)= - 40
-25•6 = - 150
-7•0,3= - 2,1
-2,8•0,6 = - 1,68
-3/5•5 = -15/5=- 3
7/8•(-4/7)= -4/8 =- 1/2
2,3•(-1/4) = - 23/40
Наступний номер 1248. Продовжуємо ланцюжок.
-4•(-25) = 100
-12•(-100) = 1200
-0,04•(-2,5) = 0,1
-1,3•(-0,01) = 0,013
-0,6•(-5) = 3
-0,01•(-130) =1,3
А зараз записуємо номер 1252. Продовжуємо ланцюжок.
-3,65•0 = 0
-5/9•0 = 0
0•(-4 5/7) = 0
-0,6•0 = 0
Всі учні, які правильно розв’язали приклади, запишіть собі по одному балу. На при кінці уроку я прошу всіх вас здати свої таблиці з вашими балами. Я перевірю і на наступному уроці скажу результати по кожному з вас.
VIІ. Домашнє завдання:
Інструктаж.
-А зараз відкриваємо щоденники та записуємо домашнє завдання: параграф 28(опрацювати, вивчити правила множення раціональних чисел), №1246, №1248, №1252(усно, із записом відповідей); скласти по 3 приклади на кожен випадок множення раціональних чисел( за бажанням).
VІІІ.Підведення підсумків, Рефлексія.
Бесіда.
- Яку ми мету сьогодні ставили?
-Як множити раціональні числа?
Повертаємося до питань, поставлених на початку уроку.
-Що для вас було найскладнішим?
-Чому ви сьогодні навчилися?
- А зараз згадаємо нашу казку. Скажіть мені, будь ласка,чому у багатія зникло все його багатство? На яке число бідняк помножив?
-У мене є чарівний аркуш, на якому зображені різні смайлики (Додаток № 2). Ваша задача поставити плюс біля того смайлика, який показує ваш настрій на уроці. Поки ви працюєте зі смайликами, я хочу наш сьогоднішній урок завершити таким віршем:
Наш сьогоднішній урок я хочу завершити таким віршем:
Якщо хочеш досягнути
У житті своїм вершин,
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Калькулятор і комп’ютер,-
Хто сьогодні їх не зна?
Та за пояс їх запхнути
Може світла голова.
Якщо хочеш бізнесменом
Після школи, друже, стать,
Аксіоми й теореми
Мусиш добре пам’ятать.
Якщо лікарем ти станеш,
То, колего, тут затям
Коли десь помилишся -
Хтось поплатиться життям.
Не кажу про космонавтів,
Вчителів і моряків.
Та коли чогось не знав,
Час це вивчити настав.
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться ще колись!
Дякую вам за наш сьогоднішній урок. Ми всі плідно попрацювали. Я бажаю вам успіхів! До побачення.
Додатки:
Додаток №1:
Індивідуальна картка кожного учня:
Прізвище та ім’я учня |
|
Назва завдань |
Бали |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток № 2.
Рефлексія:
У мене все вийшло! |
Були невеликі труднощі. |
Було нелегко, потрібно попрацювати. |
|
|
|
1