вчитель початкових класів
НВК: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4 ліцей
м. Могилів-Подільський, Вінницька область, Україна
ЗАНЯТТЯ З ЕТИКИ
3 КЛАС
Тема. Мудрі та багаті літами
Мета. Розповісти про необхідність шанобливого ставлення до літніх людей, показати роль старшого покоління в становленні людини.; Виховувати любов, повагу та вдячність до мудрих і багатих літами; виробляти в своєму характері мотиваційну установку на обов’язковість допомоги людям шанобливого віку.
Нові поняття: старіння, мудрість, похилий вік.
Інформаційне забезпечення, обладнання: сигнальні картки, капелюхи Боно, дипломи бабусям і дідусям, дитячі малюнки , фотографії, загадки, презентація до уроку, тексти інсценівок.
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ:
І. Організація класу
ІІ. Введення в тему заняття. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Формування знань про ставлення до літніх людей
ІV. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення і систематизація знань про мудрих та багатих літами
VI. Підведення підсумку заняття
РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЮ ПО ПІДГОТОВЦІ ТА ПРОВЕДЕННЮ ЗАНЯТТЯ:
- заздалегідь окремі учні вивчають ситуації, що будуть використані на занятті;
-заздалегідь учні вивчають вірш, що буде використаний;
- заздалегідь готуються дві інсценізації ;
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організація класу.
Девіз уроку:
Дітлахів не ображаєм.
Маму й татка поважаєм,
А бабусь і дідусів –
Дуже любимо усі!
А для інших будем ми
Просто добрими дітьми.
Вправа «ТЕПЛО ДУШІ»
- Добрий день, діти! Прошу прочитати слова, записані на екрані, стоячи.
Нехай першими сядуть уважні, другими - чуйні, а тепер сердечні і щирі. Згодом - добрі та милосердні.
- Поверніть руки долонями один до одного. Ви відчуваєте тепло, яке посилає вам ваш товариш. Це тепло його серця, його душі, яке зігріває вас під час уроку.
ІІ. Введення в тему заняття. Мотивація навчальної діяльності.
1.Вступне слово вчителя
Сьогодні ми з вами перегорнемо найважливіші сторінки суперцікавої книги «Людське життя». Життя людини – найвища цінність. Сім'я – початок життєвої стежки.
- Діти, ви всі проживаєте в сім'ї. А хто входить до складу сім’ї ? Дати відповідь на це запитання допоможе вам вправа « Хто це?»
2. Вправа "Хто це?"(робота над загадками)
Пестить, ніжить і голубить
Розуміє, дуже любить.
Я до неї пригорнуся,
Бо вона моя ... (матуся)
Сильний, добрий, справедливий.
Біля нього ми щасливі.
Знає, вміє він багато,
Гордимось, бо це наш ... (тато)
Ніжна, лагідна. рідненька,
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є ... (бабуся)
Він ще мало літ прожив,
На повагу заслужив.
Для матусі - він татусь,
А для мене, він - ...(дідусь)
Хитрі очі, дві косички,
У веснянках ніс та щічки.
Непосида невеличка
Називається ... (сестричка)
З ним ніколи не сварюся,
Іграшками поділюся.
Буду з ним дружити, грати
Познайомтесь, це мій ...(братик)
- Сім’я може складатися з :матері, батька, дітей, бабусі та дідуся.
- Сім’я мов сонечко, зігріває людину від народження і до кінця днів. Вкрай важливо, щоб у родині панувала злагода, повага до всіх її членів. Вони коріння сім’ї, прожили велике життя, багато знають і вміють.
3. Усна анкета «Як я змінився.»
- А ви завжди були такі, як ви зараз ?
- Хто пам’ятає, як йшов у садік ?
- Якими ви пам’ятаєте себе у 1 класі ?
- Чи змінилися ви зовні за три роки навчання?
Ви постійно змінюєтеся, змінюються зовні і ваші дідусі й бабусі з кожним роком, тобто старіють.
Отже, старіння - це процес згасання організму, а похилий вік - заключний етап людського життя. Це зріла пора, коли людина, пройшовши довгий шлях у житті, багато знає, вміє та має цінний скарб - життєву мудрість.
4. Читання анаграми.( У м і р д ь т с - мудрість)
Виберіть із групи слів синоніми до слова мудрість. (Життєвий досвід, розум, знання, краса, сила.)
5. Повідомлення теми, мети заняття.
- Сьогоднi ми поговоримо про тих, хто вас любить, до кого ми радi завiтати. Про тих, хто нiчого не жалкує для своїх онучат. Ми будемо говорити про бабусь і дiдусiв.
Від них ми ведемо свій рід, вони пестили і ніжили наших мам і тат, коли вони були маленькими, водили їх до школи, у ліс і в поле, показували їм на нічному небі дивовижні зірки. А сьогодні вони люблять і захищають нас, допомагають нам долати перші стежки-доріжки, направляють нас на праведний шлях доброти і любові до цього світу і до людей.
Дідусів і бабусь треба берегти, поважати. Як це робити, будемо сьогодні з вами говорити.
1.Довідкове бюро. Виступи дітей.
Дiдусь - батькiв або материн батько. «Дi»- в китайському письмi означало «першопредок», «повелитель».
Бабуся - мати батька або матерi. «Ба»- в єгипетськiй Мiфологii означало життєва сила.
Iсторiя свята «День бабусь і дідусів»
28 жовтня, у 30 країнах, у тому числі і Україні, відзначають День бабусь і дідусів
Вперше це сімейне свято почали відзначати канадці, які у вересні вітали своїх бабусь і дідусів з їх святом, дарували квіти і влаштовували пікнік або домашнє торжество.
Поляки, наприклад, святкують День Бабусь і Дідусів цілих два дні поспіль. За традицією в ці дні бабусі пригощають своїх онуків пирогами, а ті в свою чергу дарують бабусям і дідусям подарунки.
Італійці відзначають День Бабусь і Дідусів у жовтні. Цікаво те, що цей день за католицьким календарем присвячений ангелам-хоронителям, якими в сучасних сім'ях часто є як раз бабусі й дідусі.
В Європі це свято відзначається щорічно протягом кількох останніх років,. День Бабусь і Дідусів присвячений найстаршим членам наших сімей і допомагає об'єднати покоління і згуртувати близьких.
ІІІ. Формування знань про ставлення до літніх людей
1. Перегляд iнсценiвки .
Був теплий весняний день.
Два друга-Денис i Сашко – сидiли в парку на лавцi.
- Оце здорово! - озвався Сашко. - Ще тиждень - i канiкули!
- Я одразу до бабусi i дiдуся поїду. Вони вже чекають на мене,- серйозно сказав Дениско.
- Я теж до своїх поїду на вiдпочинок. Менi у них подобається. Зранку як гайнеш з друзями - i до вечора, - захоплено говорив Сашко.
- А я дiдусевi i бабусi допомагати буду, - перебив Сашка Дениско.-У них роботи чимало.
- Та що там допомагати? Вони собi й удвох непогано справляються. А у мене канiкули. Я повинен вiдпочити, повчально говорив Олександр.
- Ти не правий. Важко вже їм, вони ж старенькi, - сердито вiдказав Денис.
- Дивак, - фиркнув Сашко i вiдвернувся.
2. Обговорення iнсценiвки за методикою капелюхів Боно
Ми переглянули інсценівку підготовлену нашими учнями. А зараз кольорові капелюшки допоможуть нам оцінити слова і вчинки наших героїв.
Білий капелюшок (факти, інформація)
- Перший на черзі білий капелюшок. Він хоче, щоб ми назвали всю інформацію про яку дізналися з почутого.
- В яку пору року відбулися події? (Події відбулися весняного дня)
- Між ким відбулася розмова ? (Розмова відбулася між Сашком і Дениском)
- Де знаходилися наші герої? (Наші герої знаходилися у парку на лавці)
- Куди діти поїдуть на відпочинок? (Діти поїдуть на відпочинок до дідуся і бабусі)
- Чому Сашко хотів їхати до бабусі і дідуся? (Сашко хотів їхати, щоб цілий день ганяти з друзями)
- А Дениско? ( А Дениско, щоб їм допомагати)
- Чому між хлопчиками виникла суперечка? (Сашко казав, що бабусі і дідусеві не потрібно допомагати, а Дениско навпаки)
Чому Сашко назвав Дениска диваком?( Сашко назвав Дениска диваком, тому що їхні думки не співпали)
Червоний капелюшок (емоції, почуття)
- Ось на черзі червоний капелюшок.
- Які у вас почуття викликала розмова Дениска і Сашка?( Розмова Дениска і Сашка у мене викликала почуття сорому, захоплення)
- Як ви думаєте, за кого капелюшок відчув сором? (Капелюшок відчув сором за Сашка .)
- За кого капелюшок відчув захоплення? (Капелюшок відчув захоплення за Дениска)
Чорний капелюшок (негативні сторони ситуації)
- Переходимо до чорного капелюшка. Йому цікаво дізнатися, що вам не сподобалось в цій розмові. ( Мені не сподобалось в цій розмові те, що Дениско не допомагав бабусі і дідусеві)
Жовтий капелюшок (позитив, правильність)
- На черзі жовтий капелюшок. Він хоче, щоб ми назвали все те, що вам сподобалось в цій розмові. Мiркування кого з хлопчикiв вам сподобалось?( Мені сподобалось мiркування Дениска про те, що бабусі і дідусеві потрібно допомагати. Вони старенькі і їм важко.)
Зелений капелюшок (нові знання, ідеї, фантазії)
- Зелений капелюшок хоче дізнатися, чому ви їздите до дідуся і бабусі.(Розповіді учнів з демонстрацією фотографій та малюнків)
Синій капелюшок (висновки)
Синій капелюшок хоче, щоб ми підвели підсумки. А допоможе нам гра «Як би я вчинив…»
3. Вправа «Якщо згоден, то плесни в долоні»
- Ви готові робити добрі вчинки. Молодці.
4. Вправа "Пантоміма"
- Давайте покажемо, які ж ви помічники. (Бажаючі учні по черзі пантомімою показують, що виконують роботу. Клас впізнає й називає.)
- Допомагаючи бабусям і дідусям по господарству ви не лише звільняєте час для занять та ігор з вами, а ще й піклуєтесь про їхнє здоровʼя. Адже здоровʼя - найцінніше з того, що має людина.
5. Розбір ситуацій. Виступ учнів.
Ситуація 1
Марійка прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що бабуся просила вимити підлогу . Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу . Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І… загрались. Марійка повернулась смерком, коли бабуся вимила підлогу сама.
Ситуація 2
У дідуся нежить. Він ліг відпочити. А в цей час до Ігоря додому прийшов товариш Миколка.
Миколка. Вмикай телевізор, наші грають!
Ігор. Не можу дідусь відпочиває.
Миколка. Облиш , дідусь твій спить, а ми пропустимо ж перший період!
Ігор. Вибач, Миколко, але не можу. Вибач!
Миколка. Бач, який ти, а ще другом називаєшся.
Ігор. Давай краще помалюємо, а дідусь в цей час відпочине
Учитель. Чи правильно вчинив Ігор?( Ігор вчинив правильно.)
А що б ви зробили на його місці? ( Я б запропонувала піти до Миколки і у нього подивитися телевізор)
Ситуація 3
Виходячи з під’їзду дівчинка зустріла стареньку сусідку. Бабця не діждавшись привітання від дівчинки привіталася перша.
Ситуація 4
Уявіть ситуацію. Бабуся прийшла в гості до онуки. Принесла їй апельсин. Дівчинка розцілувала бабусю за гостинець. Сіла і з’їла апельсин сама. Після цього вона ще раз подякувала бабусі за смачний апельсин. І пішла гратися іграшками.
- Ви поважаєте бабусь і дідусів , а вони люблять вас і радіють кожній зустрічі
6. Вікторина «Дорогами казок»
- Що спекла бабуся із залишків борошна, які зібрав для неї дідусь. (Колобок)
- Видно, у цих сімох дітлахів не було бабусі, і мамі довелося залишити їх вдома без нагляду, щоб сходити за молоком? З якої казки це сімейство? (Вовк і 7 козенят)
- Ця старенька мріяла про багатство і навіть перетворилася вже в царицю, але жадібність привела її до колишнiх злиднiв. З якої казки ця бабуся? (казка про рибака та рибку)
- Щоб гарненько пообідати, цей звір прикинувся бабусею. У чепчику, окулярах і під ковдрою впізнати його було важко. Хто це? (Вовк - «Червона Шапочка»)
- У цій казці довелося плакати бабусі і дідові через те, що розбився золотий виріб. . (Курочка Ряба)
- Котику, братику, несе мене лиска, в темні ліси, круті гори. Порятуй мене.
- От лисичка один раз зимою захотіла їсти, а тут нічого. Вона біжить по дорозі та й дивиться, щоб чим-небудь поживиться. Коли — чоловік везе на базар мерзлу рибу.
- Прибігла мишка, взялася за кота, кіт за собаку, собачка за внучку, внучка за бабу, баба за діда, дід за ріпку
5. Вправа « Мікрофон»
Вчитель. Бабусі та дідусі – не тільки невтомні трудівники. Вони цікаві казкарі, мудрі хранителі народних звичаїв. І люблять вас, своїх онуків, більше, ніж власних дітей, бо ті - вже дорослі.
Першу колискову пісню у своєму житті, першу казку багато з нас, звичайно, почули з вуст своїх бабусь.
Вчитель. Ось вслухайтесь, діти, у самі слова: дідуню, бабусечка. Правда, які вони красиві, лагідні, пестливі. А чому?
- Тому що бабуся і дідусь прожили на світі удвічі більше за наших тат і мам .
7.Робота в парах (Гра «Скажи ніжні слова бабусі, дідусеві».)
Б-берегиня д-дбайливий
А-акуратна і- інтелегентний
Б-балакуча д-добрий
У-уважна у-упевнений
С-співчутлива с-серйозний
Я-яскрава ь-близький
Вчитель.
Не скупіться на теплі слова,
Бо у світі так мало тепла.
Встигни добре слово сказати,
Допоки живеш у рідній хаті.
8. Тест "Хвилинка для роздумів”.
Якщо хочете знати про те, як ви ставитеся до людей похилого віку та чи виховані ви діти, досить дати відповідь "так" чи "ні" на запропоновані запитання. Якщо "так" — поставте (+), якщо "ні" — (-).
У нашій країні проводиться Всеукраїнська благодійна акція "Милосердя", яка розрахована на адресну підтримку найбільш вразливих категорій населення: пенсіонерів, ветеранів, інвалідів, самотніх непрацездатних громадян за рахунок залучення спонсорської та благодійної допомоги. В нашій школі теж проводилася акція «5 картоплин», всі ви теж внесли свій внесок для допомоги людям похилого віку.
Говорити про милосердя можна багато, а можна реально творити добро своїми повсякденними справами. Усім потрібно берегти літніх людей і піклуватися про їх добре життя на схилі літ.
Підсумок заходу
Вчитель.