Хімія 9 клас.
Тема. Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини. Застосування спиртів.
Мета уроку: ознайомити зі згубним впливом спиртів на організм людини; ознайомити з історією їх вживання; з’ясувати застосування спиртів у народному господарстві, що ґрунтується на їх властивостях; сприяти розвитку зацікавленості пов’язаних із застосуванням різних речовин; розвивати логічне та критичне мислення, вміння аналізувати, розширювати кругозір учнів, удосконалювати вміння працювати з різними джерелами; виховувати в школярів негативне ставлення до алкоголю; формувати засади здорового способу життя.
Хід уроку.
«Я дуже люблю молодь, тому я не люблю пиятики».
Песталоцці
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Ми закінчили вивчати тему «Спирти»
ІII. Мотивація навчальної діяльності.
Не можна уявити сьогодні наше життя без хімічних речовин, якими ми користуємося, які служать продуктами харчування. Але серед цих речовин є й отруйні, що згубно діють на організм людини, серед яких спирт. Мета нашого уроку показати як позитивний так і негативний вплив спиртів на наше життя. Ви маєте обґрунтовано і переконано довести, яке значення мають спирти у життєдіяльності людини.
Тема сьогоднішнього уроку. «Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини. Застосування спиртів.»
Епіграфом я взяла слова відомого педагога-гуманіста Песталоцці «Я дуже люблю молодь, тому я не люблю пиятики».
ІV. Вивчення нового матеріалу.
І першими я запрошую істориків. Уважно слухаємо і розгадуємо ребуси.
Група істориків
Розповідають історію відкриття спиртів, щоб активувати увагу учнів на протязі розповіді розгадують ребуси.
Іменують алкоголь з давніх часів
Спиртний напій про який піде мова далі
Питний будинок на Русі
Назви вивчаючих спиртів
Вживаючи спирти всім треба пам’ятати про…
Група журналістів
Провела тестування і опитування, ознайомимося з їхніми результатами.
Провели анкетування 7-мих і 9-тих класів для порівняння за питаннями:
а) з родиною;
б) з друзями.
3. Чи сподобалось це Вам?
4. Що саме ви вживаєте?
Взяли інтерв’ю у психолога, медсестри та батьків з питань:
Група медиків
Підготувала фільм «Вплив алкоголю на здоров’я людини».
Уважно продивіться фільм і складіть схему на що впливає вживання алкоголю, які викликає захворіння.
Закріплення
На макет людини за допомогою стікерів на відповідний орган учні наклеюють захворіння викликане вживанням алкоголю. Після чого учні роблять висновок, що немає не одного органна, який би не вразив алкоголь.
Демонстрація досліду «Вплив спирту на білки».
Мета досвіду: продемонструвати учням необоротні зміни білків під впливом спирту.
Обладнання: пробірки, спирт 96%, яєчний білок.
Помістили в дві пробірки яєчний білок. У одну з них додали спирт. Видно як спирт осаджує білок з розчину. Він ущільнюється і на очах стають помітні зміни фізичних і хімічних властивостей.
Учень: Білок денатурує, а це значить, що він втрачає складну структуру, а отже і свої функції.
Група хіміків
На відміну від багатьох інших речовин, спирт швидко і повністю всмоктується в шлунку. Він легко проходить через біологічні мембрани завдяки:
- малому радіусу молекул спирту;
- слабкій поляризації;
- хорошій розчинності у жирах;
- хорошій розчинності в воді за рахунок утворення водневих зв'язків з молекулами води.
Хімія сп’яніння – таблиця
50 мл – посилене серцебиття, розширення судин, зниження тиску, підвищення апетиту;
ще 0,05% алкоголю в крові – штучне підвищення настрою, базікання, зниження уваги, втрата контролю над поведінкою;
ще 0,1% – зміни емоційного сприйняття, порушення поведінки;
ще 0,15% – втрата контролю над м’язами;
ще 0,3% – втрата орієнтації, непритомність;
ще 0,5% – параліч дихання, смерть.
В печінці відбуваються хімічні процеси окиснення етилового спирту, які забезпечують знешкодження отруйних речовин, що потрапляють в неї з кров’ю.
С2Н5OH → CH3 – CНO → CH3 – COОН → CO2 + H2O
Етанол Ацетальдегід Оцтова кислота Кінцеві
продукти
розпаду
Етиловий спирт окиснюється до кінцевих продуктів розпаду тільки в тому випадку, якщо добове вживання етанолу не перевершує 20г. Якщо доза перевищена, то в організмі накопичуються проміжні продукти розпаду.
Оцтовий альдегід в 30 разів токсичніший етилового спирту. Вчені довели, що виникнення мутацій і різних каліцтв у ембріонів викликає саме оцтовий альдегід.
Викладач: Давайте спробуємо записати схеми рівнянь реакцій, які б відображали це перетворення:
С2Н5OH + CuO → CH3 – COН + Cu + H2O;
CH3 – COН + Ag2O → CH3 – COОН + 2 Ag ;
CH3 – COОН + 2O2 → 2CO2 + 2H2O
Спирти є важливим продуктом для народного господарства, тому їх використовують:
Етанол: виробництво барвників, синтетичного каучуку та гуми для автомобільної, авіаційної та ракетної техніки, волокон, пластмас, мийних засобів, харчової оцтової кислоти, політура для меблів (лак) Метанол: для одержання формальдегіду, уротропін, лавсан, естерів, антифриз, добавка до рідких видів пального для підвищення октанового числа.
- приготування розчинів медичних препаратів, екстрактів лікарських рослин, бальзамів, для компресів.
- спирт застосовують у парфумерії як розчинник для виготовлення одеколонів, парфумів, лосьйонів.
- для виробництва лікеро-горілчаних напоїв.
- служить осушувальним і промивним засобом.
- як антисептик у для консервування анатомічних препаратів, тому що вбиває бактерії, що живуть на шкірі та можуть спричинити серйозні захворювання;
V. Підсумковий етап
Вивчивши тему «Спирти», ви узнали, що вони мають важливе значення у народному господарстві. Без виробництва спиртів обійтися неможливо. Але було б добре, якби людина відмовилась від уживання спиртного, тому що ніхто не знає своїх можливостей.
Представники груп по черзі підходять до «Терезів», кріплять свої стікери на відповідну чашу і коментують, шкідливий вплив і позитивне застосування спиртів.
VІ. Рефлексія та підбиття підсумків уроку
Продовжи речення:
«На сьогоднішньому уроці я дізнався…»
«Мені було цікаво…»
«Мені було складно…»
«Я навчився…»
«Я зміг…»
«Про що я хотів дізнатися більше…»
VІІ. Домашнє завдання
1. Повторити тему «Спирти» §13-15.
2. За бажанням підготувати мультимедійну презентацію на тему «Спирт і підліток».
3. Обчисліть масу оцтового альдегіду, яка утвориться в організмі людини при споживанні 100 г горілки (40%).
При підготовці до уроку користувалася інтернет ресурсами.