Тема: " Новорічна листівка. Ниткографія" .
УРОК № трудове навчання клас
ТЕМА: Листівка другу.
Практична (лабораторна) робота: Вдосконалення навичок роботи в техніці «ізонитка»
Ключові компетентності: загальнокультурна, інформаційна, соціальна, спілкуватися державною, здоров’язбережувальна, математична.
Мистецькі компетентності; пізнавальна, творча, полікультурна, методологічна, саморозвитку, комунікативна, як здатність до художньо-творчої самореалізації, культурного самовираження.
МЕТА:
а) Ознайомити з загальними відомостями про технологію ниткової графіки
та роллю ниткової графіки в сучасному декоративно-ужитковому
мистецтві;
б) удосконалювати вміння прошивати кути, кола способом ниткографії;
в) забезпечити дотримання правил безпечної праці, санітарно - гігієнічних вимог;
розвивати зорову і моторну координацію в системі «око - рука».
виховна: виховувати точність, уважність.
• Методичне оснащення уроку:
матеріально-технічне забезпечення комп’ютер та проектор з екраном; зошит, набір конструкційних матеріалів природного та штучного походження (різні види ниток, голки, ножниці, шила;
• Дидактичне забезпечення: колекції конструкційних матеріалів;
картки із завданнями, інструкційні карти; електронні ілюстрації,
презентація, зразки виробів виготовлених учнями;
• Форми організації пізнавально-навчальної діяльності: колективна.
• Методи навчання: словесні (пояснення евристична бесіда); наочні (слайди,), практичні (лабораторно-практична робота).
• Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: історія, малювання, креслення, математика робота з картоном, робота з нитками;
• Об’єкт праці: картонна листівка, кути.
• Тип уроку: Комбінований
• Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:
Діяльнісний компонент: виконувати графічне зображення елементів в техніці ізонитка
Знаннєвий компонент: розрізняти нитки, аналізувати вироби
Ціннісний компонент: виготовляти елементи та складати нескладні узори в техніці ізонитки.
Хід уроку
І. Організація учнів: Перевірка наявності учнів і готовності їх до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
На попередніх уроках трудового навчання ви вже знайомилися із виготовленням виробів в техніці ізонитка. На сьогоднішньому уроці ми удосконалимо свої вміння і створимо новорічну листівку, познайомимось з історією створення листівки, приміряємо на себе професію дизайнер-оформлювач.
ІІІ. Оголошення теми мети уроку. " Новорічна листівка. Ниткографія" .
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Всім нам знайома вишивка на тканині – це рушники, скатертини, серветки і навіть картини. Проте можна вишивати і по картону чи інших матеріалах.
«Малювати» ниткою по картону дуже просто, тому цей вид творчості доступний людям будь-якого віку.
Ізонитка - захоплююча і цікава техніка рукоділля. Ми вже встигли познайомитись із мистецтвом створювати малюнки ниткою, освоїли техніку як заповнюються кут, коло і дуга.
Давайте подивимось, як художники-дизайнери застосовують цю техніку у оформленні інтер’єру. (перегляд відеоряду)
Трохи історіі. Давайте повернемось з вами у часи народження листівки.
На вашу думку, у яке сторіччя ми повинні повернутись?
Історія новорічної листівки
Відомо, що аналоги сучасних вітальних листівок китайці використовували понад тисячу років тому. Але спочатку на них вказувалося лише ім’я людини, яка здійснила візит до господаря будинку, але не застала останнього на місці.
Очевидно, спочатку виникли написи, що супроводжують новорічні подарунки, а потім - і власне привітання. Цікаві побажання, які супроводжували ці подарунки. Найчастіше бажали (як і в наш час) щастя, здоров’я, довголіття та благополуччя.
Вважається, що звичай обмінюватися до Нового року вітальними листівками виник в Англії. Першим відправив новорічне привітання поштою англієць Генрі Коул, вітаючи своїх друзів з наступаючим 1843 роком. Пізніше саме він звернувся до свого друга Джона Герслі з проханням намалювати новорічну листівку. З цього ескізу в Лондоні була надрукована перша партія, що складається з тисячі екземплярів новорічних листівок.
З тих пір звичай вітати своїх близьких та друзів з Новим роком поштовими листівками завоював весь світ. У Росію ця традиція прийшла безпосередньо з Англії. Прообразом вітчизняних вітальних листівок можна вважати популярні серед російського народу лубочні картинки.
У дореволюційній Росії на таких листівках зображувалися пейзажі зимової російської природи з занесеними снігом хатинками, а також лихі російські трійки. До процесу створення вітальних поштових карток залучалися кращі професіонали своєї справи: художники, друкарі, а пізніше і фотографи. Серед них оголошувалися конкурси, влаштовувалися виставки, випускалися каталоги. Відомо, що до створення вітчизняних листівок були причетні такі відомі художники, як А. Бенуа, Л. Бакст, К. Маковський, М. Реріх.
З роками в різних країнах склалися і свої національні традиції. В Японії, наприклад, існує традиція дарувати перед Новим роком листівки із зображенням тварини, яка відповідає цьому року за східним гороскопом. Такі новорічні листівки жителі Країни сонця, що сходить, посилають один одному сотнями. У них прийнято дякувати своїм родичам і знайомим за все хороше, що трапилося в році, що минає, і висловлювати сподівання на продовження доброзичливих відносин в подальшому.
В Австрії дуже поширений звичай розсилати новорічні листівки з національними символами щастя. На таких поштових картках зазвичай зображується сажотрус, чотирилиста конюшина і свиня.
А власником найбільшої колекції новорічних листівок Книга рекордів Гіннеса називає канадця Бута, який зібрав 205 120 екземплярів.
Сьогодні новорічні розпродажі та базари рясніють красивими і оригінальними листівками, виконаними в найрізноманітніших техніках: метало-, шовко-, голографії. Звичними стали рельєфні, об’ємні, музичні листівки. З’явилися спеціальні послуги дизайнерів-оформлювачів з виготовлення ексклюзивних новорічних листівок.
Саме з професіею дизайнер-оформлювач хочу вас зараз познайомити
(перегляд відеофільму про професію дизайнер-оформлювач )
Переходимо до створення дизайнерської новорічної листівки у техніці ізонитка
Для роботи потрібно:
• Потрібна основа, на якій, власне, передбачається вишивати (оксамитовий папір, частіше картон);
• Інструмент, яким будемо проколювати дірочки в основі (шило або англійська шпилька з намистинкою на кінці);
• швейні нитки (котушкові, муліне, ірис);
• скотч або клей (для закріплення кінців ниток з виворітного боку);
• голка;
• тонкий пінопласт - підкладка при проколюванні картону.
• лінійка;
• олівець;
Як ви вважаєте, з якими із згаданих інструментів потрібно поводитися особливо обережно?
Техніка безпеки:
• Зберігати голку тільки в гольниці і з ниткою.
• Старайтеся не впускати голку на підлогу.
• Передавати голку один одному тільки тупим кінцем вперед.
• Не можна заколювати голку в одяг, тримати її в роті.
• Нитку не можна відкушувати зубами.
• Не можна тримати ножиці гострими кінцями вгору.
• Передавати один одному ножиці можна тільки кільцями вперед.
• Олівцем ми відзначаємо ті точки, які в подальшому будемо проколювати.
• Олівець небажано впускати на підлогу, так як він буде часто ламатися.
• З допомогою лінійки ми будемо вчитися проводити лінії.
Основа, вона ж фон.
Для ізонитки найбільш часто використовують картон або товстий папір. Більш тонкий папір в процесі роботи може м'ятися, вбирати з пальців вологу і деформуватися.
Найчастіше використовують картон для дитячої творчості, з одного боку кольоровий, з іншого – сірий або білий, щоб різні боки картону були пофарбовані в різні кольори.
Чим щільніший картон, тим краще проколювати в ньому дірочки з найменшими відстанями між ними. Таким чином виріб можна зробити більш ажурним і декоративним.
Дуже декоративно і навіть розкішно виглядають роботи, виконані на оксамитовому папері. Проте він занадто тонкий, тому його краще комбінувати з картоном.
Колір фону потрібно вибирати в залежності від художнього задуму вироби. Це може бути: однотонний фон різного кольору, картинка, роздрукована на принтері, або наклеєні на картон шпалери.
Зовнішній вигляд роботи дуже залежить від правильно підібраних ниток. Це можуть бути як блискучі (цей варіант краще), так і неблискучі нитки.
Найпоширеніші нитки для ниткової графіки - це муліне. Вони мають високу декоративність, з ними легко працювати.
Бажано, щоб нитки були рівномірно пофарбовані, володіли блиском, були рівними по товщині і не кошлатились.
Дуже часто для вишивки використовують ірис, який навіть краще за муліне.
Найменше для роботи підходять вовняні нитки. Вони ворсисті і не яскраві, тому робота виглядає не дуже симпатично. Проте для тренування або якщо цього вимагає художній задум, такі нитки теж можна застосовувати.
Основні прийоми роботи
Намалюйте контур візерунка на вивороті картону, розділіть зображення точками на однакові частини і проколіть кожну точку тонким шилом. Чим менше відстань між поділами, тим малюнок вийде більш чітким, але при цьому його буде складніше і довше вишивати.
VІ. Вступний інструктаж. (п.р.)
Виконуємо завдання за технологічною карткою
При виконанні практичної роботи:
1. Характеристика робочого місця.
2. Правила користування інструкційною карткою.
3. Правила безпеки праці.
VІІ. Практична робота учнів:
1. Обхід робочих місць з метою проведення індивідуального і фронтального інструктажів.
2. Контроль за організацією робочих місць та дотриманням учнями правил безпеки праці.
3. збирання даних для підведення підсумків уроку. (учні виконують тестові завдання;
Запитання 1
1.Як по іншому називається ізонитка?
варіанти відповідей: а) ниткографіка; б) вишивка хрестом; в) вишивка гладдю.
Запитання 2
2.Яка країна є батьківщиною ізонитки?
варіанти відповідей : а) Англія; б) Франція; в) Італія.
Запитання 3
3. Взаємне розташування фігур на обраному форматі називається ...
варіанти відповідей: а) стилізація; б) композиція; в) пропорція.
Запитання 4
4. Зразок з картону, обводячи який, можна багаторазово повторювати фігури, називають…
варіанти відповідей : а) контур; б) шаблон; в) периметр.
Запитання 5
5. Які пристосування необхідні для проколювання отворів в картоні?
варіанти відповідей: а) ножиці; б) шило або булавка; в) ніж.
Запитання 6
6. Для засвоєння техніки ізонитка потрібно знати такі прийоми:
варіанти відповідей: а) заповнення кута; б) заповнення кола;
в) і той і інший прийоми.
Запитання 7
7.При заповненні кута, який малюнок повинен бути на виворітній стороні?
варіанти відповідей: а) перехрещені лінії; б) стібки розташовані по сторонах кута; в) стібків не повинно бути зовсім.
Запитання 8
8. Чим довша хорда, тим незаповнений отвір в колі буде ...
варіанти відповідей; а) не залежить; б) більше; в) менше.
Запитання 9
9. При заповненні кола, який малюнок повинен вийти на виворітній стороні?
варіанти відповідей а) нитка повторює лінію кола; б) лінії утворюють зірку;
в) мають хаотичний вигляд.
Запитання 10
10. Відрізок прямої, який з'єднує будь-які дві точки кола, називається ...
варіанти відповідей: а) радіус; б) хорда; в) вектор.
Запитання 11
11. При заповненні кута кількість отворів з обох сторін кута повинно бути ...варіанти відповідей а) не важливо; б) однаковим; в) різним.
Запитання 12
12. При роботі в техніці ізонитки розмітку потрібно робити:
варіанти відповідей а) на лицьовій стороні картону; б) на виворітній стороні картону; в) не потрібно робити зовсім.
Запитання 13
13. При заповненні кута проколи потрібно робити:
варіанти відповідей: а) у всіх отриманих точках розмітки;
б) в точках розмітки через одну;в) у всіх точках крім вершини кута.
VІІІ. Підведення підсумків уроку (заключний інструктаж):
1. Аналіз характерних помилок, загальна оцінка виконаної роботи.
2. Виставлення і мотивація оцінок.
3. Завдання додому: взяти картон , нитки, голку, ножниці, лінійку, олівець, циркуль.
ІХ. Прибирання робочих місць, майстерні.:
1. Видача завдання черговим у майстерні.
2. Контроль за прибиранням робочих місць учнями класу.
Технологічна картка виготовлення новорічної листівки (техніка ізонитка)
№п.п |
Назва технологічної операціі |
Графічне зображення |
Примітки |
|
Розмітка Накреслити на зворотньому боці прямокутник, позначення ліній симетріі, розмітка рамки; |
|
Золоте правило Кількість відрізків,на двох сторонах кута мае бути однаковою
|
2. |
Позначення отворів за шаблоном Зробити розмітку за шаблоном з позначенням цифр(шаблон на картинці закріпити скріпками)
|
|
Розмічаючи місця проколів , на сторонах кута потрібно робити однакову кількість точок |
4. |
Прокол отворів Дотримання техніки безпеки
|
|
Відстань між отворами за шаблоном
|
3. |
Заповнення фігури Заповнювати накреслену фігуру згідно з розміченим технічним малюнком(число означае порядковий номер проколу) |
|
Перший стібок робиться з закінчення однієї із сторін кута (точка 1) у вершину кута (точка 2). Нитка простягається і з виворітного боку вколюється в точку 3 Потім голка входить в точку 4 з лицьового боку , а виходить назад в точці 5 , і т.д. Завершальний стібок починається у вершині і закінчується в останній точці другої сторони кута |
4. |
Перевірка якості виконання.
|
|
Якщо треба подовжити нитку , то її можна закріпити з виворітного боку і ввести нову нитку з вивороту на обличчя , або прив'язати до кінця старої нитки нову і продовжити роботу
|
|
Оформлення зворотної сторони (приклеїти листок паперу, щоб закрити лінії розмітки та вузлики) |
|
Після закінчення роботи зворотний бік листівки акуратно заклеїти білим папером . Картину можна наклеїти на лист картону більшого розміру клеєм ПВА. |
5. |
Оздоблення листівки |
|
|