Основи здоров’я
Урок 14
Тема: Обов’язки дитини вдома та в школі
Мета: формувати в учнів уміння спілкуватися з рідними, друзями, однокласниками та дорослими людьми; ознайомити дітей з їхніми обов’язками вдома та в школі; навчити свідомо оцінювати ситуацію; розвивати відповідальність, дисциплінованість; виховувати доброзичливе ставлення до рідних, друзів, прагнення добросовісно ставитися до своїх обов’язків та сумлінно їх виконувати.
Очікувані результати: учні повинні знати і розуміти тлумачення таких понять, як «обов’язок», «дружні стосунки», «взаємодопомога»; учні повинні вміти визначати та виконувати свої обов’язки.
Обладнання і матеріали: підручник, робочий зошит, сюжетний
малюнок.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1. Організаційний момент
2. Перевірка виконання домашнього завдання
2.1. Індивідуальне опитування. Робота з картками.
2.2. Інтерактивна гра «Мозковий штурм».
Мета: узагальнити знання дітей про права дитини.
— Як ви розумієте слово «право»?
— Які права дитини ви знаєте?
— У якому державному документі зафіксовані права людини? дитини?
Висновок: Треба знати і користуватися своїми правами.
3. Актуалізація опорних знань учнів
Робота за сюжетним малюнком.
— Що зображено на малюнку? (Сім’я.) Чому ви так думаєте?
— Хто входить до складу сім’ї?
3.1 Робота в групах.
— Чи мали право так поводитися казкові герої?
І група
Снігова королева з однойменної казки Г. К. Андерсена викрала хлопчика Кая, що мешкав у маленькому будиночку з бабусею, і відвезла його до свого величезного льодового палацу. Вона обіцяла йому подарувати увесь світ і пару ковзанів на додачу.
— Чи мала Снігова королева право забирати, викрадати Кая з рідної домівки?
(За законами нашої Конституції, діти мають право жити зі своїми батьками, і нікому не дозволено їх з ними розлучати.)
ІІ група
У казці А. Ліндгрен «Малюк і Карлсон, який живе на даху» фрекен Бок не поважала і не любила дітей. Вона промовляла: «Нічого, нічого! В мене і діти, і собаки швиденько стають шовковими!»
— Чи мала фрекен Бок право карати дітей?
(У Декларації прав дитини сказано: «Жодна дитина не повинна бути скривджена». У статті 28 Конституції України записано: «Кожен має право на повагу його гідності...»)
4. Мотивація навчання та повідомлення теми уроку
Мотиваційна бесіда.
— Чи піклуються про вас батьки? Як саме?
— Чому в родині люди піклуються одне про одного?
— Як саме робите це ви?
5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
Гра «Права та обов’язки».
Мета: навчити дітей відрізняти права від обов’язків.
— Чим відрізняються права від обов’язків?
Учитель читає фразу, якщо це право, учні піднімають руку, якщо обов’язок — плескають у долоні.
• Добре вчитися;
• ходити до школи;
• допомагати мамі;
• охороняти природу;
• отримувати медичну допомогу;
• відвідувати бібліотеку.
Висновок: Обов’язки повинен виконувати кожен з нас. До прав іншої людини слід ставитися з повагою.
5.1. Розповідь учителя.
1) Що таке родина.
2) Як повинні піклуватися в сім’ї одне про одного?
3) Обов’язки членів родини.
Довідка: Обов’язок — це те, чого треба беззастережно дотримуватися, що слід безвідмовно виконувати відповідно до вимог суспільства або виходячи з власного сумління.
4) Обов’язки учнів у школі та вдома.
а) Обов’язки в школі
Учні зобов’язані:
старанно вчитися;
дотримуватися правил розпорядку школи;
виконувати шкільні доручення.
б) Обов’язки вдома
Хлопці і дівчатка повинні:
піклуватися про членів своєї родини;
допомагати старшим (прибирати квартиру, мити посуд, виносити сміття тощо);
доглядати за домашніми тваринами, квітами;
доглядати за молодшими і слабшими членами родини;
підтримувати чистоту і порядок робочого місця та у своїй кімнаті.
5.2. Робота з підручником.
а) Розгляд та аналіз малюнків.
б) Читання та обговорення тексту підручника.
в) Відповіді на запитання.
5.3. Робота в зошиті.
5.4. Оздоровча хвилинка.
6. Узагальнення та закріплення нових знань
Літературна хвилинка.
Завдання: прочитати й обговорити зміст вірша.
Маленька помічниця
Хоч на зріст я ще маленька,
В мене й кіска ще тоненька,
Та робити дещо вмію —
Ось тарілочку помию,
Ось кімнату замітаю,
Вранці квіти поливаю.
Всього я навчусь,
Бо роботи не боюсь.
Я матусі помагаю:
Пил із меблів витираю.
А як вариться обід,
Підготую все як слід.
Принесу з комори мамі
Капустинку з бурячками.
Як прийде татусь з роботи,
То поставлю йому воду,
Мило й щіточку подам.
Ну а вмиється він сам.
(О. Журлива)
— Чи сподобалась вам дівчинка? Чим саме?
— Кого називають маленькими помічниками?
— Чи називають так вас удома? Чому?
6.1. Гра «Збери прислів’я».
Мета: формувати у дітей уявлення про те, що тільки у дружній сім’ї можна зберегти своє здоров’я.
— Розташуйте слова так, щоб можна було прочитати прислів’я. Поясніть його зміст.
(На дошці записані слова.)
і в сім’ї мир допоможуть взаєморозуміння здоров’я зберегти усім
(Мир і взаєморозуміння в сім’ї допоможуть усім зберегти здоров’я.)
Висновок: Дружна сім’я — запорука збереження здоров’я.
6.2. Складання розповіді про свою родину.
6.3. Складання усного твору «Що я роблю вдома».
Мета: повторити обов’язки дітей вдома.
Кілька учнів розповідають, що вони зазвичай роблять удома. Інші учні визначають, чи згадуються в розповідях обов’язки і які саме.
Висновок: Потрібно завжди виконувати свої обов’язки вдома, допомагати батькам.
6.4. Постановка проблемного запитання.
— Який головний обов’язок учня? Доведіть свою думку.
— Чому необхідно дотримуватися правил розпорядку школи?
Висновок: Потрібно завжди виконувати свої обов’язки у школі.
7. Підбиття підсумків уроку
Підсумкова бесіда.
— Яку сім’ю можна назвати дружною?
— Яку роботу виконують вдома ваші мами? тати?
— Що вони роблять разом?
— Як ви допомагаєте своїм рідним?
Висновок: Сім’я повинна бути дружною та міцною.
Робота в парах (з картками).
— Розподіліть обов’язки між дітьми і батьками. Якщо це обов’язки дитини, напишіть букву «Д», якщо обов’язки батьків,— букву «Б».
• Шанувати батька й матір своїх. (Д)
• Любити й оберігати своїх дітей. (Б)
• Піклуватися про здоров’я й навчання дітей. (Б)
8. Домашнє завдання
1