Тема. Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників . Паралельні родові форми іменника

Про матеріал

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Мотивація діяльності учнів

Запишіть речення. Поясніть розділові знаки й орфограми.

IV. Пояснення нового матеріалу

  • 1.Типи відмінювання
  • 2.Категорія роду
Перегляд файлу

Тема. Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу біль, нежить з іншими частинами мови). Паралельні родові форми іменника (зал – зала)

Мета : 

предметні: поглибити знання учнів про норми узгодження роду іменників, паралельні родові форми іменника, формувати вміння правильно узгоджувати рід іменників у складних випадках;

знаходити і виправляти морфологічні помилки); 

ключові: уміння вчитися: організовує власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначає мету, цілі засвоєння навчального матеріалу, пов'язує вивчене з теми з практичною діяльністю); 

комунікативні: уміння грати різні соціальні ролі в колективі, працювати в групі, презентувати; 

інформаційні: користується словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми; 

загальнокультурні: демонструє небайдужість у розгляді питань додержання морфологічних норм, помічає і коректно виправляє морфологічні помилки у власних і чужих усних і письмових текстах.

Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

 Мотивація діяльності учнів

Запишіть речення. Поясніть розділові знаки й орфограми.

IV. Пояснення нового матеріалу

  1. Типи відмінювання
  2. Категорія роду
  3. Зал, зала. Слова запозичені
  • Перегляд відеоролику «Рід іменників. Типові помилки. Українська мова. Відеорепетитор. ЗНО» на каналі YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=VFp7VCS7BRc)

- Перегляд відеоролику «Зал чи зала — експрес-урок» на каналі YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=_Ze0Q-kIvYM).

V. Закріплення нового матеріалу

Прочитайте статтю О. Сербенської з посібника «Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити» і складіть схему-опору. Які труднощі виникають у визначенні роду іменників? З чим це пов’язано?

ЧОМУ ПРАВИЛЬНО «РІЗКИЙ БІЛЬ», А НЕ «РІЗКА БІЛЬ»?

Робота в групах «Хто більше»

Пригадайте, які іменники згадувались у ролику відеорепетитора. Запишіть їх у дві колонки. Послухайте звіти груп і доповніть ваш список:

Мовознавча розвідка

  • Прочитайте і перекажіть статтю з посібника Євгенії Чак «Чи правильно ми говоримо?». Чи існують ще подібні слова в українській мові?

Проблемне питання (Метод «Прес»)

 А чи існують іменники, які одночасно можна вживати і в чоловічому, і в жіночому родах? Відповідь підтвердьте прикладами.

· Як правильно сказати: увійшов до зала чи зали?

Порядок побудови висловлювання.

□ Я вважаю, що ...

□ Тому що ...

□ Наприклад, ...

□ Отже, ...

Творчий самодиктант (робота в парах за картками)

Запишіть іменники разом із самостійно дібраними прикметниками. За потреби з’ясуйте значення невідомих слів, користуючись словниками, зокрема електронними. Із 2-3 словосполученнями складіть речення.

· Які іменники згадано на експрес-уроці? Складіть Хмарку слів.

  • Я — коректор

Віднайдіть і виправте помилку.

  • Творча студія

Напишіть есе «Як віднайти свою путь».

VІІ. Підсумок уроку

Метод «Доповнення»

Доповніть речення.

□ Вивчивши тему «Рід іменників», я зрозумів (зрозуміла), що...

□ Найскладнішим під час вивчення цієї теми для мене було...

VIII. Домашнє завдання (на вибір)

Виконайте вправу за підручником.

Творче завдання. Складіть незвичайну історію з іменниками, які розглядали на уроці.

 

 

docx
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
5447
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку