Тема. Оповідання для твоїх ровесників В.Сухомлинський « Красиві слова і красиве діло»

Про матеріал
Конспект уроку .Тема. Оповідання для твоїх ровесників В.Сухомлинський « Красиві слова і красиве діло»
Перегляд файлу

Тема.   Оповідання для  твоїх  ровесників

              В.Сухомлинський  « Красиві  слова  і  красиве діло»

Мета.

1.Ознайомити з новим твором В.Сухомлинського. Вчити давати характеристику дійовим особам. Порівнювати вчинки персонажів, робити висновки щодо прочитаного . Розвивати зв’язне мовлення, критичне та творче мислення; вміння цінувати думки інших.Виховувати доброту, чуйність, вміння бачити й творити красу.

Обладнання:   підручник «Читанка» О. Савченко, 3 клас, картки із завданнями, портрет В. Сухомлинського, дидактичний матеріал.

 

Очікувані  результати:

  1.                    Уточнять свої знання про красу, з чим дружить краса.
  2. Зможуть проаналізувати вчинки дійових осіб, дати їм свою оцінку.
  3. Працюватимуть в групі, прислухаючись до думок інших, та робитимуть свої висновки.
  4.                   Відстоюватимуть свою позицію, аргументуючи, чому так.

 

               Хід уроку

І. Організаційний  момент .

- Позначте  настрій , з  яким  ви  розпочинаєте  урок . Щоб  до  кінця  уроку   ваш  настрій  став  ще  кращим , давайте  налаштуємося  на  плідну  працю .

Психологічний  настрій

Люблю  я  свій  розум , увагу  і  пам'ять ,

Працює  мій  мозок  і вчусь  я  старанно .

Сприймаю  все  нове  і  мислю  критично ,

Учителя   слово  здійсню  я  практично

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

  1.    Вступна  бесіда

-  Сьогодні  на  уроці  ми  розпочинаємо  роботу  над  новим  розділом           « Оповідання  для  твоїх  ровесників»

-  Хто  такі  ровесники ?

-  Про що може  йти  мова  у  творах  для  ровесників ?

-  У  цьому  розділі  ми  познайомимося  із  творами  відомих  нам  авторів  і  авторів  досі  для  нас  невідомих. Усі  твори  про  ваших  ровесників і  для ваших  ровесників  , про  їх  справи , вчинки  добрі і  не  дуже .

-  На  уроці   ми  знайомимося  із твором  одного  із  авторів.  Подивіться  на  портрет, подумайте  і  пригадайте  , хто  ця  людина  і  що  ви  можете  про неї  повідомити .                                 

                      

  1.                  Кодування

-  З  деякими  творами  В.Сухомлинського  ми  вже  знайомі  . То ж  давайте  пригадаємо назви  цих  творів  та  рядки  з  них . Для  цього потрібно  до  чисел першого  стовпчика , які  записані  синім  кольором  перед  рядками  із  творів В.Сухомлинського  підібрати  відповідні числа , записані  червоним  кольором                                                                                      із  другого  стовпчика  з  назвами  цих  творів. Утворяться  двоцифрові  числа . Кожному  числу  відповідає  певна  буква . Хто  правильно  утворить  числа , той  зможе  прочитати  ключове  слово  сьогоднішнього  уроку .

 1. «Як  же  це  так – мене  не  було            1. « Соловей  і  Жук? »                                          

      А  все  довкола – дерева , квіти ,

      голуби – все  це  було ?»

 2.« Учитель  затамував подих                   2. « Як  же  це  все                  

    і повернувся  до  класу . Він                              було  без    мене?»

    дивився  у   вічі  пустотливих

    дітей  і  мовчки   благав : хай  не

    побачить  дівчинка  в  ваших очах

  ні  подиву , ні  насмішки».

3. « Хай  собі  будуть  Соловей  і  Жук ,     3. «Горбатенька      

відповіла  дівчинка . Тоді                                       дівчинка»                                                                     

     подумала й  додала :

- Як  же  можна  жити  без  Жука»                                                                       

4. «- Яке  ж  твоє  слово  про  небо?            4. «Покинуте  кошеня»

     - Небо  ласкаве ,- тихо  сказала 

     дівчинка  й  усміхнулась».

5.«Поверталась  із  школи  маленька         5. « Я  хочу  сказати 

Наталочка.  Чує – нявчить кошеня.            своє   слово»

Вона  не  сказала  ні  слова , а  взяла

 кошеня  й  принесла  додому»

12

1 5

23

24

31

45

54

к

о

р

м

а

    с

 а

 

             ( Перевірка  виконання)        

12

23

31

45

54

 К

Р

А

С

А

  1.                  Мозковий  штурм

-  А  що  таке  краса ?

( Це  те , що  приємно і  подобається  всім  людям , все  те  добре і  прекрасне ,                 що оточує  нас  і викликає  радість)

  У  світі  навколо  нас  існує  стільки  краси , хоча  інколи  ми  її  зовсім  не  помічаємо .

-  А  як  ви  думаєте , що  може  бути  красивим ?

 

 

 

 

 

 

 

                             

     У  людини  все повинно  бути  прекрасним  і  думки, і  почуття , і  слова , і  вчинки .

-  Фізкультхвилинка

                Аутотренінг

-  Я – спокійний   

-  Я – школяр

-    Я – особистість творча.

-    Я вмію  думати, аналізувати, висловлювати свої судження

-    Я  прислухаюся  до  думок  товаришів, ціную  їх  і  беру  до  уваги

-    Я хочу знати більше .

-    Я поважаю себе і свого вчителя.

-     Я вірю в те, що добре   працюватиму  на уроці, бо дуже цього    хочу.

  ІІІ. Побудова  знань

  1.                   Передбачення  за  ключовими  словами .

-  А  тепер  уважно  подивіться  на  слова і  передбачте , про  що  буде  наше  сьогоднішнє оповідання.

                     Дощ 

                     Хлопці

                     Незнайомець

                     Співчували

                     Допоміг

-  Чим  відрізняється співчуття  від  допомоги ?

-  Яку  б  назву ви  придумали  до  оповідання ?

  Оповідання  В.Сухомлинського має  назву« Красиві  слова  і  красиве   діло» .  Чи справдилося  ваше  передбачення  ми зараз  і  перевіримо .

  1.                  Опрацювання  твору  В. Сухомлинського .

                     читання  твору сильними  учнями 

-  Де  і  коли  відбуваються  події , описані  в  творі ?

                     словникова  робота

-  У  тексті  ви  зустріли  слово  негода . Яким  словом  його  можна                           замінити ?

                     читання  мовчки  і взаємні  запитання

                     вибіркове  читання

-    Знайдіть  в  оповіданні  слова , які   пояснюють  подані  вислови :

    Небо  затягло  хмарами -…

    Дуже  сильний  дощ -…

    Дуже  мокрий -…

-    Прочитайте  слова хлопців  із  оповідання . Чи  можна  сказати,  що  їх     слова  були  красивими ?

-  Про  яке  красиве   діло  говориться  в  тексті ? Прочитайте .

-  Розгляньте  малюнок  до  твору . Знайдіть  і  зачитайте  уривок  тексту,      який зобразив  художник .

                     читання  по  замовленню ( по  1  реченню)

-  Чому  хлопці  опинилися  в  хатинці ?

-  Який  вигляд  був  у  незнайомого  хлопчика ?

-  Яка  головна  думка твору ?

-  Тому   ваше  домашнє  завдання  теж  буде  пов’язане  із  головною  думкою  твору  . Вдома,  ви  складете  свої власні  розповіді , які  б  підтверджували      головну  думку оповідання .

-  Яким  був   би  кінець  твору , якби  не  було  хлопчика , який зняв  сорочку?

   ІІІ. Консолідація

-  Кожне  прислів’я – це  певна  життєва  позиція . Отож  оберіть  те  прислів’я, яке  б  свідчило  про   ваші  дії в  такій  ситуації   ?  ( Обговорення  в  групах )

-  Давайте  за  допомогою  звернемося  до  дерева рішень   

    

Що  ж  важливіше  красиві  слова  чи  красиве  діло ?

  І  все  ж,  залиште  останнє  слово  за  мною . Вважаю, що  і  красиві   слова,  і  красиві  вчинки  необхідні    людині.   Тільки  треба  знати  і  відчувати , що   і  де  потрібно  людині,  що  принесе  їй  найбільшу  радість  і  задоволення . 

 Найголовніше – це  жити для  інших ,  допомагати  їм ,  підтримувати  в  горі  і   в  радості ,  жити  так ,   щоб  красиві  слова  завжди  йшли  поруч  з  красивими  ділами. 

     Хай тепло ваших сердець зігріває всіх — і рідних,   і друзів,   і   навіть                незнайомих людей.    І тоді настане час,    коли ви зможете    сказати:               «Я роблю важливу справу — приношу людям радість!                                                                   Я творю  красу  словом  і    вчинком ».

-  Який  настрій  у  вас  в   кінці  уроку ?   Позначте .

-  Чи змінився  ваш  настрій ?

-  Наш  урок  пройшов  не  марно  і  приніс радість від  отримання  нових      знань

                        

 

 

                      Модель - проект

технологічного  уроку критичного  мислення

Тема : Особливості користування шкільними послугами.

Необхідність дбайливого, економного ставлення до шкільного      майна, використання води,електроенергії.

Мета :  Познайомити  з  особливостями  користування  шкільними                 послугами ,  необхідністю  дбайливого  і  економного  ставлення  до  шкільного  майна , розкрити  значення  терміну « економія», з’ясувати  відмінність  у  правилах   поведінки  в  школі   від  правил  поведінки  у  громадських  місцях . Розвивати  вміння  раціонально  вибирати найнеобхідніше  для  школи  і  для  підтримки  порядку  і  ній ; розвивати  аналітичне  і  критичне  мислення ,   вміння  відстоювати  свою  точку  зору  і  прислухатися  до  думки  іншого. Виховувати  економність , дбайливість , бажання бути  корисним  для  школи   і  інших  людей . 

Очікувані  результати :

  • Характеризують   послуги, які надає школа;
  • Обґрунтовують  необхідність у дбайливому   ставленні до шкільного                           майна, економному   використанні води та електроенергії;
  • роблять висновки, що:

 — кожна людина є частиною громади і споживачем суспільних товарів і    послуг;

 — виробництво суспільних товарів і послуг   здійснюється за рахунок                               податків, які сплачують громадяни і фірми;

 — дбайливе й економне відношення до користування суспільними товарами і послугами сприяє збагаченню громади

Хід  уроку :

 

І. Організаційний  момент

 

ІІ. Розминка

« Закінчи  речення  одним  словом …»

 

Уміти  мислити необхідно  для  того , щоб… 

 

-  Де  навчають мислити ?

 

ІІІ. Актуалізація  опорних  знань.

 

  Бесiда з учнями.

- Що таке школа?

- Які  послуги  надає  школа?

освітні  послуги

послуги надає шкільна бібліотека

медичні послуги  

оздоровчі послуги  

культурні послуги  

послуги надає шкільна їдальня

-  Хто  може  скористатися  цими  послугами ?

-  Хто  платить  за ці  послуги ?

-  То які  послуги  надає  школа  :  індивідуальні  чи  суспільні ? Чому?

-  Суспільні — це такі товари чи послуги, які не можуть

 ділитися на окремі порції під час споживання, а тому споживаються   колективно всіма людьми, незалежно від того, готові вони заплатити за споживання чи ні.  За споживання цих благ сплачують усі члени суспільства, навіть ті, хто їх не споживає. Забезпечення суспільними благами часто здійснюється державою, а витрати на їх виробництво фінансується за рахунок податків.

  - Ми з вами добре знаємо, що суспiльство може досягти розвитку тiльки тодi, коли буде складатися з розвинутих особистостей, які умiють гарно вчитися, використовувати свої знання на практиці, гарно поводитесь в колективi, громадських мiсцях, умiютъ дружити і цінувати один одного. Школа — це державне майно. На його утримання держава виділяє  кошти з відповідно   ї статті Державного бюджету. Усі витрати, пов’язані з основною діяльністю    школи, держава бере на себе. Дбайливе ставлення до шкільного майна,       економне        використання води й електроенергії — це важлива умова користування шкільними послугами.

 - Що  ж  таке  економія ?

Економія — це дбайливе використання споживачем грошей,

придбаних товарів і багатств природи.

-  Як  ви  думаєте , чи   можна  навчитися  економії  в  школі  ?.

-  Що     потрібно  робити , щоб  про  нас  сказали , що  ми  дбайливі  й                  економні ?

 ІV . Повідомлення  теми  уроку .

V. Усвідомлення  змісту .

 

  1.                    Робота  в  парах .

Гра « Вибери   тільки  необхідне»

 Підведення  підсумків .

        Отож , шановні  директори , ви   придбали  за  виділені  вам  кошти   найнеобхідніше  для  вашої  школи .  Що  ще  буде  корисним  для  вашої  що    коли ?  Отож , наступне  завдання :

   2. Прочитай і познач знаком «+» те, що, на твою думку, буде

корисним для школи.

  •                     Підклеювання, ремонт підручників.
  •                     Написи чи малюнки на парті.
  •                     Оформлення класу квітами.
  •                     Графіті на стінах класу
  •                     Ремонт кабінету.
  •                     Поповнення шкільної бібліотеки
  •                     Організація футбольного змагання у класі.
  •                     Вологе прибирання та провітрювання класних кімнат

3. Школа - це не тiльки примiщення, до якого кожного ранку  приходять учнi,   це ще й велика країна Знань, країна дитинства і юності. Школа завжди   турбується про своїх мешканцiв, розкриває секрети рiзних наук, збагачує   мiцними знаннями, необхiдними в житті кожної людини.  Послухайте уривок    iз оповiдання про школу ХV - XVI ст. і скажiть, що вам у нiй сподобалося, а що -   нi. У школi всi учнi були рiвнi: i багатi, і бiднi. Вони були зобов’язанi утримувати   лад i чистоту в школi. Щоб заохотити учнiв до науки, давня школа придумала чергу мiсць у класi, вiд перших i останнiх лав: кращий учень просувався все ближче i ближче, доходив до першої лави, де сидiли найкращi учнi - сенатори. Учень, що визначався найбiльше з усiх, називався iмператором i мав право  сидiти на окремому мiсцi поряд із вчителем. Нетямущим учням деколи   одягали на голову шапку з ослячими вухами й садовили на останнiй,   «ослячiй лавцi». За будь-якi шкiльнi провини карали рiзками. Учнем, який   карав,  був один iз старших i сильнiших.

-  Яких би правил поведiнки ви б не хотiли дотримуватися тепер?

-  Якi правила, на вашу думку, необхiдно залишити у сучаснiй школi?

4. Творча робота в групах.

Обговорiть i складiть правила для школярів .

Правила для учнiв

*  Вчасно приходити на заняття.

*  Бути охайно вдягненим, взутим, зачесаним.

*  Сумлінно вчитися, уважно слухати пояснення вчителя, виконувати всi його   завдання.

*  Допомагати товаришам, бути чесним i правдивим.

*  Брати участь у корисних справах свого класу, школи.

*  Оберiгати природу, берегги шкiльне майно, свою i чужі речi.

*  Зразково поводитися.

*  Слухатися та поважати батькiв, учителiв, виконувати їх вимоги та вимоги чергових учнiв.

— Щодня до школи приходять учителi та учнi. У них спільне завдання — зробити так, щоб усi хлопчики й дiвчатка стали справжнiми людьми:     розумними, працьовитими, освiченими i вихованими членами суспiльства.    Якщо у людей спiльна справа, якщо вони багато часу проводять разом i перебувають у складних стосунках, то стають необхiдними такi норми      поведiнки, якi полегшують їхне спiлкування, їхню взаємодiю.

-  Що  треба  додати  до   правил  для  учнів , щоб  вони  стали  правилами  ввічливих  школярів .

 *  Якщо ти зайшов до класу, то обов’язково привiтайся з усiма, хто вже     прийшов.

 *   Якщо ти зустрiв у коридорi чи на вулицi свою вчительку, яка йде з кимось    ще, то вiтатися потрiбно з усiма.

 * Хлопчик завжди пропустить дiвчинку вперед,   допоможе сiсти, донесе портфель.

 * В їдальнi не поспiшай    взяти   щось   першим. Поїв - прибери за собою.   Подякуй поварам.

 *  Будь чемним та люб’язним завжди i за будь-якi ситуацiї .

  *  Зважай на бажання i настрiй однокласникiв.

 *  Вiдповiдально стався до своїх учнiвських обов’язкiв.

 *  Не перебивай того, хто говорить.

  *  Пiклуйся про вiдсутнiх.

Ми  повинні  бути не лише   школярами , які  дотримуються  правил

 для  учнів , а  економними   і безпечними   споживачами.

5.Прочитайте  прислів’я , запишіть  їх  і  поясніть  , як ви їх 

розумієте .

 6. Як   потрібно  використовувати  воду в  школі  , щоб  й повернути

 її  до  крану .

Складіть  і прочитайте  вислів

Бе  ко   во но   е   ном   реж ли

 

  7.Що  можемо  зробити  ми , щоб  якомога  довше  зберегти

 

шкільне  майно?

 

8. Намалюйте  2-3  предмети , які  потрібні  для  підтримки  порядку 

 

в приміщенні  школи  й  на  шкільному  подвір’ї.

 

VІ . Рефлексія .

 

  чому  ж , на  вашу  думку , полягає  особливість  користування 

 

шкільними  послугами?

 

 Метод « Рюкзак»

 

-  Які  з  тих знань , вмінь , способів дій  , що  отримали  на  уроці 

 

ви  візьмете  з  собою на  інші  уроки , в  життя ?

 

( Пишуть  на  папірцях ,  папірці  з  відповідями  складають  в  уявний  рюкзак)

 

 

                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                   Модель - проект

технологічного  уроку критичного  мислення

             Тема . Кругленькі , мов  клубочки

              За В.Сухомлинським  « Їжаченята»

  Мета.  Формувати  навички  виразного  читання , інтонування  спонукальних  речень , постановка  логічного  наголосу .     Розвивати  пізнавальну  активність, критичне мислення , зв’язне  мовлення ;  пробуджувати  зацікавленість до  оточуючого  світу . Виховувати  любов  до  тварин , бережне  ставлення  до них .

Обладнання : дидактичний  матеріал , казкові  герої ,портрет                 В.Сухомлинського , « Післябукварик».

Очікувані  результати :

1.Усвідомлюють  зміст  прочитаного .

2.Виділяти  головне  та   робити  висновки .

3. Складати  характеристику  героїв.

4.Знають , що  таке  акровірш  та  як знайти   відгадку  до нього.

5. Вміють  прислухатися до  думки  іншого  та  відстоювати  свою  точку  зору .

6. Вміють  оцінювати  себе  та  своїх товаришів 

                                         Х І Д       У Р О К У

І. Організаційна  частина  уроку .

    Доброго   ранку  бажаю  вам   я ,

 Дітки  кмітливі , ви  дружна  сім’я .

  Бачу , ви  працювати  сьогодні охочі ,

  Тому  і  сяють  допитливі очі ,

  Один  одному  усміхнімося

  І мерщій  до роботи  берімося !

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

   1.«Фонетична  зарядка »

   Відпрацювання  вимови  звука  «ж»: читання  складів

  ( жа, жо , жу , жі , жи , же  ,  аж , ож, уж ,  іж  , иж , еж )

« Склади  слово»

 

               Ї        жа

           Їж            ак

       Зай                 чик

  Клубо                      чки

 поду                           шечки

- читання  в  різних  темпах

їжа                 котилася               їжак

їм                   покотилися          їжачок

їсть                 прикотилися        їжаченята  

                Аутотренінг

-  Я – спокійний   

-  Я – школяр

-    Я – особистість творча.

-    Я вмію  думати, аналізувати, висловлювати свої судження

-    Я  прислухаюся  до  думок  товаришів, ціную  їх  і  беру  до  уваги

-    Я хочу знати більше .

-    Я поважаю себе і свого вчителя.

-    Я вірю в те, що добре   працюватиму  на уроці, бо дуже цього хочу.

ІІІ.  Усвідомлення

 Повідомлення  теми  і  мети  уроку

- Прочитайте  акровірш  , подумайте   і  знайдіть  відгадку  до нього.

Їх, голочок  багато  в мене ,

Жалять , знаю  достеменно,

А  дітей  я не  колю ,

Часом , молочко в  них  п’ю,

Осінь  тільки- но  до лісу –

Кину  бігать ,  в  схов  залізу .

Методика « Асоціативний  кущ»

-  Що  нам  відомо  про  цю  тваринку ?

 

                                             Народжує  їжаченят

                колючий                                                              всеїдний

 

                                                         Їжачок         

            полює                                                                          тваринка

  вдень  і  вночі

                                                       живе  у  лісі       

-  Як  називаються  дитинчата  у  їжачка ?

-  Сьогодні  ми  з  вами  будемо  знайомитися з  твором   В.Сухомлинського «Їжаченята» .

Передбачення  за  ключовими  словами :

Їжаченята                 пригорнула

Зайчик                      гидкі

Пухкенькі                клубочки

-  Прочитайте  ключові  слова  і  подумайте , про   що  може   йти  мова  у    цьому тексті .

-  Читання  тексту  вчителем

-  Чи  здійнились  ваші  передбачення ?

Перевірка  сприйняття змісту  тексту :

-  Чому  їжачки  не  пішли , а  покотились ?   

-  Кого  зустріли  їжаченята ?

-  Чому   заплакали   маленькі  клубочки?

-  Хто  їх  пригорнув  і  приголубив ? Чому?

  Словникова  робота :

   Гидкі  - неприємні , некрасиві 

           Хвилинка  здоров’язберігаючої  компетентності  

  Ішов  по  лісу їжачок ,

 У  нього  шубка  з  голочок                         

  Ніс  багато  грушочок ,

Аж  болів його  бочок .

1,2,3,4,5 – зупинився  спочивать

Піклувався  їжачок  про  маленьких  діточок.

Чарівних , непосидючих ,

Дуже  милих  і  колючих.

10, 9, 8, 7 - грушечки  ці ніс він  їм.

Читання  тексту  учнями

   а) читання  у  « навушниках»

 - Чому  зайчик  не хотів   поділитися  морквинкою ?

- Яким  зображений  зайчик  на  малюнку ?

 б) вибіркове  читання :

 - Прочитайте у  другому  реченні , з чим порівнюються  їжаченята ?

         - Поясніть  вислів :   волоссячко    м’яке , як  льон  

-  Хто  порівнював  їжаченят  з  пухкенькими  подушечками  ?    

 ІV.  Рефлексія

 Сенкан 

Їжачиха

Добра , рідна , ніжна , любляча

Пригортала , голубила , любила ,заспокоювала

Вони  любили   її

Мама

 Вузлик  напам’ять

- Складіть  прислів’я  й  поясніть,   чому  так  говорять ?  

   На        тепло      матері      сонці      добре      біля     , а 

 Підсумок  уроку . Оцінювання.

  У  вас на  партах  лежать  сонечка  з  різними  посмішками . Візьміть     і  підніміть  вгору  те , яке  оцінює  вашу  роботу  на  уроці.

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
29 листопада 2023
Переглядів
635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку