Урок № Клас: 6 Дата: Біологія
Тема: Органи рослини та їх функції.
Дослідницький практикум. Як дихають та п’ють воду рослини.
Мета: поглибити знання учнів про вегетативні та генеративні органи вищих рослин, їхні функції; сформувати поняття про регенерацію та її значення для вегетативного розмноження рослин; розвивати вміння працювати з підручником, додатковою літературою; порівнювати та робити узагальнюючі висновки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.
Очікувані результати: учні називають вегетативні (корінь, пагін: брунька, стебло, листок) та генеративні (квітка, плід, насінина) органи рослини; характеризують функції вегетативних та генеративних органів; пояснюють значення регенерації в процесі вегетативного розмноження рослин.
Обладнання та матеріали: картки, підручник, схеми, зошити, телефони.
Тип уроку: засвоєння вивчених та нових знань
Хід уроку
1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання для учнів: Бліц – опитування.
1. Що таке рослини? Наведіть приклади.
2. Яку будову має клітина рослин? Чим рослинні клітини відрізняються від тваринних?
3. Який тип живлення характерний для рослин?
4. Які рослини належать до вищих, а які до нижчих?
5. Які життєві форми рослин вам відомі?
6. Що таке клітина?
7. Які основні процеси життєдіяльності характерні для рослин?
Дослідницький практикум.
Основна особливість рослин, це живлення, рослинам необхідні корисні речовини і вода,тому проведемо дослідження основних процесів життєдіяльності
Як п’ють воду рослини.
( Капуста та фарби.)
Дихання рослин.
3. Мотивація навчальної діяльності
Розгадайте анаграми: і разом з вами оживимо нашу рослину?
нікорь — корінь; колтис — листок;
толбес — стебло; ткіква — квітка. длпі - плід
Яким терміном ми можемо об’єднати ці слова? (Органи.)
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу.
Орган - частина організму, що має певну будову і виконує певні функції. Залежно від виконуваних функцій у рослин розрізняють вегетативні і генеративні органи.
Давайте подумаємо які з органів є найважливішими? Щоб відповісти на це запитання розглянемо особливості будови та функції вегетативних та генеративних органів рослини.
Основними вегетативними органами рослин є пагін (забезпечує фотосинтез) та корінь (забезпечує всмоктування води та мінеральне живлення). При зміні функцій вегетативні органи зазнають метаморфозів
Учитель пропонує учням, використовуючи знання з природознавства, закінчити схему:
(Обговорення функцій вегетативних органів.)
Крім основних функцій вегетативні органи виконують і додаткові функції, пов’язані з пристосуванням видів рослин до певних умов життя. Наприклад, на болотах поширена комахоїдна рослина росичка.
Генеративні органи рослин, їхні функції
Розповідь учителя
Генеративні органи — органи рослин, призначені для розмноження та поширення рослин.
Учитель пропонує учням, використовуючи знання з природознавства, закінчити схему:
Отже, вегетативні органи забезпечують потреби й існування окремою особини, а репродуктивні - існування виду в цілому. Всі органи рослини мають важливе значення в житті рослин і використовуються людиною.
Зараз ми за допомогою підручника заповнимо таблицю «Функції органів рослин.»
Питання до учнів. Навіщо органам рослин виконувати всі ці функції.
Давайте детальніше їх розглянемо.
Повертаємося до дослідів, які були проведені на початку уроку
Корінь -. Вода потрібна рослинам для життя, вони разом поглинають корисні речовини, розчинені у воді, Поглинаючи воду за допомогою кореня, рослина піднімає вгору стебло,листя,усі частини рослини, це добре видно адже забарвлені всі частини рослини.
Як ми бачимо рослина, яка накрита банкою починає в’янути, бо не має доступу кисню, а інша рослина , як і була квітуча..
Дихання – процес окиснення органічних речовин, що супроводжується їх розпад на воду та вуглекислий газ із виділенням енергії.
Дихання забезпечує надходження в організм рослини кисню, використання його клітинами і тканинами, а також виділення з організму вуглекислого газу. Дихання. Це процес протилежний фотосинтезу
Листок - У клітинах рослин з неорганічних сполук утворюються органічні — вуглеводи, білки, жири .
І називається цей процес – фотосинтез
Енергія Сонця, хлорофіл Вуглекислий газ + вода органічні сполуки + кисень ( Вуглеводи) |
Саме органічні речовини витрачаються на процеси життєдіяльності й забезпечують рослинам ріст, розвиток, розмноження, дихання.
Регенерація – відновлення втречених частин тіла.
Фізкультхвилинка «До сонця»
Уявіть себе квіточкою, що тягне руки-листя до сонця. Давайте спробуємо це зробити (діти простягають свої руки та ніби тягнуться до сонечка).
А зараз, якщо ви згодні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо ні руки-листя не підіймаємо.
1. Організм рослини – це природна система. (Так)
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. (Ні)
3. Листок – це вегетативний орган. (Так)
4. Пагін – надземна частина рослини. (Так)
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. (Так)
6. Стебло – генеративний орган рослини. (Ні)
5. Узагальнення й систематизація знань
Фронтальна бесіда
Завдання. Пропоную Вам взяти в руки телефон, скориставшись ним, виконати тестове завдання по засвоєнню вивченого.
Зайдіть в нашу групу в Вайбері, зайдіть за посиланням, та виконайте завдання. Всі ваші оцінки я побачу на своїй сторінці. Бажаю успіху.
Код 3434892 join.naurok.ua
6. Підсумок уроку
Підсумок: Більшість з вас дали правильні відповіді на тест, а ті хто були не зовсім впевнені після виконання домашнього завдання зможуть подолати невпевненість та труднощі у вивченні даної теми.
Домашнє завдання:
Вивчити параграф 21,22.Підготувати розповідь про лікарські рослини, органи яких використовують для лікування людини.
Вегетативне розмноження рослин (експериментальне завдання – розмноження рослин частинами пагона та листками.)