Урок 6 Тема. Підготовка рослин до зими. Визрівання насіння, способи поширення насіння. Осіннє цвітіння місцевих рослин. Збирання насіння квіткових декоративних рослин

Про матеріал
навчити бачити красу природи; виховувати любов до рідної природи. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент ►► Підготовка учнів до екскурсії Перед екскурсією вчитель проводить бесіду, під час яке з'ясовує, що учні знають про ліс, які дерева і кущі їм знайомі; якого кольору були листки і трава влітку, які знають лісові квіти. Учитель установлює час, мету і місце проведення екскурсій, радить, одягнутися. ІІ. Проведення екскурсії Підходячи до лісу, учитель звертає увагу учнів на красу осіннього пейзажу, на яскраві листки дер
Перегляд файлу

Дорога в дивосвіт

Урок 6

Тема. Підготовка рослин до зими. Визрівання насіння, способи поширення насіння. Осіннє цвітіння місцевих рослин. Збирання насіння квіткових декоративних

рослин

Мета: ознайомити учнів із підготовкою рослин до зими, способами поширення насіння; навчити бачити красу природи; виховувати любов до рідної природи.

ХІД УРОКУ

1.   Організаційний момент

 ►► Підготовка учнів до екскурсії

Перед екскурсією вчитель проводить бесіду, під час яке з'ясовує, що учні знають про ліс, які дерева і кущі їм знайомі; якого кольору були листки і трава влітку, які знають лісові квіти. Учитель установлює час, мету і місце проведення екскурсій, радить, одягнутися.

ІІ. Проведення екскурсії

Підходячи до лісу, учитель звертає увагу учнів на красу осіннього пейзажу, на яскраві листки дерев, на весь вид лісу. У лісі дії спостерігають листопад, прислухаються до шелесту листків під ногами.

Після короткого відпочинку він проводить бесіду про значені лісу в природі; потім запитує учнів, які із дерев ростуть навколо них. Діти називають знайомі їм дерева (ялинка, сосна, береза дуб). Учитель пропонує розглянути березу зблизька і запитує, і діти її впізнали, а також що бачать на її білій корі. Пропонує : рвати листок і розглянути. Ставить запитання про те, якої в форми, кольору? Що вони побачили на його краях? Які гілки у берези?

Потім вчитель пропонує дітям стати під березою і подивитися вгору: «Що ви бачите крізь листя? (Синє небо) А тепер подивіться вниз. Що ви бачите на землі під березою? » (Тут росте багато різних трав'яних рослин.)

Потім діти розглядають липу, і вчитель дає завдання: стати під деревом, подивитися вгору і сказати, що вони бачать. Діти від­повідають, що крізь листки липи майже нічого не видно. «А що бачите на землі під липою?» (Під липою трав'янистих рослин дуже, мало.) З'ясовують, чому їх мало. (Сюди потрапляє мало світла.) Роблять висновок: для росту кожної рослини необхідне світло.

На прикладі ялинки і сосни слід ознайомити учнів із хвойними деревами. З допомогою вчителя вони встановлюють, що стовбур цих дерев прямий, у ялини темно-коричневий, у сосни — жовто-червоний, а листя схожі на голки, але у ялини вони коротші й роз­міщені на гілках по одній, а у сосни — попарно, верхівка у ялини гостра, а у сосни — закруглена; шишки у ялини довгі, а у сосни - короткі.

Діти бачать, що восени листки на деревах втрачають зелений колір, унаслідок цього отримують різний колір, починається листо­пад. Учитель з'ясовує причину. Колір листя змінюється через те, що під впливом похолодання і скорочення дня порушується мальовничий ефект, що дає листям зелений колір, залишаються інші фарби.

Листопад також пов'язаний із підготовкою рослин до зими, адже взимку коріння не можуть вбирати із землі воду. Якщо листя за­пишалося б, то рослина засохла, адже з неї

випаровувалася б уся вода.

На основі спостережень учні доходять важливого висновку: залежно від умов життя в різний час року (температура повітря, освітлення) відбуваються зміни в життєдіяльності рослин.

Наприкінці бесіди про дерева вчитель запитує, що є спільного між усіма деревами. (Усі дерева мають корінь, стовбур, листя, вони цвітуть і дають плоди.)

Під час екскурсії в ліс слід приділити увагу естетичному вихо­ванню учнів. їх необхідно навчити бачити красу природи, слухати шелест листя, шум ліса, аромат хвойних дерев.

Учитель підводить дітей до ліщини, пропонує порівняти її з бе­резою.

На основі порівняння учні встановлюють, що дерева вищі за кущі, стовбури у них грубіший, кущі не мають великого стовбура. V них багато тоненьких стовбурців

Учні збирають різні за кольором і формою листя дерев та кущів.

Зібравши учнів на галявині, учитель пропонує їм озирнутися навкруги і відповісти, які ще рослини, крім дерев і кущів, ростуть у лісі. Діти називають різні трав'янисті рослини. Учитель запитує, чим ці рослини відрізняються від дерев і кущів. Під час розмови з'ясовують, що у трав'янистих рослин стебла тонкі, зелені, не міцні.

Якщо діти знайдуть у лісі гриби, учитель повинен з'ясувати, які вони — їстівні, неїстівні чи отруйні. Значну увагу звертають на ха­рактерні ознаки отруйних грибів.

Під час екскурсії доцільно розповісти про участь людини на життя лісу: про чищення, боротьбу зі шкідниками, пожежами, про розмноження лісових дерев і кущів, вирубування лісу.

Повернення в клас

Актуалізація опорних знань

►► Наукові дослідження

У народі кажуть: «Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку». Погляньте на малюнок. Які листочки з яких дерев зобра­жені на ньому?

Якими кольорами забарвлені ці листочки? Це найпоширеніші кольори осені. А чому восени листочки змінюють колір? Зе­лений колір листю надає хлорофіл. Улітку хлорофілових зерен утворюється багато, а восени тепла і світла менше, тому і хлоро­філу утворюється менше. Крім хлорофілу, в листі містяться жовті, червоні, жовтогарячі речовини. Це дуже гарно. Помилуй­теся лісом!

Жовтень

Подивись: на видноколі

Мов змінилися ліси.

Хто це їх у жовтий колір?

Так барвисто прикрасив?

Ось край річки — жовті клени

І берези золоті.

Ялинки лише зелені

 Залишились в самоті.

Пишаються дерева

Золотим своїм вбранням:

 Це якийсь маляр, напевно,

 Догодити хоче нам

А маляр цей — місяць Жовтень:

У відерцях чарівних

Жовту фарбу перебовтав

 І розбризкує по них.

Н. Забіла

Яку ж функцію виконують листочки? Узимку рослини сплять, не ростуть; вони живі, але не ростуть. Чому? (Холодно, мало світла, немає листочків, і рослина не росте) Отже, листочками рослина дихає, росте.

Для чого цвітуть дерева та інші рослини?

Де міститься насіння?

Якщо насіння впало в ґрунт, то що з ним станеться?

Чому у одних рослин квіти яскраві та запашні, в інших — ні? (Наприклад: мак, гарбуз, жито, кукурудза. Рослини приманюють бджілок, метеликів, комах для запилення,, тільки тоді буде плід. А у жита, пшениці пилок розноситься вітром.)

Зверніть увагу: майже всі плоди мають крильця, за допомогою яких їх розсіває вітер.

А ось плоди горобини, калини, бузини. Такі плоди поїдають птахи. Це насіння має тверду оболонку (показує) і, проходячи через систему травлення птаха, не втрачає свого вигляду і якості.

Які вічнозелені рослини ви знаєте?

У сосни, ялини листочки у вигляді голочок (демонструє), вони дуже вузенькі, голчасті й називаються хвоєю. Чому голки-хвоя не опадають восени? (Хвоя теж восени опадає, але потроху, не вся одразу. Тримається хвоя на дереві 2-5 років. Голки вузенькі, укриті воском, тому потребують значно менше води, адже повільно ви­паровують її.)

 Чому сосну та ялину ми називаємо вічнозеленими?
►► Гра «Знайди потрібну рослину»

Учитель показує листочок, діти називають дерево. Загадки

 Я — кущ зелений,
Люблю рости біля криниці.
Хоч не дівка я,

Але стою в червоному намисті. (Калина)

 На дереві гойдається,
Жупан колючий має.
На літо одягається,
Восени скидає. (Каштан)

►► Фізкультхвилинка

Бігли, бігли по доріжці

 Втомились наші ніжки.

Ми присядем і підскочим

Танцювати ніжки хочуть.

Бігли, бігли по доріжці

І втомились наші ніжки.

 На травичку ми лягли,

 Ніжки, ручки простягли.

Вже спочили наші ніжки,

Пострибаємо ми трішки.

Пострибаєм, пострибаєм,

В долоні поплескаєм.

►► Робота в зошитах (Урок 6)

 Доведіть, що дуб — дерево, ліщина — кущ, кульбаба —
трав'яниста рослина.

Додаткові завдання

Назвіть рослини, листя і коренеплоди яких уживають в їжу.

Як можна розмножувати рослини?

Чому рослини — складова живої природи?

Що роблять рослини взимку? Чому?

Що спільного у всіх рослин?

V. Домашнє завдання

 Доберіть одну загадку чи одне прислів'я про рослину. Нама­люйте цю рослину чи знайдіть малюнок.

VI. Підсумок уроку

Які ви знаєте дерева і кущі, що ростуть у лісі?

За яких умов краще розвивається дерево?

Чим дерево відрізняється від куща?

З якими трав'янистими рослинами ви ознайомилися?

Під якими деревами краще розвиваються трав'янисті рос­лини? Чому?

Яке значення має ліс для людини?


 

1

 

docx
Додано
20 квітня 2019
Переглядів
487
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку