Тема: Рослинні угруповання.
Мета: - продовжити формувати поняття про рослинний організм;
- сформувати поняття: рослинне угруповання, ярусність, чітке уявлення про флору і рослинність;
- ознайомити учнів з основними рослинними угрупованнями, їх утворенням, структурою і видовим складом, значенням у природі і житті людини
- продовжити формувати науковий погляд, екологічне мислення і переконання у пізнаваності певних закономірностей виникнення та існування рослинних угруповань, розуміння необхідності дбайливого ставлення до природи і її охорони;
- розвивати пам'ять, мислення, біологічну мову, вміння аналізувати, синтезувати, робити висновки.
Методи і методичні прийоми: бесіда, розповідь, робота з науково-популярною літературою, робота з підручником, порівняння, аналіз, синтез, заповнення таблиці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: картини різних угруповань, карта рослинності, гербарні зразки рослин, колекції комп’ютерних зображень видів рослин – представників різних угруповань: лісу, луків, степів, боліт, пустель.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Запитання до учнів:
1) Які групи рослин ви знаєте?
2) Як відрізняються рослини по відношенню до світла?
3) Як відрізняються рослини по відношенню до температури?
4) Як відрізняються рослини з потребою у воді?
5) Що таке життєва форма рослини?
6) Які життєві форми рослин вам відомі?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, оголошення теми і завдань уроку.
Щоб успішно жити, розвиватися і розмножуватися у своєму середовищі існування, кожен організм повинен добре до нього пристосовуватися.
Рослинам необхідно пристосовуватися до всіх постійно діючих екологічних чинників - до температури, світла чи затінку, рельєфу місцевості, вологості чи, навпаки, засухи і до таких важливих екологічних чинників, як сусіди і вороги. Серед пристосувань до середовища існування важливу роль відіграють і особливості зовнішньої будови рослин, які сприяють виживанню у звичайних для них умовах. Як рослини пристосовуються до спільного життя в угрупованнях ми пізнаємо на цьому уроці.
Отже, тема нашого уроку "Рослинні угруповання." На уроці ми з'ясуємо:
4) Які ознаки притаманні цим угрупованням?
ІІІ. Вивчення матеріалу нової теми.
1.Розповідь вчителя.
Рослини різних видів, що мають спільне місцезростання, утворюють рослинне угруповання. Отже, рослинні угруповання - це групи взаємопов'язаних між собою рослинних видів, які тривалий час зростають на певній ділянці місцевості з однорідними умовами життя. Кожне рослинне угруповання характеризується певним видовим складом і просторовим розташуванням рослин. Просторове розташування різних видів рослин у рослинному угрупованні називають ярусністю. (Учні розглядають малюнок 198 підручника на стр.203). Розрізняють ярусність надземну і підземну. Надземна ярусність визначається висотою надземних частин різних видів рослин, а підземна - глибиною проникнення кореневих систем у ґрунт. Виділяють до п'яти надземних ярусів рослинного угруповання і відповідну кількість підземних ярусів.
У рослинних угрупованнях постійно відбуваються зміни. Деякі угруповання залишаються однаковими упродовж багатьох років, тоді як інші можуть швидко змінюватися.
Рослини можуть оселятись у тих місцях, де їх раніше не було. Це спостерігається, наприклад, при появі лишайників на скельних породах або сосни на пісках.
Часто відбувається заміна рослинного угруповання одного типу іншим. Наприклад, внаслідок заростання озера утворюється болото, на місці березового гаю - ялиновий ліс.
Поступові зміни рослинних угруповань завершуються формуванням стійкого угруповання, здатного до самопідтримання та саморегуляції протягом тривалого часу.
Із власного повсякденного життя ви знаєте такі основні типи рослинних угруповань, як ліс, лука, степ, болото, пустеля.
Людина часто створює штучні угруповання – сади, ягідники, парки, поля, баштани, городи, квітники. Вони не здатні самостійно існувати тривалий час. Доводиться витрачати чимало зусиль на боротьбу із бур’ями, аби зберегти бажаний нам видовий склад штучних угруповань. Закинуті без догляду, вони швидко заростають – перетворюються на рослинні угруповання подібні до природного типу.
Опрацюйте текст і малюнки параграфа 46, роздивіться таблиці, картини, визначте характерні особливості рослинних угруповань, їх видовий склад, умови існування і значення в природі й житті людини. Дані занесіть до таблиці «Характеристика рослинних угруповань» (характеристику угруповання ліс для зразка роботи можна зробити разом з учнями).
Тип угруповання |
Характеристика Угруповання |
Видовий склад |
Значення в природі і житті людини |
Ліс |
|
|
|
Степ |
|
|
|
Луки |
|
|
|
Болото |
|
|
|
Пустеля |
|
|
|
4. Розповідь вчителя
У сучасній флорі України налічують понад 27 тис. видів рослин. Проте через значний вплив людини на довкілля під загрозою вимирання опинилися не тільки окремі організми, а й їхні угруповання. Тому з'явилась нагальна потреба охороняти рослини, тварини, довкілля, а отже, зберегти життя на Землі. Як саме людина має охороняти рослини?
ІУ. Закріплення матеріалу , вивченого на уроці.
Бесіда за питаннями:
4) Які заходи охорони рідкісних і зникаючих рослин ви знаєте?
У. Узагальнення і систематизація знань.
Незакінчені речення.
1. На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям було…
2. Тепер я знаю, що…
3. Я дізналася, що …
4. Мені було цікаво…
5. Мені б хотілося дізнатися більше про…
УІ. Підведення підсумків уроку, оголошення домашнього завдання.
Прочитати параграф 46, сторінки 203-208. Дати відповіді на запитання в кінці параграфа. Самостійно скласти список причин, що призводять до зникнення рослин у вашій місцевості.