Тема. Наталка як уособлення найкращих рис української жінки. Гумористичні засоби у п’єсі І. П. Котляревського «Наталка Полтавка». Роль і функція пісень у драмі.

Про матеріал
Тема. Наталка як уособлення найкращих рис української жінки. Гумористичні засоби у п’єсі І. П. Котляревського «Наталка Полтавка». Роль і функція пісень у драмі. Мета: охарактеризувати образ Наталки, знайти засоби гумору у драмі, з’ясувати роль і функцію пісень у творі; розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; удосконалювати навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, добираючи цитати; робити висновки, розвивати творчі здібності учнів; виховувати загальнолюдські цінності, почуття гордості за національну культуру. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

 

Тема. Наталка як уособлення найкращих рис української жінки. Гумористичні засоби у творі.    Роль і функція пісень у драмі.

Мета: охарактеризувати образ Наталки, знайти засоби гумору у драмі, з’ясувати роль і функцію пісень у творі;    розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; удосконалювати навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, добираючи цитати; робити висновки, розвивати творчі здібності учнів; виховувати загальнолюдські цінності, почуття гордості за національну культуру.

Тип уроку: комбінований.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. З’ясування  емоційної  готовності  до  уроку

               «Кольоровий  настрій»

На партах у вас лежать картки, напишіть, будь ласка, якого кольору ваш настрій.

Символи кольорів:

червоний – піднесеність;

жовтогарячий – радість;

жовтий – приємність;

зелений – спокій;

синій – сум;

фіолетовий – тривожність;

чорний – незадоволення;

білий – складно визначитись.

Гарний  настрій  допоможе  під  час  роботи на уроці,  і ми всі разом досягнемо  успіху. Хто обрав темні кольори, не сумуйте, пригадайте найщасливішу мить у вашому житті і посміхніться. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху  є міцні знання.

 

III. Актуалізація опорних знань

1. «Мозкова атака»

  Учні дістають зі скриньки картку із запитанням і  відповідають:

  • Доведіть, що «Наталка Полтавка» –  драматичний твір.
  • Якою піснею починається п’єса «Наталка Полтавка» ? 
  • Де відбувається дія твору? 
  • Яка тема п’єси? 
  • Який основний конфлікт твору? 
  • В якому епізоді розкривається кульмінація п’єси? 
  • Яка пісня в п’єсі перероблена із відомого твору Г. Сковороди? 
  • Як за жанром автор визначив свою п’єсу? 
  • У чому феноменальність твору? 
  • Хто з славетних українських композиторів у 1890 році на текст «Наталки Полтавки» написав оперу? 

 2. Звучить пісня «Віють вітри…»

Усі ви впізнали пісню головної героїні п’єси «Наталка Полтавка». Прочитавши твір, прослухавши пісню, кожен із вас уявив собі Наталку.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Запишіть у зошити тему нашого уроку «Наталка як уособлення найкращих рис української жінки. Гумористичні засоби у творі.    Роль і функція пісень у драмі».

Епіграфом до уроку є слова знаменитого французького драматурга і публіциста П’єра Бомарше:

Щастя дістається тим,

Хто за нього бореться.

     Сьогодні на уроці ми будемо працювати над образом Наталки, ознайомимося із гумористичними засобами п’єси, також з’ясуємо роль і функцію пісень у творі.

  • Чого ви очікуєте від уроку? Що нового хочете дізнатися? Що зясувати для себе? Запишіть на картках і озвучте.

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Звучить пісня «Ой я дівчина Наталка».

2. Слово вчителя.

     Який прекрасний наш край, а ще кращими на Україні є дівчата. Наталка, Оксанка, Даринка, Марічка… Скільки ніжності і лагідності в цих іменах. Як поетично оспівано красу української дівчини, її душу в народних піснях. Здавна всіх мандрівників, що подорожували Україною, приваблювали українки. Чимало чужинців вважало за честь вибрати тут дружину. Що ж приваблювало їх в українських дівчатах? Що змушувало паничів одружуватися з бідними дівчатами? Перш за все, врода, співучість,  працьовитість, покірність, людяність.

3. Робота в парах.

  • Знайдіть і прочитайте  із тексту опис зовнішності Наталки.

4. «Усний малюнок»

  • Якою постала дівчина у вашій уяві?

5. Слово вчителя.

       Найпершим помічником і порадником для дітей є мама, адже вона виховувала доньку хорошою господинею: вчила шити, прясти, готувати їжу. Пошана до батька і неньки, слухняність, покірність були невід’ємними рисами характеру юнаків і дівчат. Батьки бажали своїм дітям щасливої долі. Так Терпилиха, бажаючи щастя Наталці, просить вийти заміж за багатого, нелюбого їй чоловіка. І як  чинить  Наталка?

6. Інсценізація уривка: розмова матері і Наталки.

7. Бесіда.

  • Які риси характеру дівчини ви помітили у розмові з матір’ю?
  • Як ви оцінюєте її вчинок?
  • А що ви зробили б на місці Наталки?
  • А як про стосунки матері і Наталки говорить виборний Макогоненко? Прочитайте.
  • А чи така вже Наталка покірна? Пригадайте, як змінилась поведінка дівчини, коли вона зустріла Петра?
  • Чому ж вас повчає ця чарівна дівчина: постійно коритися чи відстоювати своє право на щастя, незважаючи на усталені норми і звичаї?
  • Чи погоджуєтеся ви зі словами  Пєра Бомарше: «Щастя дістається тим, хто за нього бореться»?
  • Як розуміє щастя Наталка, а як – її мати?

8. Слово вчителя.

  • До чого ще привчали матері своїх доньок? Послухайте повідомлення.

9. Розповідь учениці.

Споконвіку в усіх родинах був непорушний звичай: уставши вранці, дівчина мусила насамперед розчесати волосся і заплести косу. Вважалося найбільшим недбальством братися за будь-яку роботу чи сідати за стіл із розпущеною косою. Про таких казали: «У неї на голові сорока гніздо звела», «У неї в косах сім чортів кублилося». Дівоча коса була ознакою охайності. Якщо юнка стежить за волоссям, то буде гарною господинею – чепурною, працьовитою. Тому матері привчали дочок до охайності. Перш ніж з’явитися на людях, дівчина ретельно опоряджала косу, бо у селі говорили: «Яка коса – така й краса», «Подивись на косу, і подумай про її господиню».

10. Слово вчителя.

Зовнішність у поєднанні із вродою душевною – ось що найбільше цінувалося в українських дівчатах. А як  же хлопці ставилися до дівчат? Послухайте повідомлення.

11. Розповідь учня.

Хлопці люб’язно розмовляли з дівчатами, жартували. Коли хлопець і дівчина відокремлювалися від громади, залишалися наодинці, то це вважалося непристойним. Тому здавна вважали, що юнак, який відвідує оселю дівчини, має з нею одружитися. Батьки наказували сину: «Якщо думаєш брати, то ходи, а якщо ні – не сором нас і дівчину».

«Мораль чиста – краще всякого намиста», –  так говорила народна мудрість, яка застерігала, щоб молодь  не переступала межу дозволеного. Коли дівчина виявляла свою незалежність, рішучість, це закінчувалося  ганьбою. Існує народний вислів: «Наруга над косою». Дівчина, яка не зберегла своєї честі, втрачала право носити косу. Дуже часто її відрізали, голову обмазували смолою і виганяли дівку на вулицю. Вона покривала голову хустиною, і в народі її  називали покриткою.

12. Бесіда.

  • А як ви розумієте поняття «честь»?   
  • Ось як пояснює це слово тлумачний словник української мови: честь – сукупність вищих моральних принципів, котрими людина керується у своєму особистому житті та громадській, професійній діяльності; гідність; добра репутація, чесне ім’я; дівоча невинність, цнотливість.
  • Що означає вислів «не згубити своєї честі»? Чи потрібно сьогодні говорити про це?  
  • Як розкривається характер героя у драматичному творі: чи тільки за допомогою опису зовнішності людини і її вчинків?
  • Як Наталка говорить сама про себе? Прочитайте.
  • Як говорять про Наталку інші герої драми? Зачитайте цитати.

13. Складання асоціативного грона до образу Наталки.

  • Складіть асоціативне гроно до  образу  Наталки.

14. Робота у групах.

Оберіть зі скриньки завдання для своєї групи.

І ряд – скласти сенкан до образу Наталки Полтавки.

ІІ ряд – написати лист Наталці.

ІІІ ряд – виписати художні засоби, за допомогою яких автор створює образ Наталки.

15. Виступ груп.

16. Слово вчителя.

  • Які ви знаєте засоби гумору?

Послухайте виступ літературознавців, які дослідили засоби гумору п’єси «Наталка Полтавка».

17.  Виступ групи літературознавців «Гумористичні засоби у творі».

Пєса «Наталка Полтавка» пройнята народним гумором; у ній багато комічних ситуацій. Кожен рядок її іскриться щирим дотепом, оптимізмом. Головний комедійний персонаж — це, безперечно, возний Тетерваковський. Для комічного змалювання його І. Котляревський надзвичайно вдало використав мовні засоби, проілюструвавши тезу: якщо хочеш, щоб із тебе сміялися, змішай стилі свого мовлення. Юридичними термінами, канцеляризмами, високими книжними зворотами, незрозумілими для простих людей, Тетерваковський розмовляє з односельцями. Класичним зразком комічного стала сцена освідчення в коханні возного Наталці. 

18. Перегляд фрагмента відео, зокрема освідчення в коханні возного Наталці.

19. Слово вчителя.

Із давніх-давен знали українців як людей співучих, бо на нашій землі не тільки кожне село чи місто мало свою пісню, а й кожна людина, у якої була добра і чиста душа. Українська пісня надає колоритності й самобутності  літературним творам.  Майстерно використав народні пісні Іван Котляревський у п’єсі «Наталка Полтавка». Пісні у цьому творі є не тільки окрасою чи розважальним додатком, а й важливим композиційним чинником та активним засобом характеротворення героїв.

20. Слово вчителя.

У сюжет твору І. Котляревський увів 22 пісні і зробив це так майстерно, що вони стали не тільки зовнішньою оздобою, а й зробили твір високохудожнім, народним, національно самобутнім. Яка роль і функція цих пісень, вас ознайомить група народознавців.

21. Виступ групи народознавців «Роль і функція пісень у драмі». 

 Дослідники творчості І. Котляревського розподіляють пісні на 4 групи. Першу становлять народні пісні, які були записані чи опубліковані ще до появи твору. Це пісні «Ой під вишнею, під черешнею», «У сусіда хата біла», «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому». Але і до народних пісень Іван Котляревський підійшов творчо: одні він скоротив, інші переробив, відповідно до конкретних ситуацій п’єси, а до пісні «Гомін, гомін по діброві» додав своє закінчення. Отже, другу групу становлять оброблені народні пісні. Третю — перероблені літературні твори. Пісня «Всякому городу нрав і права» написана на основі вірша Григорія Сковороди. Є в п’єсі і власні твори І. Котляревського, які написані у повній відповідності з духом народної лірики. Це пісні «Віють вітри, віють буйні», «Ой мати, мати! Серце не вважає», «Ой я дівчина Полтавка», «Підеш, Петре, до тієї».

Роль цих пісень насамперед характеротворча, вони є важливим компонентом характеристики героїв, підкреслюють їхні настрої, розкривають душу, вдачу та внутрішній світ.

Пісня «Ой я дівчина полтавка» розповідає нам, що Наталка дівка проста, з добрим серцем, що за нею упадає багато хлопців, але до них вона байдужа, бо кохає тільки Петра, і тільки з ним вона буде щаслива та весела. Портрет головної героїні доповнює пісня «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву», з якої ми дізнаємося, що Наталка — небагата, але чесного роду, не цурається ніякої праці, що найбільшим багатством дівчини є її добре ім’я: «Пошануйте сиротину і не вводьте в славу». Пісня «Ой мати, мати! Серце не вважає» допомагає побачити у Наталці такі риси, як наполегливість та рішучість у боротьбі за щастя. Наталка вважає, що «…лучше умерти, як з немилим жити, сохнуть з печалі, щодень сльози лити». І все-таки материні сльози та умовляння змусили Наталку погодитися на нещасливий шлюб із возним. Коли дівчина відважилася пожертвувати своїм коханням, молодістю, щастям, з її уст ллється сумна, тужлива пісня «Чого вода каламутна», яка вражає глибиною і людських переживань, і горя, і туги.

Своєрідний пісенний портрет має і Петро. Саме в піснях показані його волелюбна душа та козацька вдача. А у пісні «Сонце низенько» Петро зізнається у своєму щирому і вірному коханні до Наталки. Пісня передає і настрій парубка, і його прагнення швидше побачитися з коханою дівчиною.

Пісні допомагають розкрити характер Миколи — дотепного, веселого, здатного і на гостре слово, і на жарт. Микола сповнений почуття національної гордості за славних прадідів-козаків, які хоробро боронили рідну землю від ворогів. Про це Микола співає у пісні «Ворскло річка невеличка». А пісня «Гомін, гомін по діброві» є свідченням його незалежного безкорисливого характеру.

Вдача Терпилихи розкривається у пісні «Чи я тобі, дочко, не добра желаю». Вона по-своєму турбується про долю дочки, прагне бачити її щасливою та багатою.

Життєві принципи та світогляд возного відбиті у пісні «Всякому городу нрав і права». Він виправдовує насильство і вважає природним, що всякий, хто вище, то нижчого гне.  А пісня «От юних літ не знал я любові» викликає співчуття до возного, бо його серце не зігрівало велике, чисте людське кохання.

Народна пісня чітко відтінила національні характери персонажів.   

22. Слово вчителя.

Образні та нескладні за формою, народні пісні мають глибокий зміст, у них упродовж століть нагромаджувалася життєва мудрість простих людей. Із цього погляду вся пєса схожа на народну пісню. Мабуть, це одна з причин, чому «Наталка Полтавка»  й досі посідає почесне місце в репертуарах багатьох театрів.

  • Чи справді пєса «Наталка Полтавка» була дуже популярною, вас у цьому переконає група дослідників.

23. Робота з картою світу. Група дослідників-географів показує на карті міста, де найчастіше переглядали оперу «Наталка Полтавка».

       Опера М. В. Лисенка «Наталка Полтавка» за п’єсою І. Котляревського здійснила тріумфальну ходу по планеті. Варшава, Прага, Будапешт, Бухарест, Берлін, Загреб, Париж, Лондон, Відень, Нью-Йорк, Сідней, Торонто, Буенос-Айрес та інші столиці світу вітали оперу на своїх сценах. Так, у Нью-Йорку вона йшла аншлагом протягом трьох тижнів, щодня її переглядали до 10000 чоловік.

24. Слово вчителя.

          Отже, ви ще раз переконалися у тому, що пєса мала неймовірний успіх і популярність  майже 200 років поспіль.

V. Підсумок уроку.

1.  «Займи позицію»

  • Чи може бути Наталка ідеалом  для сучасної української дівчини? Аргументуйте свою думку.
  • Чи є нині такі дівчата, як Наталка?

2. Інтерактивна  вправа  «Мікрофон».

  • Які із ваших очікувань здійснилися?
  • Чи змінився колір вашого настрою?

VІ. Оголошення домашнього завдання.

Вивчити біографічні відомості про Г. Квітку - Основ’яненка.

Написати висловлювання «Значення родини і кохання в житті людини».

Саме із цим у нас буде поєднана наступна тема.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Павлів Ірина. Гумористичні засоби у творі. Роль і функція пісень / Бібліотечка «Дивослова», 2017. – № 7-8. –  С. 47-48.
  2. Символи кольорів / Українська мова. 5 клас. Розробки уроків// укладання Р. Орищин, Л. Залюбовської. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2017. – С. 125.

 

1

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
5731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку