Використання елементів тренінгу
на уроках трудового навчання та технологій з метою
формування ключових компетентностей учнів
Тренінгове заняття
в межах засідання
міського дискусійного клубу
27.11.2019
Керівник клуба –
Овсяннікова Л.О., вчитель
трудового навчання
вищої категорії, вчитель-методист
СШ№ 3, м. Маріуполя
Ми маємо справу з найскладнішим,
неоціненним, найдорожчим, що є в житті,-
з людиною. Від нас, від нашого вміння,
майстерності, мистецтва, мудрості залежить
її життя, здоров’я, розум, характер, воля,
громадянське й інтелектуальне обличчя,її місце
і роль у житті, її щастя.
В.О.Сухомлинський
Мета: Усвідомити важливість використання елементів тренінгу на уроках трудового навчання та технологій для формування ключових компетентностей учнів, що визначено програмою базової школи, отримати попередні відомості про принципи НУШ для підготовки до навчання майбутніх п’ятикласників.
Обладнання: презентація, маркери, папір, деталі LEGO, фігурки з різнокольорового картону, фліпчарт.
Хід заняття
Лунає класична музика
1.Налаштування на заняття
1.1.Зустріч гостей. Вибір учасниками заняття фігурок з картону для подальшого об’єднання в групи.
1.2.Кава-брейк.
На стіні надпис: На думку дослідників з університету Торонто кава вже настільки міцно асоціюється з продуктивністю, що навіть натяк на цей напій (думка або погляд) впливає на те, як працює наш розум.
2.Вступ. Активізація уваги учасників
2.1.Керівник: Шановні колеги! Сподіваємося , що кава налаштувала вас на плідну роботу та приємне спілкування. Вчені і раніше знали, що гарно впливати на людину може навіть просто запах кави: виявляється, її аромат допомагає поліпшити виконання аналітичних завдань, серед яких і стандартизованого тесту GMAT для вступників до зарубіжних бізнес-шкіл.
До вашої уваги слова Сухомлинського, сучасність яких, сподіваюсь, не викликають сумніву. Візьмемо слова геніального педагога за епіграф та девіз нашої зустрічі.
Наше заняття присвячено використанню елементів тренінгу з метою формування ключових компетентностей на уроках трудового навчання.
2.2.Вправа «Ранкове коло».
Учасникам тренінгу пропонується стати в коло, привітатися з сусідом праворуч, представитися та доповнити фразу «Мій друг сказав би про мене так:…»
2.3. Вправа «Правила зустрічі».
Ведучий: Шановні колеги, ви об’єдналися в групи за геометричними фігурами: прямокутник – 1 стіл, коло - 2 стіл, трикутник – 3 стіл. Для роботи нам треба розробити правила тренінгу. Пропозиції груп слухаємо через 2 хвилини. Час пішов.
Прошу представників груп розташувати запропоновані правила на фліпчарті.
В результаті обговорення приймаються наступні правила:
2.4.Вправа «Асоціативний кущ».
Ведучий: Реформування освіти, НУШ тісно пов’язані з проведення тренінгових занять. Й ми вже неодноразово були учасниками таких занять для вчителів. Згадаємо, що таке тренінг. Завдання для груп: створити асоціативний кущ «Тренінг». Аркуші паперу, маркери на столах. Час для роботи – 5 хвилин.
Виступ спікерів груп.
Ведучий: На наступному слайді бачимо визначення тренінгу, що дає Вікіпедія (додаток 1). Використовуючи елементи тренінгу ми з вами тренуємося самі, тренуємо дітей, тобто виконуємо роль куратора, тренера, вчителя-фасілітатора.
2.3.Учасникам пропонується об`єднатися в групи за обраними модулями LEGO. Ті, хто обрав синій та червоний кольори розташовуються за 1-им столом, блакитний та оранжевий – за 2-им столом, зелений та жовтий кольори – за 3-им столом.
Завдання групам: Ознайомитися зі структурою тренінгового заняття
(додаток 2) та через 10 хвилин запропонувати структуру власного уроку за певним об’єктом проектної діяльності. Час – 15 хвилин.
Виступ груп.
Ведучий: Можна зробити висновок, що елементи тренінгу можна ефективно використовувати на кожному етапі уроку. Важливо, щоб ми поступово навчили учнів працювати в групах плідно, поважаючи один одного та разом досягати результату.
2.4.Ведучий: Давайте подивимося один на одного та об’єднаємося в групи з тими людьми, які мають такі ж кольори в одязі, які є й у вас.
Завдання групам:за 10 хвилин на аркушах написати ключові компетентності, які, на думку членів групи, краще за все можна формувати на уроках з використанням елементів тренінгу.
Виступ груп.
2.5.Ведучий: Увага на слайди. Перелік ключових компетентностей надано у послідовності відповідно до навчальної програми базової школи (додаток 3).
Компоненти, а саме: уміння, ставлення та навчальні ресурси визначено тільки для математичної компетентності. Спробуємо за 10 хвилин визначити компоненти інших дев’яти компетентностей. Час пішов.
Виступи груп.
Ведучий: зробимо висновок, що для формування більшості з компетентностей використовуються такі навчальні ресурси як проекти. Ефективно працювати над проектами можна навчитися на уроках-тренінгах.
До вашої уваги досвід Н.М.Бінга «Уроки-тренінги як засіб активізації навчальної діяльності учнів» (https://www.slideshare.net/ssuserf2afbe/ss-58822618).
3. Рефлексія.
3.1.Прийом «Плюс і мінус». Групам пропонується назвати позитивні та негативні риси використання елементів тренінгу на уроках трудового навчання та зробити висновок (3 хвилини).
Виступ груп.
3.2.Прийом «Закінчи речення».
Ведучий пропонує кожному учаснику зустрічі закінчити речення «Для мене тренінгові заняття було…»
4.Прощання.
Ведучий: Шановні колеги! Психологи визначили особливості поведінки людини, які допомагають жити у мінливому світі. Увага на слайд:
- любов до людей, оптимізм;
- прийняття себе і світу у всіх його проявах;
- вміння оцінити проблему очима інших;
- почуття гумору;
- відчуття своєї недосконалості;
- комунікабельність;
- бажання допомогти людям;
- працьовитість;
- мрійливість, вміння фантазувати;
- рішучість, цілеспрямованість, наполегливість.
Ведучий:Пропоную всім стати у коло та побажати своєму сусідові ліворуч розвивати та вдосконалювати в собі такі якості, які й йому допоможуть жити та працювати із задоволенням.
Дякуємо за співпрацю. До нових зустрічей!
Додаток 1
Тре́нінг (англ. training) — це запланований процес модифікації (зміни) відношення, знання чи поведінкових навичок того, хто навчається, через набуття навчального досвіду з тим, щоб досягти ефективного виконання в одному виді діяльності або в певній галузі. Тренування (від англ. to train — виховувати, навчати) — комплекс вправ для тренування в чому-небудь. Тренування — система підготовки організму людини з метою пристосування його до підвищених вимог і складних умов роботи й життя.
Додаток 2
Традиційна структура тренінгового заняття
У тренінговій практиці склалася своєрідна структура як окремого тренінгового заняття, так і тренінгу в цілому.
На фоні сталої структури тренінгового заняття кожний ведучий має свої напрацювання, які роблять тренінг більш досконалим, насиченим, привабливим тощо.
Оскільки вважаємо, що ведучий-початківець повинен мати чітке уявлення про структуру тренінгового заняття (тренінгу в цілому), яке у нього повинно сформуватися на основі різних підходів, то корисним буде подати різні підходи (схеми) щодо побудови тренінгового заняття (тренінгу).
На початку занять ведучий формулює мету, завдання тренінгу і допомагає учасникам визначити власні цілі. Вони можуть бути:
Цілі бувають довгостроковими або стратегічними, середньостроковими або тактичними і короткостроковими - у процесі тренінгу.
Проведення тренінгу відбувається за чітко визначеною структурою. Типова структура, мета та завдання тренінгу разом слугують основою для складання плану його проведення. Такий план може мати різні форми (таблиця, перелік послідовних дій, схема та ін.), але принциповим є те, і це добре варто засвоїти майбутньому ведучому, що план тренінгу потрібно скласти обов'язково. Природно, це не означає, що тренінг пройде повністю так, як було заплановано, проте план допоможе тренеру дотримуватися основних питань, які мають бути опрацьовані в ході роботи групи, інакше неможливо досягти поставленої мети тренінгу. Під час тренінгу неодмінно виникає багато другорядних тем для обговорення, і кожна з них виявляється більш чи менш привабливою для учасників. Проте їх опрацювання слугуватиме іншим цілям. Тим часом термін заняття спливатиме, і обов'язкові питання можуть залишитися нерозглянутими. Тож саме завчасно складений план допоможе дотримуватися обраної теми та досягти бажаної мети.
Тренінгове заняття може складатися з таких частин:
Додаток 3
|
Ключові компетентності |
Компоненти |
1. |
Спілкування державною |
Уміння: Ставлення: Навчальні ресурси:
|
2. |
Спілкування іноземними мовами |
Уміння:
Ставлення: Навчальні ресурси:
|
3. |
Математична компетентність |
Уміння: - застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для виконання технологічних завдань у різних сферах діяльності, розуміти, використовувати і будувати прості математичні моделі для вирішення технологічних проблем. Ставлення: - пошанування істини. Навчальні ресурси: - розрахунки для визначення необхідної кількості матеріалів, габаритних розмірів, вартості виробу; - використання вимірювальних пристроїв; - виготовлення креслеників |
4. |
Основні компетентності |
Уміння: Ставлення: Навчальні ресурси:
|
5. |
Інформаційно-цифрова компетентність |
Уміння: Ставлення: Навчальні ресурси:
|
6. |
Уміння вчитися впродовж життя |
Уміння: Ставлення:
Навчальні ресурси: |
7. |
Ініціативність і підприємливість |
Уміння: Ставлення: Навчальні ресурси:
|
8. |
Соціальна та громадянська компетентності |
Уміння: Ставлення: Навчальні ресурси: |
9. |
Обізнаність і самовираження у сфері культури |
Уміння: Ставлення: Навчальні ресурси: |
10. |
Екологічна грамотність і здорове життя |
Уміння: Ставлення: Навчальні ресурси: |
Додаток 4
Корисні посилання
https://pidruchniki.com/1056041263034/psihologiya/traditsiyna_shema_struktura_treningovogo_zanyattya
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B3
https://www.slideshare.net/ssuserf2afbe/ss-58822618
https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas