Предмет: Професійна етика і культура спілкування
Професія: «Соціальний робітник»
Тема: Почуття та емоції в спілкуванні.
Мета: вивчити поняття «емоції» та «почуття», дослідити свої психологічні особливості; розвивати навички визначення емоційного стану іншої людини; виховувати культуру прояву своїх почуттів.
Обладнання: роздатковий матеріал, фломастери, ручки, мультимедійний проектор, фліпчарт.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПІДВЕДЕННЯ ДО ТЕМИ УРОКУ
Викладач:
Завдання 1. Зібрати вислів.
(Вислови розділені по виразам в конверті)
Найчастіше ми ховаємося під маскою байдужості, ховаючи свої справжні почуття і емоції ...
Сила наших емоцій - це барви нашого життя.
Завдання 2. Перегляд фото учнів з проявами різних емоційних станів.
Викладач
Оголошуємо тему уроку.
Оголошуємо мету уроку.
Викладач:
Оцінювання: за урок кожен з вас отримає оцінку.
Пригадайте наше правило щодо роботи на уроці: Кожна думка має право на існування. Якщо ми будемо з чимось не згодні, то ми подискутуємо.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
На минулому уроці ви познайомилися з поняттям «Спілкування».
Спілкування - це обмін інформацією, думками, почуттями, переживаннями з іншими людьми. Воно є життєвою потребою людини будь-якого віку. У спілкуванні людей дуже важливу роль відіграють почуття та емоції.
Контакт, комунікація, обмін інформацією, зв’язок
ІІІ. Робота над темою уроку
Інформаційне повідомлення.
Щодня у нашому житті відбувається чимало подій, які не залишають нас байдужими і викликають різні емоції та почуття. Світ почуттів — необмежений, кожен з вас у цю хвилину щось переживає. Наприклад, ви можете відчувати радість з приводу того, що почався урок, або цікавість до нової теми. Але можуть бути і неприємні емоції та почуття. Це також абсолютно нормально.
Сьогодні ми поговоримо про те, що таке почуття та емоції, які вони бувають. Як розпізнати емоційний стан людини за її зовнішнім виглядом; чи потрібно контролювати наші почуття та як це можна зробити.
В кінці уроку ми з вами повинні дати відповідь на запитання: Яке значення в житті люди мають емоції і почуття та чи можемо ми впливати на ці стани.
Вправа «Подаруй посмішку»
1.Підніміть руку ті, хто сьогодні дивився на себе в дзеркало.
2.Підніміть руку ті, хто сьогодні посміхався, дивлячись на своє зображення в дзеркалі.
А тепер я хочу, щоб кожен з вас посміхнувся до свого сусіда по парті, зарядив кожного позитивним настроєм на подальшу нашу роботу.
VІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Сьогодні ми говоримо про емоції. Так що ж означає цей термін?
1. Емоції – це миттєві реакції організму на подію, людину, тварину. В емоціях виявляється ставлення людей до навколишнього світу, до усього, що відбувається в житті.
Це стани які покращують настрій (радість, захоплення, задоволення), або навпаки псують його (страх, відчай, гнів, тривога) – псують його. Не завжди людина може чітко усвідомити емоцію, що не скажеш про почуття.
2. Почуття формуються довше і зазвичай не зникають миттєво. Почуття – це стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища. Наприклад: любов, дружба, заздрість, ворожість. Почуття виражаються через емоції. Проте інколи буває так, що вони не співпадають, або ж навпаки суперечать одне одному.
Давайте разом з вами, дивлячись на картинки, спробуємо визначити, які ж емоції у зображених на них дітей. Вже на початку уроку ви переглядали фото саме ваші, на яких чітко є емоційні стани і почуття. Так давайте спробуємо наглядно визначити дивлячись на інших людей! Адже в вашій професійній діяльності, а саме соціального робітника, потрібно чітко розрізняти в якому стані знаходиться людина.
Вправа (СЛАЙД З КАРТИНКАМИ ЕМОЦІЙ) «Підбери емоцію»
Кожна емоція має свій вигляд, свої особливості, свій стан, жести, міміку
Так як бачите емоцій і почуттів дуже багато і я вже говорила що вони є як позитивні так і негативні, а також і не визначені .
Позитивні емоції - реакція психіки на задоволену потребу: радість, насолода, задоволення тощо. Негативні - наслідок незадоволеної чи недостатньо задоволеної потреби: сум, гнів, страх тощо. В невизначених немає безпосереднього зв'язку між ступенем задоволення потреби та реакцією психіки: інтерес, здивування.
Завдання «Розділіть емоції і почуття на групи»
1 група негативні емоції та почуття, 2 група позитивні емоції і почуття
Над не визначеними подумаємо разом.
Впертість, нетерплячість, розгубленість, тривога, заздрість, щастя, упевненість, образа, самотність, гнів, горе, байдужість, недовірливість, схвильованість, вдячність, страх, веселість, роздратування, задоволення, наполегливість, радість.
Так, дійсно кожна емоція має свій прояв, завдяки діям, жестам, проявам та інш. Та всі люди різні і деякі є настільки скриті , що їх не можна прочитати як розгорнуту книгу і одразу по якимось ознакам зрозуміти що з цією людиною відбувається або в якому вона стані.
Але також на наш емоційний стан впливає й оточуюче середовище або навіть як ми сприймаємо оточуюче середовище.
Пропоную вам переглянути відео і дати відповідь на питання: Чи справді ми самі можемо керувати своїми емоціями в залежності від того як ми все сприймаємо?
Відео «мультфільм»
Обговорення
Питання:
Вправа. «Смайлик»
Кожна емоція і почуття мають право на існування, ніхто не може вам вказувати як бути або діяти в конкретній ситуації, як сприймати або відноситися до подій, що нас оточують. І не буває так в житті, що ви просто взяли і попрощалися, наприклад, з гнівом, радістю, сумом та інше. Ви маєте для себе визначити, що буде для вас дієвим в роботі над своїм емоційним станом.
Завдання. (Кожен учень самостійно читає рекомендації і обирає одну)
Оберіть найбільш вдалу рекомендацію, яка б підійшла саме вам для роботи зі своїми емоціями. Давайте по черзі, хто бажає оголосимо по одній рекомендації.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ.
На початку уроку ми ставили перед собою завдання дати відповідь на запитання:
Хочу щоб ми ще раз коротенько переглянули і пригадали який вигляд має та чи інша емоція.
А тепер кожному в ваших робочих зошитах є завдання на самоперевірку і закріплення знань нашого з вами уроку. Один оголошує.
Вставити пропущені слова :
У людини є _________ та __________. Миттєві реакції організму на подію, людину, тварину - це _______________. Стійке переживання, пов’язане зі ставленням до іншої людини, предмета чи явища – це _____________. Радість, задоволення , любов – це __________ почуття. Негативні почуття : _____, _______, ________. Почуття та емоції можна виражати _____________, ___________, ___________.
V. Підсумок уроку.
Емоції є дуже важливою, невід’ємною частиною будь-якого спілкування. Вони визначають нашу поведінку, ставлення інших людей до нас. Тобто, всі взаємодії в суспільстві супроводжуються вираженням емоцій. Вмінню виражати емоції та розуміти почуття інших важко навчитись, але потрібно для того, щоб ви могли знайти шлях до серця кожної людини та щоб вас вважали дійсно вмілим комунікатором.
Я бажаю, щоб ви завжди були в гармонії із собою. Завжди знали, що формуєте себе саме ви і за всі свої дії відповідатимете самі ви. І вже за традицією хочу, щоб кожен з вас отримав солодкий подаруночок з побажанням, адже ви пам’ятаєте, що солодке піднімає настрій, а кому воно шкодить той поділиться позитивом і задоволенням з близькою людиною.
Оцінки за урок отримає кожен. Ви здаєте свої конспекти на перевірку. І до них я додам ще бали за роботу на уроці. Оголошу оцінки після перерви
VІ. Домашнє завдання: