Тренінгове заняття
«Життя без насильства»
Учасники: діти10 кл.
Форма роботи: групова, тренінгове заняття з використанням інноваційних технологій.
Мета бесіди: ознайомити дітей з актуальністю проблеми насильства у шкільному середовищі, навчити їх розрізняти види насильства та розробити відповідну стратегію поведінки у ситуаціях ризику, аргументувати свої дії з попередження насильства на основі власної відповідальності, окреслити механізм захисту прав дітей.
Хід заняття
Вступне слово. Ми з вами сьогодні зібралися поговорити на
досить важливу тему. Людьське суспільство дуже турбує ця тема,
адже, кожна людина, незалежно від віку, має особисті права. Дехто не розуміє, цього і тому порушує їх.
Коли це трапляється, ми не завжди можемо звернутися по допомогу й розраховуємо в таких випадках тільки на свої особисті можливості. Але незавжди нам вистачає знань і вмінь, як поводитися в ситуаціях, коли відбувається нехтування нашими правами, тобто в ситуаціях насильства.
Тому ми сьогодні й будемо про це говорити.
1. Мозковий штурм „Що таке насильство, його прояви”
Мета – розширити знання учнів щодо поняття „насильство”, сфокусувати увагу дітей на актуальній проблемі людства.
Завдання – учням пропонується написати, що таке насильство, його прояви на
основі власних знань, особистого бачення цієї проблеми.
Діти зачитують власні визначення та вивішують їх на зображеному „серці”.
Вихователь пропонує власний варіанти визначення насильства.
Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по
відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку.
Насильство є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль
та владу над іншою стороною.
Люди, які в своєму житті зустрілися з проявами насильства, переймаються
такими питаннями.
Як ми ставимося одне до одного? Близькі, дорогі люди, що змушує їх бути
такими жорстокими? Чому любов, доброту, терпіння, співчуття, милосердя
пускають, під укіс?
Скажіть , а які ви знаєте слова, що характеризують насильство? - жорстокість, агресія, погроза, ґвалт, силування, примус.
3. Вправа„Міф чи реальність”
Мета – розширити систему знань учнів щодо проявів насильства в учнівському середовищі.
Завдання – дітям пропонується прослухати факти про насильство та виявити, що являється правдою, а що ні. Для цього їм надаються дві картки з позначками
„так”, „ні”.
Перелік запитань:
1. Насильство має і позитивні сторони (НІ);
2. Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої не є проявом насильства (НІ).
3. Насильство – це тільки тоді,коли видно сліди на тілі жертви. (НІ).
4. Б’ють заслужено (НІ).
5. Дитина, яка потерпає від насильства повинна мовчати про це (НІ).
6. Насильство не карається законом України (НІ).
7. Насильство – це ознака мужності. (НІ)
8. Розповідати, про те, що над вами були здійснені насильницькі дії – це ознака слабкості дитини (НІ).
9. Особи, які чинять насильство – психічнохворі (НІ).
10.Насильство – це не злочин, а нормальне явище (НІ).
11.Міліція не повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (НІ).
Фізичне насильство – умисне нанесення побоїв, тілеснихушкоджень, що може призвести до смерті постраждалого, порушення фізичного чи психічного здоров'я, завдання шкоди його честі і гідності.
Психологічне насильство- насильство, пов'язане з дією однієї особи на психіку іншої шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно спричиняється емоційна невпевненість, нездатність захистити себе та завдається шкода психічному здоров'ю.
Економічне насильство – умисне позбавлення особи житла, їжі, одягу й іншого майна чи коштів, на які постраждалий має передбачене законом право.
Сексуальне насильство – протиправне посягання на статеву недоторканність.
4. Вправа „Визначте який виднасильства”
учні коментують до яких видів насильства відносяться тези-
1. Приниження особи, брудні лайки, образи – психологічне насильство;
2. Побиття – фізичне насильство;
3. Примус до сексуальних дій – сексуальне насильство;
4. Тілесні ушкодження – фізичне насильство;
5. Повне вилучення або обмеження коштів – економічне насильство;
6. Спроби задушення – фізичне насильство;
7. Проституція – сексуальне насильство;
8. Втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків – фізичне насильство;
9. Обмеження свободи дій – психологічне насильство;
10. Використання зброї – фізичне насильство;
11. Жебракування – економічне насильство;
Завдання учням :
Ситуації: визначте який це вид насильства?
1. Школярка із сльозами на очах розповідає іншим дітям: «Мама мене уб'є, якщо дізнається, що я розірвала нову куртку» (психологічне і фізичне).
2. Восьмикласник Ваня боявся п'яного батька, бо той, повертаючись додому вночі, піднімав із ліжка сина й починав його «виховувати» паском (фізичне)
3. Дівчинка (їй ще немає 6-ти років) чимось образила батька. На знак покарання він не розмовляє із нею місяць. Дівчинка була вражена. Батько вважає,що це нормальна міра виховання (психологічне).
4. Більшість хлопців із 11 класу мали кишенькові гроші, якими вільно розпоряджалися, але батько Влада сказав: «Матимеш гроші тоді, коли в семестрі буде лише 10-11 балів»(економічне).
-Скажіть будь-ласка, як назвати ту людину, яка чинить протиправні дії.
-«Агресор».
-Чи погана людина агресор?
- Погані його вчинки. Можливо, він і не погана людина, і здатен на добрі вчинки, просто він не розуміє, що самостверджуватися за рахунок приниження іншого, або скидати агресію на інших жорстоко, непорядно, не по людськи.
Запитання дітям:
- Скажіть, чи може дитина виплескувати в школі те, що відбувається в родині?
вона зможе контролювати свою поведінку.
Мозковий штурм «Хто може здійснювати насилля?»
(записати на плакаті (батько, мати, учень один щодо іншого, вчителі і т.д.))
Бувають ситуації, які можуть спровокувати насилля. Часто людина
сама своїми діями створює умови для виникнення таких ситуацій
- Які ситуації? Назвіть їх. (провокації, обзивання один на одного, насмішка,
плітки, обмови і т.д.)
Поведінку, яку може спровокувати насилля, називають «віктимною»
(лат. жертва), тобто людина поводиться, як потенційна жертва,
Створюючи передумови до насилля. Поведінка може бути провокативною та
необережною. Провокативною вважається поведінка, коли потенційна жертва
спілкується з незнайомими людьми, відвідує їхні квартири, залишається наодинці з цими людьми.
Необережна поведінка не є провокативною, але створює умови для
Зґвалтування чи іншого насильства. Це – необачні вчинки. Наприклад, поява у
Темному чи безлюдному місці. Якщо дитина знає про це – її шанси стати
жертвою значно меншають.
А зараз послухайте притчу «Про жорстокість»
Якось учень запитав у майстра бойових мистецтв:
-Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?
І майстер відповів йому:
- Щоразу, коли ти будеш завдавати удару своєму ворогові, уяви себе на
його місці і відчуй його біль. І якщо ти одного разу не відчуєш болю, знай,
жорстокість поглинула тебе.
Проаналізуйте цю притчу.
У 21 столітті психологи, педагоги, лікарі почали бити на сполох.
Жорстокість, агресія починають зростати швидкими темпами.
- У чому ж причина цього?
Фахівці констатують, що в першу чергу агресію підлітків викликає не
телебачення і комп᾿ютер а те, що батьки не приділяють уваги своїм дітям,
вони з головою поглинули у побутові справи.
Як протидіяти насильству?
Наступний етап роботи з дітьми – запропонувати їм подумати над тим, як
зупинити насильство.
Як зупинити насильство, що відбувається в школі (поза школою)
1. Ігноруй, не відповідай емоційно, не «танцюй під дудку» кривдника.
2. Дай агресору можливість зупинитися (наприклад: «Якщо ти не зупинишся, я
буду змушений все розповісти дорослим»).
3. Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва! Ти захищаєш себе,
Своє здоров’я, своє життя!
4.Зберігай рівновагу і спокій!!! Ти маєш право захищати себе!!!
Запитання: - До кого звертатися у випадку насильства?
Відповідь: - До соціального педагога (він захищає права дітей), психолога
(він спробує встановити причини).
ПАМЯТАЙТЕ!
• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою
Або образливими, злими словами.
• Ми подібні, але всі різні.
• Твоя власність належить тільки тобі.
• Ти маєш право на допомогу.
• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!
Пам’ятка учням
1. Пам’ятайте, що насильство над вами, здійснене будь-ким, не є нормою життя. Насилля – неприпустима річ у стосунках людей.
2. У сім’ї ви маєте право на те, щоб до вас ставилися з повагою, не ображали.
3. Пам’ятайте необхідні правила безпеки: зокрема, не варто тут же кидатися на допомогу, коли тато б’є маму, особливо коли він – з небезпечними предметами в руках; ваше завдання – якомога швидше сховатися, залишити домівку, взагалі – на
допомогу покличте дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.
4. Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
5. Поділіться своїми проблемами з учителем, класним керівником, психологом, зверніться до міліції.
6. Не вірте у погрози з боку кривдників.
7. Ви маєте право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко і однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
8. Знайте, коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують в спілкуванні з вами лайливі слова – це насильство.
9. Не вважайте, що ви заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, в тому числі ваші батьки, рідні, не мають права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини – це карається законом. В Сімейному кодексі (ст.. 150, ч. 7) написано:«Забороняються фізичні покарання дітей батьками. Та інші види покарань я, які принижують людську гідність. Дитина може подати до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне».
10. Навчаться розрізняти поняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність – є зло, все, що звеличує гідність людини – добро.
Рефлексія
• Що нового видовідалися?
• Де можна застосувати здобуті знання?
Отже, я сподіваюсь, що у вашому житті ніколи не буде насилля. Бо це ганебно і жорстоко. Люби ближнього як самого себе і тоді все у твоєму житті буде добре.
Завершується заняття читанням вірша:
Мій улюблений світ –
Без насильства.
Без жорстокості, болю, зла.
Тут народом складена пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ –
Без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста
І пісень не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка
А реально щасливе життя
Бо звільнивши наш світ від насильства
Можна сміло іти в майбуття!