Урок розоблено з урахіванням формуванням предметних компетентностей, зокрема, учні знають загальні особливості розвитку античної літератури; називають видатних представників античної літератури, їхній внесок в історію світової культури; розповідають про основні факти життя і творчості митців; знають визначення понять «героїчний епос», «елегія», «ода», їхні характерні ознаки, які виявляє у прочитаних текстах; аналізують вірші поетів з акцентом на розкриття античних ідеалів, авторської позиції; знають загальні особливості розвитку лірики, епосу і драми в добу античності; розкривають специфіку втілення вічних образів античності в зарубіжній і українській літературі, у творах світового мистецтва; називають імена відомих українських перекладачів творів античності, висловлюють судження про їхній внесок у розвиток української культури, прилученні українства до світових вершин.
Тема: «Мужніми будьте…» Тіртей (VII ст. до н.е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.
Формування ключових компетентностей: учні усвідомлюють війну як катастрофу; наводять приклади героїзму та самопожертви заради захисту рідної землі, шанують сімейні традиції, висловлюють судження про цінність життя;
Формування предметних компетентностей: учні знають загальні особливості розвитку античної літератури; називають видатних представників античної літератури, їхній внесок в історію світової культури; розповідають про основні факти життя і творчості митців; знають визначення понять «героїчний епос», «елегія», «ода», їхні характерні ознаки, які виявляє у прочитаних текстах; аналізують вірші поетів з акцентом на розкриття античних ідеалів, авторської позиції; знають загальні особливості розвитку лірики, епосу і драми в добу античності; розкривають специфіку втілення вічних образів античності в зарубіжній і українській літературі, у творах світового мистецтва; називають імена відомих українських перекладачів творів античності, висловлюють судження про їхній внесок у розвиток української культури, прилученні українства до світових вершин.
Обладнання: презентація, тексти віршів.
Тип уроку: комбінований.
Коли настане день, закінчиться війна.
Там загубив себе, побачив аж до дна…
С. Вакарчук
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу (види античної лірики, елегія, особливості спартанського виховання)
ІІІ. Основна частина
1.Робота з епіграфом (слайд 1)
Про що ці слова?
Що знаєте про автора? Хто він? Як ставиться до своєї країни?
2. Слово вчителя (слайд 2)
Від сучасної України ми перенесемося у стародавню Грецію – теплий, сонячний, мальовничий край. На схилах – вічнозелені ліси. Тут є річки, озера. Ця країна подарувала світові філософів Демокріта, Сократа, Платона, мудрого вченого Арістотеля, математиків Піфагора, Евкліда, Архімеда, медика Гіпократа, поета Гомера, відомих драматургів Есхіла, Софокла, Евріпіда. А знаходиться ця прекрасна країна на території південної частини Балканського півострова, островів Егейського моря. В VІІІ-VІІ ст. до н.е. почалася боротьба між республіками Спартою та Афінами.
Одним із патріотів своєї країни був спартанський поет Тіртей, жив у середині VII ст. до н.е. Твори Тіртея – є декламаційною лірикою, а автора вважають одним із найдавніших елегійних поетів Греції. Біографія Тіртея оповита легендами, згідно з якою, він був афінським громадянином, кульгавим учителем. Під час Мессенської війни спартанці звернулися до оракула за порадою: «Що зробити, щоб виграти війну?» Оракул порадив попросити афінян, щоб ті дали їм вождя. Спартанці були гордими воїнами. Вони не хотіли принижуватися перед афінянами, яких вважали своїми суперниками. Проте порадою оракула знехтувати вони не могли, тому і звернулися до афінян з проханням, щоб ті прислали їм свого полководця.
Афіняни відправили спартанцям Тіртея. Це було насмішкою, якщо врахувати те, з яким презирством ставилися до людей із фізичними вадами спартанці. Воїни із Спарти і справді були розчаровані і розгнівані, коли побачили кульгавого вчителя, але через деякий час зрозуміли, що Тіртей – це дійсно той, хто допоможе їм перемогти ворога. Тіртей не командував військами, а склав декілька патріотичних військових віршів, які підняли дух спартанців і допомогли їм одержати перемогу над ворогом. Про один із таких віршів ми з вами поговоримо.
Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну,
Поміж хоробрих бійців падає в перших рядах.
Гірше ж немає нічого, як місто своє і родючі
Ниви покинуть і йти жебракувати в світи,
З матір'ю милою, з батьком старим на чужині блукати,
Взявши з собою діток дрібних і жінку смутну.
Буде тому він ненависний, в кого притулку попросить,
Лихо та злидні тяжкі гнатимуть скрізь втікача.
Він осоромить свій рід і безчестям лице своє вкриє,
Горе й зневага за ним підуть усюди слідом.
Тож як справді не знайде втікач поміж людом ніколи
Ані пошани собі, ні співчуття, ні жалю, –
Будемо батьківщину і дітей боронити відважно.
В битві поляжемо ми, не пожалієм життя.
О юнаки, у рядах тримайтесь разом серед бою,
Не утікайте ніхто, страхом душі не скверніть.
Духом могутнім і мужнім ви груди свої загартуйте,
Хай життєлюбних між вас зовсім не буде в бою.
Віком похилих, у кого слабкі вже коліна,
ніколи Не покидайте старих, з битви утікши самі.
Сором несвітський вам буде тоді, як раніше за юних
Воїн поляже старий, в перших упавши рядах, –
Голову білу безсило схиляючи, сивобородий,
Дух свій відважний віддасть, лежачи долі в пилу,
Рану криваву свою не забувши руками закрити, –
Страшно дивитись на це, соромно бачить очам
Тіло старе без одежі! А от юнакові – все личить,
Поки ще днів молодих не осипається цвіт.
Чоловікам він був милий, жінок чарував за життя він –
Буде прекрасний тепер, впавши у перших рядах.
Отже, готуючись, кожен хай широко ступить і стане,
В землю упершись міцніш, стиснувши міцно уста.
Переклад Г. Кочура
Про що цей вірш?
Чому автор стверджує, що «добре вмирати тому?
Чому жінку смутну?
Чому зрадник жебракує?
Як сам автор ставиться до зрадника? Доведіть цитатами з тексту?
На основі якого прийому побудовано вірш? ( контраст. Герой – зрадник)
Як композиційні частини можна виділити у вірші? (розповідь – заклик)
Чи міг Тіртей під час вирішального бою спартанців декламувати саме цей вірш?
Якою постає людина у вірші Тіртея? Чи можемо ми нею пишатися?
Чи актуальний кодекс честі воїна у наш час?
9. Виразне читання вірша Руслана Каримова «Ненька кличе»
І знову ненька, кличе нас до бою
зелені очі більше не горять
залишив слід, залишся і зі мною
мене почуй, бо я простий солдат
я кожен день, борюся із собою
нехай на мене, падає цей град
я патріот, душа моя зі мною
як у дитинстві, очі все горять
Послухай Мамо, тільки одне слово
я кожен з нас життя своє відав
і знову осінь, вже пройшло півроку
як почалась, запекла та весна
я там стояв, відав я там всі сили
летіли міни, падав цей бетон
аеропорт, це місце для сміливих
цей довгий шлях, нарешті я пройшов
ти витри сльози, рід наш дуже сильний
запам'ятаймо, тих хто вже пішов
люби сім'ю, люби свою країну
стій до кінця, щоб ворог твій пішов!
1. Про що цей вірш, яку подію?
2. Визначте форму вірша (звертання)
3. Як ви гадаєте, до кого звертається автор?
4. Що можете сказати про ліричного героя? Який він?
5. Визначте тему вірша?
6. Порівняйте ліричного героя Тіртея з ліричним героєм нашого сучасника. Що їх об'єднує? Чим вони відрізняються? (слайд 6)
ІV. Висновки.
V. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання:
http://zozule4ka.com/virshi/265-vrsh-z-ato-ruslan-karmov.html
3. Лірика давньогрецьких поетів Тіртея, Архілоха [Електронний ресурс] / – Режим доступу: http://tvori.com.ua/lirika-davnogreckix-poetiv-tirteya-arxiloxa/