Тема. Орнамент. Виконання композиції на тему «Чудовий орнамент»
Мета: поглибити знання з ритмічної організації площини в орнаментальній композиції; формувати в учнів практичні навички у створенні орнаментальної композиції (у смужці) за допомогою рослинних, геометричних символів; розвивати емоційно-ціннісне ставлення до творів декоративно-прикладного мистецтва; зорове сприйняття, фантазію, аналітичне, абстрактне мислення; виховувати в дітей любов до природи, творів декоративно-прикладного мистецтва.
Очікувані результати: учні повинні знати про ритмічну організацію площини в орнаментальній композиції; вміти створювати орнаментальну композицію (у смужці) за допомогою рослинних, геометричних символів.
Обладнання: мультимедійний супровід, ілюстрації, зразки робіт, кольоровий папір, картон, ножиці, клей, невеликі аркуші паперу розкреслені в клітинку, олівці або фломастери.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
Треба дружно привітатись.
Добрий день!
Дружно, голосно сказати.
Добрий день!
Вправо, вліво поверніться,
Один одному всміхніться
Ще раз дружно привітались
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Форми прості на папері з'явились, Квіти чудові з них утворились. Прості форми маємо, Через образи відображаємо.
− Про що розповідається у вірші? Які прості форми ви знаєте?
ІV. Актуалізація опорних знань.
Прикрашати предмети побуту люди почали дуже давно. Прагнучи наповнити своє життя красою, вони оздоблювали декоративними елементами посуд, особисті речі, одяг, меблі. Це надавало речам гарного вигляду, підкреслювало особливість художнього смаку власника та свідчило про його майстерність. Адже, ставши яскравими та привабливими, речі з простих побутових предметів перетворювалися на невеличкі витвори мистецтва. Поступово бажання людини прикрашати свій побут зумовило появу багатьох чудових народних промислів: вишивка, ткацтво, гончарство, різьблення по дереву тощо. Усі вони прикрашались орнаментальними композиціями.
− Давайте пригадаємо, що таке орнамент. Подивіться на зображення. Це орнамент чи просто викладені елементи?
− Чому ці зображення ми не можемо назвати орнаментом? Давайте пригадаємо, які ви знаєте геометричні фігури V. Сприймання і усвідомлення матеріалу. 1. Розповідь учителя
Орнамент — це візерунок, заснований на повторенні та чергуванні подібних елементів.
. А тепер давайте розглянемо та проаналізуємо, як створено орна¬мент на площині різних геометричних фігур.При створенні орнаменту потрібно враховувати й особливості його зображення. Рівномірне чергування елементів у відповідній послідовності називається ритмом.
. Орнаментальні композиції створюються в різноманітних геомет¬ричних фігурах: прямокутнику, колі, овалі, квадраті. Зверніть ува¬гу, як створені подібні орнаменти митцями.
2. Робота з підручником, с. 115 – 116 Виконання вправи.
Хвиляста лінія, яку застосовують в орна¬ментах, називається «бігунець». За цією лінією-стеблиною рослинний візерунок може «бігти» безкінечно.
Створіть орнамент за допомогою графічних матеріалів (фломастер, ручка, маркер тощо), використавши для цього один-два кольори.4. Перегляд демонстраційного матеріалу.5. Поетапне виконання композиції вчителем. Інструктаж
Фізкультхвилинка.
VІ. Узагальнення й систематизація знань.
1. Повторення правил техніки безпеки та гігієни при роботі з ножицями та клеєм.
2. Практична діяльність учнів.
Фізкультхвилинка.
3. Перегляд і аналіз робіт. Основну увагу вчитель має зосередити на вмінні дітей створювати на елементарному рівні орнаментальну композицію та акуратність її виготовлення.
VІІ. Підсумок уроку.
1. Виставка робіт.
2. Рефлексія.