І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Мотивація діяльності учнів
Запишіть речення. Поясніть розділові знаки й орфограми.
IV. Пояснення нового матеріалу
Тема. Морфологічна помилка. Іменник. Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу біль, нежить з іншими частинами мови). Паралельні родові форми іменника (зал – зала)
Мета :
предметні: поглибити знання учнів про норми узгодження роду іменників, паралельні родові форми іменника, формувати вміння правильно узгоджувати рід іменників у складних випадках;
знаходити і виправляти морфологічні помилки);
ключові: уміння вчитися: організовує власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначає мету, цілі засвоєння навчального матеріалу, пов'язує вивчене з теми з практичною діяльністю);
комунікативні: уміння грати різні соціальні ролі в колективі, працювати в групі, презентувати;
інформаційні: користується словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми;
загальнокультурні: демонструє небайдужість у розгляді питань додержання морфологічних норм, помічає і коректно виправляє морфологічні помилки у власних і чужих усних і письмових текстах.
Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Мотивація діяльності учнів
Запишіть речення. Поясніть розділові знаки й орфограми.
IV. Пояснення нового матеріалу
- Перегляд відеоролику «Зал чи зала — експрес-урок» на каналі YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=_Ze0Q-kIvYM).
V. Закріплення нового матеріалу
Прочитайте статтю О. Сербенської з посібника «Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити» і складіть схему-опору. Які труднощі виникають у визначенні роду іменників? З чим це пов’язано?
ЧОМУ ПРАВИЛЬНО «РІЗКИЙ БІЛЬ», А НЕ «РІЗКА БІЛЬ»?
Робота в групах «Хто більше»
Пригадайте, які іменники згадувались у ролику відеорепетитора. Запишіть їх у дві колонки. Послухайте звіти груп і доповніть ваш список:
Мовознавча розвідка
Проблемне питання (Метод «Прес»)
А чи існують іменники, які одночасно можна вживати і в чоловічому, і в жіночому родах? Відповідь підтвердьте прикладами.
· Як правильно сказати: увійшов до зала чи зали?
Порядок побудови висловлювання.
□ Я вважаю, що ...
□ Тому що ...
□ Наприклад, ...
□ Отже, ...
Творчий самодиктант (робота в парах за картками)
Запишіть іменники разом із самостійно дібраними прикметниками. За потреби з’ясуйте значення невідомих слів, користуючись словниками, зокрема електронними. Із 2-3 словосполученнями складіть речення.
· Які іменники згадано на експрес-уроці? Складіть Хмарку слів.
Віднайдіть і виправте помилку.
Напишіть есе «Як віднайти свою путь».
VІІ. Підсумок уроку
Метод «Доповнення»
Доповніть речення.
□ Вивчивши тему «Рід іменників», я зрозумів (зрозуміла), що...
□ Найскладнішим під час вивчення цієї теми для мене було...
VIII. Домашнє завдання (на вибір)
Виконайте вправу за підручником.
Творче завдання. Складіть незвичайну історію з іменниками, які розглядали на уроці.