Тема: «Поверхневі води. Річки.Будова річкової долини. Основні річкові басейни та їх системи.»
Мета: поглибити знання учнів про поверхневі води України; навчити давати характеристику основним річковим басейнам ;познайомити з основними гідрологічними характеристиками: живлення, режим річки ,річковий стік, падіння та похил ,будовою річки, робота річки; продовжити розвивати навички самостійної роботи учнів з підручником ,додатковою літературою; виховувати бережливе ставлення до річок України та свого краю.
навчити аналізувати природні басейни річок, робити висновки про закономірності в розподілі річкового стоку;
продовжувати формувати вміння роботи з картографічними джерелами географічної інформації, формувати екологічне мислення.
Очікувані результати:
після уроку учні повинні:
Тип уроку: урок формування нових знань, вмінь, навичок.
Обладнання підручник,: фізична карта України, атласи,контурні карти,плакат, презентація.
Опорні та базові поняття: внутрішні води, поверхневі води, річкова мережа,
річковий басейн ,гідрологічний режим, повінь, паводок ,межень, річковий стік, падіння річки, похил річки, базис ерозії, твердий стік.
Методи і прийоми роботи:» Очікування»,» Незакінчене речення». «Кола Вена « Асоціація», «Географічна мозаїка», «Словничок», «Географічна лабораторія», «Шпаргалка», «Інтелектуальна розминка», «Творча лабораторія», «Зробіть висновок»
.
« Воді була дана чарівна влада стати соком життя на Землі.»
Леонардо да Вінчі
Хід уроку.
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Тече вода, тече бистра вода,
А куди не знає.
Поміж гори в світ широкий
Тече, не вертає, -
Чому вода в річках ніколи не зникає?
Прийом « Асоціація»
Назвіть об’єкти, назви яких асоціюються з поняттям « поверхневі води».
Бліц – опитування.
1.Що ми відносимо до поверхневих вод?
2.Від чого залежить поширення вод суходолу?
3.Що таке річка?
4. Які річки бувають за характером течії?
5. Які джерела живлення річок вам відомі?
6.За яким планом характеризують річку?
Прийом «Географічна мозаїка»
1.Видовжене заглиблення річкової долини, що постійно заповнене текучою водою. (Русло)
2.Місце, де річка впадає в море, озеро чи іншу річку. (гирло)
3.Територія, з якої до цієї річки стікають поверхневі і підземні води (річковий басейн)
4.Місце, де річка бере свій початок (витік)
5.Найвищий рівень води в річці, період якого настає один раз на рік в один і той самий час.( Повінь)
ІІІ Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Прийом «Слово вчителя»
Вчитель. Сьогодні ми дізнаємося, як природа наділила нашу країну життєдайним скарбом – водними багатствами, чому окремі регіони потерпають від нестачі вод, а інколи їх надлишок приносить людям проблеми. На уроці ми будемо подорожувати водними просторами України. В усі часи в усьому світі річки відігравали важливу роль у житті й ді й діяльності людини. Подекуди вони так сильно ввійшли в побут, господарську діяльність і культуру народів ,що стали їхніми національними символами. Так, неможливо уявити Україну без Дніпра –Славутича, Дніпра- Борисфена. Він для нас не лише потужна водна артерія, мальовнича окраса ,а й відображення душі нашого народу, його історії. На берегах Дніпра сформувалося ядро Української держави –золотоверхий Київ, народилася перша українська демократія- запорозьке козацтво, з його кручі споглядає рідні простори національний геній Тарас Шевченко .На мить перенесемось у Карпати до бурхливого та «бунтівного» Прута, стрімкого Черемоша і на душі стає легко та спокійно.
Отже сьогодні на уроці ми розширимо та конкретизуємо ваші знання про поверхневі води України. Детальніше зупинимось на характеристиці основних річкових басейнів, зокрема на особливостях гідрографії і водного режиму річок.
ІІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.
Епіграф уроку:
Річко моя, життя моє, люблю я воду твою,
лагідну та життєдайну…
Дивлячись на тебе ,стаю я добрим ,людяним і щасливим.
Олександр Довженко
VІ Вивчення нового матеріалу
Вчитель.
Подорожувати річками України надзвичайно цікаво й захопливо. А зараз здійснимо хоча б уявну подорож найбільшими річками держави та ліві притоки. Вчитися давати характеристику річковим басейнам ,зможемо показувати на карті та наносити на контурну карту основну річку та її праві та ліві притоки ,витік ,гирло ,вивчити особливості території ,що стосується гідрографічних характеристик
Вчитель. Подумайте і скажіть ,що ви очікуєте від уроку, які нові знання хотіли б отримати? Свої очікування розпочніть із незакінченого речення «Я очікую від сьогоднішнього уроку…» (вправа « Очікування»)
Після закінчення уроку учні повинні знати :
.
Робота з картою.
Діти, уважно розгляньте фізичну карту України і визначте, як змінюється густота річкової сітки на території України?
2. Від чого залежить густота річкової сітки ?
3. До басейнів яких морів належать річки території України?
4.Як змінюється структура водного живлення річок України із північного заходу на південь?
5. У чому відмінність структур живлення рівнинних і гірських річок України?
6. Що визначає відмінність розподілу стоку на рівнинних і гірських річках України?
Прийом «Словничок»
Учні разом з вчителем, користуючись підручником, довідниками з’ясовують
зміст понять: гідрологія, гідрологічна мережа, повінь, паводок, межень, річний стік, падіння річки, похил річки, базис ерозії, твердий стік.
Розповідь вчителя
1.Загальні особливості поверхневих вод.
Всі водні об’єкти України займають площу близько 24 тис. км .кв. Україна має достатньо широку мережу внутрішніх вод. До неї належать близько 73 тис. річок, біля 20 тис. озер, артезіанські басейни болота. У зв’язку з відмінностями у кліматі гідрологічні об’єкти в Україні розміщені вкрай нерівномірно. Поліська низовина відчуває надлишок води, тут густа річкова мережа ,значні площі займають болота ,а південь та схід України відчувають дефіцит води. Його людина намагається компесувати створенням штучних водойм: каналів, водосховищ, ставків ,яких налічується в нашій країні 28 тисяч.
Прийом «Проблемне питання» Спробуйте перелічити чинники, які визначають гідрографічні особливості території.
Прийом «Шпаргалка»
Густота річкової сітки України – 0, 25 км/км; а в північно – західних районах до 2,0 км/км , а в степу 0, 090 – 0, 0 17 км/км.
Загальна протяжність річок – 206, 4 тис. км.
Усі річки України належать до басейнів Чорного, Азовського, Балтійського морів. При цьому на південні моря припадає 94% площі водозбору. Деякі степові річки не мають виходу до моря.
Загальна кількість річок з довжиною – 63 119;
кількість річок з довжиною понад10 км – понад 4000;
кількість річок з довжиною понад 100 км – 120;
кількість річок з довжиною понад 500 км - 8 ;
Річкову мережу України утворюють річки басейнів Дніпра, Дунаю, Дністра, Південного Бугу, Вісли, Сіверського Донця, а також річки Приазов’я та Криму. Басейн Дніпра займає найбільшу площу серед інших басейнів 60% водних ресурсів України.
Робота учнів з підручником, фізичною картою України, атласом та контурною картою за завданнями та запитаннями. « Мозковий штурм»
2. Будова річкової долини
У результаті ерозійної (руйнівної) та акумулятивної (накопичувальної) роботи річок утворюються річкові долини. Це витягнуті в довжину заглибини здебільшого звивистої форми із загальним нахилом від витоку до гирла річки. Річкова долина складається із днища і схилів. На днищі виділяють річище (русло) і заплаву, а на схилах — тераси і корінний берег.
Вчитель.
Знайдіть названі частини річкової долини
Річище — це ложе на днищі річкової долини, по якому постійно протікає водний потік. Він розмиває гірські породи.
Заплава — це частина днища річкової долини, яка може затоплюватися лише під час повеней або паводків. Зазвичай заплава складена власними наносами річки. Унаслідок зміни річищем своєї течії в межах заплави часто трапляються залишки старих русел, які стали озерами-старицями.
Річкові тераси — це горизонтальні або нахилені ділянки долини вище над заплавою . Кожна тераса була колись заплавою (до чергового врізання річища в глиб річкової долини). Чим вище лежить тераса — тим вона старша за віком.
Корінний берег — це схил річкової долини, вироблений річкою не у власних наносах, а в гірських породах, якими складена місцевість (ці породи називають корінними). Вражають своєю мальовничістю річкові долини з корінними ступінчастими схилами-урвищами — каньйони. Дно в каньйонах вузьке й майже повністю зайняте бурхливим водним потоком .
На рівнинних річках сила водних потоків відносно слабка. Вони вільно пересуваються по заплаві, спричиняють розширення річкової долини, тому долини рівнинних річок є широкими.
Меандри — це плавні вигини річища, утворені внаслідок ерозії його берегів
Випереджаюче завдання:(перегляд учнівських презентацій)
Випереджальне завдання для прийому « мандрівка»; підготуйте грунтовні детальні характеристики річкових систем Дніпра, Дністра, Дунаю, Південного Бугу.
Вчитель. Назвіть і покажіть на карті та позначте на контурній карті річки, що належать до басейну:
А) Азово- Чорноморського Дніпро, Дністер ,Південний Буг, Дунай, Прут, Тиса, Сіверський Донець);.
Б) Балтійського ( притока Вісли- Західний Буг).
Цікава інформація . Випереджаюче завдання. (розповіді учнів)
Вчитель
Усі великі річки України течуть з півночі на південь та з північного заходу на південний схід відповідно до геолого – гідрологічної будови. Падіння та похил річок залежить від рельєфу. Падіння річки визначають для всієї річки, або для окремих її ділянок, тоді падіння річки обчислюють як різницю висот між двома точками на певній відстані вздовж річки. Рівнинні річки мають найменшу висоту падіння, тому їх течії повільні.
( П=hB-hӶ), де П- падіння річки ,hB - висота витоку, hӶ -висота падіння
Похил річки – це відношення значення падіння до її довжини. Незначний похил характерний для низовинних річок .Так для річки Прип’ять величина похилу становить 0, 85м/км. Найбільші значення похилу річки притаманні для гірських річок. Наприклад Тиса- 8 м/км, її притока Уж – 14 м/км
П. р.=П/Д, П.р.-похил річки, П-падіння річки, Д- її довжина.
2. Основні річкові басейни.
Вчитель. Що є межами між річковими басейнами?
Очікувана відповідь учня –вододіл.
Проблемне питання:
Вчитель. Що таке притоки річки? Пригадайте, як визначити, де праві, а де ліві притоки? Знайдіть на фізичній карті та назвіть найбільші праві та ліві притоки Дніпра та підпишіть їх на контурній карті.
Щоб визначити, яка притока права, а яка ліва, потрібно стати за течією річки, всі потоки, які впадають в основу річку справа, будуть праві,а зліва- ліві.
Прийом «Географічна лабораторія»
( Учні працюють разом з вчителем)
З’ясувати за текстом підручника особливості гідрографічних характеристик річок України (заповнити таблицю)
|
Рівнинні річки |
Гірські річки |
|
Живлення річок |
|
|
|
Річний стік |
|
|
|
Падіння і похил |
|
|
|
Робота річок |
|
|
|
Загальний висновок |
|
|
Гідрологічні характеристики річок.
Водний режим річки-зміни характеристик живлення у часі,
Витрати води (Q)- об’єм води ,що протікає крізь поперечний переріз річки за одиницю часу,
Витрати води обчислюють у м3/с, як добуток площі поперечного перерізу річки (F) та швидкості її течії (V).
Річний стік- витрати води протягом року.
Твердий стік- маса гірських порід (т), що переносить річка за рік.
Повінь-це тривале підвищення рівня води в річці та об’єму стоку.
Паводок- короткочасне підвищення рівня води в річці після дощу чи танення снігу.
Межень-різке зменшення рівня води в річці та об’єму стоку.
Вчитель. Діти, а які великі річки протікають в межах нашої області?
Хто знає легенди про них?
Учень 1
Золота Липа
Називалася колись наша річка Липа. Бо така вже була чиста, таку мала добру і смачну воду, що ніби настояна на липовому цвіті. Всяку хворобу лічила і людей поїла. А випрана у Липі сорочка світилася такою білизною, що аж очі разила.
У Бережанах колись жили пани Синявські. Вони заклали тут палац, що донині ще стоїть на березі річки. Дуже були скупі ті пани. Народ обдирали, як липку. Все оте багатство осідало золотом в замкових льохах.
Але, як кажуть, до часу дзбанок воду носить. Так сталося і з панським золотом.
Одного року навесні налетіли на місто татари. Люди повтікали у ліси, а пани недовго замок боронили і ворота відчинили. Пан Синявський відкупився золотом. Люди повідали, що татари цілий день ті гроші рахували і мішки на віз складали. А як поскладали, то замок ще пограбували і додому втікали.
Але не так сталося, як сподівалося. Бо як виїхали вони із палацу до лісу, як вдарили на них опришки. Яких порізали, а які повтікали. А татарський мурза з одним возом взявся навтіки. Він втікати, а хлопці за ним. Заїхав мурза на місток через Липу, а він бух, і в воду. Бо підрізали його опришки, щоб хто не змотався. Булькнули панські гроші в Липу.
...Ще довгі роки то тут, то там виливали люди з річки золото. Від того і річку
назвали Золотою Липою
Легенда про річку Серет дійшла до нас з часів, коли українські землі потерпали від набігів монголо-татар. Золота Орда вогнем і мечем нищила будь-які поселення на своєму шляху. Населення деяких сіл вирішило дати відсіч військам Батия, які наступали з півдня. Люди сховали своїх дітей в лісах, а самі, озброївшись, вийшли на зустріч незваним гостям. Був жорстокий бій.
Татари перевищували чисельністю і швидко здобули перемогу, а тих, кого не вбили, скинули в річку. Коли татари повернулися в степ, з лісів вийшли діти. Вони довго ходили по березі річки і оплакували своїх батьків. Річку назвали «Сиріт», а пізніше назва трансформувалася в «Серет».
Вчитель.
Яку роль в житті людей відіграють річки? Яке значення мають річки?
Відповіді учнів.
Екологічна хвилинка.
Вчитель.
Ми сьогодні подорожували річками України. А як їх використовують? Яке значення відіграють в житті людей?
- відпочинок,
- енергія,
- воду вживаємо, використовуємо в господарстві
- біологічні ресурси.
Які екологічні проблеми сучасних річок ви можете назвати?
Які існують джерела забруднення річок?
Джерела забруднення води
1 фізичні
( нерозчинні суміші: пісок, глина( за рахунок змиву дощовими водами з полів), надходження суспензій з діючих підприємств та ін..
2 хімічні
шкідливі неорганічні суміші: кислоти, мінеральні солі, нафта, нафтопродукти, миючі засоби, пестициди та ін.
3 біологічні
Наявність у стічних водах різних мікроорганізмів ( бактерій, вірусів, спор грибів), багато з яких є хвороботворними для людей.
4теплові
Спуск у водоймища теплої води ТЕС, АЕС, що змінює термічний і біологічний режим води.
Наслідки забруднення
Фізичні
Підвищується рівень механічних зависів, що зменшує прозорість води, нерозчинні суспензії утворюють
Хімічні
Нафтопродукти порушують прогрівання сонячним промінням пластів води та газообмін, змінюється мінеральний баланс води.
Біологічні
Призводить до підвищення рівня захворюваності населення шлунково – кишковими інфекціями.
Теплові
При підвищені температури води на 2* гине річковий планктон, порушується ланцюжок живлення мешканців водойм.
Можливо, учні ви знаєте вірші, в яких розповідається про забруднення водних артерій?
Учень.
Шановні громадяни України!
Як цінну річ природу бережіть.
Котеджів біля річки не будуйте.
Сміття у річку з двору не несіть.
Немов іще недавно так було:
Текла собі Ріка, широка й повноводна,
Неподалік дзюрчало Джерело, –
Вода була у ньому чиста і холодна…
А що у нас змінилося тепер,
І де знайти нам чистої водичики?
Коли непотріб замість смітнику,
Навмисне зноситься до річки!
Річка – це лице народу,
Бруднити ріки – це бруднити вроду.
Творіть добро і бережіть природу.
Як нагороду, пийте чисту воду!.
Про наші ріки дбає Водне господарство.
Про міцність дамб і річок чистоту .
Будь ласка з нами співпрацюйте.
Довкілля і себе шануйте.
Деяк Олена
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Тести.
1.Річка Західний Буг належить до басейну:
а) Чорного моря;
б)Азовського моря;
в) Балтійського моря.
2. Різниця між витоком і гирлом називається:
а) мутність; б) падіння; в) похил.
3. Рівень, до якого річка може розмивати гірські породи в глибину, називається:
а) русло; б) тераса; в) базис ерозії.
4. На території України найбільший поверхневий стік властивий:
а) західній частині;
б) східній;
в) центральній.
5. Переважна більшість річок України:
а) рівнинного типу;
б) гірського типу;
в) змішаного.
6. Живлення річок України здебільшого:
а) льодовикове;
б) дощове;
в) змішане.
7. Найбільшою річкою, що бере початок і протікає в межах України, є:
а) Дунай; б) Дністер; в) Південний Буг.
8. Притоками Дніпра є:
а) Дунай і Дністер; б) Прип’ять і Десна; в) Дон і Сіверський Донець.
9.Із загальної довжини р. Дніпра (22021км) на територію України припадає :
а)1200 км, б) 981 км, в) 555 км.
Робота в групах
Користуючись підручником та додатковою інформацією, дайте порівняльну характеристику річковим басейнам двох річок за планом, який складаємо, використовуючи технологію» Мозковий штурм».
(Вчитель записує на дошці все, що висловлюють учні. Потім разом із учнями визначають головні пункти характеристики).
План
Приклад роботи учнів у парах і використання технології « Кола Вена»
Річка Прут Річка Прип’ять
Знайдіть спільні та відмінні ознаки.
Спільні ознаки ставимо в малому колі.
Відмінні ознаки ставимо у великих колах річок.
Річка Прут.
Річка Прип’ять.
областях) та в Білорусі.
2.Бере початок у Волинській обл.
3.Довжина річки-761км.,в межах України-261 км.
4.Тече переважно Поліською низовиною в низьких заболочених берегах.
5. Уверхів’ї долина виявлена невиразно, у пониззі –чіткіша, ширина 5-8 км.
6. Основні притоки : Стир, Горинь,Солонь,Уж,Турія.
7. Живлення мішане.
8. Судноплавна.
9. Зазнала забруднення після аварії на Чорнобільській АЕС сама річка та її береги .Вздовж берегів споруджено десятки дамб для захисту річки від радіоактивних речовин.
Спільні риси.
.
Прийом «Інтелектуальна розминка»
Перелічіть загальні гідрологічні особливості території України.
Назвіть та покажіть на карті основні річкові басейни і системи України.
Охарактеризуйте основні особливості гідрологічного режиму річок.
Прийом « Вгадай об’єкт»
Учень1.
Легенда про Дністер
В народі існуе така легенда про р. Дністер. Знаєте чому наша річка Дністром називається?
Ні?! То я вам розкажу. Про це чув від старих людей. Колись в давнину тут, де Дністер тече, плюскотів собі маленький безіменний струмок, а вздовж нього подекуди жили люди. Були серед них мисливці, хлібороби. I вели вони свій незвичайний календар. Чи то сіяти треба було, чи свята якогось чекали, то, щоб не збитися з ліку, кожний день позначали на піску, щоб був на березі струмка, мітками. Що не день нова мітка. По них вони знали, скільки днів лишилося, наприклад, до весни.
Але одного разу струмок розлився водами на довколишні поля і затопив береги. Коли вранці вода спала, вийшли люди на берег, а їхніх позначок нема. Хто дні стер?-бідкалися люди і самі ж відповідали: «Та хто?» Струмок дні стер. З того часу і стали називати струмок, який дні стер, ДHICTEP. Тепер це не струмок, а велика річка. А початок бере вона аж у Карпатах з-під могутнього дуба, де вона пробила одного разу дно, і б’є догори водограєм.
Учень2.
Річка Дніпро.
Я беру свій початок у глибині густих смоленських лісів, поміж косогорів Валдайської височини: з невеличкого болота Аксенівський мох…
Цікаві факти
Річка Дніпро
● Річка Дніпро є однією з найбільших в Європі. Четверта за довжиною після Волги, Дунаю та Уралу.
● Протікає вона по території 3-х країн. Це Росія, Білорусь та Україна.
● До будівництва на річці водосховищ, її природна довжина становила 2 285 км. На сьогодні довжина Дніпра становить 2 201 км. З них на Україну припадає — 981 км.
● Назва річки — Дніпро, походить від скіфського «Данапр», що перекладається як «глибока річка» (дан — річка + апр — глибокий).
● Річка Дніпро протікає через такі області України: Чернігівська, Київська, Черкаська, Кіровоградська, Полтавська, Дніпропетровська, Запорізька, Херсонська.
● Верхня течія пролягає по лісовій зоні. У середній течії переважають лісостепи та степи. Нижня течія — степова зона.
● Після Херсона річка розпадається на рукави, і утворюється дельта, площа якої дорівнює 350 км². У неї входить безліч островів і озер. Шлях водного потоку закінчується в Дніпровсько-Бузькому лимані. Він прісноводний, розташовується в північній частині Чорного моря. Максимальна глибина цієї водойми досягає 12 метрів. Через лиман до Херсона піднімаються вгору за течією морські судна.
● Найбільша гребля на річці Дніпро — Дніпровська ГЕС. Розташована в Запоріжжі. Побудована в 1927-1932 роках.
● Річка Дніпро є важливою транспортною артерією. На всіх водосховищах є шлюзи, що дозволяють суднам безперешкодно здійснювати пасажирські та вантажні рейси по водній гладі. Тобто існує транспортний коридор, по якому судна можуть ходити від гирла до Дорогобужа (Росія). Це відстань — 1 990 км. Існують також штучні водні системи, що зв'язують річку з Західною Двіною, Німаном, Бугом.
● Уже в середині XX століття почали давати про себе знати екологічні проблеми. Це, в першу чергу, забруднення води промисловими стоками та хімікатами сільського господарства. Сюди слід додати побутові відходи. Вони засмічують не тільки воду, а й береги великої ріки. Спостерігаються руйнування охоронної прибережної зони в результаті порушень правил забудови.
● У 1986 році в Дніпро потрапили радіоактивні елементи. Стало це можливим після Чорнобильської аварії. Атомна станція розташовується всього лише за 30 км від Київського водосховища. Збільшилася площа боліт, цьому посприяло будівництво 6 гребель, які перегородили річку.
Прийом «Творча лабораторія»
Визначіть витрати води в річці, якщо відомо. Що швидкість її течії 0, 8 м/с сек. А ширина – 15м, а середня глибина – 1,9м
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель.
Прийом «Зробіть висновок»
Учні коротко роблять висновок про вивчений упродовж уроку матеріал.
Я знаю...
Я вмію..
А зараз перевіримо, чи реалізували ви свій географічний потенціал.
На маленьких сердечках напишіть своє ім’я. Відповідно до своїх успіхів їх потрібно прикріпити на гілки дерева. Що вивішено на дошці.
Усі хто реалізував свій географічний потенціал прикріпляють сердечка зі своїм іменем на найвищі гілочки дерева.
Усі, хто частково реалізував свій географічний потенціал, має над чим подумати, прикріплять свої сердечка на гілочки середини дерева.
Кому не вдалося реалізувати свій потенціал чесно прикріплять свої сердечка біля коріння цього могутнього дерева.
Домашнє завдання.
Опрацюйте текст підручника.
Підготувати цікавий матеріал про річки та інші водні об’єкти України (легенди, кросворди)