Розробка уроку створена відповідно до навчальної програми з географії у 8 класі. Розділ V. Природа та населення свого адміністративного регіону.
Тема. Об’єкти природно-заповідного фонду Херсонської області
Мета: формувати в учнів знання про природно-заповідний фонд області, особливості його розташування та його основні категорії; ознайомити з найвидатнішими природно-заповідними територіями Херсонщини; систематизувати знання про природно-заповідний фонд області; продовжувати формувати навички роботи з картографічними матеріалами; формувати екологічне мислення учнів.
Обладнання: екологічна карта, довідники, фізична карта України, карта природно-заповідного фонду України, атлас Херсонської області, проектор.
Географічна номенклатура: біосферні заповідники: Асканія-Нова, Чорноморський; національний природний парк: Азово-Сиваський; регіональні ландшафтні парки: «Саги», «Олександрівський», «Станіславський», «Бакайський», «Березові Колки», «Джарилгацький»; регіональні ботанічні парки: «Інгулецький лиман», «Шилова Балка», «Софіївський», «Сосновий Бір», «Акацієвий ліс», «Малокаховський Бір», «Каїрська Балка», «Думузла».
Терміни та поняття: Природно-заповідний фонд,
Тип уроку: комбінований.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Налаштування учнів на успіх.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1.Фронтальне опитування
2.Географічний диктант.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Методичний прийом «Бесіда»
- З’ясуйте, що становить природно-заповідний фонд будь-якої країни світу.
- Назвіть основні види природоохоронних територій та об’єктів.
- У чому їхня принципова відмінність?
- Назвіть найвідоміші природоохоронні об’єкти нашої області.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Одним із найбільш ефективних заходів щодо забезпечення охорони довкілля є комплекс робіт з організації заповідних територій.
Заслуховування повідомлення учнів про природоохоронні території нашої області.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План уроку
1. Визначення поняття «Природно-заповідний фонд»
2. Класифікація природоохоронних об’єктів
3. Природоохоронні об’єкти Херсонщини
Методичний прийом «Евристична бесіда»
Для створення природно-заповідного фонду має бути міцна законодавча база.
Користуючись додатковими джерелами інформації, назвіть основні закони, що регламентують природокористування та охорону природи в Україні. Знайдіть «Закон України «Про природно-заповідний фонд». Коли його було прийнято?
1. Визначення поняття «Природно-заповідний фонд»
Природно-заповідний фонд — це ділянки суходолу та водного простору, природні комплекси яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність. Вони перебувають під охороною держави з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду рослинного і тваринного світу, підтримання загального екологічного балансу. Українською державою визнано розвиток заповідної справи одним з найважливіших пріоритетів довгострокової державної політики України. Спеціальним уповноваженим органом Державного управління в галузі організації, охорони і використання природно-заповідного фонду є Міністерство охорони навколишнього природного середовища України.
2. Класифікація природоохоронних територій
Робота з підручником
Складення схеми «Природоохоронні території»
Природно-заповідний фонд України |
|
Природні території й об’єкти |
Штучно створені об’єкти |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Природоохоронні території Херсонщини
Доповіді учнів (випереджальне завдання)
Оглядово(вчитель). Відеофрагменти.
1.Національний природний парк “Азово-Сиваський” 2.Національний природний парк “Джарилгацький”
Прийом «Картографічний практикум»
Користуючись картами, знайдіть та позначте на контурній карті природоохоронні об’єкти, які вам відомі і про які ми дізналися на сьогоднішньому уроці.
Прийом «Мандрівка в Інтернет»
Учням пропонують самостійно знайти в мережі Інтернет поняття: «національна екологічна мережа», «моніторинг навколишнього середовища».
Стислий конспект
Моніторинг навколишнього середовища — це система спостережень і контролю за станом природних і антропогенних ландшафтів, процесами та явищами, що в них відбуваються, з метою прогнозування їхніх змін та розробки рекомендацій щодо запобігання негативним наслідкам.
Прийом «Проблемне питання»
З’ясуйте, які елементи екологічної мережі трапляються у вашій місцевості.
Які з них належать до сполучних, буферних, еталонних?
Віртуальна подорож
Херсонщина – це справжня перлина степового краю України. Її оспівували у віршах, її малювали і складали про неї пісні. Вона приваблює туристів своєю природою, морем, фестивалями та рекреаційними послугами для туристів. Скажіть, а куди б ви запросили на екскурсію своїх друзів з інших областей нашої країни?
Визначено 10 найвизначніших туристичних місць краю.
1.Курган "Огуз". Найбільший курган причорноморського степу знаходиться біля селища Нижні Сірогози. Він є одним із найяскравіших історичних пам'яток знайдених на території Херсонської області і вважається сімейною усипальницею скіфського царя Атея, який правив у IV столітті до н.е.
2.Острів Джарилгач. Це найбільший острів України та Чорного моря, який знаходиться у Каркінітській затоці за вісім кілометрів від міста Скадовськ і має статус орнітологічного заказника. Острів Джарилгач овіяний міфами та легендами, які розповідають історії про подвиги Ахілла та Геракла. Багато туристів, які хочуть усамітнитися і помилуватися благородними оленями та муфлонами вибирають для себе дикий відпочинок на цьому острові.
3.Комплекс рибалки та відпочинку "Дельта Дніпра".Комплекс відкрили у 2008 році у Білозерському районі Херсонщини. Славиться він своїми заплавами з великою кількістю риби та птахів.
4.Чорноморський біосферний заповідник. Заповідник розташований на території Херсонської та частково Миколаївської областей України та був створений у 1927 році. Складається він із острівної, лісостепової та приморської ділянок.Крім того, він вважається найбільший за площею заповідником України, який є природним еталоном водно-болотних угідь північного Причорномор'я. Його можна вважати земним раєм для всього живого царства півдня. Адже фауна Чорноморського біосферного заповідника нараховує близько 3500 видів тварин, з яких 29 - занесені до Європейського червоного списку, а 124 види - до Червоної книги України.Та справжньою окрасою заповідника вважається Тендрівська коса, яку давні греки прозвали Ахіллесовим шляхом і побудували там на честь нього храм.
5.Біосферний заповідник "Асканія-Нова". Створив його барон Фрідріх Фальц-Фейн, предок німецьких колоністів, які освоювали південні українські степи і володіли землею, на якій знаходиться Асканія-Нова. У кінці XIX століття, ще будучи зовсім юним, Фальц-Фейн почав створювати перші вольєри для птахів і звірів. На сьогоднішній день площа природного оазису складає 33 тисячі гектарів, третина з яких - абсолютно заповідна степова зона, якої ніколи не торкався плуг. У тутешніх степових екосистемах налічується більше 500 видів вищих рослин і понад трьох тисяч видів тварин.
6.Рекреаційна зона Арабатська стрілка. Арабатська стрілка - одне з унікальних місць у світі. Це вузька піщана коса, що за розмірами не має собі рівних, - її довжина 113 км, ширина від 250 м до 8 км. Коса відокремлює Азовське море від озера Сиваш, і фактично є шматком Кримського півострова, знаходячись на його північному сході. Вона відокремлена від континентальної частини двома вузькими протоками і на півдні прилягає до Керченського півострова. Довжина Арабатської стрілки сягає 115 кілометрів, а її ширина понад 270 метрів. Назва рекреаційної зони походить від тюркського "арабат" і перекладається як "передмістя". Існує й інша версія, згідно якої назву їй дала фортеця Ребат, назва якої означає "військовий пост".
7.Скадовський дельфінарій "Акварель". Він вважається культурно-освітнім та терапевтичним центром, який, окрім розважальної програми, пропонує широкий спектр послуг не тільки дітям, але й дорослим. Відкрився дельфінарій "Акварель" в Скадовську в 2012 році.
8.Історико-розважальний комплекс "Зелені Хутори Таврії". Комплекс включає в себе об'єднані за допомогою водного сполучення та доріг 45 хуторів, кожен із яких спеціалізується на певному виді народного промислу і має відповідну назву. Серед них Кінний, Рибацький, Стрілецький, Гончарний, Ковальський, Хлібний, Лозоплетіння, Ляльки-мотанки та інші. Це єдиний у Східній Європі комплекс, який розташований на незайманій природі Таврійської лісостепової зони. Також, на території комплексу можна відвідати музей свійських тварин, порибалити або покататися на конях, човнах або катамаранах.
9.Міжнародний театральний фестиваль "Мельпомена Таврії". Задуманий цей фестиваль був в 1999 році художнім керівником Херсонського обласного академічного музично-драматичного театру імені М. Куліша Олександром Книгою.Фестиваль отримав статус Міжнародного і проводиться виключно в Херсоні.Тут, театральні діячі обмінюються досвідом та знайомлять своїх глядачів із театральними прем'єрами і цікавими знахідками театрів України та зарубіжжя.
10.Свято-Єкатерининський собор. Цей собор вважається першим кам'яним храмом міста та його духовним, культурним й історичним центром, побудованим у 1782-1787 роках на місці дерев'яної Михайлівської фортеці. Він овіяний великою кількістю легенд та приховує багато таємниць. Храм сповнений архітектурних символів, які розкривають сенс підстави і назви Херсона, адже це перший православний храм міста.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Географічний мікрофон»
Учні по черзі дають відповіді на питання.
- У чому полягають основні вимоги законодавчих актів щодо екологічної ситуації в Україні?
- Дайте визначення поняттям «моніторинг навколишнього середовища», «екологічна мережа».
- Запропонуйте додаткові природоохоронні заходи для нашої місцевості.
- Де вам найбільше захотілося побувати , якби ви поїхали в подорож?
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Поясніть вислів «Зберігаючи природу, людина зберігає себе».
В Україні зберігають генофонд живих організмів, типових та унікальних ландшафтів, чому сприяє моніторинг навколишнього середовища. Дієвими інструментами охорони навколишнього середовища є оцінка впливу екологічної ситуації, екологічна експертиза, розробка всебічних заходів, які б попереджали про негативну дію в результаті діяльності людини на навколишнє середовище.
Отже, ми повинні дбати про довкілля, бо природа була і завжди буде сильнішою й мудрішою, ніж людина. Природа вічна і нескінченна. Людина, зберігаючи природу, береже себе, і ставлення до природи є показником моральності і культури.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати § 49 в підручнику.
- Доопрацювати практичне завдання у контурній карті.
- Скласти пам’ятку «Правила поведінки в навколишньому середовищі».
Інтернет-ресурси: