Тема. Особливості виготовлення виробу. Особливості випилювання отворів. Випилювання кутів.

Про матеріал
Мета: Сприяти формуванню умінь підготовки лобзика до роботи, прийомам випилювання нескладних елементів випилювання на заготовках з фанери; Сприяти вихованню в учнів культури праці та бережливості, творчого ставлення до праці; Сприяти формуванню в учнів соціально-трудових компетенцій; Сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, координацію рухів), уважності під час практичної роботи.
Перегляд файлу

       5 __ клас                                                      Дата проведення:          ____________

  Тема. Особливості виготовлення виробу. Особливості випилювання отворів. Випилювання кутів.

Практична робота. Випилювання внутрішніх контурів деталей виробу (Тренувальні вправи). Випилювання  лобзиком виробу «Ялинкові прикраси».

Мета:

Сприяти  формуванню умінь підготовки лобзика до роботи, прийомам випилювання нескладних елементів  випилювання на заготовках з фанери;

Сприяти вихованню в учнів культури праці та бережливості, творчого ставлення до праці;

Сприяти формуванню в учнів соціально-трудових компетенцій;

Сприяти розвитку рухової сфери (оволодіння моторикою дрібних м’язів рук, координацію рухів), уважності під час практичної роботи.

Об’єкт проектної діяльності: ялинкові прикраси

Методичне забезпечення: підручник (навчальний посібник): Б.М. Терещук, В.І. Туташинський, В.К. Загорний «Трудове навчання», К.: Генеза, мультимедійна презентація, зразки об’єктів праці: вироби учнів.

Обладнання та інструменти: верстаки, фанера 3 мм, лобзик, пилочки, стіл-підставка (струбцина), лінійка, олівець, шило, коловорот, ручне свердло, матеріали для шліфування, копіювальний папір (калька), ноутбук.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

Хід уроку

  1.                Організаційна частина (2 хв.)

1. Привітання, створення позитивного емоційного настрою вчителем, перевірка присутніх за журналом. Перевірка готовності учнів до уроку (зошити, креслярське приладдя, щоденники, підручники)

ІІ.      Актуалізація опорних знань учнів та життєвий досвід учнів (5 хв.)

Виконання тестових завдань учнями.

 1. Як називається майстерне випилювання виробу, який містить багато складних контурів?

а) Ажурне; *

б) контурне;

в) рельєфне.

2. Сітка для швидкого відтворення контуру малюнка.

а) Шаблон;

б) трафарет;*

в) рисунок-трафарет.

3. Як називається  недолік, вада  в деревині?

а) Сучок;

б) тріщина;

в) дефект.*

4. Як називається ручний інструмент для пиляння тонкою натягнутою пилкою, який дає змогу отримати пропили довільної форми в матеріалах невеликої товщини?

а) Ножівка слюсарна;

б) пилка; 

в) лобзик.*

5. Як називається приладдя для випилювання лобзиком?

а) Різець;

б) пилка; 

в) шило.*

IIІ.       Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (5 хв.)

На цьому уроці ми продовжимо з вами оволодівати уміннями працювати з ручним інструментом для обробки фанери – лобзиком. Завдяки цьому ви зможете виготовляти наш творчий проект «Ялинкові прикраси».

ІV.       Повідомлення теми, мети, завдань уроку (1 хв.)

Запишіть в зошити  тему  нашого уроку  «Прийоми випилювання лобзиком. Практична робота: Випилювання лобзиком виробу: «Ялинкові прикраси»

V.        Вивчення нового навчального матеріалу (11 хв.)

Для того, щоб розпочати свою роботу, вам необхідно вибраний малюнок для випилювання перевести  на заготовку, яка лежить на кожному робочому столі.

Згадаємо, з чого розпочинається виготовлення кожного виробу?

Вірно: з переведення малюнка на заготовку.

За допомогою чого переводиться малюнок?

Вірно: за допомогою копіювального паперу.

(Виконуємо  роботу  з переведення малюнку)  

Випилювання лобзиком

Для того, щоб розпочати роботу по випилюванню виробу, потрібно нагадати правила безпечної роботи.

  1.     У процесі роботи сидіти прямо.
  2.     Лобзик тримати перпендикулярно до фанери.
  3.     Пиляти рівномірно, виконуючи рухи вверх-вниз, не на­тискувати сильно на пилочку, щоб вона не зламалася.
  4.     Фанеру з нанесеним на неї малюнком кладуть на підстав­ку, і щоб вона не сповзала, притримують лівою рукою.
  5.     У праву руку беруть лобзик і, приставивши пилочку до фанери, починають пиляти.
  6.     Пиляють так, щоб пилочка рухалася точно по лінії контурів.
  7.     Пересувати лобзик потрібно повільно.

 Випилювання виробу здійснюється по зовнішньому і внутрішньому контурах.

Зовнішні контури слід випилювати із зовнішнього боку від лінії розмічання, а внутрішні – внутрішнього.

Розглянемо послідовність виготовлення виробів, що мають зовнішні й внутрішні контури.

Спочатку необхідно випиляти внутрішні контури виробу.

Для цього потрібно проколоти  отвір шилом, щоб завести в нього пилочку.

Проколюючи отвори, слід дотримуватися таких правил:

  1. Розпочинати випилювання можна лише тоді, коли будуть проколоті всі отвори в деталі, тому що в процесі роботи вона поступово втрачає свою міцність і при проколюванні нового отвору може зламатися. При цьому необхідно проколоти спочатку всі отвори з лицьового  боку, а потім зі зворотного.

Отвори необхідно проколювати в тому місці випадної частини орнаменту, де лінії сходяться під гострим кутом.

  1. Не слід проколювати отвори наскрізь відразу, оскільки при цьому може тріснути нижній шар фанери. Тому спочатку проколюють шилом так, щоб на протилежний бік фанери вийшов лише кінчик шила. (проколюємо)  Потім фанеру перевертають й отвір розширюють настільки, щоб можна було вставити вільний кінець пилочки. Перевіряємо, чи всі отвори проколоті шилом.

       Отже, ми підготували нашу заготовку до випилювання виробу.

Після того, як підготовчі роботи виконано, можна переходити до випилювання: на підставці для випилювання розмістити заготовку майбутнього виробу так, щоб лінія майбутнього пропилу проходила між боковими розрізами підставки. Тільки після цього ми розпочинаємо випилювання одного із внутрішніх кутів, що прилягає до крайки. Пропил необхідно виконувати по внутрішній стороні лінії малюнка. Доречна порада: щоб краї не сколювалися, лінію розпилу необхідно змочувати гарячою водою. Під час пиляння на лінії малюн­ка зби­рається невеличка кількість стружки. Їх необ­хідно періо­дично прибирати, щоб гарно бачити контур малюнка. Після цього від’єднати один кінець пилочки від лобзика, просунути його в отвір, а потім приєднати до лобзика.

Тепер можна допиляти до контуру малюнка, а далі вздовж нього. Після закінчення випилювання внутрішнього контуру витягніть випиляний шматок, від’єднайте верхній кінець пилки від лобзика та витягніть його з отвору. Випилювання складного ажурного малюнку почніть від середини, поступово переходячи до країв.

Будь-який орнамент складається з прямих і кривих ліній, гострих і тупих кутів

       Під час пропилювання прямих і кривих ліній рухи повинні бути плавними, упевненими, їх не можна переривати до тих пір, поки лінія не буде пропиляна до кінця. Якщо при пилянні пилочка відхилиться від лінії пропилу, то не припиняючи рухів лобзиком, лівою рукою повертають фанеру так, щоб пилочка знову стала на розмічену лінію.

Тупі кути випилюють простим поворотом на місці. Для цього, допилявши до вершини кута, припиняють рух пилочки вперед, але не припиняють рухів уверх-вниз правою рукою. Лівою рукою в цей час повертають лист фанери так, щоб напрямок полотна збігався зі суміжною стороною кута, і продовжують пиляння.

Під час випилювання гострого кута не допилюйте до вершини кута, плавно переходьте  на суміжну сторону і випилюйте весь контур до випадання кусочка матеріалу. Потім повертайтеся до кута і вирівнюйте обидві його сторони.

V.         Практична робота (60 хв.)

Випилювання внутрішніх контурів деталей виробу (Тренувальні вправи). Випилювання  лобзиком виробу «Ялинкові прикраси».

VI.        Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи  (5 хв.)

Сьогодні ми з вами попрацювали над темою «Прийоми випилювання лобзиком» Також виконали пиляння нескладних елементів ажурного випилювання

  1. Яких умінь ви набули на сьогоднішньому уроці?
  2. Як ви можете скористатися здобутими знаннями, уміннями?

Заключна частина:

              виставлення оцінок за роботу на уроці;

 

          VII.         Домашнє завдання:  Повторити правила і прийоми ажурного випилювання.  В підручнику параграф  № 8 та 9  (1 хв.). Розгадати кросворд.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Могильська Ольга Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 листопада 2019
Переглядів
1711
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку