Тема. Повітря та його властивості. Значення повітря для живої природи.

Про матеріал

Завдання уроку (чому навчати, що розвивати, що виховувати).Розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на Землі, про властивості повітря, формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, формувати інформаційно-комунікативну компетентність, виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі самостійної діяльності.

Перегляд файлу

                                                                            Урок 2

Тема. Повітря та його властивості. Значення повітря для живої природи.

 Завдання уроку (чому навчати, що розвивати, що виховувати).Розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на Землі, про властивості повітря,  формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за ходом і результатами досліду, вміння встановлювати причинно-наслідкові  зв’язки, формувати інформаційно-комунікативну компетентність,  виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність  спілкуватися в процесі самостійної діяльності.

 Тип уроку: урок з використанням інтерактивних технологій ( інтерактивний урок ).

Обладнання: дитячі надувні іграшки, повітряна кулька, склянка з водою,  грудка сухої глини, землі, цукру, солі, свічка, шприц, дрібні клаптики   паперу, ілюстрації.

Хід уроку

І. Мотивація.

Урок природознавства

 Розпочинаємо з вами.                                                                                                                                        І  займемося сьогодні                                                                                                                                                   Серйозними ділами.                                                                                                                                       Розкриємо віконце                                                                                                                                                              В чудовий світ природи.                                                                                                                                                          Тож часу не втрачаємо,                                                                                                                             Зручно  сідаємо І до роботи приступаємо.

 Фенологічні спостереження. «Бюро погоди»

 - Вас вітає «Бюро погоди» 1-Б класу.

- Сьогодні ( день, число, місяць).

- У нас зараз ( пора року), тому на вулиці  . . .  .

- Небо . . . .

- Сонце . . . .

-Зранку йшов  . . . .( опади)

- Вітер . . . .

II . Оголошення, представлення теми та очікувальних навчальних результатів.                                                                                   

      -Давайте пригадаємо про що ми з вами говорили на минулому уроці. Допоможе нам у цьому загадка.

Загадка                                                                                                                                                                         Без хмизу і дров палає, землю зігріває.  ( Сонце)

 -Сьогодні до нас знову завітало сонечко. На своїх помінчиках  воно нам принесло запитання  щоб перевірити наскільки ми були уважні на минулому уроці.

 

-До якої природи належить сонце?

-Що випромінює сонце?

-Чому все живе радіє сонцю і теплу?

-Що більше - Сонце чи наша планета Земля?

-Які квіти схожі на сонце?                                                                                                                                               Поміркуйте. Що стане з живою природою, коли не стане сонця?

   -Молодці, ми повторили відомості про сонце. Сонечко задоволене вашою роботою. Воно дарує вам ось такі сонячні зайчики.

    -Зараз ми з вами трішечки відпочинемо і пригадаємо  закличку, яку вивчали на минулому уроці.

 Хвилинка відпочинку.

Вийди, вийди, сонечко (рукою кличуть сонечко)

 

На дідове полечко (показують широке поле)

 

На бабине зіллячко (садять в землю зіллячко)

 

На наше подвір’ячко

 

На весняні квіточки (присідають)

 

На маленькі діточки (показують один на одного)

 

Там вони граються (беруться за руки)

 

Тебе дожидаються (підстрибують).

  III.Надання необхідної інформації.

  -Дізнатися, про що буде іти мова на нашому уроці ми зможемо, розшифрувавши слово.

 Вправа «Анаграма» (переставити склади місцями )

ТРЯ             ПО         ВІ

Загадка

Таке велике, що займає увесь світ,

Таке маленьке, що в щілину зайде. (Повітря)

 IV.  Інтерактивна вправа

Інтерактивна вправа «Мозкова атака»

  • Чим ми дихаємо?
  • Що є необхідним для існування людини?
  • Чому важко довго не дихати не тільки вам, дітям, а й тренованим спортсменам-підводникам?
  • Що важливіше для живих організмів: їжа, вода чи повітря?
  • Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке повітря, його властивості.

 

  -Повітря оточує Землю, воно є скрізь, але ми його не бачимо, не відчуваємо. Повітря прозоре, безбарвне, не має запаху. Це властивості повітря. Про це мені розповіла Сойка Синьокрила. Давайте зачитаємо її невеличку розповідь(с. 38).

  -А ще мені розповіла  Сойка що уся наша планета Земля оточена повітрям. Ми живемо на дні глибокого повітряного океану, назва якого – Атмосфера (розгляд ілюстрацій). Про це ви більше дізнаєтесь у наступних класах.

 

 

 

 

 

 - Крім цього сьогодні ми спробуємо дати відповідь і на інші запитання:

 - Де є повітря?

-Для чого потрібне повітря?

- Чи рухається повітря?

- Як людина використовує повітря?

-Щоб знайти правильні відповіді ми проведемо з вами декілька дослідів.

Дослідницька робота

. Дослід 1.

Зануримо порожню прозору пляшку у посудину з водою.

Що ви спостерігаєте ?

(З пляшки виходять бульбашки).

Що це за Невидимко пускає їх?

Бульбашки – це повітря (яке було в пляшці.)

Отже , у пляшці було повітря.

Дослід 2.

Вкинемо до склянки з водою шматок цеглини.

Що відбувається ?

(Знову йдуть бульбашки).

Що це означає ?

Отже, у цеглині теж було повітря.

Дослід 3.

Вкинемо у склянку з водою грудку землі.

Що помітили ?

Отже, повітря є у ґрунті.

-А де ще є повітря  ми довідаємось, уважно подивившись на екран .( Життя  у морі ).

- Хто плаває у воді ? Чим вони дихають ?

Отже , повітря є у воді.

-Як ви думаєте, як довго людина може не дихати?

     Перевіримо. Закрийте носик і ротик. Ви змогли затримати дихання лише на півхвилини – хвилину.А чим ми дихаємо? Чи зможе людина жити, якщо не буде повітря?

Повітря потрібне людині, щоб дихати, а значить жити.

-Хто ще дихає повітрям?(Тварини )

-Повітря потрібне і рослинам. Вони вбирають його через листячко, а також     всмоктують повітря, яке є у ґрунті.

Повторіть, будь ласка, для чого повітря потрібне людям, рослинам, тваринам?

Фізкультхвилинка.

Всі ви гарно потрудились

Й, мабуть, трішки вже стомились.

Час настав для відпочинку,

Проведем  фізкультхвилинку.

 Вітер віє нам в лице,

 Захиталось деревце.

 Вітерець все тихше, тихше,

Деревце все вище, вище,

Радо гіллячком хитає,

 Доброго дня вам бажає.

Рубрика .Цікавинки звідусіль  або відповіді маленьким чомучкам. (Додаток 1).

-Чи відчули ви, діти, як рухається повітря? Воно «торкнулося» до вас своїм подихом.

-Візьміть аркуш картону і помахайте ним біля обличчя.Шкіра личка відчула легенький вітерець. Чому він утворився? Аркушем ви рухали повітря.

Отже, повітря рухається.

  -Ці досліди  ми спостерігаєм і на малюнках вашого підручника (с.38).

   - А чи  знаєте ви  як називається рух повітря? (Рух повітря називається вітром.)

Хвилинка цікавої інформації

Послухайте, як ще люди називають повітря, яке рухається: вітер, вітерець, вітрище.

Продовж речення

-Якщо повітря ледь рухається, це…  (вітерець).

-Сильніший рух повітря називається…  (вітер).

-Коли повітря рухається дуже швидко, з великою силою — це… (вітрище).

У вітру є й інші назви: вітрець, легіт, вітровій, вітролом, смерч.

-Чи знаєте ви, що таке смерч? (Розгляд Ілюстрацій)

 

 

 

 

Поміркуйте. Які з ваших іграшок наповнені повітрям . (Розгляд малюнків с.39).

vitryak    - Повітрям людина не лише дихає. Люди здавна навчились використовувати повітря, його рух (вітер). Як людина використовує повітря? (с.40)

 

krugvitrylnyk

 

 

 

Руханка

 Добре те, що сонце світить (підіймають руки вгору).

 Добре те, що віє вітер (зображують хитання дерев).

 Добре те, що цей ось ліс (присідають)

 Разом з нами ріс і ріс (підіймаються на носочки, потягуючись   угору, як дерева).

 Хай живуть у ньому в мирі (крокують)

 Всі птахи і різні звірі (плескають у долоні).

   -Ви дізнались про те, яку користь приносить повітря людям. Яке повітря корисніше чисте чи брудне?

     -Люди повинні дихати свіжим, чистим повітрям, тому потрібно більше часу перебувати на вулиці, слідкувати за чистотою повітря у приміщенні. Як саме?  (Відповіді дітей)

     -Чисте повітря приносить користь, але якщо люди будуть недбало ставитись до цього безцінного дару природи, то воно може й шкодити здоров’ю, адже люди починають хворіти, коли дихають брудним повітрям.

     --Як же люди забруднюють повітря?(с.41)

  -Це викиди у повітря шкідливих речовин, диму на заводах, а також з автомобілів, автобусів.   

         -Інколи й природні явища можуть забруднювати повітря.Це  лісові пожежі. Під час великих лісових пожеж у повітря виділяється велика кількість диму. Проте часто вони виникають з вини людини. Тому не треба розпалювати вогнища у лісі, а якщо й розпалили, то обов’язково потрібно загасити його (залити водою або прикидати землею).

   -Але матінка-природа дуже мудра. Вона сама дбає про очищення повітря. Цю  роботу виконують рослини.Вони забирають з повітря шкідливі гази, а наповнюють дуже корисним газом, яким ми дихаємо. Це кисень.

   -Люди теж допомагають природі. Вони прийняли закони про охорону повітря, вчені працюють над удосконаленням роботи заводів, автомобілів, щоб зменшити кількість шкідливих речовин, що викидається в повітря, насаджують рослини  (дерева, кущі, квіти).

        як ви можете допомогти природі і дорослим?

Потрібно не лише садити рослини, а й доглядати їх. Як саме?

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-Чи хотіли б ви, щоб наша Земля була такою красивою?

-Що для цього треба робити?

-Яку користь приносять рослини?

V. Підбиття підсумків (рефлексія), оцінювання результатів уроку.

 Пам′ятаймо!  Народ скаже, як зав′яже  (прислів′я та приказки). Додаток 2.

                                                                   Гра « Так чи ні ?»                                                                                                            

( так –ловим м’яч, ні – відкидаєм м’яч )

Повітря є тільки на вулиці.

Повітря є у воді, ґрунті.

Рослини можуть жити без повітря.

Повітря рухається.

Рух повітря називається вітром.

Брудне повітря корисне.

Приміщення потрібно часто провітрювати.

Рослини очищують повітря від шкідливих речовин.

Ми будемо садити й доглядати рослини.

Інтерактивна вправа « Мікрофон»

                     Поміркуйте.   Де чистіше повітря: у місті чи у селі, у місті чи у лісі?                                                        Де корисніше займатись фізкультурою у спортивній залі чи на спортивному майданчику?

- Про  що ми говорили на нашому уроці.

- Доведіть, що повітря відноситься до неживої природи.

-Що найбільше запам’яталось? Що найбільше сподобалось?

-Чи можливе життя на землі без повітря?

 -На  сонячних зайчиках зобразіть настрій, який панував на протязі уроку.                                                                               

 

docx
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
4711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку