Урок геометрії у 8 класі
Тема: Площа трапеції
Мета уроку:
Форма організації уроку та навчальної діяльності: парна та групова.
Хід уроку
Організаційний момент:
Учням необхідно прослухати наступні вислови та з’ясувати про яку фігуру йтиметься на уроці, свою відповідь треба обґрунтувати:
Після обміркування я закріплюю на дошці магнітом «королеву уроку» – трапецію.
Робота в парах з повторення теорії
Учні протягом 2 - 3 хвилин відповідають в парах на запитання, котрі з’являються на екрані. Добре, коли пари складаються з учнів різного рівня обізнаності. У цьому разі один з школярів є консультантом і допомагає пригадати потрібний матеріал товаришеві у випадку виникнення труднощів.
Питання:
Підготовка до виконання групового завдання.
Я пропоную учням записати у зошитах відповіді на завдання усного тесту,
котрий надалі перевіряється самоперевіркою.
1. Оберіть трапеції:
(Відповідь: А, Б, Г.)
2. Оберіть прямокутні трикутники:
(Відповідь: А, В, Г).
3. Обчисліть площі запропонованих трапецій.
Відповідь: а) 34 см2; б) 25 см2; в) 48 см2.
Групова робота
Учням пропонується розв’язати задачу:
Знайти площу трапеції з основами 10 см і 20 см і бічними сторонами 6 см і 8 см.
Клас попередньо поділяється на групи однаковими за силою. Кожній групі надається час на пошук та обміркування засобів вирішення задачі. Я виступаю в якості консультанта, якщо потрібно, спрямовую та корегую процес її вирішення. Кожна група обирає одно з рішень і оформлює його у зошиті. На дошці демонструються плани вирішення задачі представниками груп.
Розв’язання. Спосіб І.
1. Проведемо ВН АD и СK АD, тоді чотирикутник HВСK — прямокутник.
2. Хай АН = x см, тоді KD = (10 – x) см. Використовуючи теорему Піфагора, виразимо висоту h з трикутників АВН и СKD:
h 2 = 62 – x2, h2 = 82 – (10 – x)2.
Складаючи та вирішуючи рівняння отримаємо, що h = 4,8 см.
3.Тоді
Спосіб ІІ.
1. Проведемо СН АD и СK АВ, тоді АВСK — паралелограм. Отже, АK = ВС = 10 см и АВ = KС = 6 см.
2. Розглянемо трикутник KСD, в якому
KС = 6 см, СD = 8 см, KD = 10 см.
Оскільки KD2 = KС2 + СD2, то згідно теореми, оберненій теоремі Піфагора, трикутник KСD — прямокутний.
3. Можна знайти висоту за формулою:
4. Площу трапеції знаходимо так же, як і в першому способі розв’язання.
Спосіб ІІІ.
1. Проведемо СK АВ и з’єднаємо точки K і B відрізком.
2. Неважко довести, що трикутники АВK, ВKС, KСD рівні та прямокутні.
3.
Після аналізу всіх рішень, приходимо до висновку, що найбільш раціональним і оригінальним є третій спосіб, а більш природним і звичним – перший.
Дослідження задачі при зміні розмірів фігури.
Після обговорення способів вирішення я пропоную школярам завдання на зміну розмірів фігури. Можна запропонувати відповісти на питання дослідницького характеру:
1. Чи завжди є можливість розбити трапецію на три рівних трикутники?
(З’ясовується, що це можна зробити, тільки якщо одна основа у два рази більша другої).
2. Чи може трапеція бути складена з трьох рівних трикутників іншого виду?
(Трапецію можна скласти з трьох правильних трикутників, рівнобедрених і довільних трикутників).
3. Чи зберігаються способи розв’язання у цих випадках? Які способи будуть більш раціональними?
Перед учнями постає нова проблема: потрібно проаналізувати способи рішення по зміненому кресленню, а також згадати формули для обчислення площі правильного та довільного трикутників. Отже, для правильного трикутника використовується формула: ; для довільного трикутника формула Герона
Мається сенс запропонувати школярам, для спрощення обчислювання, довжини сторін прийняти рівними 13, 14 і 15 см, щоб за технічною стороною не загубилася ідея рішення.
Після дослідження задачі на зміну розмірів фігури, я пропоную змінити довжину основ трапеції таким чином, щоб вони відрізнялись одна від одної в два рази. Тоді стає зрозумілим, що трапецію неможливо розбити на три рівних трикутники. Отже наш «гарний» спосіб розв’язання використати неможливо.
У якості домашнього завдання можна запропонувати наступні задачі.
1. Знайдіть площу трапеції, у якої паралельні сторони мають довжину 25 см і 11 см, а непаралельні – 13 см і 15 см.
2. Складіть трапецію з трьох рівнобедрених трикутників, оберіть самостійно довжину сторін і обчисліть площу трапеції.