Тема: « Множення додатних та від'ємних чисел»

Про матеріал
Мета: •навчальна: ознайомити з правилами множення додатних та від'ємних чисел, показати зв'язок математики та інших наук; •розвивальна: розвивати вміння та навички використовувати набуті знання в нових життєвих ситуаціях для вирішення завдань, розвивати абстрактно-логічне мислення, образне мислення, культуру мовлення; •виховна: виховувати інтерес до математики, дисциплінованість, самостійність, відчуття колективізму, доброзичливість.
Перегляд файлу

 

                 Тема 4. РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ                                  

                                             Урок № 85

                Тема: « Множення додатних та від'ємних чисел»

Мета:

 •навчальна:  ознайомити з правилами множення додатних та від'ємних  чисел, показати зв'язок математики та інших наук;

•розвивальна:  розвивати вміння та навички використовувати набуті знання в нових життєвих ситуаціях для вирішення завдань, розвивати абстрактно-логічне мислення, образне мислення, культуру мовлення;

•виховна:  виховувати інтерес до математики, дисциплінованість, самостійність, відчуття колективізму, доброзичливість.

Очікувані результати:

 дидактичні:  вивчити правила множення  раціональних чисел; властивості множення; формувати вміння учнів множити раціональні числа, а також застосовувати властивості множення для раціональних усних обчислень;  пізнавальну активність учнів, обчислювальні навички, увагу;

 розвиваючі: розвивати логічне мислення, цікавість учнів до математики, прагнення краще вчити предмет; здатність до творчого застосування знань і вдосконалення умінь; застосовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях.

 виховні: виховувати допитливість, уважність, натхнення, любов до навчання та вміння працювати разом.

Методи роботи: - діяльний (процес пізнання йде від учнів),

проблемний (створення проблемної ситуації, які допомогли дітям у відкритті нових знань),

частково - пошуковий (вчимо дітей спостерігати, аналізувати, порівнювати, робити висновки й узагальнення під керівництвом вчителя)

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу

Форма роботи: індивідуальна, групова, фронтальна, робота в парах.

                                   План-структура уроку

з/п

Час

Етап уроку

Методи та прийоми реалізації

Компетентності

І.

1 хв.

Організаційний момент

словесний

Саморозвитку, самоорганізації

ІІ.

3 хв.

Перевірка домашнього завдання

Репродуктивний, робота в парах, фронтальне опитування

Саморозвитку, самоконтролю

ІІІ.

5 хв.

Актуалізація знань

Гра « Плюс і мінус»,Математична естафета, репродуктивний

Саморозвитку, комунікативні,діяльнісні

ІV

2 хв.

Мотивація

Казка,

Створення проблемної ситуації

інформаційні

V

17 хв.

Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя,опис,складання прикладів

Інформаційні, саморозвитку, самоосвіти, комунікативні

VI

12 хв.

Закріплення нового матеріалу

Робота з підручником

Продуктивні, діяльні сні, комунікативні, самоконтролю

VII

1 хв.

Пояснення домашнього завдання

Бесіда, опис,інструктаж

Комунікативні, продуктивної творчої праці

VIII. 

4 хв.

Підведення підсумків. Рефлексія

Закріплювальна бесіда

Саморозвитку, самоосвітні, комунікативні.

Хід уроку:

І. Організаційний момент:

-Доброго ранку ! Сьогодні на уроці ми з вами навчимося множити додатні та від'ємні числа. Але спочатку перевіримо виконання домашнього завдання, повторимо, закріпимо, узагальнимо і систематизуємо знання на виконання дій з додатними і від'ємними числами, отримані на попередніх уроках. Девізом нашого уроку мені хочеться взяти слова великого французького філософа, фізика і математика Рене Декарта: «Мало мати добрий розум, головне - добре його застосовувати». І ми сьогодні з вами, діти, спробуємо підтвердити ці слова.

-Зверніть, будь ласка, увагу на те, що у кожного з вас є таблиця ваших трудових результатів сьогодні на уроці. За кожне завдання ви самі будете себе оцінювати. Кількість балів я буду казати на при кінці кожного завдання.  ( Додаток № 1)

ІІ. Перевірка домашнього завдання:

-Перевіримо ваше домашнє завдання. Обміняйтеся, будь ласка, зошитами та перевірте рішення з написаним на дошці. Оцініть роботу. Ті, хто правильно виконав домашнє завдання ставлять собі 1 бал, хто допустив помилки ставлять 0 балів.

Фронтальне опитування:

1.Які числа називаються додатними?

2. Які числа називаються від’ємними ?

3. Які числа називаються цілими?

4. Що таке модуль числа?

5. Як скласти числа з різними знаками?

6. Як скласти числа з однаковими знаками?

7. Які числа називаються раціональними?

За кожну правильну відповідь, хто відповідав, запишіть  собі по 1 балу.

ІІІ. Актуалізація знань:

Гра «Плюс і мінус»:

-У кожного з вас є картки зі знаками «+» і «-». Плюс означає «так», а мінус -«ні». Я задаю вам питання, а ви піднімаєте картку з правильною відповіддю.

1. Два числа, що відрізняються один від одного тільки знаками, називаються протилежними числами

2. Для кожного числа є два протилежних йому числа -

3.Модулем числа а називають відстань від початку координат до точки А(а) +

4.Модуль числа 0 дорівнює нулю +

5.Модуль числа може бути негативним -

6.Протилежні числа мають різні модулі -

7.Із двох від'ємних чисел менше те, модуль якого більше +

8.Нуль менше будь-якого від'ємного числа –

9.Нуль менше додатного числа +

10.Якщо до будь-якого числа додати нуль, то число не зміниться +

-Не забувайте оцінювати себе. За кожну  вірну відповідь запишіть по 0,5 бала.

Математична естафета:

-Молодці ! А зараз проведемо з вами математичну естафету. У вас є три команди - це ваші ряди. На дошці написані приклади на знаходження модуля, додавання і віднімання раціональних чисел. Який ряд швидше і правильно виконає завдання, той і переможець. На рахунок «три» починаємо.

 


1 команда                            2 команда                             3 команда

а) 26 + (- 6)                    а) - 17 + 30)                          а) - 35 + (- 9)

б) - 70 +50                     б) 80 + (- 120)                       б) - 17 + (- 8)

в) - 6,3 + 7                     в) 1 + (- 0,39)                        в) - 1,6 + (- 4,7)

г) - 9 + 10,2                   г) 0,3 + (- 1,2)                        г) - 5,6 + (- 2,4)

д) 5/9 + (- 8/9)               д) 3/4 + (- 2/3 )                      д) 2/3 + (-1/6)

е) - 5/3 + ¾                    е) - 4/5 + 2/3                          е) - 3/4 + (- 2/3)

ж) - 3 3/4 + 2 ½             ж) 2 4/7 + (- 3 5/14)               ж) - 1 3/3 + (- 2 5/6)

з) І-548І - І-48І             з) І-235І - І35І                        з) І-691І - І-91І


 - Отже, давайте всі разом перевіримо відповіді.(вчитель показує правильні відповіді).

-Ті, хто правильно розв’язав приклади – поставте собі по 1 балу.

ІV.Мотивація.

Казка:

-Перед тим, як ми почнемо розглядати нову тему, я хочу прочитати вам маленьку казку:

“Жив на світі багач, самий багатий на землі, але все йому здавалося, що він ще недостатньо багатий.

І ось одного разу прийшов до цього найбагатшого багатія найбідніший бідняк на світлі і сказав:

- О, пане! Сяйво твоїх скарбів сліпить очі. І все-таки у мене є спосіб помножити твоє багатство. А заодно і своє.

Багач прямо затрясся від жадібності:

- Чого ти стоїш? Множ швидше!

- А ти не будеш на мене в образі? - боязко запитав бідняк.

- Та ти що! Адже ти хочеш помножити моє багатство!

- Звичайно, помножити, - підтвердив бідняк.

- Так множ, і справа з кінцем! - закричав багач, втрачаючи терпець.

- Бути по-твоєму, - відповів той. - Раз, два, три! Готово!

Багач кинувся до своїх скринь та як закричить:

- Що ти наробив, негідний?! Ти мене занапастив! Де моє золото? Де алмази? Де перли?

- Були в тебе, тепер вони в мене, - сказав бідняк. - Адже ти ж сам просив мене помножити! Я і помножив."

Створення проблемної ситуації.

• Про яку математичну дію йде мова в казці?

  Множення яких чисел ви вмієте виконувати?

  З якими математичними знаками можна порівняти героїв казки (+ та -)?

• Як помножив бідняк багатство багатія, що той залишився ні з чим?

V. Пояснення нового матеріалу.

-А для того, щоб відповісти на це питання ми переходимо до вивчення нової теми « Множення додатних і від’ємних чисел». Отже, відкрийте зошити, запишіть число, класна робота, тема уроку «Множення раціональних чисел».

-Розглянемо з вами випадки множення раціональних чисел. А допоможуть мені в цьому мої помічники, яким я на минулому уроці задала завдання – самостійно розглянути нову тему і скласти приклади на свій випадок множення раціональних чисел.

1.Множення чисел з однаковими знаками

-Перший випадок, який може вам зустрітися - це множення чисел з однаковими знаками.

Щоб помножити два числа з однаковими знаками треба:

А)перемножити модулі чисел;

Б)перед отриманим твором поставити знак «+» (при запису відповіді знак «плюс» перед першим числом ліворуч можна опускати).

-Приклади множення від'ємних чисел нам покаже…(учень, який готувався за цим випадком).

(- 3) • (- 6) = + 18 = 18                                  (-12) •(-5) =+60 = 60

2.Множення чисел з різними знаками

-Другий можливий випадок - це множення чисел з різними знаками.

Щоб помножити два числа з різними знаками, треба:

А)перемножити модулі чисел;

Б)перед отриманим твором поставити знак «-».

Приклади множення негативних і позитивних чисел:

(-90) • 5 = - 450

(- 0,3) • 0,5 = - 1,5

Правила знаків для множення

Запам'ятати правило знаків для множення дуже просто. Дане правило співпадає з правилом розкриття дужок.

Запам'ятайте та запишіть в зошит!

Мінус на мінус дає плюс,

Плюс на мінус дає мінус.

 - • (-) = +

 + • (-) =  -

У «довгих» прикладах, в яких є тільки дія множення, знак твори можна визначати за кількістю від'ємних множників.

При парнім числі від'ємних множників результат буде позитивним, а при непарній кількості - негативним.

Приклад множення  чисел з різними знаками нам покаже…(учень, який готувався за цим випадком).

(- 6) • (- 3) • (- 4) • (- 2) • 2 • (- 1) =

У прикладі п'ять від'ємних множників. Значить, знак результату буде «мінус».

Тепер обчислимо добуток модулів, не звертаючи увагу на знаки( учні записують в зошит приклад і розв’язують його).

6 • 3 • 4 • 2 • 2 • 1 =288

Кінцевий результат множення вихідних чисел буде:

(- 6) • (- 3) • (- 4) • (- 2) • 2 • (- 1) = - 288

3.Множення на нуль і одиницю

Якщо серед множників є число нуль або позитивна одиниця, то множення виконується за відомими правилами.

0 • a = 0

a • 0 = 0

a • 1 = a

Я запрошую до дошки учня, який готував приклади множення на нуль та одиницю. Приклади(розв’язуємо усно).

0 • (- 3) = 0

0,4 • 1 = 0,4

Особливу роль при множенні раціональних чисел відіграє негативна одиниця (- 1 )

Запам'ятайте!

При множенні на (- 1) число змінюється на протилежне.

У буквеному виразі це властивість можна записати так:

a• (- 1) = (- 1) • a = - a

VI. Закріплення:

Робота з підручником:№ 1245, №1248, №1252.

Відкриваємо підручники, записуємо номер 1245. Працюємо ланцюжком.

№1245

10•(-4)= - 40

-25•6 = - 150

-7•0,3= - 2,1

-2,8•0,6 = - 1,68

-3/5•5 = -15/5=- 3

7/8•(-4/7)= -4/8 =- 1/2

2,3•(-1/4) = - 23/40

Наступний номер 1248. Продовжуємо ланцюжок.

-4•(-25) = 100

-12•(-100) = 1200

-0,04•(-2,5) = 0,1

-1,3•(-0,01) = 0,013

-0,6•(-5) = 3

-0,01•(-130) =1,3

А зараз записуємо номер 1252. Продовжуємо ланцюжок.

-3,65•0 = 0

-5/9•0 = 0

0•(-4 5/7) = 0

-0,6•0 = 0

Всі учні, які правильно розв’язали приклади, запишіть собі по одному балу. На при кінці уроку я прошу всіх вас здати свої таблиці з вашими балами. Я перевірю і на наступному уроці скажу результати по кожному з вас.

VIІ. Домашнє завдання:

Інструктаж.

-А зараз відкриваємо щоденники та записуємо домашнє завдання: параграф 28(опрацювати, вивчити правила множення раціональних чисел), №1246, №1248, №1252(усно, із записом відповідей); скласти по 3 приклади на кожен випадок множення раціональних чисел( за бажанням).

VІІІ.Підведення підсумків, Рефлексія.

Бесіда.

- Яку ми мету сьогодні ставили?

-Як множити раціональні числа?

Повертаємося до питань, поставлених на початку уроку.

-Що для вас було найскладнішим?

-Чому ви сьогодні навчилися?

- А зараз згадаємо нашу казку. Скажіть мені, будь ласка,чому у багатія зникло все його багатство? На яке число бідняк помножив?

-У мене є чарівний аркуш, на якому зображені різні смайлики (Додаток № 2). Ваша задача поставити плюс біля того смайлика, який  показує ваш настрій на уроці. Поки ви працюєте зі смайликами, я хочу наш сьогоднішній урок завершити таким віршем:

Наш сьогоднішній урок я хочу завершити таким віршем:

 Якщо хочеш досягнути

У житті своїм вершин,

Математику  збагнути

Мусиш тонко, до глибин.

Калькулятор і комп’ютер,-

Хто сьогодні їх не зна?

Та за пояс їх запхнути

Може світла голова.

Якщо хочеш бізнесменом

Після школи, друже, стать,

Аксіоми й теореми

Мусиш добре пам’ятать.

Якщо лікарем ти станеш,

То, колего, тут затям

Коли десь помилишся -

Хтось поплатиться життям.

Не кажу про космонавтів,

Вчителів і моряків.

Та коли чогось не знав,

Час це вивчити настав.

Не махай на все рукою,

Не лінуйся, а учись

Бо чого навчишся в школі,

Знадобиться ще колись!

Дякую вам за наш сьогоднішній урок. Ми всі плідно попрацювали. Я бажаю вам успіхів! До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки:

Додаток №1:

                            Індивідуальна картка кожного учня:

                                            Прізвище та ім’я учня

                 Назва завдань

                       Бали

  1. Перевірка домашнього завдання

 

  1. Фронтальне опитування

 

  1. Гра « Плюс і мінус»

 

  1. Математична естафета

 

  1. Ланцюжок

 

  1. Додатковий бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2.

Рефлексія:

У мене все вийшло! 

Були невеликі труднощі.

Було нелегко, потрібно попрацювати.                                                                                                  

C:\Users\micro877328\Desktop\1867802.jpg

C:\Users\micro877328\Desktop\1287807020_x_897558f3.jpg

C:\Users\micro877328\Desktop\3374842-01.jpg

 

1

 

docx
Додано
20 серпня 2021
Переглядів
2004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку